Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-24@21:37:13 GMT

تعیین بازه زمانی ۱۴ روزه برای تشکیل کابینه

تاریخ انتشار: ۴ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۵۶۲۵۶

به گزارش پایگاه خبری النشره نتیجه اولیه رایزنی‌های «سعد حریری» نخست‌وزیر مکلف لبنان درباره تشکیل دولت مثبت ارزیابی شده و انتظار می‌رود توافقاتی که در سطوح بالا از خلال تماس‌های بین‌المللی و منطقه‌ای در این روند حاصل شده منجر به ارائه پیشنهادهای منطقی و قابل قبول برای دولت شود.

محافل پارلمانی جریان 8 مارس که از فضای رایزنی‌های مربوط به تشکیل دولت آگاه هستند در این زمینه گزارش دادند که فضای نشست میان «نبیه بری»، رئیس پارلمان و سعد حریری مثبت بوده و دو طرف به همراه «میشل عون» رئیس جمهوری این کشور تصمیم به تشکیل دولت طی 10 روز یا دو هفته گرفته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این محافل گزارش دادند که نیروهای لبنانی این بار مجبور هستند در روند تشکیل دولت به شکل مثبت تعامل کرده و در برابر خواسته های ملت و اجرای اصلاحات که با روی کار آمدن دولتی شایسته ممکن می‌شود تسلیم شوند.

محافل مذکور خاطرنشان کردند که همه نیروهای سیاسی اتفاق نظر دارند که بحث تشکیل دولت هر چه زودتر به انجام رسیده و بیشتر از دو هفته طول نکشد؛ چرا که شرایط آشفته کشور تحمل اتلاف وقت را ندارد.

اما دومین چیزی که در جریانی رایزنی ها تقریباً تصویب شد ساختار دولت بود به این صورت که کابینه‌ای با حضور 20 وزیر متخصص و غیر حزبی که هیچ یک از اعضای دولت‌های سابق در آن حضور نداشته و نیز هیچ یک از وزرا پیش از این در پست های عمومی نبوده و ارتباطی با پرونده های فساد نداشته باشند تشکیل شود.

درباره مذاکرات میان سعد حریری و گروه های شیعه، نبیه بری به نمایندگی از این گروه ها مذاکره می کند و البته تماس میان سعد حریری و «حاج حسین خلیل» معاون سیاسی «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله همچنان برقرار است و هیچ چیز مانع از تماس دو طرف بعد از انتخاب حریری به عنوان نخست وزیر مکلف نمی‌شود.

منابع گزارش دادند که پست وزارت دارایی همچنان در اختیار جنبش امل و وزارت بهداشت در اختیار حزب‌الله است و وزرای آن از افراد غیرحزبی خواهند بود و همچنین مانند سابق هر گروهی اختیار معرفی نامزد پست وزارتی مورد نظر خود را دارد.

این منابع همچنین درباره رابطه میان حریری با عون و «جبران باسیل» رئیس جریان آزاد ملی تاکید کردند که نبیه بری نقش مثبتی در نزدیک کردن دیدگاه سه طرف داشته و نشست‌های دیگری میان حریری و باسیل برای تکمیل مذاکرات برگزار خواهد شد.

به نظر می رسد که جبران باسیل و حریری به یک توافق تقریبی رسیده‌اند و برای بحث درباره برخی جزئیات نیاز به مذاکره دارند.

به گفته منابع آگاه تنها گروهی که خارج از دولت باقی مانده حزب نیروهای لبنانی به ریاست سمیرجعجع است که پیش از این تلاش زیادی برای تحمیل دیکته‌های خود در روند تشکیل دولت با تکیه بر مواضع ضد مقاومت و فتنه‌انگیزی علیه حزب‌الله کرد.

نتیجه رایزنی‌های پارلمانی برای انتخاب حریری با 65 رای موافق شاید برای برخی تعجب آور بود. برخی نیروهای سیاسی معتقد بودند که حریری بیش از 53 رای کسب نکرده و نخواهد توانست به راحتی تشکیل دولت دهد؛ زیرا اساسا آن زمانی که تشکیل دولت در لبنان آسان به نظر می‌رسید این روند 11 ماه طول کشید و در نهایت نیز ناکام ماند.

اما با توجه به واقعیت کنونی لبنان پیش بینی می شود که تشکیل دولت در این مرحله خیلی طولانی نشود. سعد حریری در دولت‌های قبلی خود هرگز مانند امروز از حمایت بین المللی برخوردار نبوده و به ویژه این حمایت در این زمان بیشتر از گذشته نه تنها فقط برای بازسازی بندر بیروت بلکه احیای اقتصاد فروپاشیده لبنان نیاز است تا این کشور بیش از این در هرج و مرج اجتماعی و معیشتی فرو نرود.

سعد حریری در تاریخ 22 اکتبر (ا آبان) با کسب 65 رای از 120 رای مامور تشکیل دولت در لبنان شد.

      

منبع: اکوفارس

کلیدواژه: تشکیل دولت سعد حریری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۵۶۲۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تظاهرات گسترده در تل‌آویو علیه دولت نتانیاهو

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی که به شدت به دلیل شکست اطلاعاتی در حمله هفتم اکتبر حماس تحت فشار قرار دارد به هیچ عنوان تمایلی ندارد طی یک توافق که به آزادی اسرای صهیونیست منجر شود، اقدام به آزادی هزاران اسیر فلسطینی کند. با این حال، شهروندان صهیونیست به شدت به این تصمیم نتانیاهو معترض هستند. 

به گزارش الجزیره، هزاران تظاهرکننده صهیونیست امشب (سه شنبه) با تجمع در خیابان‌های تل آویو خواستار رسیدن به توافق با جنبش حماس به منظور آزادی اسرای صهیونیست شدند. 

این افراد با تجمع در برابر ساختمان وزارت جنگ رژیم صهیونیستی، خواستار توافق نهایی دولت نتانیاهو با حماس در این باره شدند. 

تظاهرکنندگان که برخی از آنها از خانواده اسرای صهیونیست بودند طی شعار‌ها و پلاکارد‌هایی که در دست داشتند، خواستار آزادی فوری اسرا شدند. برخی از معترضان پلاکارد‌هایی با شعار "ما فراموش شده ایم" در دست داشتند، که تاکید داشت به تصمیمات کابینه جنگ در فراموشی اسرا و در اولویت قرار دادن مسائل دیگر انتقاد دارند. 

ماه هاست که خانواده اسرا و شهروندان صهیونیست با بستن بزرگراه‌ها و خیابان ها، تجمع در برابر پارلمان رژیم صهیونیستی (کنست) و سایر مراکز دولتی از کابینه نتانیاهو می‌خواهند لج بازی را کنار گذاشته و تن به توافق با طرف فلسطینی بدهد. 

با این حال، کابینه راستگرای نتانیاهو تاکید دارد آزادی اسرا تنها از طریق نظامی میسر است؛ اقدامی که تاکنون جان شماری از اسرای صهیونیست در غزه را گرفته است. 

ایتمار بن گویر، وزیر امنیت داخلی؛ و بتسالل اسموتریچ، وزیر دارایی رژیم صهیونیستی تهدید کرده اند در صورتی که دولت نتانیاهو بخواهد در مذاکرات با حماس اقدام به آزادی شمار زیادی از اسرای فلسطینیان در ازای آزادی اسرای صهیونیست کند، از کابینه ائتلافی خارج خواهند شد.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • تصاویر نادر رنگی از اوج قدرت آلمان نازی / ماشین‌های خودران در نیم قرن پیش / زنجیره اتفاقات پس از ترور رفیق حریری / تماشای زیبایی‌های جهان از آسمان با کیفیت 4K
  • وزیر جنگ رژیم صهیونیستی: نبرد آتی در جبهه شمال تعیین کننده است
  • توضیح سلاجقه درباره عقب نشینی آب دریای خزر
  • دریای خزر عقب‌نشینی کرد
  • توضیح سلاجقه درباره عقب نشینی آب دریای خزر و حذف کیسه‌های پلاستیکی
  • دولت سیزدهم پس از ۶ سال کنوانسیون دریای خزر را احیا کرد
  • تظاهرات گسترده در تل‌آویو علیه دولت نتانیاهو
  • هفته تعیین‌کننده برای انتخاب رئیس‌جمهور جدید لبنان
  • امدادرسانی به ۲۴۲ روستا و ادامه عملیات
  • کنعانی: ایران حتما در اجلاس آتی سازمان همکاری اسلامی شرکت خواهد کرد/ «سطح حضور» در بازه زمانی نزدیک به اجلاس اطلاع‌رسانی می‌شود + فیلم