Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، هومان خاک‌پور سرپرست معاونت فنی اداره‌کل منابع‌ طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: در حال حاضر ۱۹ ذخیره گاه جنگلی حفاظت شده با گونه‌های خاص و در حال انقراض در استان شناسایی شده که با تدابیر خاص حفاظت می‌شود.

او افزود: طبق ماده یک آیین نامه اجرایی ماده یک قانون حفاظت و بهره‌برداری از منابع‌طبیعی و ذخایر جنگلی، سازمان جنگل‌ها و مراتع این مأموریت مهم را براساس قانون پیدا کرده که تمام ذخایر و رویشگاه‌های جنگلی را شناسایی و ضریب حفاظتی آن‌ها را بالا ببرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید

اجرای طرح مرتعداری در ۱۲۷ هزار هکتار مراتع چهارمحال و بختیاری

خاک‌پور اضافه کرد: بر این اساس در منطقه زاگرس گونه‌هایی از جمله اُرس، بنه و بادامک که جزو گونه‌های خاص است باید به‌عنوان ذخیره‌گاه‌های جنگلی شناسایی و محافظت شوند.

او با بیان اینکه، در هر نقطه از جنگل‌های چهارمحال و بختیاری که این سه گونه به صورت انبوه مشاهده شود حتما این منطقه باید به‌عنوان ذخیره‌گاه جنگلی محسوب گردد ادامه داد: ضرایب حفاظتی این مناطق افزایش پیدا کرده و تحت مراقبت‌های ویژه قرار می‌گیرند.

خاک‌پور گفت: ذخیره گاه‌های جنگلی در چهارمحال و بختیاری محدود به این سه گونه نیست و در مجموع هر منطقه‌ای از جنگل‌های استان که دارای گونه‌های خاص و منحصربه‌فرد و به صورت توده‌ای باشد ذخیره‌گاه جنگلی به شمار می‌آید.

او افزود: به طور مثال مناطقی که از تنوع گونه‌ای بالایی برخوردار باشد و یا به صورت ویژه و خاص از گونه‌های جنگلی پهن برگ و سوزنی برگ و یا گونه‌هایی کم یاب و در خطر انقراض برخوردار باشد جزو ذخایر جنگلی محسوب می‌شوند.

خاک‌پور اضافه کرد: ذخیره‌گاه‌های جنگلی شناسایی شده در استان تا پایان سال ۹۸ تعداد ۹ مورد بوده است که حدود آن‌ها تعیین و با آگهی به اطلاع دامداران و بهره‌برداران رسانده شده است.

او ادامه داد: ذخیره‌گاه شمس‌آباد در شهرستان بروجن، ذخیره‌گاه مسن در خانمیرزا، ارجنک و وانان در شهرکرد، چلیچه در فارسان، نازی و پهنوس در کوهرنگ و چهارطاق و فرخور در کیار، ذخیره‌گاه‌های جنگلی استان است که در وسعتی بالغ بر یک هزار و ۴۵۰ هکتار در سال‌های گذشته مورد شناسایی و آگهی قرار گرفته است.

خاک‌پور با بیان اینکه براساس تعهدات برنامه‌های محوری ۹ در ۹۹ جهش تولید در استان ما باید ۱۰ ذخیره‌گاه جدید شناسایی، تعیین حدود و آگهی شود، گفت: از این رو ذخیره گاه سنگ ویل در اردل با گونه داغ داغان، میشان صالحات و کره بس با گونه منحصربه فرد بادام در خانمیرزا، ذخیره گاه گراب بازفت، کرا‌سپید، تنگه‌هونی و نازی در کوهرنگ و ذخیره‌گاه‌های سندگان، تنگه زندان و نارگیلی، مجموعا با وسعت بیش از یک هزار و ۳۵۰ هکتار در سال ۹۹ به ذخیره‌گاه‌های استان اضافه شده است.

او افزود: این ذخیره گاه‌های جنگلی در کمیته فنی بررسی، تأیید و در نشریات محلی به اطلاع همه رسانده شده است و در صورت نیاز به وسیله سیم‌خاردار و فنس‌کشی محصور می‌شود تا از ورود هر گونه دام جلوگیری شود.

خاک‌پور اضافه کرد: این‌ها تحت عنوان ذخیره‌گاه‌های ژنی جنگل‌های منطقه زاگرس مراقبت شدید می‌شود.

انتهای پیام/ف

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: منابع طبیعی ذخیره گاه جنگلی ذخایر جنگلی دامداران و بهره برداران ذخیره گاه های جنگلی چهارمحال و بختیاری ذخیره گاه جنگلی گونه های خاص خاک پور جنگل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۵۹۲۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۰ استخر غیرمجاز ذخیره آب کشاورزی در بالادست سد کارده مشهد شناسایی شد

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،  مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: پایش محدوده سد کارده در روزهای اخیر انجام شد و تعدادی موتورتلمبه غیرمجاز برداشت آب نیز کشف شد.

محمدعلی نعمت نژاد افزود:  هم اینک میزان ذخیره آب موجود در سد کارده سه و ۹ دهم میلیون متر مکعب است که این رقم در مدت مشابه پارسال ۶ و هفت دهم میلیون متر مکعب بود.

نعمت نژاد ادامه داد: در مجموع هم اینک حدود هفت درصد از حجم ذخیره تامین کننده آب مشهد شامل سدهای طرق، دوستی، ارداک و کارده آب دارد که رقم بسیار ناچیزی است و در شرایط سخت آبی قرار داریم.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: میزان بارندگی در مشهد و استان طی سال آبی جاری از مهر ماه تا کنون نسبت به میانگین درازمدت حدود ۳۰ درصد کاهش دارد و امسال سیلابی برای ورود به سدها نداشته ایم.

نعمت نژاد افزود: با توجه به شرایط خشکسالی با هرگونه انشعاب غیرمجاز برخورد می شود و مدیریت مصرف نیز در این شرایط ضروری است.

خراسان رضوی هفت درصد گستره کشور را داراست که ۷۶ درصد آن خشک و بقیه دارای اقلیم نیمه خشک است، ۳۷ حوضه آبریز در خراسان رضوی وجود دارد که به دلیل برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی، این آبخوانها دچار افت شدید شده و ۳۴ محدوده از ۳۷ محدوده در حالت ممنوعه و ممنوعه بحرانی قرار دارد.

 
 

دیگر خبرها

  • ذخیره‌سازی ۲۱ هزار و ۹۴۴ تن گندم مورد نیاز در چهارمحال و بختیاری
  • اجرای طرح اجتماعی پسماند در ۵ شهر و ۱۰ روستای چهارمحال‌ و بختیاری
  • پسماند و زباله معضل اصلی شهرها و روستاهای چهارمحال و بختیاری
  • نابودی بزرگترین دشت لاله‌های واژگون کشور، خیلی دور، خیلی نزدیک
  • مدیریت اجتماعی پسماند در ۱۵ شهر و روستای چهارمحال وبختیاری
  • گندم مورد نیاز چهارمحال و بختیاری تا خردادماه تأمین است
  • ۲۰ استخر غیرمجاز ذخیره آب کشاورزی در بالادست سد کارده مشهد شناسایی شد
  • کشف ۱۴۰ اصله قنداق جنگلی در اردبیل
  • شناسایی ۱۱۲ ملک مازاد دستگاه‌های اجرایی در چهارمحال و بختیاری
  • قاچاقچیان چوب در دام مأموران یگان حفاظت منابع طبیعی