Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر- گروه بین الملل: دکتر شهید «فتحی شقاقی» موسس و نخستین دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین در ۲۶ اکتبر سال ۱۹۹۵ در جزیره مالت از سوی موساد ترور شد و این روزها در آستانه بیست و پنجمین سالگرد شهادت وی قرار داریم.

شهید «فتحی شقاقی» در کتاب خود با عنوان «امام خمینی، راه حل جایگزین»،  با الهام از انقلاب اسلامی، بازگشت به اسلام و عمل به تکالیف دینی را راه حل مشکلات جهان اسلام به ویژه مساله فلسطین معرفی کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با تاسیس جنبش جهاد اسلامی روند مبارزات فلسطین را از فاز تفکرات چپگرایانه به آموزه‌های اسلامی تغییر داد که همین تغییر رویکرد نقشی اساسی در دستاوردهای مردم مسلمان فلسطین در چهار دهه اخیر داشته است.

قبل از انقلاب اسلامی، جریان وابسته به تفکر چپ در جامعه فلسطینی میدان‌دار مبارزه بود، این تفکر برپایه جنگ مسلحانه یا جنگ های آزادیبخش از سوی سازمانهای چریکی فلسطینی شکل گرفته بود که در چارچوب سازمان آزادیبخش فلسطین با اسرائیل مبارزه می کردند.  در آن زمان یک نوع دوگانگی وجود داشت، اکثریت جامعه فلسطینی مسلمان بود در حالی که نیروهای سیاسی و مبارز، نیروهای معتقد به تفکر چپ بودند. در این میان، تنها جریان اسلامی در فلسطین جریان اخوان المسلمین بود که این جریان نیز معتقد به اولویت دعوت یا کار فرهنگی بود. حتی رژیم صهیونیستی باتوجه به چنین شرایطی میدان را برای نیروهای اسلامی آزاد گذاشته بود، در حالی که با نیروهای چپ بشدت مبارزه می کرد، این وضعیت با پیروزی انقلاب اسلامی کاملا دگرگون شد.

گروه‌های چریکی از آنجا که بر پایه تفکر نیروهای پیشرو حرکت می کردند، تلاش داشتند با عملیات‌های مختلف مساله فلسطین را در سطح بین المللی مطرح کنند، و به عبارت دقیقتر هیچ گونه آمیختگی گسترده بین سازمان های مبارز و اکثریت جامعه فلسطینی وجود نداشت و این مساله اجازه نمی داد که یک مقاومت جدی به قصد آزادسازی فلسطین انجام بگیرد. جالب اینکه حتی همین عملیات محدودی که عمدتا جبهه خلق برای آزادی فلسطین انجام می داد مورد اعتراض دیگر گروه‌ها قرار می گرفت و متاسفانه مبارزه علیه دشمن به ابزاری برای تخریب یکدیگر تبدیل شده بود.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران،   یک الگویی در پیشِ روی تمام جوامع اسلامی قرار گرفت مبنی بر این که دین می تواند جوامع را از وابستگی و استبداد برهاند. جامعه فلسطینی که بشدت به یک الگو نیاز داشت شروع به تحلیل  الگوی انقلاب اسلامی ایران کرد. شهید فتحی شقاقی جزو اولین کسانی بود که با کتاب «امام خمینی، راه حل جایگزین»   این موضوع را به طور جدی مطرح کرد، وی  بر این اساس سازمان جهاد اسلامی را در سال ۱۹۸۴ پنج سال پس از پیروزی انقلاب ایجاد کرد. شقاقی معتقد بود که مقوله جهاد در فرهنگ اسلامی می تواند ابزاری برای تقویت مقاومت در جامعه فلسطینی باشد و اکثریت جامعه و نه اقلیت را وارد میدان کند که این مساله با شروع انتفاضه اول تحقق یافت. اکثریت جامعه فلسطینی در این انتفاضه شرکت کردند و بقیه نیروهای اسلامی با تغییر ماهیت از فرایند دعوت به مقاومت تغییر فاز دادند و تلاش کردند که از جهاد اسلامی عقب نمانند. در واقع فتحی شقاقی مصداق یک امت در مبارزه با رژیم صهیونیستی و جبهه استکبار بود.

 در شرایط کنونی که جامعه فلسطینی و آرمان فلسطین در خطر قطعی قرار گرفته و متاسفانه برخی کشورهای عربی در این معادله در کنار رژیم صهیونیستی صف آرایی کرده اند، ایجاد وحدت در جامعه فلسطینی یک ضرورت انکار ناپذیر است. شکی نیست که جامعه فلسطینی یک دست نیست و دو جریان سازش و مقاومت در مقابل هم قرار دارند. ایجاد وحدت برپایه مقاومت میان این دو جریان یک تحول حداقلی  برای دفاع از آرمان آزادی فلسطین است. هر چند که جریان سازش به مقوله دفاع مدنی از آرمان معتقد است در حالی که جریان اسلامی به همه انواع دفاع و در راس آنها مقاومت مسلحانه معتقد است.

کد خبر 5056134

منبع: مهر

کلیدواژه: مقاومت فلسطین فتحی شقاقی رژیم صهیونیستی فلسطین جنبش جهاد اسلامی ایالات متحده امریکا رژیم صهیونیستی عراق دونالد ترامپ انتخابات ریاست جمهوری آمریکا 2020 عادی سازی روابط با اسرائیل فلسطین ویروس کرونا ایران سودان عربستان سعودی روسیه ترکیه مناقشه قره باغ رژیم صهیونیستی جامعه فلسطینی انقلاب اسلامی اکثریت جامعه جهاد اسلامی فتحی شقاقی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۵۹۱۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۱ هزار فلسطینی در غزه مفقود شده‌اند

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا از خبرگزاری شهاب فلسطین، اشرف القدره گفت: ۱۱ هزار نفر از فلسطینیان همچنان در زیر آوارهای غزه هستند.

وی افزود: میانگین روزانه شهدای غزه بر اثر تجاوز نظامی (رژیم) اسرائیل به این باریکه به ۱۷۲ شهید از جمله ۷۰ کودک می‌رسد.

وزارت بهداشت فلسطین پیش تر اعلام کرده بود: ارتش رژیم صهیونیستی در طول ۲۴ ساعت گذشته، با ۵ مورد جنایت، دست کم ۴۸ شهروند فلسطینی را شهید و ۷۹ نفر دیگر را زخمی کرده است.

با احتساب این آمار، شمار شهدای نوار غزه از ابتدای عملیات طوفان الاقصی تاکنون به ۳۴ هزار و ۹۷ نفر رسید.

وزارت بهداشت فلسطین همچنین شمار زخمی‌ها را در این مدت ۷۶ هزار و ۹۸۰ نفر اعلام کرد.

به گزارش ایرنا، گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که سرانجام پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ (۲۴ نوامبر ۲۰۲۳) آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد.

این وقفه در جنگ، هفت روز ادامه یافت و سرانجام صبح جمعه ۱۰ آذر (اول دسامبر ۲۰۲۳) آتش‌بس موقت به پایان رسید و رژیم اسرائیل حملات علیه غزه را از سرگرفت.

این رژیم برای جبران شکست خود و توقف عملیات مقاومت، گذرگاه‌های نوار غزه را بسته و در حال بمباران این منطقه است.

دیگر خبرها

  • تظاهرات مجدد شهرک‌نشینان در برابر محل اقامت نتانیاهو
  • کابل: از مبارزه حق طلبانه مردم فلسطین حمایت می‌کنیم
  • تداوم عملیات‌های مقاومت فلسطین در غزه
  • غزه از زمین، هوا و دریا زیر آتش
  • گروه‌های فلسطینی: نبرد آینده با دشمن صهیونیستی متفاوت است
  • غزه از زمین، هوا و دریا زیر آتش قرار گرفت
  • گروه‌های فلسطینی: نبرد آینده با دشمن صهونیستی متفاوت است
  • اجرای عملیات وعده صادق نشانه اعتماد به نصرت الهی
  • شهادت ۲۶ فلسطینی در حمله هوایی رژیم صهیونیستی به جنوب غزه
  • ۱۱ هزار فلسطینی در غزه مفقود شده‌اند