Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-03-29@05:29:42 GMT

اسم جالب یک روستا با گذشته ای خواندنی

تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۵۸۴۲۹

اسم جالب یک روستا با گذشته ای خواندنی


به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، شلتوک آباد یکی از روستاهای بخش گنبکی در شهرستان ریگان است که در گذشته به دلیل شرایط آب وهوایی، خاک مرغوب و آب فراوان در این منطقه برنج با کیفیتی کشت و برداشت می شد.

در گذشته به دلیل وجود آب فراوان، باتلاق وشرایط آب وهوایی مساعد کشت برنج در این منطقه رونق داشته است و مرغوبیت محصول آنها باعث می شود که خریداران برنج از مناطق مختلفی در شرق کشور برای خرید و فروش برنج به این روستا سفر کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما با گذشت سال‌ها وتغییرات شرایط آب وهوایی به مرورکشت برنج در این روستا از رونق افتاد وکشت مرکبات و خرما جایگزین آن شد به طوری که با کیفیت‌ترین ومرغوب‌ترین مرکبات شرق استان در بخش گنبکی و روستای شلتوک آباد برداشت می‌شود.

در روستای شلتوک آباد انواع و اقسام مرکبات وجود دارد که از آب قنات‌ها آبیاری می‌شوند تا بازار‌های داخلی وخارجی را به سمت وسوی خود سوق دهند.

شلتوک آبادی بدون شلتوک

به روستای خوش آب و هوا شلتوک آباد رفتیم ، به گفته ی اهالی این روستا به دلیل اینکه اجداد و نیاکان آنان در گذشته‌های دور به دلیل آب فراوان و شرایط آب و هوایی مناسب مشغول به نشاکاری برنج بوده اند و به دلیل وجود نشا‌های فراوان اسم این روستا را شلتوک آباد گذاشته اند.

محمد اسماعیل زاده یکی از اهالی این روستا گفت: ما در کنار پدران خود در این منطقه برنج کشت می‌کردیم و محصول خوبی هم داشتیم.

او افزود: به دلیل وجود آب فراوان مردم خوشحال بودند و با کشت برنج و برداشت آن رونق خاصی به زندگی خود بخشیده بودند، اما اکنون در این روستا هیچ اثری از نشا وجود ندارد فقط باغ های خرما و مرکبات به چشم می‌خورد که جایگزین برنج شده است.

رضا اسماعیل زاده گفت:شرایط جغرافیایی این منطقه به گونه‌ای است که آب‌های جاری به  این روستا سرازیر می‌شد و این موضوع باعث شده بود بهترین محصول را برداشت کنیم.

محمد زابلی یکی دیگر از اهالی روستا بیان داشت: روستای شلتوک آباد یکی از روستا‌های خوش آب وهوای بخش گنبکی است که مرکبات آن منحصر به فرد است و وجود قنات‌های پرآب در این روستا گواه این ادعا است وتمامی باغ های مرکبات از این قنات‌ها آبیاری می‌شوند.


همچنین محمد غضنفری یکی از اهالی دیگر این روستا گفت: با توجه به اینکه روستای شلتوک آباد یکی از خوش آب و هوا‌ترین روستا‌های شهرستان ریگان می باشد فعالیت واقدامات خوبی به همت مسئولان در این منطقه انجام شده است.

محمد جهان تیغ یکی از اهالی این روستا که اقدام به ساخت گلخانه و تولید محصولات گلخانه‌ای در این روستا کرده است، بیان داشت: به دلیل شرایط آب و هوایی مناسب بهترین ومرغوب‌ترین محصولات را از گلخانه خود برداشت می‌کنم.

او افزود: خیار وگوجه فرنگی عمده ترین محصولاتی است که در این گلخانه تولید و برداشت می‌شود.

حمید فرامرزی ،مدیر جهاد کشاورزی ریگان گفت: در بخش گنبکی ۸ رشته قنات فعال دایر است که یکی از این قنات‌های پرآب مربوط به روستای شلتوک آباد است.

او با بیان اینکه برای آبدهی ولایه روبی تنها رشته قنات این روستا تسهیلاتی به کشاورزان پرداخت شده است، افزود: تمام تلاش ما در این روستا حفظ قنات پرآب روستای شلتوک آباد است چراکه رونق کشاورزی در این روستا به این قنات بستگی دارد.

فرامرزی با بیان اینکه دربخش گنبکی ۲هزار هکتار باغ مرکبات وجود دارد که عمده این محصولات در روستای شلتوک آباد برداشت می شود، افزود: به دلیل شرایط مساعد این روستا و خاک حاصلخیز زمینه مناسب برای کشت گلخانه ای فراهم است.

فرامرزی با بیان این که به دلیل مرغوبیت خاک بهترین یونجه از مزارع این روستا برداشت می‌شود، گفت: ۳هزار هکتار نخلستان در بخش گنبکی وجود دارد که علاوه بر سهم بالای روستای شلتوک آباد در تولید مرکبات ،  خرمای با کیفیتی  نیز در این منطقه تولید و روانه بازار می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی ریگان با بیان اینکه ۸۰درصد تسهیلات اجرای سیستم‌های نوین آبیاری بلاعوض است از کشاورزان خواست با توجه به حاصلخیزی خاک منطقه وشرایط آب وهوایی مساعد، سیستم‌های نوین آبیاری را جایگزین سیستم آبیاری سنتی کنند.

فرامرزی، شلتوک آباد را روستایی مناسب برای تولید انواع محصولات گلخانه‌ای از جمله گوجه، بادمجان وخیاردرختی دانست و بیان داشت: برای اولین بار در شهرستان ریگان گلخانه‌ای به عنوان الگو در روستای شلتوک آباد احداث شد که خوشبختانه محصولات خوبی هم دارد.

اوهمچنین از کشاورزان این روستا خواست به کشت گلخانه‌ای روی بیاورند که در این زمینه به متقاضیان تسهیلات خوبی نیز پرداخت می‌شود.

امین باقری فرماندار ریگان نیزگفت: روستای شلتوک آباد یکی از روستا‌های خوش آب وهوا بخش گنبکی است که ۲ هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت دارد.

او افزود: در گذشته اهالی این روستا به دلیل شرایط آب وهوایی مناسب به نشاکاری برنج مشغول بودند و بهترین محصول برنج را تولید و روانه بازار می‌کردند.

امین باقری گفت: به دلیل خشکسالی‌های اخیر وافت سفره‌های آب زیر زمینی کشت این محصول در این روستا متوقف شد، اما اکنون وجود نخلستان‌های انبوه وباغ های مرکبات، این روستا را به قطب کشاورزی تبدیل کرده است.

استعداد ویژه ریگان در بحث کاشت محصولات کشاورزی از گذشته تا به امروز سبب شده است ،کشاورزی همواره در این شهرستان کویری رونق داشته باشد، اما مسئولان نیز باید توجه داشته باشند با حمایت‌ها و اقدامات به موقع خود باید از این ظرفیت محافظت کنند.

گزارش از موسی مولاییان

انتهای پیام/ی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محصولات کشاورزی کاشت برنج اهالی این روستا شرایط آب وهوایی برداشت می شود دلیل شرایط شرایط آب بخش گنبکی گلخانه ای آب فراوان خوش آب قنات ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۵۸۴۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روستای خرو طبس میزبان گردشگران نوروزی

ایسنا/خراسان جنوبی خرو روستایی ییلاقی از توابع بخش مرکزی شهرستان طبس در استان خراسان جنوبی است که در فاصله ۲۵ کیلومتری طبس و ۲۹۷ کیلومتری بیرجند (مرکز استان) واقع شده است.

روستای خرو به واسطه نزدیکی به طبس و جاده مناسب و آسفالته در روزهای تعطیل و بخصوص ایام نوروز و تابستان پذیرای مردم طبس و مسافرین است

این روستا که طبسی ها آن را "خور" مینامند، در میان گردشگران غیرمحلی برای نزدیکی اش به چشمه آب گرم مرتضی علی مشهور است. 

برای رسیدن به خرو باید از کنار سد نهرین عبور کنیم، تا به روستای خرو برسیم. خَرو سرو کهنسالی دارد با ارتفاع حدود ۲۵ متر که عمر آن بیش از هزار سال تخمین زده می‌شود. این درخت به عنوان اثر ملی شناخته شده است. قلعه خرو از دیگر دیدنی های این روستاست.

این قلعه یادگار دوران صفوی است. معماری آن از قلوه سنگ است و قلعه بر بالای تپه‌ای با افق دید وسیع از خرو علیا و خرو سفلی قرار دارد. این قلعه دفاعی اندازه اش ۱۸ در ۲۱ متر و پهنای دیوارهایش به ۲ متر می‌رسد و در هر چهار گوشه آن برجی برای دیده‌بانی وجود دارد. این قلعه در فهرست آثار ملی ثبت شده است و به قلعه اسماعیلیه شهرت دارد.

روستای خرو دارای دو قسمت بالا و پایین ( خرو علیا و سفلی) می باشد. اکثر مردم در خرو علیا سکونت دارند. به محظ ورود به میدان ورودی روستا، دو درخت سرو تنومند و زیبا خودنمایی می کنند که گمان می رود عمر هر یک بیش از هزار سال باشد.

در این روستا دو اردوگاه و یا به عبارتی باغ با امکانات رفاهی وجود دارد که با هماهنگی قبلی می توان از امکانات آن استفاده نمود. همچنین در کنار میدان ورودی روستا، کوهی است دارای شیب نسبتا ملایم که در روی آن قلعه ای تاریخی قرار دارد.

گفته می شود روستای خرو در فصولی از سال محل سکونت خوانین و حاکمین طبس بوده و این قلعه به احتمال زیاد نقش حفاظت از آنان را در هنگام خطر به عهده داشته است. هم چنین در روستای خرو یک پیست یا مسیر مخصوص کوهنوردی وجود دارد که با تابلوها و خطوطی مسیر را به علاقمندان نشان می دهد.

این روستا محل گردهمایی و آغاز صعود علاقمندانی است که قصد صعود به رشته کوه شتری طبس که بلند ترین قلل طبس در آن قرار دارد، می باشد. همچنین به فاصله نزدیکی از این روستا دو آبادی کوچک که به واقع دو باغ هستند وجود دارند که به آبرو و بیوک معروفند و هر دو نقاطی زیبا می باشند. همچنین راه آب گرم مرتضی علی و طاق شاه عباس که هر دو از نقاط دیدنی و گردشگری طبس هستند نیز از میان این روستا می گذرد.

چشمه آبگرم مرتضی علی

چشمه آبگرم مرتضی علی از جاذبه‌های گردشگری طبیعی شهرستان طبس است. این چشمه جوشان با دو نوع آب گرم و سرد در کنار هم در دل کویر یکی از پدیده‌های نادر در کشور است که غلظت بیشتر آب گرم و تفاوت ساختاری آن با آب سرد جاری در کف رودخانه باعث می‌شود این آب‌ها تا مسافت حدود ۳۰۰ متری بستر رودخانه پیش بروند، در حالی که به طور کامل با هم مخلوط نشده‌اند. تفاوت دمای آبگرم و سرد گاهی به ۱۰ درجه هم می‌رسد.

بالاتر از این چشمه، دره تنگی وجود دارد که در آن طاق شاه عباسی بنا شده است. قدمت این طاق را به دوره صفویه نسبت می‌دهند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • رفع کدری آب شرب بیش از ۹۵ درصد مناطق خرم آباد
  • استقبال گردشگران نوروزی از روستای نمونه گردشگری در نیر
  • روستای خرو طبس میزبان گردشگران نوروزی
  • ایجاد بازاچه روستا در آبشار بیشه
  • جشن سنتی "گم تلا" در روستای تاریخی استان یزد (+عکس)
  • دورهمی با طعم دید و بازدید و رفع مشکلات خویشاوندی
  • آبرسانی به روستای جنجال آباد خراسان شمالی با همکاری گروه جهادی رویش‌های انقلابی و اهالی روستا
  • برخورداری ۳۲۹ روستای استان گلستان از نعمت آسفالت
  • ریزش کوه در محور پلدختر-خرم‌آباد
  • ریزش کوه در محور پلدختر-خرم‌آباد/ اسکان ۶۱ مسافر در معمولان