Web Analytics Made Easy - Statcounter

کمتر از ۹ ماه به انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ باقی مانده است و با توجه به شرایطی که همه گیری بیماری کرونا در کشور ایجاد کرده است دوباره زمزمه های برگزاری انتخابات به صورت الکترونیک به گوش می رسد.

به گزارش خبرنگار دولت خبرگزاری شبستان، ۲۹ خرداد انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ برگزار می شود و در این انتخابات هشتمین رئیس‌جمهور کشور با آرای مردمی انتخاب می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سال های اخیر تلاش های بسیاری برای تغییر در نحوه انتخابات و اخذ رای از سوی مراجع ذی ربط صورت گرفته است و شاهد گام های بسیاری در حوزه الکترونیکی کردن انتخابات بوده ایم.

 

انتخابات الکترونیکی (E-voting) یکی از خدمات دولت الکترونیکی است که به رای دهنده این امکان را می دهد تا با بالاترین ضریب امنیتی و حفاظتی، رای خود را به صورت الکترونیکی ارایه کند. حامیان انتخابات الکترونیکی به این نکته اشاره دارند که چنین انتخاباتی می تواند هزینه های برگزاری انتخابات را کاهش داده و در عین حال مشارکت عمومی را افزایش دهد. با این حال این سیستم منتقدانی نیز دارد. به باور آن ها بدون استفاده از کاغذ، باز شمارش آرای اخذ شده فرآیندی مشکل بوده و در عین حال دستکاری و تقلب در شمارش می تواند نتایج واقعی را به هم بریزد.

 

در راستای حرکت به سمت برگزاری انتخابات الکترونیکی در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی؛ دستگاه‌های احراز هویت در سراسر شعب انتخابات کشور از جمله استان تهران استقرار پیدا کرد که سبب کاهش هزینه‌ها، افزایش دقت، جلوگیری از تکرار رأی، اصلاح فرایند‌ها و شفاف سازی انتخابات شد و به این ترتیب در انتخابات گذشته، جز یک مرحله که مربوط به صندوق رای بود باقی ۲۴ مرحله برگزاری انتخابات، الکترونیکی برگزار شد.

 

حالا که کمتر از ۹ ماه به انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ باقی مانده است و با توجه به شرایطی که همه گیری بیماری کرونا در کشور ایجاد کرده است دوباره زمزمه های برگزاری انتخابات به صورت الکترونیک به گوش می رسد تا جایی که رئیس ستاد انتخابات کشور از تعیین تکلیف برای اجرای فرایند ۲۵ گانه الکترونیکی شدن انتخابات ۱۴۰۰؛ با اعلام نظر شورای نگهبان تا پایان آبان ماه خبر داد.

جمال عرف درباره تمهیدات وزارت کشور برای برگزاری انتخابات ۱۴۰۰ متناسب با شرایط کرونایی به واحد مرکزی خبر گفته است: یکی از پیشنهاد‌های این وزارتخانه برای انتخابات ۱۴۰۰، اعمال کل فرآیند الکترونیکی شدن انتخابات است. در انتخابات گذشته، جز یک مرحله که مربوط به صندوق رای است باقی ۲۴ مرحله، الکترونیکی برگزار شد که در خصوص یک مرحله باقیمانده نیز با اعضای شورای نگهبان رایزنی کردیم، زیرا آقایان در آن شورا پرسش‌هایی از نظر فنی در این باره دارند که باید به آن پاسخ دهیم.

 

وی تاکید کرد: احتمالا این موضوع باید در همین ماه مشخص شود، زیرا در نهایت باید به سمت تولید صندوق‌های الکترونیک برویم؛ البته برای ساخت تعداد زیادی از این صندوق‌ها زمان خواهیم داشت. پس از اعلام نظر شورای نگهبان یا وارد فرآیند کلی انتخابات الکترونیک می‌شویم یعنی ۲۵ مرحله، الکترونیکی می‌شود یا مانند انتخابات گذشته ۲۴ مرحله از این فرآیند الکترونیکی خواهد بود و رای گیری مانند قبل دستی انجام خواهد شد.

 

با این وجود برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر این موضوع تاکید دارند که هنوز زیرساخت های لازم برای برگزاری انتخاباتالکترونیک در کشور وجود ندارد در همین رابطه نایب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس می گوید بعید است انتخابات سال آینده ریاست جمهوری به صورت تمام الکترونیکی برگزار شود.

محمد حسن آصفری با اشاره به تلاش برای برگزاری انتخابات به صورت تمام الکترونیکی به خانه ملت گفته است: انتخابات الکترونیکی از اقداماتی است که مجالس گذشته برای تحقق آن تلاش بسیاری کرده اند اما به نظر می رسد امکان برگزاری انتخابات به صورت تمام الکترونیک فراهم نیست. شورای نگهبان با برگزاری انتخابات به صورت تمام الکترونیک موافق نیست، از سوی دیگر زیرساخت های لازم برای انجام چنین کاری در کشور فراهم نیست ازاین رو بعید به نظر می آید که انتخابات 1400 به صورت تمام الکترونیک برگزار شود.

 

اعلام اظهارنظرهایی در این زمینه در حالی است که عضو هیات رئیسه مجلس با تاکید بر عدم وجود مشکل قانونی برای برگزاری انتخابات الکترونیکی گفته است که عدم تعبیه زیرساخت‌ها نباید منجر به تعویق انتخابات شود لذا مجلس این موضوع را پیگیری می‌کند.

 

سید ناصر موسوی لارگانی در این باره به خانه ملت گفته است: مجلس قوانین لازم برای برگزاری انتخابات به صورت الکترونیک را تصویب کرده است و این اجازه به وزارت کشور و شورای نگهبان داده شده است. با این وجود مسئولین وزارت کشور و اعضای شورای نگهبان همواره عنوان می‌کنند که زیرساخت‌های لازم برای برگزاری انتخابات الکترونیک فراهم نشده است.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی تاکید کرده است که در شرایط کنونی شاهد شیوع ویروس کرونا هستیم و این احتمال وجود دارد که تا خردادماه سال 1400 وضعیت ادامه داشته باشد لذا برگزاری الکترونیکی انتخابات با توجه به تاثیری که در کاهش شیوع دارد، ضروری است بنابراین عدم تعبیه زیرساخت‌ها نباید منجر به تعویق انتخابات شود. مجلس شورای اسلامی نیز پیگیر موضوع هست و در هیات رئیسه هم پیگیری خواهیم کرد.

 

حال باید منتظر بود تا دید در خلال زمان باقی مانده تا برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری چه اقداماتی از سوی دستگا های متولی در زینه فراهم کردن زیرساخت های لازم برای برگزاری الکترونیکی انتخابات صورت می گیرد.

 

بنابرگزارش شبستان، طبق تقویم سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، این انتخابات از ۱۱ اسفند با معرفی معتمدان برای تشکیل هیات‌های اجرایی از سوی وزیر کشور آغاز می‌شود و فرمان این انتخابات از ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ برای تشکیل هیات‌های اجرایی و آغاز نام نویسی داوطلبان صادر می‌شود. از ۲۱ تا ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ رسیدگی به صلاحیت داوطلبان انجام می‌شود و پس از اعلام نتایج بررسی صلاحیت‌ها از جانب شورای نگهبان و انتشار اسامی نامزد‌ها از جانب وزارت کشور، تبلیغات انتخابات آغاز می‌شود که این فرایند تا ۲۶ خرداد ادامه خواهد داشت.

 

27 خرداد طبق تقویم انتخابات ۱۴۰۰سکوت انتخاباتی خواهد بود و رای گیری در روز ۲۸ خرداد انجام می‌شود که در مجموع، فرآیند انتخابات پیش رو از ۱۱ اسفند ۹۹ تا ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ ادامه دارد.

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: انتخابات الکترونیکی انتخابات الکترونیک انتخابات ریاست جمهوری انتخابات برگزاری انتخابات به صورت صورت تمام الکترونیک برای برگزاری انتخابات انتخابات ریاست جمهوری زیرساخت های لازم انتخابات الکترونیکی انتخابات الکترونیک مجلس شورای اسلامی لازم برای برگزاری صورت الکترونیک انتخابات ۱۴۰۰ شورای نگهبان وزارت کشور زیرساخت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۵۵۳۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دور دوم انتخابات مجلس در تبریز الکترونیکی برگزار می‌شود

فرماندار شهرستان تبریز گفت: دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود.

یونس فاتح در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: یک هفته قبل از روز انتخابات یعنی از بامداد روز سیزدهم اردیبهشت امسال تبلیغات نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی آغاز می‌شود.

وی افزود: هشت نفر از نامزدهای مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو به دور دوم انتخابات راه پیدا کردند که از این تعداد چهار نفر در روز بیست‌ویکم اردیبهشت توسط مردم تبریز، آذرشهر و اسکو انتخاب می‌شوند و جمع نمایندگان این حوزه انتخابیه به شش نفر خواهد رسید.

فرماندار شهرستان تبریز با بیان اینکه تبلیغات نامزدها تا ساعت ۸:۰۰ روز پنجشنبه (بیستم اردیبهشت) خواهد بود، ادامه داد: انتخابات در دور دوم به صورت تمام الکترونیکی و بدون دخالت دست انجام خواهد شد.

به گزارش ایمنا، نشست آموزشی کاربران یارانه مرحله دوم انتخابات دوازدهمین مجلس شورای اسلامی حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو در محل فرمانداری شهرستان تبریز برگزار شد.

مرحله دوم انتخابات دوازدهمین مجلس شورای اسلامی حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو نیز به صورت تمام الکترونیکی برگزار می‌شود؛ بنابراین شمارش دستی در این مرحله صورت نخواهد گرفت.

کد خبر 747815

دیگر خبرها

  • آمادگی کشور برای برگزاری دور دوم انتخابات مجلس
  • کشور مهیای برگزاری دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس است
  • کشور محیای برگزاری دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس است
  • برگزارنشدن الکترونیکی دور دوم انتخابات مجلس در ورامین
  • دور دوم انتخابات مجلس در تبریز الکترونیکی برگزار می‌شود
  • برگزاری انتخابات الکترونیک در خرم‌آباد و چگنی
  • رأی‌گیری در حوزه انتخابیه کرمانشاه، به‌صورت الکترونیکی برگزار می‌شود
  • انتخابات دور دوم مجلس شورای اسلامی در ۱۵ استان برگزار می‌شود
  • الکترونیکی بودن دور دوم انتخابات مجلس در آبادان
  • برگزاری انتخابات دور دوم مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه کرمانشاه