Web Analytics Made Easy - Statcounter

تولیت آستان قدس رضوی شفافیت در عملکرد موقوفات و نذورات را موجب افزایش اعتماد عمومی و توسعه فرهنگ وقف در جامعه دانست.

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی در دیدار مدیر کل و معاونین سازمان اوقاف و امور خیریه استان خراسان رضوی که به مناسبت هفته وقف در تالار ولایت حرم مطهر رضوی انجام شد، ضمن تسلیت فرارسیدن سالروز شهادت امام حسن عسگری(ع) و عرض تبریک به مناسبت آغاز امامت امام زمان(عج)، با بیان اینکه طی سال‌های اخیر تحولات بسیار خوبی در مجموعه سازمان اوقاف و امور خیریه صورت گرفته است، فعالیت‌های آستان قدس رضوی و سازمان اوقاف را بسیار به یکدیگر نزدیک خواند و ابراز کرد: وقف یکی از بنیادهای عمیق دینی و اجتماعی و میراثی ماندگار برای انسان‌های نیک اندیش است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به جایگاه و عظمت وقف در فقه شیعی، عنوان کرد: اسلام احکام بسیار دقیق، حساس و مهمی را برای وقف و اجرای دقیق نیات واقف در نظر گرفته است که شاید یکی از حکمت‌های آن اطمینان بخشی به واقفان بالقوه برای قرار گرفتن موقوفاتشان در چهارچوب قوانین شرع باشد.

وی با بیان اینکه امیرالمؤمنین امام علی(ع) در امر وقف پیشگام بود و شاید ایشان را بتوان بزرگترین واقف دانست، تصریح کرد: حضرت علی(ع) نخلستان‌های بسیاری را پس از آباد کردن، وقف می‌کرد، همچنین چاه‌ها و قنات‌هایی را حفر و سپس آنها را برای مصارف مختلف مسلمانان وقف می‌کرد؛ بطوریکه در تاریخ نوشته‌اند اگر حضرت علی(ع) این موقوفات را انجام نمی‌داد ثروتمندترین مردم عرب بود.

اعتمادسازی نسبت به وقف با اجرای دقیق نیات واقفان

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه انقلاب اسلامی موجب مقبولیت سازمان اوقاف و امور خیریه میان مردم شد، اعتمادسازی و اجرای دقیق نیات واقفین را سبب توسعه سنت حسنه وقف در جامعه معرفی و اظهار کرد: وقف عملی مقدس است، از این رو سازمان اوقاف نیز نهادی مقدس بوده، چراکه برای سامان بخشی به موقوفات، خیرات و از این دست امور عام المنفعه ایجاد شده است.

وی با تأکید بر اینکه تعامل با مردم در سازمان‌هایی که پشتوانه مذهبی دارند، باید در کمال عطوفت، مهربانی و انعطاف باشد، ابراز کرد: رفتار کارکنان در نهادهای مقدسی همچون آستان قدس رضوی و سازمان اوقاف و امور خیریه، باید بگونه‌ای با سایر ادارات متفاوت باشد که مردم این تفاوت را مشاهده و احساس کنند.

وی افزود: در سازمان‌هایی همچون آستان قدس رضوی و اوقاف نباید به گونه‌ای خشک و تنها در چارچوب اداری با مردم و مراجعان برخورد شود، خوشخویی و خوش رفتاری، لحن نرم، عطوفت، برخورد مناسب، بردباری، پیگیری امور مردم و خدمتگذاری از اصولی است که باید در این سازمان‌ها نهادینه باشد تا مردم در مراجعات احساس صمیمیت کنند و تحقق این معنا در آستان قدس رضوی به مراتب سزوارتر است.

توسعه فرهنگ وقف با بهره‌وری بهینه از موقوفات

حجت الاسلام والمسلمین مروی با بیان اینکه آستان قدس رضوی و اوقاف باید برای سایر دستگاه‌ها و سازمان‌ها الگو باشند، بر لزوم صیانت از موقوفات تأکید و ابراز کرد: صیانت از موقوفات به معنای بهره‌وری بهینه از رقبات وقفی و اجرای صحیح نیات واقفان است که منجر به اعتماد سازی نسبت به وقف در جامعه می‌شود.

وی برخورد با متجاوزان به حقوق موقوفه و متصرفان و غاصبان اراضی وقفی را از دیگر موارد حائز اهمیت برای اعتمادسازی درخصوص وقف در جامعه برشمرد و تأکید کرد: اجرای امینانه و دقیق نیات واقفان در توسعه فرهنگ وقف بسیار مهم و ضروری است.

لزوم به‌روز رسانی موقوفات و جهت دهی نیات واقفان به سمت نیازهای جامعه

تولیت آستان قدس رضوی به روز رسانی نیات واقفان متناسب با نیاز روز جامعه را امری لازم و ناگزیر دانست و عنوان کرد: با توجه به پیشرفت‌های تکنولوژی و تحولات زندگی بشری ناگزیر به متناسب سازی برخی موقوفات هستیم؛ باید برای کاربردی شدن این قبیل موقوفات تدبیری اندیشید.

حجت الاسلام والمسلمین مروی با تأکید بر اینکه موقوفات باید به سمت وقف‌های اجتماعی و نیازهای روز جامعه جهت دهی شوند، ابراز کرد: وقف در حوزه علم و فناوری از نیازهای مهم جامعه امروز است و در دنیا این اتفاق می‌افتد.

وی ازدواج، جهیزیه، مسکن و اشتغال جوانان، حمایت از زنان سرپرست خانوار، پیشگیری و درمان اعتیاد، آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد، حوزه‌های پزشکی، شرکت‌های دانش بنیان و فعالیت‌های تحقیقاتی را از عرصه‌هایی دانست که امروز جامعه نیازمند وقف در آنهاست و باید موقوفات به سمت آنها جهت دهی شود.

باید به مردم نسبت به نذورات و موقوفاتشان گزارش داد

تولیت آستان قدس رضوی شفاف سازی را موجب افزایش اعتماد عمومی و افزایش موقوفات و مشارکت مردم در امور خیریه خواند و عنوان کرد: به مسئولان امر در آستان قدس گفته‌ام که ما باید به مردم نسبت به نذورات و موقوفات‌شان گزارش بدهیم و به عنوان مثال بگوییم این ماه چقدر نذورات گرفته‌ایم و چه مقدار و در چه مسیری هزینه کرده‌ایم.

حجت الاسلام والمسلمین مروی در پایان تسریع فرآیند وقف را از دیگر نکات مهم در توسعه فرهنگ وقف معرفی و ابراز کرد: تسهیل و تسریع فرآیند وقف و برداشتن موانع از پیش پای واقفان از دیگر مواردی است که باید به آن توجه شود.

گفتنی است، در ابتدای این دیدار حجت الاسلام محمد احمدزاده مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گزارشی از اقدامات این سازمان ارائه کرد.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: تولیت آستان قدس رضوی سازمان اوقاف و امور خیریه شفافیت فرهنگ وقف نذورات سازمان اوقاف و امور خیریه حجت الاسلام والمسلمین تولیت آستان قدس رضوی آستان قدس رضوی توسعه فرهنگ وقف وقف در جامعه نیات واقفان سازمان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۵۲۷۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دسترسی به 250 هزار منبع مطالعاتی در کتابخانه تخصصی اهل بیت(ع) آستان قدس رضوی

در حال حاضر، بیش از 250 هزار و 600 منبع مطالعاتی متنوع با محوریت سیره و معارف اهل بیت(ع) در کتابخانه تخصصی اهل بیت(ع) آستان قدس رضوی در دسترس اهل علم و پژوهش قرار دارد. 

قاسم فدایی‌راد مسئول امور کتابخانه تخصصی اهل بیت علیهم السلام(گوهرشاد سابق) سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در گفت‌وگو با آستان نیوز اظهار کرد: این کتابخانه در حال حاضر دارای سه هزار و 919 نسخه خطی است که نسخه پشتیبان آن‌ها از طریق کتابخانه دیجیتال این سازمان در دسترس مخاطبان قرار می‌گیرد. 

وی ادامه داد: همچنین سه هزار و 545 نسخه کتاب چاپ سنگی، بیش از 120 هزار نسخه کتاب چاپی، 1700 لوح فشرده، 1500 نسخه پایان‌نامه و افزون بر 120 هزار نسخه کتاب الکترونیکی با محوریت سیره و معارف اهل بیت(ع) در این کتابخانه وجود دارد. 

 

معرفی خدمات و برنامه‌ها

فدایی‌راد بیان کرد: کتابخانه تخصصی اهل بیت(ع) ویژه پژوهشگران، طلاب علوم دینی و دانشجویان است، اما با توجه به شبانه‌روزی بودن کتابخانه، به زائران و مجاوران حرم مطهر حضرت رضا(ع) و اعضای کتابخانه مرکزی و سایر کتابخانه‌های آستان قدس رضوی در زمان تعطیلی کتابخانه‌ها خدمات‌رسانی می‌کند.

وی گفت: همچنین این کتابخانه، یکی از بزرگترین کتابخانه‌های تخصصی و شبانه‌روزی در جهان اسلام به شمار می‌آید که از ابتدای تأسیس ویژه ارائه خدمات به آقایان بود، اما بنا به درخواست‌های مکرر مراجعان، بخش بانوان نیز در سال‌های اخیر در آن راه‌اندازی شد.

مسئول امور کتابخانه تخصصی اهل بیت(ع) آستان قدس رضوی با اشاره به این‌که در مجموع 433 هزار و 500 زائر و مجاور از خدمات این کتابخانه در سال گذشته بهره‌مند شدند، افزود: کتابخانه به طور میانگین ماهانه به 22 هزار نفر در بخش آقایان و 14 هزار نفر در بخش بانوان ارائه خدمت می‌کند. 

وی ادامه داد: برگزاری نشست‌های علمی به صورت سلسله نشست‌های رضوی، سیره و معارف اهل بیت(ع) به صورت حضوری و غیرحضوری و برپایی نمایشگاه کتاب و نرم‌افزار همزمان با مناسبت‌های اسلامی در محل دائمی نمایشگاه کتاب خود در ورودی کتابخانه، از جمله فعالیت‌های جانبی این کتابخانه تخصصی است. 

 

تاریخچه تأسیس کتابخانه

فدایی‌راد در خصوص تاریخچه کتابخانه تخصصی اهل بیت علیهم السلام یا گوهرشاد سابق حرم مطهر رضوی نیز اظهار کرد: هسته اولیه و اصلی کتابخانه جامع گوهرشاد با وقفیات مرحوم سید سعید طباطبایی نایینی، یکی از واقفان و بسترسازان فضای علم و اندیشه شکل گرفت و او این کتابخانه را در سال 1332 شمسی در جوار بارگاه منور رضوی بنیان نهاد. 

وی گفت: این واقف فرهنگ‌دوست با وقف پنج هزار نسخه خطی، چاپ سربی، چاپ سنگی و... به انضمام املاک و رقباتی برای اداره کتابخانه، نام خود را برای همیشه در زمره واقفان آستان قدس رضوی ثبت کرده است. 

وی افزود: پس از مدت‌ها فعالیت کتابخانه، باتوجه به افزایش تقاضای مراجعان برای بهره‌مندی از معارف اهل بیت(ع) و همچنین اهتمام بیشتر به اجرای نیت واقف آن، کتابخانه عمومی جامع گوهرشاد در آذرماه 1389 با عنوان جدید «کتابخانه تخصصی اهل بیت(ع)» افتتاح شد و ارائه خدماتش را به صورت شبانه‌روزی به مشتاقان معارف اهل بیت(ع) اعم از زائر و مجاور دنبال کرد. 

فدایی‌راد ادامه داد: در این میان، با توجه به قرارگیری کتابخانه تخصصی اهل بیت(ع) در مسیر انجام پروژه زیرسطحی بست شیخ بهایی حرم مطهر رضوی، این کتابخانه به سالن اجتماعات دانشگاه علوم اسلامی رضوی واقع در صحن امام حسن مجتبی(ع) حرم مطهر منتقل شده است و در حال حاضر در این مکان به اهل علم و پژوهش خدمات‌رسانی می‌کند.

وی گفت: این کتابخانه در طول سال بجز پنج روز تعطیل رسمی اعم از بیست و نهم اسفندماه، اول و سیزدهم فروردین، تاسوعا و عاشورای حسینی، در سایر ایام به صورت 24 ساعته پذیرای علاقه‌مندان(آقایان) در محل موقت کنونی در صحن امام حسن مجتبی(ع) است. البته بخش بانوان آن از ساعت 7 تا 21 پذیرای مراجعان است. 

مسئول امور کتابخانه تخصصی اهل بیت(ع) آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: عضویت در این کتابخانه تخصصی نیز از طریق کتابخانه مرکزی بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع) و پیش ثبت‌نام در سایت کتابخانه مرکزی این آستان مقدس به نشانی https://library.razavi.ir امکان‌پذیر است.

منبع: آستان نیوز

دیگر خبرها

  • دولت، یارانه حمل‌ونقل عمومی را افزایش دهد/ آموزش حفظ محیط زیست باید از دوران کودکی آغاز شود
  • دولت یارانه حمل‌ و نقل عمومی را افزایش دهد
  • دولت یارانه حمل‌ونقل عمومی را افزایش دهد
  • دسترسی به ۲۵۰ هزار منبع مطالعاتی در کتابخانه تخصصی اهل بیت(ع) آستان قدس رضوی
  • دسترسی به 250 هزار منبع مطالعاتی در کتابخانه تخصصی اهل بیت(ع) آستان قدس رضوی
  • احیای سنت گلابگیری در یزد برای تأمین گلاب حرم رضوی
  • سالانه ۵۰ موقوفه جدید به موقوفات استان سمنان اضافه می‌شود
  • اثرگذاری توسعه دانش‌بنیان‌ها در به‌روزرسانی موقوفات
  • فعالیت‌ های مشاوره‌ای آستان قدس رضوی در ۱۷ نقطه حاشیه شهر مشهد
  • فعالیت‌های مشاوره‌ای آستان قدس رضوی در ۱۷ نقطه حاشیه شهر مشهد