Web Analytics Made Easy - Statcounter

در چهارمین جلسه بررسی مشکلات هفت تپه در مجلس، مقرر شد تا پایان آبان‌ماه مالک فعلی این شرکت خلع ید شود.

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، هانا چراغی؛ * شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه در سال ۱۳۹۴ به بخش خصوصی و به دو کارفرما (امید اسدبیگی و مهرداد رستمی چگنی) که هیچ تجربه‌ای در عرصه کشاورزی و نیشکر نداشتند، واگذار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هفت تپه در سال ۱۳۹۴ به قیمتی که سال ۹۳ تعیین شده بود، یعنی ۲۹۰ میلیارد تومان به بخش خصوصی واگذار شد و این در حالی است که ارزش شرکت هفت تپه در آن زمان، بیش از این‌ها بوده است. جدای از آن، زمانی که این واگذاری صورت گرفته، رقم مذکور تقسیط شد و حتی بلافاصله تسهیلات ۱۰ میلیارد تومانی به اسدبیگی‌ها اختصاص یافته که در پرداخت اول، کارفرمای شرکت فقط ۶ میلیارد تومان در اختیار سازمان خصوصی سازی قرار داده و به عبارتی این شرکت به مبلغ منفی ۴ میلیارد تومان به آن‌ها واگذار شده است.   از زمانی که شرکت به اسدبیگی‌ها واگذار شد، میزان کاشت، برداشت و عرضه نیشکر هفت تپه تحت تاثیر قرار گرفت و افت شدیدی مشاهده شد؛ به این نحو که از زمان واگذاری هفت تپه به بخش خصوصی، میزان تولید سالانه شکر آن از ۴۵ هزار تن به کمتر از ۳۱ هزار تن رسیده و سطح زیرکشت آن از ۸۵۰۰ هکتار به ۷۲۰۰ هکتار کاهش یافت. سطح برداشت نیشکر از متوسط ۸۴۰۰ هکتار به کمتر از متوسط ۶۷۰۰ هکتار تقلیل و بدهی‌های شرکت از حدود ۴۰۰ میلیارد تومان به بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان رسید.
بررسی‌ها نشان می‌دهد از زمانی که اسدبیگی‌ها اداره این شرکت را بر عهده گرفتند، اعتراضات کارگری نیز در این مجموعه برگزار شد و حتی چندین بار، کارگران برای دریافت مطالبات خود، این اعتراضات را به خیابان‌ها کشاندند. کارگران این شرکت برای تحقق ساده‌ترین مطالبه خود که حقوق است، هر بار اعتراض کردند تا کارفرما نسبت به پرداخت حقوق‌ها اقدام می کرد؛ البته که این حقوق‌ها همواره با تاخیر پرداخت می شدند.  
ناگفته نماند که حالا دو دادگاه تخلفات ارزی کارفرمای شرکت هفت تپه در حال برگزاری است و منتظر اعلام نتیجه آن از سوی قوه قضائیه هستیم. از طرفی، مدتی است نمایندگان مجلس شورای اسلامی و حتی دیوان محاسبات کشور به پرونده پرشائبه واگذاری شرکت هفت تپه ورود کرده و چندی پیش هم نتیجه تحقیق و تفحص دیوان پیرامون تخلفاتی که در جریان واگذاری شرکت به بخش خصوصی رخ داده، اعلام شد و مطابق آن، قرارداد واگذاری هفت تپه باید لغو شود.


بیشتر بخوانید:

نتیجه تفحص دیوان محاسبات / قرارداد واگذاری هفت تپه لغو شود


برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی از جمله علی خضریان، احمد نادری و سیدنظام الدین موسوی چندین ماه است که به این جریان ورود کردند و علاوه بر اینکه در چند سفر به استان خوزستان از شرکت هفت تپه بازدید داشتند و در جمع کارگران آن حضور پیدا کردند، جلساتی با عنوان حل مشکلات شرکت هفت تپه و با حضور مسئولان قضایی و اجرایی و... در محل کمیسیون تلفیق مجلس تشکیل دادند. در چهارمین جلسه آن که نهم مهرماه برگزار شد، مقرر شد که ظرف ۲ ماه به میزان ۳۰۰۰ اراضی شرکت کشت شود و ۷ درصد سهم بیمه به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز و معوقات کارگران پرداخت شود. همچنین ۵ کارگر اخراج شده هفت تپه تعیین تکلیف و مدیریت شرکت ظرف یک و نیم ماه خلع ید شود.


امروز، پنجم آبان ماه است و فاصله زیادی تا پایان آبان‌ماه و تحقق وعده‌ای که برای خلع ید کارفرمای شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی داده شده بود، نیست.
از طرفی، چند روزی می‌شود که موضوع امتناع سازمان خصوصی سازی در اجرای تکلیف خود مبنی بر فسخ قرارداد واگذاری شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه، به دادسرای دیوان محاسبات کشور ارجاع شده است. طبق اعلام دیوان محاسبات کشور، سازمان خصوصی سازی با وجود اذعان به تخلفات گسترده خریداران در گزارش‌های ارسالی از جمله عدم پرداخت بیش از چهار قسط از اقساط واگذاری، عدم پرداخت بدهی شرکت به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، اجاره زمین‌های قابل کشت بدون اجازه از سازمان خصوصی سازی، سوء مدیریت و ایجاد بحران‌های کارگری، انحراف منابع در خارج از فعالیت اصلی توسعه نیشکر و غیره، تاکنون اقدام مؤثری جهت استیفای حقوق بیت المال و وظایف قانونی انجام نداده و در توجیه آن به دستورات مقامات ما فوق استناد نموده است.     با توجه به اینکه پرونده اهمال کاری آشکار سازمان خصوصی‌سازی در زمینه لغو واگذاری شرکت هفت تپه به دادسرای دیوان محاسبات کشور ارسال شده، در صورتی که کوتاهی عوامل سازمان خصوصی‌سازی در حفظ بیت‌المال اثبات شود، احکام لازمه صادر می‌شود و اگر این امتناع اثبات شود، امکان انفصال از خدمات دولتی رئیس سازمان خصوصی‌سازی و دیگر مدیران این سازمان وجود دارد.   بیشتر بخوانید: کارفرمای هفت تپه تا پایان آبان خلع ید می‌شود / از پیگیری نمایندگان مجلس تا ورود دیوان محاسبات!   طبق بررسی‌های انجام شده، شورای عالی امنیت ملی نیز مهرماه عدم مخالفت خود را با لغو قرارداد واگذاری هفت تپه اعلام کرده و با این اعلام، دیگر مانعی برای خلع ید مالک فعلی شرکت وجود ندارد.  
خبرگزاری دانشجو، همچنان به پیگیری‌های خود در این زمینه ادامه خواهد داد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: پرونده هفت تپه اعتراضات کارگری شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه مجلس شورای اسلامی دیوان محاسبات کشور سازمان خصوصی سازی دیوان محاسبات کشور سازمان خصوصی سازی قرارداد واگذاری واگذاری هفت تپه نمایندگان مجلس میلیارد تومان نیشکر هفت تپه واگذاری شرکت شرکت هفت تپه بخش خصوصی هفت تپه واگذار شد شرکت کشت خلع ید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۵۸۸۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی روند خصوصی‌سازی سرخابی‌ها در مجله فوتبال

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری صدا و سیما، صادق رئیسی کیا، کارشناس حقوقی ورزش درباره آخرین وضعیت مالکیت دو باشگاه استقلال و پرسپولیس صحبت کرد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • (ویدئو) انتقاد خیابانی از واگذاری استقلال و پرسپولیس: این خصوصی‌سازی نیست
  • انتقاد جواد خیابانی از وضع خصوصی سازی سرخآبی ها + ویدئو
  • رئیسی کیا: شکست در واگذاری استقلال و پرسپولیس شکست خصوصی‌سازی است/ فدراسیون جلوی رقابت مالی ناسالم و پول پاشی را بگیرد
  • ابلاغ منشور اهداف و برنامه های عملیاتی HSE سازمان بنادر و دریانوردی
  • انعقاد ۷۲۰۰ میلیارد تومان قرارداد با شرکت‌های دانش‌بنیان
  • انعقاد هفت هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان قرارداد با شرکت‌های دانش بنیان/ بومی سازی ۸۵ درصدکالا‌های مورد نیاز صنعت نفت
  • واکنش وزارت ورزش به شایعات پتروشیمی و بانکی
  • پرسپولیس و استقلال واگذار شدند اما خصوصی نشدند! / پرسپولیس به ۴بانک و استقلال به پتروشیمی فروخته شد
  • بررسی روند خصوصی‌سازی سرخابی‌ها در مجله فوتبال
  • عقب نشینی از خصوصی‌سازی اصولی با حکم رد دیون ۱۳۰ همتی بودجه