Web Analytics Made Easy - Statcounter

باشگاه خبرنگاران: از سیب و عسل گرفته تا گلابی و مریم گلی، از گیاه چای ترش گرفته تا گیاه رز ماری، انواع معدودی از ده‌ها نوع سرکه موجود در جهان هستند که در این گزارش برخی از فواید این خوراکی را برمی‌شمریم:

تنظیم وزن و چاقی‌

می‌توانید با اضافه کردن یک قاشق بزرگ سرکه به سالاد و رژیم غذایی خود یا مخلوط کردن این مقدار سرکه با آب و استفاده از آن وزن خود را کاهش دهید، اما نباید فقط خوردن یک قاشق سرکه در روز نهایت تلاش شما برای کاهش وزن باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایبک ارتان متخصص ترکیه‌ای در امور تغذیه در مصاحبه با روزنامه حرییت می‌گوید: براساس تحقیقات انجام شده، افزودن یک قاشق سرکه به وعده‌های غذایی به مدت سه ماه می‌تواند به میزان ۷/۴ دهم واحد از شاخص توده بدنی شما بکاهد.

درمان سرفه‌های بی وقفه

می‌دانیم که معروفترین شخصیت‌ها در تاریخ پزشکی مانند بقراط که پدر علم پزشکی به شمار می‌رود، از سرکه برای درمان عفونت‌ها و زخم‌های عمیق در قرن چهارم میلادی استفاده می‌کرده است.

علی رغم اینکه اکنون مشخص شده سرکه در برابر انواع باکتری‌ها فعال عمل نمی‌کند، اما همچنان از ترکیب عسل و سرکه به عنوان یک محلول قدیمی برای درمان سرفه‌های بی وقفه استفاده می‌شود.

همچنین باتوجه به نوع باکتری موجود می‌توان از سرکه برای درمان عفونت‌ها و التهابات روی پوست استفاده کرد، اما نباید فراموش کرد که اسیدیته بالای سرکه ممکن است باعث تحریک شود.

ابزاری برای حفظ سلامت مواد غذایی

سرکه می‌تواند به کمک اسید استیک خود، به حفظ سلامت خوراکی‌ها و جلوگیری از فساد آن کمک کند؛ زیرا باکتری‌های مضر نمی‌توانند در محیط‌های اسیدیته باقی بمانند همچنین افزودن سرکه به آب در شست و شوی سبزیجات و میوه‌ها و تمیز کردن آن‌ها بسیار تاثیرگذار است.

می‌توان با اضافه کردن یک قاشق سرکه به یک لیتر آب و خیساندن سبزی‌ها و میوه‌ها در آن به مدت پنج دقیقه تمیزی آن‌ها را تضمین کنیم.

استفاده از سرکه هنگام بالا رفتن فشار خون

در یکی از تحقیقاتی که روی موش‌ها انجام شد، کاهش فشار خون در موشی که از آب مخلوط با سرکه نوشیده بود، نسبت به دیگر موش‌ها که آب معمولی می‌نوشیدند، مشهود بود.

تحقیقاتی در این زمینه روی مورد انسانی تا کنون انجام نشده است، اما باتوجه به اینکه سرکه به غذا‌ها طعم می‌دهد، می‌تواند از میزان نیاز به نمک کاسته و در نتیجه به کاهش فشار خون کمک کند.

کسانی که دچار فشار خون بالا هستند، اگر در دستگاه گوارش خود مشکلی ندارند، خوردن روزانه مخلوط یک قاشق سرکه با آب می‌تواند برای آن‌ها مفید باشد.

مقابله با تومور‌ها

یک پژوهش دیگر روی موش‌ها نشان داد که سرکه می‌تواند بر تومور‌ها تاثیر بگذارد. دو گروه از موش‌ها که از طریق واکسن به سرطان مبتلا شده بودند، مورد آزمایش قرار گرفتند و مشخص شد که آن گروه از موش‌ها که از آب مخلوط به سرکه استفاده کرده بودند، نسبت به گروه دیگر سلول‌های سرطانی بسیار کمتری دارند.

براین اساس دانشمندان معتقدند سرکه به تجزیه فیبر‌های موجود در روده از طریق اسید‌های چرب سالم کمک می‌کند.

کمک به تنظیم قند خون

برخی پژوهش‌ها نشان می‌دهد که خوردن سرکه سفید پس از هر وعده غذایی که حاوی کربوهیدرات است، به شکل قابل توجهی از میزان قند خون کاسته و حساسیت انسولین را به شدت افزایش می‌دهد.

براساس تحقیقات انجام شده سرکه سفید می‌تواند میزان قند خون را تنظیم کرده و نقش مهمی را در مدیریت میزان قند خون ایفا کند.

با این وجود سرکه قند خون بالا را درمان نمی‌کند، اما می‌تواند به هضم کربوهیدرات‌های موجود در بدن به شکل بهتر کمک کند.

حفاظت از روده‌ها

سرکه یکی از قدیمی‌ترین محصولات مخمر است و ترکیبات مفید به ویژه آنتی اکسیدان‌هایی که در هنگام تخمیر آزاد می‌شوند کافی است تا سرکه یک ماده مغذی مناسب برای روده به شمار رود.

هشدار‌هایی در مورد استفاده از سرکه

علی رغم آنکه سرکه فواید بسیاری دارد، اما باید هنگام استفاده از آن به چند نکته بسیار مهم توجه داشت؛ به گونه‌ای که استفاده مداوم از آن ممکن است باعث از بین رفتن مینای دندان شما شود.

همچنین افرادی که از بیماری‌های کلیوی رنج می‌برند، نباید به طور منظم از سرکه استفاده کنند. علاوه براین اگر از اختلالات گوارشی مانند زخم، ریفلاکس و ورم معده رنج می‌برید، باید از خوردن سرکه پرهیز کنید حتی اگر از مشکل خاصی رنج نمی‌برید، هرگز سرکه را خالی نخورید، بلکه دستکم آن را با مقداری آب مخلوط کرده و سپس میل کنید.

منبع: فردا

کلیدواژه: تنظیم قند خون فشار خون سرکه یک قاشق سرکه فشار خون قند خون موش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۵۸۰۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

٨ کیلو کاهش وزن با خوردن روزانه این نوع سرکه

به گزارش خبرآنلاین، سرکه سیب که از سیب‌های تخمیر شده و به‌طور طبیعی سرشار از اسید استیک است، در سال‌های اخیر به دلیل فواید سلامتی، از خواص ضد باکتریایی گرفته تا اثرات آنتی‌اکسیدانی و پتانسیل کمک به مدیریت قند خون محبوب شده است.

ایسنا در خبری نوشت:منشأ استفاده از آن در حوزه سلامت بسیار دور است و بقراط از آن برای درمان زخم‌ها، تب و زخم‌های پوستی استفاده می‌کرد و نتایج تجربی تحقیق کنونی، به این موضوع پرداخته است که آیا سرکه سیب می‌تواند برای کاهش وزن، کاهش سطح گلوکز خون و کاهش چربی خون (کلسترول و تری گلیسیرید) موثر باشد یا خیر.

نتایج نشان می‌دهد که سرکه سیب می‌تواند هر سه مورد را کاهش دهد اما ممکن است مصرف نوشیدنی سرکه سیببه سادگی به‌طور روزانه امکان‌پذیر نباشد. گروهی از دانشمندان در لبنان کارآزمایی بالینی تصادفی دوسوکور خود را روی گروهی از جوانان دارای اضافه وزن و چاق در سنین ۱۲ تا ۲۵ سال انجام دادند.

محققان به‌طور تصادفی ۳۰ شرکت‌کننده را در یکی از چهار گروه قرار دادند؛ به شرکت‌کنندگان دستور داده شد که هر روز صبح قبل از خوردن هر چیز دیگری به مدت ۱۲ هفته، پنج، ۱۰ یا ۱۵ میلی‌لیتر سرکه سیب رقیق شده در ۲۵۰ میلی‌لیتر آب مصرف کنند.

گروه کنترل، نوشیدنی غیرفعال (دارونما) ساخته شده از اسید لاکتیک اضافه شده به آب مصرف کردند تا ظاهر و طعمی مشابه داشته باشند. معمولا این نوع مطالعه شواهدی با کیفیت بالا ارائه می‌دهد زیرا می‌تواند علت و معلول را نشان دهد یعنی مداخله (در این مورد سرکه سیب) به یک نتیجه خاص منجر می‌شود. این مطالعه همچنین دوسوکور بود، به این معنی که نه شرکت‌کنندگان و نه دانشمندانی که در جمع‌آوری داده‌ها شرکت داشتند نمی‌دانستند چه کسی در کدام گروه است.

محققان دریافتند که افراد دارای اضافه وزن با مصرف سرکه به‌طور متوسط ۶ تا هشت کیلوگرم وزن در سه ماه از دست دادند. نتایج تحقیق کنونی نشان داد که مصرف سرکه سیب به‌طور روزانه به افراد دارای اضافه وزن کمک می‌کند تا در سه ماه هشت کیلوگرم وزن کم کنند.

نتایج تحقیقات نوشیدن آب تخمیر شده سیب‌های له شده را با کاهش وزن مرتبط کرده است و مشخص شد که یک دوز ۱۵ میلی‌لیتری قبل از صبحانه همچنین شاخص توده بدن، سطح قند خون و کلسترول را کاهش می‌دهد.

این تحقیق، تجزیه و تحلیل کرد که چگونه سه مقدار مختلف سرکه بر وزن افراد دارای اضافه وزن یا چاق تاثیر می‌گذارد. محققان بیان کردند که سرکه سیب می تواند مکملی امیدبخش برای چاقی باشد که عوارض جانبی ندارد.

فدراسیون جهانی چاقی پیش‌بینی کرده است که بیش از نیمی از جمعیت جهان تا سال ۲۰۳۵ دارای اضافه وزن یا چاق خواهند بود. از سال ۱۹۷۵، نرخ چاقی در جهان تقریبا سه برابر شده است و امید داریم که نوشیدن سرکه سیب راهی ساده و مقرون به صرفه برای کمک به مقابله با این بحران باشد.

محقق ارشد این تحقیق، دکتر رونی ابوخلیل، از دانشگاه روح القدس کاسلیک در لبنان گفت: «این نتایج نشان می‌دهد که سرکه سیب ممکن است مزایای بالقوه‌ای در بهبود پارامترهای متابولیک مرتبط با چاقی و اختلالات متابولیک در افراد چاق داشته باشد».

وی افزود: نتایج ممکن است به توصیه‌های مبتنی بر شواهد برای استفاده از سرکه سیب به‌عنوان مداخله غذایی در مدیریت چاقی کمک کند. این مطالعه می‌تواند تحقیقات بیشتر در این زمینه را تحریک کند و دانشمندان را به بررسی مکانیسم‌های اساسی و انجام مطالعات مشابه در سایر موارد و جمعیت‌ها تشویق کند.

سرکه سیب می‌تواند مکمل ضد چاقی امیدوارکننده‌ای باشد که هیچ عارضه جانبی ایجاد نمی‌کند.

این مطالعه سرکه سیب را با ۱۲۰ جوان که به چهار گروه تقسیم شده بودند مورد آزمایش قرار داد. شرکت‌کنندگان، متشکل از ۴۶ مرد و ۷۴ زن با میانگین سنی ۱۷ سال، همگی دارای اضافه وزن یا چاق با شاخص توده بدنی بین ۲۷ تا ۳۴ بودند.

به مدت ۱۲ هفته، سه گروه اول، دوز روزانه سرکه سیب را قبل از صبحانه مصرف کردند که مقادیر آن از پنج، ۱۰ یا ۱۵ میلی‌لیتر متغیر بود. به گروه چهارم نوشیدنی دارونما داده شد.

آنان وعده‌های غذایی خود را در دفترچه غذایی ثبت کردند و جزئیاتی را در مورد عادات ورزشی خود به اشتراک گذاشتند. در طول مطالعه، به‌طور متوسط ۶ تا هشت کیلوگرم از دست دادند و شاخص توده بدنی آنان بر اساس میزان سرکه مصرفی آنان ۲.۷ تا سه امتیاز کاهش یافت.

کسانی که بالاترین دوز ۱۵ میلی‌لیتری را دریافت کردند، پس از ۱۲ هفته بیشترین کاهش وزن و شاخص توده بدنی را مشاهده کردند که از میانگین ۷۷ کیلوگرم به کمی بیش از ۷۰ کیلوگرم رسید. با دوز ۱۰ میلی‌لیتر، میانگین وزن از ۷۹ کیلوگرم به ۷۲ کیلوگرم رسید و در پنج میلی‌لیتر، از ۷۹ به ۷۴ کیلوگرم کاهش یافت.

شاخص توده بدنی آنان نیز از ۳۱ به نزدیک ۲۷ کاهش یافت البته این کاهش بر اساس میزان مصرف سرکه بود. هر سه مقدار مختلف سرکه سیب بر اندازه‌گیری دور کمر و باسن و نسبت چربی بدن تاثیر می‌گذارد.

محققان همچنین دریافتند که سرکه سیب، گلوکز خون، تری گلیسیرید (نوعی چربی) و کلسترول را کاهش می‌دهد.

ابوخلیل خاطرنشان کرد: «نمونه مطالعه کوچک بود، بنابراین به‌طور بالقوه تعمیم یافته‌ها محدود می‌شود و یک دوره ۱۲ هفته‌ای برای سنجش عوارض جانبی احتمالی درازمدت سرکه سیب کافی نیست.»

این نتایج نشان می‌دهد که سرکه سیب ممکن است مزایای بالقوه‌ای در بهبود پارامترهای متابولیک مرتبط با چاقی و اختلالات متابولیک در افراد چاق داشته باشد.

وی افزود: این پژوهش می‌تواند تحقیقات بیشتر در این زمینه را تحریک کند و دانشمندان را به کشف مکانیسم های اساسی و انجام مطالعات مشابه در سایر جمعیت ها ترغیب کند.

در حالی که در این مطالعه، مداخله طراحی امکان سنجی و اثربخشی را برای تشویق آزمایش‌های بیشتر طراحی شده برای ارزیابی مقیاس‌پذیری و کاربردهای گسترده‌تر نشان داده است، در این مرحله باید در مورد تعمیم‌پذیری احتیاط کرد.

نتیجه‌گیری در مورد اثرات مستقل سرکه سیب بر نتایج مشاهده شده است و تحقیقات بیشتر در این زمینه باید شامل گزارش دقیق یادآوری رژیم غذایی یا دریافت تغذیه برای توضیح هرگونه عوامل مخدوش کننده بالقوه باشد و آزمایش‌های توضیحی آینده مکانیسم‌های تاثیر بر نشانگرهای بیوشیمیایی (لیپیدها و گلوکز خون) را علاوه بر کاهش وزن بیشتر روشن خواهد کرد.

۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1888849

دیگر خبرها

  • گلر شگفت‌انگیز مطرح تر از بیرانوند و سیدحسین!
  • یک کشف شگفت انگیز درباره «بتهوون»
  • محققان: سرکه سیب در سه ماه بین ۶ تا ۸ کیلوگرم از وزن شما را کم می‌کند
  • ٨ کیلو کاهش وزن با خوردن روزانه این نوع سرکه
  • کاهش فوری تب در منزل
  • رابطه شگفت‌ انگیز استراحت ضربان قلب با طول عمر
  • اینگونه افطاری بخورید تا فواید روزه را حفظ کنید + فیلم
  • خواننده ای که رکورد اجرای کنسرت در ایران را شکست | آمار شگفت انگیز در سال ۱۴۰۲
  • آمادگی شگفت‌انگیز کاپیتان پرسپولیس در سال نو
  • کامبک شگفت‌انگیز فولاد: عطایی اینجاست در فینال