فساد و رانت نتیجه تصمیمات دولت و مجلس/ حکمرانی اقتصادی با مدیریت پروژههای عمرانی متفاوت است
تاریخ انتشار: ۴ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۵۳۷۲۵
اقتصادآنلاین - سیده زهرا محمودی؛ محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، در توئیتی از چهار تصمیم مهم برای کاهش ناکارآمدیهای اقتصادی خبر داد. اول: تشکیل سندیکای صادرکنندگان خوشنام برای استفاده از ظرفیت اعتباری و تسهیل فعالیت بازرگانی آنها، دوم: تشکیل اتاق تهاتری مرکزی کالا با کالا در وزارت صمت برای نظارت دقیق بر اجرای مستقیم عملیات واردات در برابر صادرات بدون نیاز به تبادل ارز و صرفاً برای کالاهای ضروری و مواد اولیه تولید.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
علی مروی، اقتصاددان و استاد دانشگاه، در صفحه توئیتر خود، با تاکید براینکه جز تصمیم چهارم، باقی تصمیمات اشکالات جدی دارند، نوشت: حکمرانی اقتصادی با مدیریت پروژههای عمرانی متفاوت است. نباید به صورت احساسی و غیر کارشناسی حکمرانی اقتصادی کشور را دچار مشکل کنیم و نتایج اسفبار آن را به تحریمها نسبت دهیم.
وی در واکنش به تصمیم اول یعنی، تشکیل سندیکای صادرکنندگان خوشنام برای استفاده از ظرفیت اعتباری و تسهیل فعالیت بازرگانی آنها، گفت: به دلیل ابهام در صفت خوشنام و نحوه تعیین مصادیق آن، حتما منشا رانت و فساد برای یک عده و دلسردی برای دیگر بنگاهها و فعالیتهای اقتصادی خواهد شد.
مروی با اشاره بر اینکه تصمیم دوم مجدداً امضاهایی بر اختیارات نابهجا و مخرب وزارت صمت خواهد افزود، اظهار داشت: این وزارتخانه نشان داده که از این امضاها بهترین استفاده را برای آسیب به محیط کسب و کار خواهد کرد. آخرین نمونه آن هم مسئله قیمتگذاری فولاد است و علاوه بر این موضوع، این تصمیم بروکراسیهای مخرب و فرسایشی جدیدی را بر فرآیند صادرات و واردات ایجاد خواهد کرد.
پربیننده ترین چه کسانی یارانه ۱۲۰هزار تومانی میگیرند؟ سقوط همه بازارهای مالی در هفته آخر مهرماه/ قیمت سکه ۱۱.۶درصد افت کرد تصمیم مهم درباره دورکاری کارمندان تهرانی/ تعطیلی ۳گروه شغلی در ۴۳شهر بحرانی زمان اعطای کارت اعتباری سهام عدالت مشخص شد ۵ خبر مهم اقتصادی ۱۳۹۹/۸/۲منبع: اقتصاد آنلاین
کلیدواژه: رئیس مجلس شورای اسلامی وزارت صمت مجلس شورای اسلامی محمد باقر قالیباف واردات صادرات صادرکنندگان رییس مجلس شورای اسلامی وزارت صمت ناکارآمدی های اقتصادی قیمت طلا قیمت لوازم خانگی سهام عدالت
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۵۳۷۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دنبالهروی از الگوهای حکمرانی غربی نتیجه فاصلهگیری از قرآن است
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، حجتالاسلام خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه تنها راه مبارزه با جریانهای منحرف فرهنگی، نسبیگرایی و دنیای شیطانصفت، قرآن است و باید بازگشت معرفتی و محتوایی به قرآن داشته باشیم، افزود: در این زمینه باید الگوهای حکمرانی را از قرآن استخراج کنیم. هر چه از قرآن فاصله بگیریم طبیعتا به دنبال الگوهای حکمرانی غربزده میرویم، اما اگر با قرآن انس بیشتری بگیریم حکمرانی ما قرآنیتر میشود.
خسروپناه درباره اینکه چگونه میتوان از قرآن و آموزههای آن در سیاستها، برنامهها و الگوهای حکمرانی اسلامی استفاده کرد، گفت: قرآن راههایی را در این رابطه پیشنهاد میدهد که یکی از آنها حکمرانی دینی ولایی و مردمی است. در این زمینه از سوره نساء، مائده و توبه میتوان استفاده کرد. مخصوصا سوره مائده که هم اشاره به ولایت ایجابی؛ «إِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِینَ آمَنُوا الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلَاةَ وَیُؤْتُونَ الزَّکَاةَ وَهُمْ رَاکِعُونَ» و هم اشاره به ولایت سلبی؛ «لَا تَتَّخِذُوا الْیَهُودَ وَالنَّصَارَى أَوْلِیَاءَ بَعْضُهُمْ أَوْلِیَاءُ بَعْضٍ» دارد. این الگو به صورت کاملا واضح در قرآن بیان شده است.
وی افزود: قوانین، قواعد و اهداف حکمرانی و بهرهبرداری از سیره پیامبران و اقوامی که در گذشته دچار انحراف شدهاند، در دسترس است و ما میتوانیم از آموزههای قرآن الگو بگیریم. این الگوبرداری از قرآن نه تنها در مبانی حکمرانی است بلکه بنیانهای معرفتی، هستیشناختی و معرفتشناختی حکمرانی و علاوه بر آن نحوه سیاستگذاری، تنظیمگری و تقنین را نیز شامل میشود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: این به معنای آن نیست که ما از عقل و تجربه استفاده نمیکنیم. قرآنبسندگی و نفی عقل و تجربه غلط است، چون خود قرآن ما را به تعقل، تفکر و تجربه کردن دعوت کرده است، اما هر چه ما از قرآن فاصله بگیریم طبیعتا به دنبال الگوهای حکمرانی غربزده میرویم، اما اگر با قرآن انس بیشتری بگیریم الگوی حکمرانی را از قرآن استخراج میکنیم.