Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-03-28@15:47:35 GMT

عباس معیری درگذشت

تاریخ انتشار: ۴ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۵۳۷۷۴

عباس معیری درگذشت


به گزارش  تابناک به نقل از ایلنا، عباس معیری (هنرمند نگارگر، نقاش و مجسمه‌ساز) روز شنبه (سوم آبان‌ماه) بعد از تحمل دوره‌ای بیماری، از دنیا رفت.

زنده‌یاد عباس معیری سال ۱۳۱۸ خورشیدی در شهر رشت به دنیا آمد. او دیپلم خود را در سال ۱۹۶۰ میلادی در مدرسه هنرهای زیبای تهران گرفت و از سال ۱۹۷۰ برای ادامه تحصیل به فرانسه رفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معیری در جامعه هنری به عنوان هنرمند فرانسوی نیز شناخته می‌شود و برخی از آثارش توسط موزه لوور خریداری شده است.

در سال ۱۳۵۶ نمایشگاه انفرادی از آثار زنده‌یاد معیری در ایران برگزار شد و پس از آن در سال ۱۳۹۷، نمایشگاه مرور آثار این هنرمند پیشکسوت شامل مجسمه، طراحی، نقاشی، نگارگری و اسناد و تصاویری از فعالیت‌های او در سینما و تئاتر در دهه‌های ۴۰ و ۵۰ خورشیدی در گالری شیرین به نمایش درآمد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: علائم کرونا طرح وان مذاکرات سودان و اسرائیل انتخابات ریاست جمهوری آمریکا 2020 مهدی رسول پناه مهرداد سپهری عباس معیری هنرمند نگارگر نقاشی علائم کرونا طرح وان مذاکرات سودان و اسرائیل انتخابات ریاست جمهوری آمریکا 2020 مهدی رسول پناه مهرداد سپهری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۵۳۷۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پنجره‌های خورشیدی، انقلاب آینده در معماری شهری

بعد از گسترش بام‌های خورشیدی، جاده‌های خورشیدی و تاسیساتی که با پنل خورشیدی پوشانده شده‌اند، نوبت به استفاده از پنجره‌های خورشیدی در ساختمان‌ها رسیده است که نسبت به روش‌های پیشین تطبیق پذیرتر هستند. اگر این فناوری بتواند جای خود را در بازار باز کند، انقلابی در معماری شهرسازی شکل می‌گیرد.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، در طول دو دهه گذشته تولید برق از انرژی خورشیدی و استفاده از آن افزایش یافته است. طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی (IEA)، تولید برق خورشیدی در سال ۲۰۲۱ به بالاترین حد خود رسید و از هزار تراوات ساعت در جهان گذشت. بعد از انرژی بادی، انرژی خورشیدی دومین انرژی تجدیدپذیر مهم از لحاظ تولید است و انتظار می‌رود سهم آن در سال‌های آینده افزایش یابد.

این روند در شهرها نیز قابل مشاهده است و استفاده از پنل‌های خورشیدی در ساختمان‌ها به عنوان بخشی از طرح سازگاری و انعطاف‌پذیری شهری اجرا می‌شود. یکی از فناوری‌های جدید مرتبط با انرژی خورشیدی، نصب پنجره‌های خورشیدی در ساختمان‌ها است. منظور از پنجره خورشیدی، ادغام پنل‌های شفاف با سلول‌های خورشیدی در ساخت پنجره است که مانند یک پنجره معمولی نور مرئی را عبور می‌دهند اما همزمان، از انرژی طیف نور غیرمرئی از جمله فرابنفش و فروسرخ برای تولید برق استفاده می‌کند.

این نوآوری مبتنی بر سلول‌های خورشیدی حساس به رنگ (DSC) است که ایده آن به سال ۱۹۹۱ برمی‌گردد. در ساخت این سلول‌ها از یک نیمه‌هادی پوشیده شده با رنگ ارگانیک استفاده می‌شود که قادر است با فشرده‌سازی نور عبوری، چگالی توان آن را افزایش دهد و از این طریق جریان الکتریکی ایجاد کند.

مزایا و معایب پنجره‌های خورشیدی

پنجره‌های خورشیدی جدا از مزیت آشکار تولید برق، مزایای دیگری نیز دارند که از بارزترین آنها می‌توان به نصب نسبتاً آسان و کم‌هزینه اشاره کرد. این پنجره‌ها مانند پنل‌های خورشیدی به طور کامل در ساختار پنجره ادغام می‌شوند و فضای اضافی اشغال نمی‌کنند. فیلم فتوولتاییک به کار رفته در ساختار این پنجره انعطاف‌پذیر است و می‌تواند هر شکل و اندازه‌ای داشته باشد، بنابراین می‌توان آنها را با انواع کاربری‌ها، از جمله وسایل نقلیه تطبیق داد و به همین دلیل تولید سفارشی آن بسیار آسان است.

پتانسیل تولید برق این پنجره‌ها در ساعات اوج تابش به ۴۰ وات‌برمترمربع می‌رسد و می‌تواند هزینه برق ساختمان را کاهش دهد. علاوه بر این، ساختار پنجره خورشیدی به صورت شیشه دو یا سه جداره است و دارای خواص عایق حرارتی و صوتی بهتری نسبت به پنجره معمولی است. همچنین قادر است اشعه فرابنفش را صددرصد مسدود کند و با جلوگیری از ورود اشعه فرابنفش به داخل فضا، به محافظت از افراد، مبلمان و تجهیزات کمک کند و آسیب‌های ناشی از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض این اشعه را کاهش دهد. رنگ کروماتیک پنجره‌های خورشیدی به صورتی است که بدون کاهش شفافیت نور وارد شده به ساختمان، میزان دید به داخل ساختمان را محدود می‌کند و حریم خصوصی را افزایش می‌دهد.

با این حال، این فناوری دارای معایبی است که مانع استفاده گسترده از آن تا به امروز شده است. مهمترین عیب پنجره خورشیدی راندمان پایین‌تر نسبت به پنل‌های خورشیدی معمولی، به دلیل ماهیت نیمه‌شفاف آن است. راندمان پنل‌های خورشیدی به‌طور متوسط حدود ۲۰ درصد است در حالی که راندمان پنجره‌های خورشیدی کمتر از ۱۰ درصد است. هرچند تحولات اخیر نویدبخش افزایش این عملکرد به ۱۵ تا ۳۰ درصد است.

پنجره‌های خورشیدی هنوز نمی‌توانند جایگزین پنل‌های خورشیدی سنتی در ساختمان‌های کوچک باشند و فقط به عنوان مکمل پنل‌های روی پشت‌بام استفاده می‌شوند. با این حال، در ساختمان‌های بلند، به دلیل گستردگی سطح قابل استفاده در مقایسه با فضای پشت‌بام، استفاده از پنجره خورشیدی بسیار اقتصادی‌تر از پنل‌های خورشیدی است.

نمونه‌های شهری استفاده از پنجره‌های خورشیدی

پنجره‌ها و فناوری‌های خورشیدی شفاف در آمریکا بسیار محبوب هستند به‌طوری‌که با ادامه به روند فعلی استفاده از آن‌ها، می‌توانند حدود ۴۰ درصد از تقاضای انرژی در ایالات متحده را تأمین کنند و حتی در ترکیب با واحدهای خورشیدی پشت بام، این رقم می‌تواند تقریباً صددرصد افزایش یابد.

اولین نمونه از ادغام پنجره خورشیدی در معماری، مربوط به مرکز کنوانسیون SwissTech در سوئیس است. پنجره‌های رنگی ساختمان این مرکز به مساحت ۳۰۰ مترمربع، از این فناوری استفاده می‌کنند. با اینکه استقبال بازار آمریکای شمالی و اروپا از پنجره‌های خورشیدی کم است اما با این حال، تعداد فزاینده‌ای از شرکت‌ها در حال حاضر آنها را در مجموعه‌های خود گنجانده‌اند و راه‌حل‌هایی را در مقیاس‌های مختلف ارائه می‌کنند. یک شرکت استرالیایی، پنجره‌های خورشیدی را در ساختمان‌های عمومی و مسکونی متعدد و حتی گلخانه‌ها ادغام کرده است و موفقیت آن منجر به گسترش استفاده از این فناوری در این منطقه شده است. یکی از این ساختمان‌ها، مرکز خرید تولید انرژی سبز در شهر پرث استرالیا است.

کد خبر 739533

دیگر خبرها

  • برخورد قوی‌ترین طوفان خورشیدی به زمین تایید شد
  • ماه در اوج خورشیدی قرار می‌گیرد
  • پنجره‌های خورشیدی، انقلاب آینده در معماری شهری
  • ۹ فروردین در دنیای علم چه خبر؟
  • دوسالانه‌های تجسمی با چه چالش‌هایی دست و پنجه نرم می‌کنند؟
  • نیازمند انقلاب جدید در حوزه نشر آثار فاخر به زبان‌های زنده دنیا هستیم
  • در قرآن ۷ مورد از نمونه‌های احیای مردگان در همین دنیا داریم
  • قوی‌ترین طوفان خورشیدی سالیان اخیر به زمین برخورد کرد
  • عکس| قابی یهویی از هادی چوپان در کنار مجسمه خودش
  • فیلم| زیباترین مجسمه از هادی چوپان ساخته شد