Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، رییس اداره حفاظت محیط‌زیست نقده یک‌شنبه چهارم آبان گفت: در این فصل انواع پرندگان آبزی و کنارآبزی نظیر، قو، فلامینگو، اردک سرسفید و انواع مرغابی‌ و اردک‌ها از مناطق شمال برای تغذیه و زمستان‌گذرانی به تالاب‌های این شهرستان سفر می‌کنند. با کاهش دمای هوا در مناطق شمالی به تدریج پرندگان مهاجر وارد تالاب‌های این شهرستان شده و برخی از پرندگان زودتر و برخی تا اوایل زمیستان در تالاب‌های این شهرستان ماندگار خواهند بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اکبر محمدیان افزود: از دلایل مهم افزایش و مهاجرت این پرندگان به تالاب‌های نقده وجود منابع غذایی، امنیت کامل با احداث ۲ پاسگاه منابع طبیعی و احیای دریاچه ارومیه است. بیش از ۴۰ گونه پرنده در تالاب‌های این شهرستان شناسایی شدند و علاوه بر پرندگان مهاجر، بیش از ۱۳ هزار قطعه پرنده بومی شامل خوتکا، تنجه، آب‌چلیک، کشیم، چنگر، اردک سرحنایی، تاجدار، سرسبز، عقاب تالابی، چوپ‌پا، پرستوی دریایی، عقاب تالابی و گونه بسیار نادر اردک سرسفید در آن زندگی می‌کنند.

نقده دارای ۱۷ تالاب فصلی و دایمی است که سالانه میزبان هزاران قطعه انواع پرندگان مهاجر و بومی بوده و از بین تالاب‌های این شهرستان، تالاب‌های "درگه‌سنگی"، "حسنلو" و "یادگارلو" جزو تالاب‌های بین‌المللی (کنوانسیون رامسر) است.

تالاب‌های بین‌المللی و فصلی نقده با پوشش گیاهی و نیزاری و شرایط مساعد زیست‌محیطی، همواره به عنوان یکی از مراکز مهم مهاجرت، تخمگذاری و جوجه‌آوری پرندگان آبزی و کنار آبزی در کشور به شمار می‌رود.

نقده در جنوب آذربایجان غربی و ۱۰۰ کیلومتری مرکز استان آذربایجان غربی واقع شده است.

کد خبر 559914 برچسب‌ها استان آذربایجان غربی حیوانات - پرندگان سازمان حفاظت محیط زیست

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: استان آذربایجان غربی حیوانات پرندگان سازمان حفاظت محیط زیست تالاب های این شهرستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۵۳۱۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تالاب درگه سنگی دارای بیشترین حجم آب در بین تالابهای فصلی نقده

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز مهاباد؛ رئیس اداره تالابهای محیط زیست استان آذربایجان‌غربی درحاشیه بازدید از تالاب درگه سنگی شهرستان نقده با بیان اینکه تالاب درگه سنگی بیشترین حجم آب را در بین تالابهای فصلی این شهرستان دارد، گفت: آبگیری تالاب بین المللی درگه سنگی با بیش از 600 هکتار از اواخر آذر ماه سال گذشته آغاز شده و بیش از هشت میلیون مترمکعب آب به داخل تالاب رها شده است.

لیدا شجاعی فر، با اشاره به اینکه منبع تغذیه این تالاب رودخانه گدار است، افزود: در سالهای گذشته این تالاب در طول فصل تابستان خشک می‌شد اما امسال پیش بینی می‌شود با این حجم آبگیری انجام شده، خشک نشود.

شجاعی فر اظهارکرد: تالاب درگه سنگی نقده از اواخر تیرماه بهترین مکان برای استراحت و تغذیه فلامینگوهاست بطوریکه این تالاب پارسال پذیرای بیش از ۱۵ هزار قطعه فلامینگو بود.

وی گفت: این تالاب بدلیل داشتن منبع غذایی عالی زیستگاه مهمی برای زمستان گذرانی، زادآوری و استراحت پرندگان است.

شجاعی فر افزود: تالاب درگه سنگی از نظر وسعت بزرگترین تالاب شهرستان نقده است و تالابهای سولدوز، آق قلعه(شورگل حسنلو)، یادگارلو و طالقان به ترتیب در رتبه های بعدی تالابهای این شهرستان از نظر وسعت قرار دارند.

رئیس اداره تالابهای محیط زیست استان اضافه کرد: چنگر، مرغابی ها،اردک سرسفید و فلامینگوها از پرندگان شاخص این تالاب هستند.  

دیگر خبرها

  • تالاب درگه سنگی نقده دارای بیشترین حجم آب است
  • تالاب درگه سنگی پذیرای بیش از ۱۵ هزار قطعه فلامینگو بود
  • تالاب درگه سنگی دارای بیشترین حجم آب در بین تالابهای فصلی نقده
  • سال گذشته تالاب درگه سنگی پذیرای بیش از ۱۵ هزار قطعه فلامینگو بود
  • تالاب کجی نمکزار نهبندان ۳۰ درصد آبگیری شد
  • آبگیری ۳۰ درصد از تالاب کجی نمکزار نهبندان
  • تالاب انزلی، میزبان بیش از هزار پرستوی دریایی
  • میزبانی تالاب قره گُل بوکان از پرندگان مهاجر و بومی
  • تالاب قره گل بوکان میزبان پرندگان مهاجر و‌ بومی
  • تلف شدن ۴۰ پرنده سبز قبا به دلیل تخلف کندوداران