Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-25@08:33:10 GMT

مسجدی موفق در خدمت به زنان سرپرست خانوار

تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۵۹۰۷۴

مسجدی موفق در خدمت به زنان سرپرست خانوار

اهالی مسجد حسنی در دوره شیوع ویروس کرونا با راه‌اندازی شبستان مجازی سعی کردند تعامل خود با یکدیگر برای نشر معارف دین حفظ کنند و با راه اندازی کارگاه خیاطی توانسته برای بانوان اشتغال ایجاد کند.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد: مناره های بلندش از فاصله بسیار دور افراد را به سمت خود می خواند اما از زمانی که ویروس کرونا در کشور فراگیر شد در این مسجد نیز چندین بار به روی مردم بسته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مسجدی که به واسطه حضور مستمر حجت الاسلام والمسلمین سید کاظم مصطفوی و برگزاری دوره آموزشی خیاطی برای عموم زنان منطقه نیروی هوایی به ویژه بانوان سرپرست خانوار و البته فعالیت اعضای خواهر و برادر پایگاه های بسیج شهیدان رحیمی و خدابخشی جزو مساجد برقرار این منطقه از تهران است.

 

مناره‌هایی که مردم با خود می‌خوانند

همانطور که در پیشانی گزارش آمد مسجد حسنی دارای مناره های بسیار بلند است به طوری که در میان ساختمان سر به فلک کشیده خیابان شهید محمود بهشتی کاملا نمایان است. این مسجد که در دو طبقه بنا شده دارای خانه خادم است که همین موضوع در برقرار بودن این خانه خدا بسیار موثر است.

 

آنچه در نگاه اول، البته پس از معماری جالب آن، نگاه ها را به سوی مسجد حسنی جذب می کند کارگاه خیاطی آن است. این کارگاه که مجوز اولیه خود را در دهه 50 گرفت بار دیگر توانست مجوز فعالیت خود را با نام «هنرمند» از وزارت کار و رفاه و امور اجتماعی کسب کند. همانطور که در تابلوی این واحد تجاری درج شده، اینجا مرکزی برای آموزش خیاطی به دوشیزه گان و بانوان است.

 

به گفته حجت الاسلام مصطفوی، بانوان زیادی برای کسب آموزش و دریافت مجوز کارگاه خیاطی و البته معرفی به بازار کار به مسجد حسنی مراجعه می کنند. علاقمندان به ترتیب اولویت در کلاس های آموزشی کارگاه هنرمند شرکت می کنند و به این طریق امکان حضور در بازار کسب و کار را پیدا می کنند. عمده فعالیت این واحد در دوره کرونا معطوف به تولید ماسک شد که میان اهالی مسجد حسنی و نیازمندان و کادر درمانی بیمارستان های فجر و بعثت توزیع شد.

 

کلاس‌های ویژه خواهران در مسجد حسنی

پایگاه بسیج مسجد حسنی همچنین کلاس های آموزش روخوانی و روان خوانی قرآن، نهج البلاغه، صحیفه سجادیه، مهدویت، بافندگی و همسرداری، به صورت هفتگی در این خانه برگزار می کند، ضمنا قرائت زیارت جامعه کبیره، جزو ابتکارات این مسجد است. باید تاکید کرد که اهالی مسجد حسنی چون باور دارند بانوان تربیت کنندگان نسل های مختلف هستند زمینه برگزاری طرح و برنامه های جذاب و مفید را برای این گروه از مردم جامعه فراهم کرده اند.

 

دیدار هفتگی با پیشکسوتان جهاد و شهادت و عیادت از نمازگزاران بیمار یا تازه ازدواج کرده ها از برنامه های قدیمی اهالی مسجد حسنی است. در واقع به گفته مصطفوی مسجد حسنی در اجرای طرح سه شنبه های تکریم که اخیرا توسط ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور به اجرا درآمده، پیشتاز بوده و دفتری در این مسجد برای ثبت احوالات نمازگزاران این خانه خدا البته با کسب اجازه از آنان وجود دارد. خود حاج آقای مصطفوی نیز هر زمانی هر یک از نمازگزاران به مسجد نمی آید پیگیر می شود تا اگر مشکلی دارد بتواند با همکاری اهالی این مسجد برای رفع آن تلاش کند.

 

همکاری با دستگاه‌ها در مقابله با کرونا

مسجد حسنی در دوره شیوع ویروس کرونا نیز به همت اعضای پایگاه های بسیج شهیدان رحیمی و شهید بخشی کار ضد عفونی کردن خیابان شهید محمود بهشتی را انجام می دهد و در این کار با شهرداری منطقه 13 همکاری خوبی دارد. یک تانکر نیز توسط این پایگاه در حیاط این خانه خدا قرار داده شده است تا نمازگزاران و کسبه و سایر شهروندان بتوانند مواد ضد عفونی کننده مورد نیاز خود را از این طریق تامین کنند.

 

واحد خیریه مسجد حسنی 35 خانواده نیازمند را تحت پوشش دارد که هر وقت بودجه لازم تامین شود به صورت ماهیانه و گاهی نیز هر دو ماه یک بار کمک های نقدی و غیر نقدی در اختیارشان قرار می دهد. به گفته حجت الاسلام مصطفوی، این روند با شیوع ویروس کرونا و در عمل به فرماش مقام معظم رهبری گسترش یافت و علاوه بر این 35 خانوار، حدود 30 خانواده دیگر نیز از کمک های این مسجد استفاده می کنند. از آغاز شیوع ویروس کرونا تاکنون و در هفت نوبت، بیش از 450 بسته ارزاق میان نیازمندان توسط اهالی مسجد حسنی و البته با مشارکت حوزه مقاومت بسیج شهید صداقت و حوزه مقاومت بسیج 195 شهید همت توزیع شد. این روند همچنان ادامه خواهد داشت هرچند تعطیلی چند هفته اخیر مساجد در کار این مسجد در کمک مومنانه مشکل پیش آورده است. توزیع ۱۲۰ بسته لوازم التحریر میان دانش آموزان نیازمند از کارهای دیگر اهالی این مسجد و همسو با کمک مومنانه است.

 

چند هیئت مذهبی در منطقه نیروی هوایی که امکان برگزاری مجالس را در پی شیوع ویروس کرونا نداشتند در چند نوبت، برنامه های خود را در مسجد حسنی برگزار کردند که برگزاری مجالس حسینیه حضرت فاطمه زهرا (س) و نخودچی از جمله آنها بوده است. در واقع مجالس سوگواری حسینی و روضه در ماه های محرم و صفر با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی در این خانه خدا برگزار شد.

 

مسجد حسنی در سایه همکاری با مجموعه فرهنگی ورزشی کوثر در برگزاری دوره ها و کلاس ها و اردوهای مختلف برای کودکانو نوجوانان فعال بوده و از این رهگذر در جذب نسل جوان نیز توفیقاتی داشته است. از جمله این کارها مشارکت در اجرای طرح محله دوست دار دوچرخه است که طی آن نمازگزاران مسجد حسنی و شهروندان منطقه نیروی هوایی را به استفاده بیشتر از دوچرخه به جای استفاده از وسایل نقلیه شخصی تشویق می کنند.

 

سخن آخر درباره مسجد حسنی اینکه اهالی این مسجد در دوره شیوع ویروس کرونا با راه اندازی شبستان مجازی سعی کردند تعامل خود با یکدیگر و جمع آوری کمک برای تهیه بسته ارزاق و لوازم التحریر برای دانش آموزان نیازمندان را حفظ کنند. این مسجد نشان داد کرونا نیز نمی تواند در هیچ مسجدی را بسته نگه دارد.

پایان پیام/397

منبع: شبستان

کلیدواژه: کمک مومنانه زنان سرپرست خانوار کرونا شیوع ویروس کرونا مسجد حسنی خانه خدا کلاس ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۵۹۰۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی برای ۲۰۱۰ مددجوی گلستانی

عیسی بابایی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: حق بیمه تأمین اجتماعی دو هزار و ۱۰ مددجوی تحت حمایت این نهاد در سال ۱۴۰۲ با تخصیص اعتبار ۱۰ میلیارد و ۸۲۰ میلیون تومان برای بهره مندی از مزایای بیمه بازنشستگی، فوت و از کار افتادگی پرداخت شد.

بابایی با اشاره به گسترش چتر حمایتی کمیته امداد برای مددجویان اظهار کرد: دو گروه از مددجویان شامل زنان سرپرست خانوار و مجریان طرح‌های اشتغال و خود کفایی در حال حاضر از این خدمت بهره مند می‌شوند. بر این اساس زنان با شرایط سنی بالای ۵۵ سال و آقایان بالای ۶۰ سال در صورت داشتن حداقل ۱۰ سال سابقه بیمه، مستمری بگیر تأمین اجتماعی و از چرخه حمایتی کمیته امداد خارج می‌شوند.

وی افزود: در سال ۱۴۰۲، حق بیمه تأمین اجتماعی ۱۷۷۰ زن سرپرست خانوار و ۲۴۰ مجری طرح اشتغال تحت حمایت کمیته امداد واریز شده است.

بابایی با اشاره به نگاه بلند مدت این نهاد بمنظور توانمند سازی مددجویان اضافه کرد: در سه ماهه پایانی سال ۱۴۰۲ طبق سهمیه مرکز تعداد ۶۲۹ نفر زن سرپرست خانوار ۴۴ تا ۴۹ سال جهت بیمه به سازمان تأمین اجتماعی معرفی و حق بیمه ایشان پرداخت شده است و بابت ۴ نفر از مددجویانی که قبلاً سابقه بیمه پردازی کمتر از ۱۰ سال داشته و در حال حاضر به سن بازنشستگی رسیده‌اند مبلغ ۴۳ میلیون تومان به صورت بلاعوض بمنظور خرید سنوات، جهت دریافت مستمری بازنشستگی پرداخت شد.

مدیرکل کمیته امداد استان گلستان خاطر نشان کرد: بیمه‌های اجتماعی به عنوان یکی از اساسی‌ترین برنامه‌های این نهاد برای تأمین امنیت اقتصادی مددجویان است که تضمین کننده آسایش و رفاه این افراد در آتیه را فراهم می‌نماید.

که در همین راستا تعداد ۱۴۲ نفر از بیمه شدگان شامل ۱۱۰ نفر از زنان سرپرست خانوار و ۳۲ نفر از مجریان طرح اشتغال و خودکفایی که دارای سوابق بالای ۱۰ سال بیمه پردازی از سوی امداد بوده و به سن بازنشستگی رسیده‌اند جهت برقراری مستمری به سازمان تأمین اجتماعی معرفی و در حال حاضر از این خدمات بهره مند شده و از چرخه حمایت امداد خارج شده‌اند

کد خبر 6087569

دیگر خبرها

  • چتر حمایت بهزیستی آذربایجان غربی بر سر بیش از ۹۰۰۰ زن سرپرست خانوار
  • خبر خوش به بانوان بهزیستی | فرزندان این گروه از خدمت سربازی معاف می‌شوند
  • پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی برای ۲۰۱۰ مددجوی گلستانی
  • فرزندان این گروه از خدمت سربازی معاف می‌شوند
  • «صفر» شدن تعداد زنان سرپرست خانوار پشت نوبت حمایت بهزیستی
  • انسیه خزعلی بیان کرد؛ خبر خوب درباره زنان سرپرست خانوار
  • یکی از فرزندان ذکور زنان سرپرست خانوار از سربازی معاف می شوند
  • خزعلی خبر داد : تعطیل شدن شیرخوارگاه ها
  • معافیت یکی از فرزندان ذکور زنان سرپرست خانوار از خدمت سربازی
  • حمایت از همه زنان سرپرست خانوار نیازمند