Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از محبوب‌ترین حبوبات خوشمزه در ایران باقلاست. این گیاه در فصل بهار یافت می‌شود و اکثرا در مناطق سرد کشور به دست می‌آید؛ علاوه بر مناطق سردسیر باقلا در مناطق گرمسیر از جمله خوزستان هم  کشت می‌شود. استفاده از این گیاه به سالیان قبل برمی گردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در شرایط کنونی باقلای معمولی که به طور خام یا پخته مورد استفاده قرار می‌گیرد و باقلای لوبیا در ایران کشت می‌شود که نوع دوم باقلا  مختص به استان گیلان و ریز و لطیف است، اما به طور خام خورده نمی‌شود بلکه به عنوان خوراک محلی موسوم به باقلا قاتق شناخته می‌شود.

باقلا حاوی کلسیم، پتاسیم، فیبر و پروتئین زیادی است که موجب جلوگیری از پوکی استخوان و متعادل ساختن فشار خون می‌شود؛ این گیاه همچنین به علت وجود آهن، فسفر، مس، منگنز، منیزیم، ویتامین C، ویتامین A، ویتامین K، ویتامین B و اسید فولیک فراوان برای افراد مبتلا به کم خونی مناسب است.

تاکید می‌شود افرادی که به این دانه حساسیت دارند از مصرف باقلا پرهیز کنند. بر اساس نظر طب سنتی باقلا تازه طبعی سرد و باقلای خشک دارای طبعی گرم و خشک است که نوع خشک شده دارای ارزش غذایی بیشتر، اما نوع تازه حاوی ویتامین‌C بیشتر است؛ علاوه بر خود دانه باقلا گل‌های آن نیز دارای خواص زیادی است. استفاده از نوشیدنی گل آن موجب درمان میگرن، رماتیسم، نقرس و درد مفاصل می‌شود.

تقویت بینایی، تقویت هوشیاری، کاهش خستگی جسمی و رفع خستگی روحی و ضعف اعصاب، کاهش درد مفصل ها، سیاتیک،کاهش ورم پروستات، افزایش قوای بدن در دوران نقاهت، رفع لکه‌های پوستی، جلوگیری از سفیدی مو و شادابی پوست از جمله دیگر خواص مصرف باقالی محسوب می‌شود. 

مضرات باقلا را بشناسید 

- مصرف باقلا همراه با همراه با ماست مضر بوده و باعث ایجاد دل‌پیچه می‌شود.

- استفاده از باقلا هنگام شب موجب بی خوابی خواهد شد.

- مصرف مداوم و بیش از حد این دانه موجب نفخ یا سنگینی معده می‌شود؛ بنابراین توصیه می‌شود در مصرف آن افراط و تفریط نشود.

توصیه می‌شود قبل از مصرف باقلا در هنگام بارداری با پزشک معالج خود مشورت کنید. افراد مبتلا به بیماری‌هایی از قبیل کلسترول خون بالا، تصلب شرایین، فشار خون بالا، اسیداوریک بالا، افسردگی، نفخ، دل درد، سنگ اورات و خارش پوستی در مصرف این خوراکی خوشمزه زیاده روی نکنند.

بیشتر بخوانید

بهارانه‌ای خوش‌طعم که بعضی‌ها نباید بخورند «فاویسم» چیست و گریبانگیر چه کسانی می‌شود؟ +علائم و راهکارهای درمان

انتهای پیام/ 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: فواید درمانی حبوبات رژیم غذایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۵۸۲۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهترین زمان خوردن قهوه برای کبد چرب | مضرات خوردن قهوه در شب را بدانید

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فرارو، به طور کلی باید بدانید که کافئین باعث خشک شدن بدن می‌شود و چربی را از بین می‌برد و از آنجایی که قهوه بالاترین میزان کافئین را دارد، مصرف مداوم و روزانه قهوه باعث خشک شدن قلب دوم بدن یعنی کبد می‌شود؛ به همین دلیل عده زیادی برای از بین بردن کبد چرب خود شروع به مصرف قهوه می‌کنند.

بعد از مصرف قهوه کبد می‌تواند متابولیسم تخلیه و سوزاندن چربی را شروع کند. برای کبد چرب تنها پیشنهاد می‌شود که یک ساعت پیش از خواب شب خورده نشود و به جز این مورد، نکته دیگری در این اساس وجود ندارد.

از مضرات خوردن قهوه در شب می‌توان به بهم ریختگی ساعت خواب، بهم ریختگی نظم ترشح هورمن و اختلال در کارکرد غده هیپوفیز اشاره کرد.

عوارض مصرف زیاد قهوه ؛ مقدار مجاز مصرف قهوه در روز | محاسن و مضرات قهوه را بشناسید کد خبر 846630 برچسب‌ها خبر مهم بیماری - کبد قهوه

دیگر خبرها

  • مضرات خوردن زیاد هندوانه
  • بهترین زمان خوردن قهوه برای کبد چرب | مضرات خوردن قهوه در شب را بدانید
  • راهنمای خرید تشک طبی یک نفره و دونفره
  • این ویتامین‌ها اضطراب را کاهش می‌دهد
  • ویتامین‌هایی که باعث کاهش وزن می‌شوند
  • فواید خوردن کره برای بدن
  • تنهایی موجب میل به شیرینی می‌شود!
  • اقدامات مناسب برای کاهش مصرف پلاستیک انجام شود
  • نقش فندق در کاهش ریسک ابتلا به سرطان
  • کاهش قند خون با مصرف یک سبزی معطر