Web Analytics Made Easy - Statcounter

با تلاش محققان آمریکایی غشا نانویی تولید شده است که با کمک قصعات پارچه‌ای می‌تواند تا حدود صددرصد از ورود ذرات ویروس به بدن جلوگیری کند. به گزآرش خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو؛ ماسکهای پارچه‌ای که امروزه استفاده میشوند، محافظت نسبی در برابر کووید-۱۹ دارند. با این حال، میزان محافظت آنها نسبت به ماسکهای N۹۵ که در بیمارستانها و مراکز بهداشتی استفاده می‌شوند، کمتر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما این موضوع ممکن است به زودی تغییر کند.
دانشجویان دانشکده مهندسی دانشگاه بریگ‌یانگ با همکاری بنیاد نانوس یک غشا نانویی ساختند که می‌تواند بین دو تکه پارچه ماسک‌های خانگی قرار بگیرد. در حالی که ماسک پارچه‌ای معمولی امروزی ممکن است کمتر از ۵۰ درصد از ورود ذرات ویروسی جلوگیری کند، این غشا که با موادی ارزان و ساده ساخته می‌شود، می‌تواند ذرات را ۹۰ درصد تا ۹۹ درصد مسدود کرده و با حفظ تنفس راحت، اثربخشی را افزایش دهد.
این غشا‌ها از طریق فرآیندی به نام «الکتروپینینگ» یا «نخ‌ریسی الکتریکی» ساخته می‌شوند که شامل حل شدن پلاستیک پلیمری در یک محلول و استفاده از یک جریان الکتریکی برای انتقال قطره پلیمر به سمت پایین از طریق یک سوزن است. قطره با شتاب گرفتن به یک فیبر بسیار کوچک کشیده می‌شوند که بار ساکن را حفظ می‌کند.
کتی‌وارلا، مهندس مکانکیک ارشد دانشگاه بریگ‌یانگ گفت: «این نانوالیاف بطور تصادفی روی یک جمع‌کننده قرار می‌گیرند تا نوعی از شبکه بافته نشده را ایجاد کنند.»
او توضیح داد که بار باقیمانده در الیاف بسیار مفید است، زیر ذرات ویروس نیز دارای یک بار ثابت هستند. هنگامی که این ذرات به ماسک نزدیک می‌شوند، جذب ماسک شده و قادر به عبور از آن نخواهند بود؛ بنابراین مانع استنشاق ویروس می‌شوند.
علاوه بر بهبود چشمگیر کارآیی این ماسک‌ها، یکی دیگر از مزایای اصلی الیاف نانویی بر خلاف ماسک‌های سنتی N۹۵ که گرم می‌شوند، این است که امکان گردش هوا، آب و گرما را فراهم می‌کنند.
ویل‌وال مدیر بنیاد نانوس گفت: «این روز‌ها پیدا کردن ماسک‌های N۹۵ نه تنها دشوار است بلکه اگر از آن استفاده نکنید کاملا بی‌فایده خواهند شد. تنفس با استفاده از این نانوغشا‌ها شش برابر راحتتر از ماسک‌های موجود N۹۵ است و باعث می‌شود ماسک‌ها خنک، خشک و راحتتر باشند.»   وارلا افزود: «این تجربه بسیار خوشایند بود و من واقعا خوشحالم که می‌تواند در مبارزه با کووید-۱۹ به مردم در سراسر جهان و جامعه خودم کمک کنم.»

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: ماسک نانویی ماسک پارچه ای کرونا فناوری نانو ماسک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۵۳۹۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جنجال ایکس در هند

ایتنا - ایکس دستور کمیته انتخابات هندوستان را اجرا نکرد و برخی از پست های سیاسی سیاستمداران این کشور را در پلتفرم خود همچنان حفظ کرد.
شبکه اجتماعی ایکس دیروز دستور کمیسیون انتخابات هند برای حذف برخی پست های حاوی محتوای سیاسی سیاستمداران هندی انتخاب شده، احزاب سیاسی و کاندیداهای مناصب دولتی را اجرا نکرد و برخی پست ها را در پلتفرم نگه داشت.

به گزارش ایتنا از مهر، پلتفرم ایکس اعلام کرد با دستورات کمیته انتخابات مخالف است. ایکس در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما از کمیسیون انتخابات هندوستان می خواهیم تمام دستورات حذف محتوای خود را در آینده منتشر کند.

این در حالی است که هند حدود یک میلیارد شهروند واجد شرایط رای دهی را دارد و قرار است جمعه بزرگترین انتخابات جهان را برگزار کند.

این تنها کارزار ایکس در جهان نیست. چندی قبل بی توجهی ایلان ماسک مدیر ارشد اجرایی ایکس به دستور قاضی برزیلی برای حذف برخی حساب های کاربری دردسرساز شد. ماسک دستور آلکساندر دی موارئس قاضی دادگاه عالی مبنی بر مسدودسازی برخی حساب های کاربری را به چالش کشید. او اعلام کرد پلتفرم ایکس این ممنوعیت را لغو می کند زیرا غیرقانونی است و از مورائس خواست تا استعفا دهد.

دیگر خبرها

  • آخرین وضعیت شاخص آلودگی هوای اصفهان
  • کیفیت هوای کلانشهر اصفهان ناسالم برای گروه‌های حساس
  • هوای اصفهان آلوده شد
  • استفاده از هنر قدیمی ژاپنی برای طراحی مواد پیشرفته نانویی
  • هوای اصفهان آلوده است
  • اوکراین:روسیه برای پاکسازی سنگرها از گاز اشک‌آور استفاده می کند
  • جنجال ایکس در هند
  • آلوده‌ترین کشورهای جهان در سال ۲۰۲۳
  • اتمسفر زهره نشتی دارد
  • هوای تهران در شرایط «قابل قبول»