Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@09:41:54 GMT

ویراژهایی که با مرگ خاموش می‌شوند

تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۵۸۸۲۷

ویراژهایی که با مرگ خاموش می‌شوند

ویراژهای سرسام آورشان با گوش هر انسانی آشناست، آنها را در هر کوچه و برزن، خیابان یک طرفه، پیاده رو و هر جایی که بتوانند برای خود راهی باز کنند، می بینیم و از این قانون گریزی ابایی ندارند چون خود را حکمرانان سرکش خیابان ها می دانند.

از راکبان موتورسیکلت هایی می گویم که همه را به تنگ آورده اند و پیر و جوان، سواره و پیاده از آزار و اذیت های آنها بی نصیب نبوده اند و وضع قوانین نیز برای آنها بازداندگی ندارد زیرا قانون برای آنها معنایی نداشته و این قوانین حکم مسکن های موقت را برای بیماری کهنه قانون گریزی آنها دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خود را فرمانروایان سرکشی می دانند که بی مهابا می تازند و در هر کوی و برزن غرش کنان ترس و وحشت را برای همگان به ارمغان می آورند. این ارابه های دو چرخ، عبور از چراغ قرمز، پیاده روها، پارک در هر محدوده ای، بی توجهی به علایم و تابلوها، ویراژ دادن های خطرناک در بزرگراه ها، لایی کشیدن ها، تک چرخ زدن ها، عدم استفاده از کلاه ایمنی، حمل بارهای سنگین و خارج از عرف و سایر تخلفات دیگر را جز کارهای عادی در موتور سواری می دانند.

آنها نه تنها به مخاطرات تخلفات خود توجهی ندارند که ممکن است به چه سرنوشتی محکوم شوند، سرنوشت دیگران که در کوچه و خیابان های شهر برای کسب و کاری در حال تردد هستند نیز برایشان اهمیتی ندارد.

این قانون شکنی به اندازه ای عادی شده که گویا برای موتورسیکلت سواران به یک هنجار تبدیل شده حتی به نظر می رسد پلیس دیگر کاری به کار آنها ندارد و این نکته ای است که آن ها نیز به آن پی برده اند.

البته شاید تنها قانونی که توسط پلیس اجرا می شود و معدود موتورسوارانی آن را رعایت می کنند، استفاده از کلاه ایمنی است، این در حالیست که این سواران بی ملاحظه، در تقاطع و پشت چراغ های قرمز که پلیس حضور دارد کلاه آویزان شده به دسته موتور را سریع بر سرشان می گذارند تا جریمه نشوند.

حتی رانندگان خودروها از دست آنها عاصی هستند از اینکه همیشه و در همه حال در هر تصادف و حادثه ای، راکبان موتورسکیلت بی تقصیر شناخته می شوند، شکایت دارند از اینکه در نهایت آن فردی که باید در حوادث رانندگی پاسخگو باشد، راننده است.

البته در این بین هستند راکبان موتورسیکلت هایی که خود را مقید به قانون می دانند اما در کنار این عده اندک، بخش قابل توجه ای از آنها خود را ملزم به رعایت قوانین و حق شهروندان نمی دانند.

داستان این موتورسیکلت سوران از آن جایی جالب تر می شود که به گفته خودشان بارها به دلیل استفاده نکردن از کلاه ایمنی و عدم رعایت قوانین بارها دچار آسیب و حادثه شده اند اما برایشان درس عبرت نشده است.

علی یکی از جوانان موتورسواری است که به گفته خودش نان آور خانواده است و بارها دچار آسیب شده اما درس عبرت نگرفته است.

می گوید: یک بار به دلیل استفاده نکردن از کلاه ایمنی و تصادف و ضربه به سر یک ماه در کما بودم و امیدی به برگشتم به این دنیا نبود اما بعد از یک کاه به هوش آمدم.

در حالی که پوزخندی از سر بیخالی می زند و کلاهش را به موتور آویزان کرده، ادامه می هد: تا حالا که از مرگ قسر در رفته ایم، این این به بعد هم خدا با ماست.

تا زمانی که برخی از موتورسیکلت سواران چنین باوری دارند که رعایت نکردن قانون بلایی بر سر آن ها و سایرین نمی آورد، نمی توان در مورد ساماندهی موتورها در کلان شهرها امیدی داشت. زیرا موتورسیکلت ها هزاران هزار مشکل و نابسامانی برای خود، خانواده و جامعه ایجاد می کنند و نیاز است که در مورد آن ها فکری شود.

با وجود اینکه پلیس استفاده از کلاه ایمنی را برای راکبان موتورسیکلت اجباری کرده است اما هستند افرادی که همچنان استفاده از این وسیله ایمنی را برای خود منع کرده و در حد نشان دادن به پلیس برای جریمه نشدن و عدم توقیف موتور، در دست می‌گیرند و تا پلیس را می ببیند، کلاه را بر سرشان می گذارند.

رانندگان نیز از دست این راکبان بی باک، در امان نیستند و صابون بی قانونی آنها به تنشان خورده است، اینکه از هر گذری هر چند باریک عبور می کنند، به مسافر بخت برگشته ای که نمی داند، یک آن، سر و کله موتورسوار از کجا پیدا شد، نیز رحم ندارند. پشت چراغ قرمز که مسافر قصد پیاده شدن از تاکسی را دارد به خود اجازه عبور از چراغ قرمز به هر قیمتی را می دهند حتی اگر به مسافر تاکسی برخورد کنند. بماند که چه دردسرهایی برای راننده تاکسی بی گناه ایجاد می کنند.

آمار پزشکی قانونی درباره تلفات تصادف موتورسیکلت ها

براساس ‌آمارهای سازمان پزشکی قانونی کشور۶۱.۲ درصد از کشته‌های موتورسواران در حوادث رانندگی در سال گذشته(۱۳۹۸) ۱۸ تا ۴۹ ساله بوده‌اند، این آمار بیانگر حجم بالای تلفات تصادف موتورسیلکت ها در سنین جوانی است.

همچنین گروه سنی ۱۸ تا ۴۹ سال بیشترین آمار تلفات تصادف موتورسیلکت ها را در برمی گیرد و پس از آن تفکیک سنی سایر گروه ها به ترتیب کمتر از ۱۰ سال ۲ درصد، ۱۱ تا ۱۷ سال ۱۱.۲ درصد، ۵۰ تا ۵۹ سال ۹.۹ درصد، ۶۰ سال و بالاتر ۱۵.۶ درصد و رده سنی دو دهم درصد از تلفات سال گذشته نیز نامعلوم گزارش شده است.

سال گذشته ۳ هزار و ۳۰۴ موتورسوار در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند، از این تعداد ۳ هزار و ۱۵۲ نفر مرد و ۱۵۲ نفر زن بودند.

آمار تلفات موتورسواران در سال گذشته (۱۳۹۸) نسبت به سال قبل از آن، ۱۱.۸ درصد کمتر شده و در سال ۱۳۹۷ آمار تلفات موتورسیکلت سواران ۳ هزار و ۷۴۵ نفر گزارش شده بود. براساس آمارهای موجود بیشترین آمار تلفات موتورسواران در سال گذشته به ترتیب مربوط به استان تهران با ۳۲۱، خراسان رضوی با ۲۷۴ و اصفهان با ۲۶۹ نفر و کمترین آن مربوط به ایلام با ۱۵ و کهگیلویه و بویراحمد و اردبیل هر کدام با ۲۰ فوتی بوده است.

در این مدت استان های فارس (۷۲ نفر)، تهران (۶۵ نفر) و گلستان (۵۲ نفر) نیز بیشترین کاهش تلفات موتورسواران را نسبت به سال ۹۷ داشته اند. براساس آمار پزشکی قانونی در سال گذشته به ازای هر صد هزار نفر جمعیت چهار موتورسوار در کشور جان خود را از دست داده اند، استان های بوشهر(۸.۶)، یزد(۶.۷) و کرمان(۶.۶) بالاترین و استان های البرز (۰.۹)، اردبیل(۱.۵) و کرمانشاه (۱.۷) پایین ترین نرخ مرگ موتورسوار به ازای صد هزار نفر جمعیت کشور را داشته اند.

به طور کلی آمار تلفات موتورسیکلت سواران در کشور ۱۹.۵ درصد از کل تلفات حوادث رانندگی در سال گذشته بوده که در این میان استان گلستان بالاترین نسبت را به خود اختصاص داده است. مطابق آمارهای سال گذشته سهم تلفات موتورسواران در مقایسه با کل تلفات حوادث رانندگی در استان های گلستان، هرمزگان وگیلان رقمی قابل توجه است، در استان گلستان سهم تلفات موتورسوران از کل تلفات ۳۲.۸ درصد، در استان هرمزگان ۲۹.۷ و در گیلان ۲۹.۴ درصد بوده است.
در مقابل استان های کرمانشاه (۶.۹ درصد)، ایلام (۹.۲ درصد) و اردبیل (۹.۶ درصد) پایین ترین درصد تلفات موتورسواران نسبت به کل تلفات حوادث رانندگی را داشته اند ...

ضربه به سر علت اصلی مرگ موتورسواران
 آمارها نشان می دهد بیشترین علت مرگ موتورسواران ضربه به سر است، این عامل به تنهایی ۴۶.۹ درصد از مرگ موتورسواران را در سال گذشته به دنبال داشته که هزار و ۵۵۰ نفر از کل تلفات را دربر می گیرد که بیانگر اهمیت استفاده از کلاه ایمنی در کنار لزوم رعایت سایر موارد ایمنی است.

بیشترین آمار تلفات موتورسواران بر اساس محل فوت مربوط به جاده های برون شهری است که ۴۶.۵ درصد از کل تلفات را در برمی گیرد.

شغل ۴۰.۶ درصد تلفات موتورسواران در سال گذشته آزاد گزارش شده که رقمی برابر با هزار و ۳۴۳ نفر از کل تلفات است و بیشترین تعداد را در بر می گیرد. مشاغلی همچون کارگران با ۵۵۲ نفر (۱۶.۷ درصد از کل تلفات) و دانش آموزان با ۳۹۲ نفر (۱۱.۹ درصد از کل تلفات) به ترتیب بیشترین تلفات موتورسواران را بعد از شغل آزاد داشته اند.

از نظر وضعیت تحصیلی نیز بیشترین گروه تلفات با دو هزار و ۵۴۵ نفر (۷۷ درصد) تحصیلات زیر دیپلم داشته اند.

۱۶ درصد از کشته شدگان مدرک دیپلم و ۵.۴ درصد نیز دانشجو بوده و یا مدارک بالای دیپلم داشته اند. وضعیت تحصیلی ۵۱ نفر از درگذشتگان ( ۱.۵ درصد) نامعلوم گزارش شده است.

نسخه جدید راهور برای قانون پذیری موتورسیکلت‌سواران

با نگاهی گذرا و آماری به کلان شهری چون تهران، بررسی و آنالیز پلیس راهور پایتخت نشان می دهد که تصادفات در سه ماهه اول سال ۱۳۹۹ حدود ۴۸ درصد از متوفیان حوادث رانندگی سطح معابر تهران مربوط به موتورسیکلت سواران است.

آمار مرگ و میر ناشی از موتورسیکلت ها نشاندهنده عمق فاجعه ای است که از سوی راکبان موتورسیکلت رقم می خورد و به نظر می رسد بیشتر نیازمند فرهنگ سازی موتورسیکلت سواران هستیم تا از قانون گریزی پرهیز کنند.

از زمانی که موتور سیکلت تولید و به بازار عرضه شد، طرح های متنوعی برای ساماندهی و الزام موتور سیکلت سواران به اجرای قانون در ادوار مختلف توسط دولت و مجلس، تصویب، قانون، ابلاغ و اجرایی شد و طرح های متنوع در ادوار مختلف اجرایی شد اما همچنان مشکلات ناشی از موتورسیکلت ها پا برجاست.

سردار محمدحسین حمیدی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ چندی پیش از اجرای طرح جدید ساماندهی موتورسیکلت سواران خبر داد و گفت: می خواهیم در اعمال قانون برای راکبان متخلف به یک  روش جدیدتر متوسل شویم؛ به گونه ای که هزینه های اعمال قانون در این حوزه اعم از توقیف و ارجاع به پارکینگ و از این دست نتایج را کاهش و در عین حال، آموزش و رضایت مندی عمومی و رفتارهای ترافیکی را ارتقاء دهیم و شاهد تخلفات کمتر و کمتر موتور سیکلت سواران در آینده باشیم.

وی اضافه کرد: در همین رابطه، طرحی را با عنوان  موتور یار  (البته نام طرح هنوز قطعی نشده است) در دست بررسی داریم؛ طرحی که با تعامل با قوه قضائیه، در پی استفاده از مجازات های جایگزین  برای موتور سیکلت سوار متخلف هستیم، کارشناسان ما پیش نویس طرح را تهیه، تدوین و در گام های اولیه بررسی موضوع، به نتایج خوبی دست یافته ایم و تقریبا موافقت های ضمنی و تعاملی  با  مراجع  ذی صلاح صورت گرفته است.

وی افزود: در این طرح جدید با تحلیل رفتار راکب متخلف  با بررسی چرایی اینکه "از خط ویژه در تردد است، چرا خلاف جهت حرکت می کند، از چراغ قرمز عبور می کند، به یک شاه کلید می رسیم و آن «عجله» و «شتاب» است.

سردار حمیدی گفت: در نظر داریم با توقیف موتور سیکلت فرد متخلف در همان محل، بدون اینکه وسیله نقلیه موتوری به پارکینگ منتقل شود، در اختیار راکب ابزار ترافیکی قرار داده  و فرد  در یک بازه زمانی مشخص مثلا دو ساعته در محدوده ای که تخلف را مرتکب  شده در کنار همکاران ما مانع تخلفات موتور سواران دیگر شود.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ گفت: زوایای مختلف این طرح اعم از  ابعاد حقوقی، اجتماعی، فرهنگی، شهروندی در حال بررسی و تکمیل است، طرح مذکور به قوه قضائیه ارائه شده و جلسات مستمری با مسئولان و کارشناسان امر داشته ایم و این سلسله  نشست ها ادامه دارد تا  پس احصاء کامل پیامدهای طرح، اجرای آن مصوب می شود و در آینده ای نه چندان دور عملیاتی شود.

آلایندگی موتورسیکلت ها بیش از خودروها است

یکی دیگر از مشکلاتی کلان شهرها با آن مواجه هستند و زندگی را دشوارتر کرده است، آلایندگی زیستی و صوتی موتورسیکلت ها است و نیاز است تا این ارابه های آهنی به گونه ای هوشمند و هدفمند سازمانی شوند.

به گفته پلیس، هر موتورسیکلت به ازای هر یکصد کیلومتر باید کمتر از هشت دهم بنزین مصرف کند در حالی که این رقم بسیار بالاتر است و به سه تا چهار لیتر می‌رسد و به هر میزان که بنزین مصرف شود، به همان میزان آلودگی هوا بیشتر خواهد شد. موتورسیکلت با وجود حجم استفاده‌ای که در کلان شهرها دارد، از سوی دیگر با وجود مضرات اعم از میزان تصادفات و آلایندگی‌هایی که اعم صوتی و هوا، ایجاد می کند که باید برایش فکری اندیشید.

براین اساس اگر از آمار مرگ و میر ناشی از موتورسیکلت ها بگذریم و به آلایندگی آن ها بپردازیم، بررسی ها نشان می دهد که آلایندگی هر موتورسیکلت در کلان شهرها بیش از خودروها است.

موردی که شهربانو امانی عضو شورای اسلامی شهر تهران به آن اشاره دارد که در تهران سه و نیم میلیون دستگاه موتور سیکلت تردد دارند که تقریبا بیشتر آنها هفت برابر یک خودرو آلودگی تولید می‌کنند.

وی گفت: یک موتورسیکلت کاربراتوری حدود هفت برابر یک خودرو استاندارد یورو ۴ آلودگی تولید می‌کند. در گزارشی که از ستاد معاینه فنی شهر تهران گرفته ام، متاسفانه از ابتدای سال جاری تا اکنون،   فقط ۱۴ راکب موتورسوار جهت دریافت گواهی معاینه فنی و بررسی تست‌های آلایندگی موتورهایشان به مراکز مربوط مراجعه کرده‌اند که این رقم نسبت به سال گذشته که در کل سال ۲۰۰ مورد بود به شدت کاهش یافته ‌است.

به گفته این عضو شورای شهر تهران، ماده ۵۳ برنامه پنج ساله سوم، شهرداری تهران را موظف کرده با همکاری پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ برنامه اجرایی ساماندهی‌ موتورسیکلت‌های شهر را با هدف کاهش آلودگی و انتظام بخشی اجرا کند.

امانی گفت: در این ماده، هویت بخشی، شناسایی و شناسنامه‌دار کردن موتور سواران شامل الزام به نصب پلاک جلو و اعمال سیاست‌های تشویقی جهت بهبود و استانداردسازی ناوگان با اقداماتی نظیر پرداخت یارانه سود تسهیلات و کمک بلاعوض جهت کمک به تبدیل موتورسیکلت‌های کاربراتوری به انژکتوری و جایگزینی موتورسیکلت‌های بنزینی با موتورهای برقی، اشاره شده‌است.

وی افزود: شهرداری پیشنهاد اصلاح قانون راهنمایی و رانندگی در جلسه ۴۹ کمیته تخصصی موتورسیکلت مورخ ۱۱ شهریور سال ۹۸ در محل سازمان حفاظت محیط زیست را مطرح کرد و ضمن تأیید آن سازمان، مقرر شده که در اولین اقدام با هماهنگی وزارت کشور، سازمان‌های حفاظت محیط زیست، استاندارد و پلیس راهور ناجا نسبت به اصلاح ماده مورد اشاره با تغییر کلمه «خودرو» به «وسایل نقلیه»، الزام اجرای آن به موتورسیکلت‌ها نیز تسری یابد و برای تصویب هیأت وزیران به دولت ارسال شود.

ساماندهی موتورسواران و برخورد با راکبان خاطی

پلیس به ویژه پلیس راهنمایی و رانندگی با انتصاب سردار سیدکمال هادیان فر به عنوان رئیس پلیس راهور نیروی انتظامی اهتمام جدی برای ساماندهی موتورسیکلت ها در نظر دارد به گونه ای معتقد است با ساماندهی گواهی نامه راکبان موتور سیکلت ها و تولید موتورهای برقی بسیاری از مشکلات موجود را حل می کند.

سردار سیدکمال هادیانفر رئیس پلیس راهور نیروی انتظامی نیر در مورد ساماندهی موتورسیکلت ها با اشاره به اینکه ۱۱ میلیون موتور سیکلت در کشور وجود دارد و حدود ۶ میلیون فاقد پلاک هستند، گفت: هشت تخلف به عنوان تخلف جدی که بدون اغماض با آن برخورد خواهد شد حرکت در پیاده‌رو، حرکت در خلاف جهت، عبور از چراغ قرمز، استفاده از کلاه ایمنی جزو موضوعاتی است که به موتورها تاکید شده  است.

وی گفت: یکی از مشکلات ما این است که از ۱۱ میلیون موتورسیکلت سوار تقریبا ۴/۵ میلیون نفر گواهینامه موتورسیکلت دارند؛ اینکه این تعداد از موتورسیکلت سواران گواهینامه موتور ندارند چند دلیل دارد، شاید یکی از دلایل آن گرانی گواهینامه موتورسیکلت باشد و دلیل دیگر نبود آموزشگاه‌هایی برای آموزش و امتحان گرفتن برای اخذ گواهینامه باشد.

هادیانفر افزود: به همین منظور طرح ساماندهی برای موتورسیکلت سواران را در دستور کار داریم تا بتوانیم شرایطی راحت تر برای اخذ گواهینامه موتورسیکلت ارائه دهیم، چراکه داشتن گواهینامه برای هر راننده‌ای بهتر از نداشتن آن است.

رئیس پلیس راهور نیروی انتظامی گفت: دولت، سازمان محیط‌زیست، وزارت صنعت، معدن و تجارت و پلیس نیز از تولید موتورسیکلت‌های برقی حمایت می‌کنند، براین اساس پلیس به سهم خود هر گونه موانعی در مسیر تولید این موتورها را رفع می‌کند.

هادیانفر در مورد تولید موتورسیکلت های برقی در کشور و حمایت از تولیدکنندگان این وسیله نقلیه افزود: آیین نامه اجرایی ماده ۸ قانون هوای پاک صراحت دارد که تولید و واردات موتورسیکلت های کاربراتوری در کشور به دلیل آلودگی بالایی که دارد، ممنوع است.

,ی ادامه داد: از سال ۹۵ موتورسیکلت های کاربراتوری در کشور پلاک نمی شوند و طبیعی است که اکنون خدمات به آنها نیز داده نمی شود و بیشتر مجوزها برای موتورهای انژکتوری است که البته تولید آن در کشور محدود است.

رئیس پلیس راهور نیروی انتظامی گفت: آنچه که ماده ۸ قانون هوای پاک، دولت، سازمان محیط زیست، پلیس و وزارت صنعت، معدن و تجارت از آن حمایت می کند، موتورهای برقی است زیرا نقش آن در تصادفات و حوادث بسیار پایین است.

سردار هادیانفر افزود: از سوی دیگر موتورسیکلت های برقی به دلیل سرعت مناسبی که دارند و به هوای شهرها لطمه نمی زند، قابل حمایت هستند.

وی اضافه کرد: در دستورالعمل سال گذشته تاکید کردیم و به مراکز شماره گذای ابلاغ شد که هر شرکتی که در این زمینه تولیدات داخلی داشته باشند، از آنها حمایت شده و این موتورها پلاک می شوند.

آغاز تولید موتورسیکلت های برقی

امیر بیات معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و سرپرست ایدرو چندی پیش از آغاز تولید ۵۰ هزار دستگاه موتورسیکلت برقی خبر داد و گفت: این طرح با حذف هزینه ۴۰ درصدی باتری،  بهره گیری از شیوه سوآپ و باتری های امانی و ایجاد زیرساخت های لازم، ارزان سازی قیمت محصول موردنظر قرار دارد.

وی یکی از سیاست های وزارت صنعت، معدن و تجارت را حمایت از تولید موتورسیکلت های برقی عنوان کرد و افزود: برگزاری فراخوان طراحی و تولید انبوه موتورسیکلت برقی با مشارکت بخش خصوصی،  شناسایی فعالان حوزه تولید موتورسیکلت برقی داخل کشور، برگزاری جلسه هماهنگی عمومی و خصوصی با تولیدکنندگان داخلی، جمع آوری اطلاعات و ارزیابی کامل تولیدکنندگان منتخب داخل کشور از جمله اقداماتی بوده که در این راستا انجام شده است.

بیات گفت: تولید موتورسیکلت برقی با توان مناسب، هم برای جابجایی عادی و هم به عنوان وسیله کار با هدف کاهش آلایندگی دردستور کار است.

معاون وزیر صنعت، شناسایی ظرفیت تولید قطعات و اجزای اصلی موتورسیکلت برقی در کشور با هدف کاهش ارزبری، تعمیق میزان ساخت داخل، تامین اقلام استاندارد، افزایش تولید و ارزان سازی تیپ های مشخص را از دیگر اقدام های ایدرو در طرح تولید موتور سیکلت برقی برشمرد.

وی گفت: ایدرو، مشترک سازی قطعاتی از جمله موتور الکتریکی و درایو، مجموعه باتری و سامانه مدیریت، شارژر و مبدل ها با هدف بومی سازی و ایجاد مقیاس اقتصادی تولید را پیگیری می کند ...

معاون وزیر صنعت، پشتیبانی مجلس، حمایت معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری، وزارت کشور، شهرداری ها، پلیس راهور و سایر بخشها در  شتاب بخشی به طرح توسعه، تولید و استفاده از موتورسیکلت های برقی را ضروری برشمرد.

حمایت از تولید موتورهای برقی

«اقبال شاکری عضو هیات رییسه فراکسیون اقتصاد دانش بنیان مجلس شورای اسلامی نیز از آمادگی دستگاه قانون گذار برای پشتیبانی از این طرح خبر داد و گفت: توان تولید انواع موتور برقی در کشور ایجاد شده و اکنون ۱۵ هزار دستگاه موتورسیکلت برقی در انبار کارخانجات موجود است.

چند توصیه به موتورسیکلت سواران

موتورسیکلت،  برمودای تصادفات است و هر فردی درگیر آن شود را غرق می کند و در این راستا، تر و خشک با هم می‌سوزند. این برمودای تصادفات رحمی ندارد، سن و جنس برایش مهم نیست، برایش مهم نیست که نان آور خانواده باشی یا جوانی بی باک که از سر هیجان جوانی بر ترک موتور نشسته ای و می‌تازی. با وجود آمار مرگ و میر ناشی از موتور اعم از راکب، سرنشینان و عابران و تا اجرای کامل طرح های مطرح شده برای کاهش هزینه های جسمی و مالی ناشی از این ارابه آهنی اعم از قوانین جدید و تولید موتورهای برقی، راکبان باید نکته هایی را رعایت کرده تا خود و دیگران را دچار آسیب نکنند.

استفاده از کلاه ایمنی بسیار مورد تاکید پلیس و سازمان پزشکی قانونی است چرا که براساس آمارها ضربه به سر عامل بیش از نیمی از تلفات تصادفات موتورسواران به شمار می رود.

همچنین موتورسیکلت سواران باید از حمل بار به میزان غیرمجاز یا سوار کردن سرنشین اضافه بویژه بدون کلاه پرهیز  و از راندن در پیاده‌روها  یا در خلاف جهت مسیرهای یکطرفه اجتناب کنند.

از خیابان ای یک طرفه عبور نکرده  و در زمان وزش باد از عینک یا کلاه‌هایی که حفاظ چشم دارند استفاده کنند.

چراغ راهنما یا چراغ ترمز موتور را درست کرده و هرگز پیش از تعمیر آن شب‌ها از موتور استفاده نکنند.

ودر نهایت باید بدانیم که افزایش احتمال حوادث و نیز افزایش شدت جراحات و مرگ و میرها نتیجه بی توجهی به نکات ایمنی در راندن است.

گزارش معصومه نیکنام

برچسب‌ها محمدحسین حمیدی پلیس راهور ناجا فرماندهی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران پروندهٔ خبری همراه با نیروی انتظامی؛ برای امنیت و سلامت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: محمدحسین حمیدی پلیس راهور ناجا فرماندهی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران محمدحسین حمیدی پلیس راهور ناجا فرماندهی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران اخبار کنکور رئیس پلیس راهور نیروی انتظامی تولید موتورسیکلت های برقی پلیس راهنمایی و رانندگی استفاده از کلاه ایمنی تلفات موتورسواران موتورسیکلت سواران راکبان موتورسیکلت موتورسیکلت ها موتورسیکلت برقی درصد از کل تلفات گواهینامه موتور حوادث رانندگی مرگ موتورسوار موتورهای برقی ناشی از موتور پزشکی قانونی راکبان موتور سیکلت سواران معدن و تجارت چراغ قرمز سال گذشته تلفات تصادف موتور سیکلت تولید موتور سیکلت برقی برای موتور کلان شهرها آمار تلفات ضربه به سر گزارش شده محیط زیست داشته اند سیکلت ها ۶ درصد ۲ درصد ۹ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۵۸۸۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف ۱۵ دستگاه موتورسنگین قاچاق + فیلم

رئیس پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ از کشف بیش از ۱۵ دستگاه موتورسیکلت سنگین قاچاق به ارزش بیش از ۴۰ میلیارد ریال خبر داد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، سرهنگ مهدی افشاری رئیس پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ اظهار کرد: ماموران پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ با انجام اقدامات فنی و پلیسی موفق به توقیف 15 دستگاه موتورسیکلت سنگین قاچاق در محدوده چیتگر تهران شدند. رسیدگی به این پرونده در پی اقدامات فنی و اطلاعاتی پیش دستانه در دستورکار ماموران قرار گرفت و در جریان آن چندین دستگاه موتورسیکلت سنگین قاچاق که در نمایشگاهی در چیتگر تهران نگهداری شده بود، مورد شناسایی قرار گرفت.

وی ادامه داد: باتوجه به اینکه تردد انواع موتورسیکلت سنگین با حجم بالای 250 سی‌سی در معابر عمومی ممنوع است، کارآگاهان این پلیس با حضور درمحل، موتورها را رویت و نهایتاً موتورهای مذکور را توقیف کردند. در بررسی اولیه نیز مشخص شد که این فروشگاه با برگزاری مراسم و دعوت از موتورسواران سنگین اقدام به افتتاح نمایشگاه خود کرده که برابر خبر واصله تعدادی از موتورسیکلت‌های موجود فاقد اسناد و مدارک مثبته بوده و مالکین نتوانستند اقدام به ارائه اسناد و مدارک گمرکی کنند. 

کشف محموله شکلات و نوشابه انرژی‌زا قاچاق

رئیس پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ با بیان اینکه موتورسیکلت‌های کشف شده شامل تعداد 15 دستگاه موتورسیکلت سنگین قاچاق بود که توقیف شد، گفت: در این خصوص پرونده‌ای نیز تشکیل شده و به همراه متهمین به مرجع قضائی معرفی شد. کارشناسان نیز ارزش ریالی اموال کشف شده را بیش از 40 میلیارد ریال برآورد و اعلام کردند.

 

.

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • استمرار طرح صدور گواهینامه یک روزه موتورسیکلت
  • یک روزه گواهینامه موتور بگیرید!
  • کشف ۱۵ دستگاه موتور سنگین قاچاق در تهران
  • کشف ۱۵ دستگاه موتورسنگین قاچاق + فیلم
  • کشف ۱۵ دستگاه موتورسنگین قاچاق از نمایشگاهی در غرب تهران
  • سال گذشته ۲۸۵ موتور سوار در تهران فوت شدند
  • سال گذشته ۲۸۵ موتور سوار فوت شدند
  • بودجه کنترل ترافیک مازندران با حجم ترددها تناسب ندارد
  • هوشمندسازی در کاهش تلفات از اولویت‌های پلیس راهور
  • وعده برخورد با ورود موتور به پیاده‌راه فردوسی سنندج عملی نشد