Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،منصور شیشه‌فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان افزود: تعدیل و اصلاح بیش از ۸۰۰ پروانه بهره‌برداری و نصب بیش از ۴۰۰ کنتور حجمی هوشمند توسط شرکت آب منطقه‌ای از دیگر اقدامات صورت گرفته سال جاری در استان برای پیشگیری و کنترل فرونشست زمین است.

وی با بیان اینکه در زمان حاضر در استان ۳۵ دشت وجود دارد که هشت محدوده آن آزاد و بقیه ممنوعه به لحاظ برداشت آب است، بیان کرد: برداشت‌های بی‌رویه و غیرقانونی از سفره‌های آب زیرزمینی در دشت‌های ممنوعه موجب فرونشست زمین در برخی مناطق شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان، متوسط افت دراز مدت سالانه سطح آب‌های زیرزمینی استان را ۳۸ سانتی‌متر در سال اعلام کرد و گفت: در این مدت با استفاده از ابزار‌های اندازه‌گیری هوشمند آب منطقه ای، کنتور‌های هوشمند آب و برق به تعداد سه هزار و ۹۰۰ کنتور و همچنین یکهزار و ۵۰۰ کنتور حجمی هوشمند الکترومغناطیسی برای جلوگیری از برداشت آب از دشت‌های ممنوعه در استان نصب شده است.

شیشه‌فروش افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۱۵۰ دستگاه و ادوات غیرمجاز حفاری در استان توقیف شد و ۶۲ گروه گشت و بازرسی در آب منطقه‌ای تشکیل شد تا میزان برداشت‌های بی رویه از سفره آب‌های زیرزمینی در تمامی دشت‌های ممنوعه استان رصد شود.

به گفته او برداشت‌های بی رویه آب از سفره‌های زیرزمینی در چند سال گذشته که خشکسالی در استان رخ داده باعث شد که حجم برداشت‌ها زیاد شود و تاثیر مستقیمی بر فرونشست دشت‌ها داشته باشد که از جمله اثرات این فرونشست در سطح زمین، خسارانتی است که در دشت دامنه رخ داد و در چند سال گذشته قسمت‌هایی از واحد‌های مسکونی آن منطقه دچار آسیب و در مناطقی از بخش‌های کشاورزی، فرونشست زمین روی داد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان افزود: در این مدت محدوده‌هایی از جمله دشت مهیار، دشت برخوار، دشت کاشان، گلپایگان و اصفهان بیشترین افت آب‌های زیرزمینی و همچنین اثرات فرونشست راداشتند که خساراتی به اراضی کشاورزی، واحد‌های مسکونی و راه‌ها وارد شد.

او بیان داشت: در این رابطه ستاد مدیریت بحران تشکیل جلسه داد و پس از جلسه‌ای با حضور رییس سازمان زمین‌شناسی کشور به اصفهان در چند ماه پیش مقرر شد تا سازمان زمین شناسی کشور مطالعات فرونشست دشت‌های استان را در مناطق مختلف از جمله برخوار، اردستان، کاشان و اصفهان انجام دهد و سازمان نقشه برداری کشور هم نرخ فرونشست را اندازه گیری و اعلام کند.

شیشه‌فروش افزود: اکنون دستورالعمل پیشگیری و کنترل نشست به تمامی دستگاه‌های استان ابلاغ شده تا در مناطقی که فرونشست وجود دارد قبل از احداث طرح‌های توسعه‌ای، استعلام از آب منطقه‌ای صورت گیرد و از سازمان زمین شناسی، راه و شهرسازی، مرکز تحقیقات مسکن و نظام مهندسی درباره الزامات ساخت و ساز در این مناطق بصورت فنی رصد شود.

او یادآور شد: در خصوص مناطقی که اکنون با فرونشست مواجه هستند برایی جلوگیری از ادامه آن، طرح‌های تعادل‌بخشی، الگوی کشت کم مصرف آب در حال اجراست.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به اهمیت اصلاح الگوی کشت در رابطه با مصرف بهینه آب و پیشگیری از فرونشست‌ها گفت: مطالعات تغییر الگوی کشت در دشت‌های مختلف توسط مرکز تحقیقات کشاورزی انجام شده و برای مناطق مختلف الگوی کشت براساس ویژگی محصولات کم‌مصرف تعیین شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان افزود: در این رابطه از سال گذشته تاکنون در حدود ۶۰ هکتار عملیات تجدید و نوسازی اراضی انجام و آبیاری تحت فشار در ۶ هزار و ۵۰۰ هکتار انجام و بیش از ۲۷۰ رشته قنات در استان احیا و مرمت شده است.

او همچنین کشت گلخانه‌ای در سطح بیش از ۲ هزار هکتار را از دیگر اقدامات صورت گرفته در راستای مصرف بهینه آب در استان برشمرد.

فرونشست عبارت است از فرورریزش و یا نشست سطح زمین که به علت‌های متفاوتی در مقیاس بزرگ روی می‌دهد و مهمترین عوامل آن در کشور، استفاده بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی، نفت و گاز و توسعه کشاورزی عنوان شد و به نظر می‌آید خشکسالی یک دهه اخیر و برداشت بیش از حد مجاز از سفره‌های آب زیرزمینی این پدیده را تشدید کرده است.

منبع:ایرنا

انتهای پیام/م

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مدیریت بحران مسدودشدن چاه غیرمجاز جلوگیری از برداشت های غیرمجاز آب کنتور هوشمند آب مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان آب منطقه ای الگوی کشت برداشت ها بی رویه دشت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۵۹۰۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زمین‌های قولنامه‌ای نخرید

رئیس کمیسیون عمران، معماری، شهرسازی و بافت تاریخی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه یکی از مشکلات شهروندان زمین‌هایی قولنامه‌ای است که مالکیت مشخصی ندارد و موجب واسطه‌گری و دلالی شده است، گفت: به شهروندان توصیه می‌شود به‌خاطر پایین بودن قیمت به سمت خرید زمین‌های قولنامه‌ای نروند.

رسول میرباقری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: مناطق ۲، ۸، ۱۴،۱۱،۹ و بخشی از مناطق چهار، ۱۲،۱۱ و ۱۵ شهرداری اصفهان گرفتار زمین‌های قولنامه‌ای هستند.

وی با اشاره به مزایای سنددار کردن زمین‌های قولنامه‌ای افزود: سنددار شدن بیشتر زمین‌های شهر اصفهان، موجب رضایتمندی و کاهش طرح دعاوی در مراجع حقوقی می‌شود و از کلاهبرداری و دلالی جلوگیری می‌کند؛ بالا رفتن ارزش این زمین‌ها به‌خصوص آن‌هایی که در بافت فرسوده قرار دارند، در آبادانی و توسعه شهر بسیار اثرگذار خواهد بود.

رئیس کمیسیون عمران، معماری، شهرسازی و بافت تاریخی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه سندهای مختلفی در شهرداری وجود دارد، به‌طوری که سند شش دانگ، مشاع، تک‌برگی و بنچاق که از سال‌های قبل وجود داشته است، تاکید کرد: بنگاه‌های املاک، زمین‌های قولنامه‌ای را برخلاف ضابطه تفکیک می‌کنند و شهروندان نیز با خریداری این املاک، بدون اطلاع و استناد از شهرداری، برای دریافت مجوز قانونی دچار مشکل می‌شوند، یعنی ممکن است ملک به چندین نفر فروخته شده باشد.

میرباقری با بیان اینکه یکی از مشکلات شهروندان زمین‌هایی قولنامه‌ای است که مالکیت مشخصی ندارد و موجب واسطه‌گری و دلالی شده است، گفت: به شهروندان توصیه می‌شود به‌خاطر پایین بودن قیمت به سمت زمین‌های قولنامه‌ای نروند و در صورتی که قصد خرید زمین دارند، از شهرداری به‌عنوان مرجع صدور پروانه سوالات مربوطه را بپرسند تا به مشکل جدی برنخورند.

وی درباره متولی اصلی سنددار کردن زمین‌های قولنامه‌ای خاطرنشان کرد: اداره ثبت اسناد و مدارک استان و کشور و قوه قضائیه در این زمینه مسئول است، این سازمان‌ها باید با تعریف فرایند و پیش‌بینی تسهیلات، زمین‌های قولنامه‌ای را سنددار کنند، زیرا حدود ۸۰ درصد پرونده‌هایی که در مراکز دادگستری طرح دعوی می‌شود، مربوط به زمین‌های قولنامه‌ای است.

رئیس کمیسیون عمران، معماری، شهرسازی و بافت تاریخی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: این کلان‌شهر در سال‌های متمادی از سمت شمال، شرق و جنوب توسعه داشته است، به همین دلیل زمین‌های قولنامه‌ای در محله‌های مختلف اصفهان به چشم می‌خورد که بدون سند رسمی مالکیت بوده است و با وجود کاربری‌های مختلف، به‌تدریج به شهر ملحق شده است.

وی افزود: سال‌های گذشته یک منع قانونی از طرف دیوان عدالت اداری تاکید کرد که هیچ‌کدام از مراجع صدور پروانه روی زمین‌های قولنامه‌ای پروانه صادر نکنند، شهرداری نیز هیچ تکلیف قانونی برای صدور پروانه زمین‌های قولنامه‌ای ندارد، اما شهرداری اصفهان به دلیل شرایط این کلان‌شهر در مناطق پانزده‌گانه، با دریافت تعهد ابعاد یا نظر کارشناس رسمی دادگستری نسبت به صدور پروانه زمین‌های قولنامه‌ای اقدام می‌کند و این کار تنها از سوی شهرداری اصفهان انجام می‌شود که می‌توان گفت در این راستا پیشگام است.

کد خبر 743908

دیگر خبرها

  • مسدود شدن ۲۰۵ چاه غیرمجاز در مازندران
  • زمین‌های قولنامه‌ای نخرید
  • ۱۵۰۰ حلقه چاه بدون پروانه در مازندران تعیین تکلیف شد
  • برداشت غیرمجاز سالانه ۳۰ میلیون متر مکعب آب در خراسان‌شمالی
  • با بزرگ‌ترین شهر زیرزمینی جهان بیشتر آشنا شوید
  • استخراج آب ژرف فرونشست‌ها را افزایش می‌دهد
  • رسیدگی به فرونشست یکی از برنامه‌های وزارت میراث فرهنگی است
  • فوران آتشفشان اندونزی صد‌ها نفر را فراری داد
  • بیش از هزار و ۲۰۰ حلقه چاه‌غیرمجاز در آذربایجان‌غربی مسدود شد
  • افزایش سطح آب‌های زیرزمینیِ دلفان پس‌ از ۲۰ سال