Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-03-28@11:10:28 GMT

تظاهرات در شهرهای مختلف عراق

تاریخ انتشار: ۴ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۵۷۶۱۸

تظاهرات در شهرهای مختلف عراق

به گزارش فارس، استان‌های مرکزی و جنوبی عراق از اول اکتبر ۲۰۱۹ شاهد اعتراض مردمی علیه فساد، بیکاری و نقصان خدمات عمومی به شکل تظاهرات، راه‌پیمایی، تحصن و اعتصاب بود. این تظاهرات‌های که ابتدا با موجی آرام آغاز شد، به مدت چند هفته ادامه یافت تا اینکه دور دوم آن از 25 اکتبر باز سر گرفته شد.  همین تظاهرات‌ها موجب شد تا «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر وقت برای مهار اعتراضات و منافع ملی استعفا کند و در نهایت پس از کش‌وقوس‌های متعدد، «مصطفی الکاظمی» به عنوان نخست‌وزیر جدید سوگند یاد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حال پس از گذشت یک‌سال از آغاز اعتراضات و تظاهرات‌های مردمی در خیابان‌های مختلف و کشته و زخمی شدن شماری از معترضان و نیروهای امنیتی، هنوز به هیچ یک از مطالبات اصلی معترضان پاسخ داده نشده و به همین دلیل مردم استان‌های مختلف اعلام کرده‌اند که در سالگرد آغاز اعتراضات خود بار دیگر به میدان خواهند آمد. از سوی دیگر دولت عراق نیز با تاکید بر اتخاذ تدابیر لازم برای حمایت از این تظاهرات‌ها بر ضرورت مسالمت‌آمیز بودن آن تاکید می‌کند.

نشست فوق‌العاده شورای وزارتی امنیت ملی عراق برای تامین امنیت تظاهرات‌کنندگان

‌ شورای وزارتی امنیت ملی عراق شب گذشته یک نشست فوق‌العاده به ریاست مصطفی الکاظمی برگزار کرد و در این نشست بر حق شهروندان در برگزاری تظاهرات مسالمت‌آمیز تاکید شد و تدابیر و اقدامات لازم در راستای تامین امنیت تظاهرات‌کنندگان و حفاظت از اموال عمومی و خصوصی مورد بررسی قرار گرفت.

در پایان این نشست بر ضرورت پایبندی معترضان به وجهه مسالمت‌آمیز بودن تظاهرات‌ها، داشتن نظم و همکاری با نیروهای امنیتی تاکید شد.

مصطفی الکاظمی: تظاهرات مسالمت‌آمیز حق مسلم مردم است

 نخست‌وزیر عراق نیز شب گذشته در آستانه سالگرد اعتراضات اکتبر بر حمایت و حفاظت از تظاهرات‌کنندگان و اموال عمومی و خصوصی تاکید کرد و گفت: اعتراضات اجتماعی عراق نقشه راهی را ترسیم کردند که همه به آن اذعان داشتند و ما نیز طبق آن حرکت می‌کنیم.دولت برنامه‌ای برای مرحله آتی تدوین کرده که پایه و اساس آن برگزاری انتخابات سالم و عادلانه است.

الکاظمی با اشاره به برگزاری انتخابات زودهنگام طبق زمان اعلام شده که از مطالبات معترضان است گفت: ما به ۶ ژوئن به عنوان زمان برگزاری انتخابات پیش از موعد پایبند هستیم و از پارلمان انتظار داریم که سازوکار قانونی انتخابات را تکمیل کند. زیرا صندوق‌های رأی بیانگر اراده تغییر سیاسی است و این صندوق‌های رأی است که مشروعیت می‌بخشد.

بیانیه فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق در خصوص تظاهرات‌های امروز 

 سرتیپ «یحیی رسول» سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق در بیانیه‌ای از تظاهرات‌کنندگان خواست در بغداد از میدان التحریر به عنوان مکان اختصاص یافته برای تظاهرات خارج نشوند چرا که این منطقه کاملا امن است.

وی همچنین از تظاهرات‌کنندگان خواست با دستگاه‌های امنیتی همکاری کنند و تحرکات مشکوک را گزارش دهند و اجازه ندهند که برخی معترض‌نماها به نیروهای امنیتی تعرض کنند.

سرتیپ رسول هشدار داد که دستگاه‌های امنیتی برای اتخاذ اقدامات قانونی در حق افرادی که بخواهند به اموال عمومی و خصوصی و یا نیروهای امنیتی و تظاهرات‌کنندگان تعرض کنند، دستورات قاطعانه‌ای دریافت کرده‌اند.

تجمع معترضان عراقی در شهرهای مختلف برای آغاز تظاهرات گسترده در سالگرد اعتراضات اکتبر 

از شب گذشته میدان التحریر بغداد شاهد حضور و تجمع معترضان بود که یک روز مانده به ۲۵ اکتبرخود را به این میدان رسانده‌اند تا در تظاهرات امروز شرکت کنند.

از صبح امروز در استان‌های دیگر عراق نیز، معترضان عراقی در حال حرکت به سوی  میدان‌های تحصنی که از پیش برای تظاهرات و اعتراضات امروز تعیین شده، هستند تا در سالگرد اعتراضات اکتبر شرکت کنند.

کاربران شبکه‌های اجتماعی تصاویر متعددی از حضور خیل عظیمی از مردم عراق در استان‌های مختلف از جمله بغداد،بصره، نجف اشرف، کربلاء، ذی‌قار و ...منتشر می‌کنند. 

خبرگزاری رسمی عراق (واع) نیز از شرکت‌کنندگان در نخستین سالگرد اعتراضات اکتبر  تصاویری را منتشر کرد.

 

قرار است امروز دانش‌آموزان و دانشجویان نیز که در تظاهرات‌های یک‌ سال پیش نقش مهمی داشتند، در اعتراضات حضور یابند. برخی منابع رسانه‌ای می‌گویند که تنها میدان التحریر بغداد شاهد حضور هزاران نفر است.

مناطق مختلف اطراف میدان التحریر بغداد از صبح امروز شاهد تدابیر شدید امنیتی با هدف حفاظت از جان معترضان و جلوگیری از هرگونه درگیری احتمالی است.

پایگاه خبری «المستقله» از درگیری محدود میان معترضان و نیروهای امنیتی در منطقه «العلاوی» واقع در مرکز بغداد خبر داد.

در نجف اشرف نیز معترضان عراقی با سر دادن شعار در حمایت از کشورشان در حال حرکت به سوی میدان «الصدرین» در مرکز این شهر هستند.

یک دقیقه سکوت به درخواست مصطفی الکاظمی

نخست‌وزیر عراق نیز امروز از تظاهرات‌کنندگان خواست تا به صورت هماهنگ ساعت ۱۷ عصر امروز به احترام روح شهدای عراق، شهدای تظاهرات‌های اکتبر از تظاهرات‌کنندگان و نیروهای امنیتی، یک دقیقه سکوت کنند و برای شادی روح آنها فاتحه بخوانند.

      

منبع: اکوفارس

کلیدواژه: سالگرد اعتراضات اکتبر تظاهرات کنندگان نیروهای امنیتی میدان التحریر مصطفی الکاظمی مسالمت آمیز نخست وزیر عراق نیز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۵۷۶۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سخنرانی بایدن از سوی معترضان حامی فلسطین مختل شد

معترضان حامی فلسطین بار دیگر سخنرانی رئیس‌جمهور آمریکا را در اعتراض به سیاست‌های وی در جنگ غزه مختل کردند.

به گزارش مشرق، جو بایدن،رئیس‌جمهور آمریکا در پاسخ به معترضان حامی فلسطین که سخنرانی او در مورد مراقبت‌های بهداشتی در آمریکا را برای لحظاتی قطع و مختل کردند،عنوان کرد: اعتراض آنها نکته‌ای دارد. زمانی که بایدن در سخنرانی‌ خود بر اهمیت مراقبت‌های بهداشتی تاکید می‌کرد، دو نفر از معترضان صحبت‌های وی را قطع کرده و با فریاد از وی نظرش را در مورد مراقبت‌های بهداشتی در غزه پرسیدند.

بایدن در حالی که معترضان به نشانه اعتراض فریاد می‌زدند که بیمارستان‌های غزه در حال بمباران شدن هستند و وی را متهم به همدستی در نسل‌کشی در غزه کردند، ادعا کرد: همه سزاوار مراقبت‌های بهداشتی هستند و از معترضان خواست صبور باشند. پس از آنکه معترضان از مراسم سخنرانی رئیس‌جمهور بیرون برده شدند، بایدن گفت: اعتراض آنها نکته‌ای دارد. اینکه ما باید توجه بیشتری به غزه داشته باشیم. معترضان حامی فلسطین حتی در خارج از محل سخنرانی وی تجمع کرده‌ بودند و شعار می‌دادند. اتفاقی که در ماه‌های اخیر برای دولت بایدن تحت تاثیر سیاست‌هایش در جنگ غزه بسیار اتفاق افتاده است.

از زمان آغاز جنگ غزه در تاریخ 7 اکتبر، اعتراضات ضدجنگ متعددی علیه دولت بایدن شکل گرفته است و معترضان خواستار اقدامات وی برای جلوگیری از گسترش تلفات غیرنظامیان فلسطینی شده‌اند. بسیاری از اعضای حزب دموکرات در آمریکا نیز بایدن را تحت فشار قرار داده‌اند تا کمک‌های بشردوستانه به غزه را با شدت بیشتری ادامه دهد و به رژیم صهیونیستی جهت توقف جنگ فشار وارد کند با این حال بایدن هنوز هم با طرح توقف فروش تسلیحات آمریکا به رژیم صهیونیستی موافقت نکرده است.

بی‌توجهی بایدن به درخواست‌ها برای فشار بر رژیم صهیونیستی در حالی ادامه پیدا می‌کند که شمار شهدای فلسطینی جنگ غزه از مرز 32 هزار نفر گذشته است و هزاران نفر دیگر هم تحت تاثیر این جنگ آواره و مجروح شده‌اند.

منبع: فارس

دیگر خبرها

  • صدور سه هشدار هواشناسی برای شهرهای مختلف کشور
  • خدمات‌رسانی اتوبوسرانی تهران در شب‌های قدر و نمایشگاه قرآن
  • ببینید| چرا اعتراضات سیاسی در اکباتان متفاوت بود؟
  • عراق همچنان «خویشاوند» ایران / روابط تهران- بغداد در ۱۴۰۲
  • چند خبر کوتاه از شهرهای مختلف خراسان رضوی
  • حامیان فلسطین سخنرانی بایدن را قطع کردند
  • سخنرانی بایدن از سوی معترضان حامی فلسطین مختل شد
  • اتخاذ تدابیر امنیتی انتظامی راهپیمایی روز قدس استان تهران
  • اتخاذ تمهیدات امنیتی، انتظامی و ترافیکی راهپیمایی روز قدس
  • ۵۰ایستگاه فرهنگی درسواحل استان بوشهر ایجادشد/استقرار۲۹ناجی غریق