Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-28@22:39:09 GMT

کرونا هزینه کوچ عشایر ایلام را افزایش داد

تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۵۹۵۴۹

کرونا هزینه کوچ عشایر ایلام را افزایش داد

فرشاد یاسمی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مهم‌ترین آسیب و خسارتی که کرونا به جامعه عشایر استان وارد کرد، عدم فروش دام‌های مازاد و پرداخت هزینه جابجایی دام‌ها و جابجایی دام به روش ماشینی است.

وی یادآور شد: از ابتدای شیوع کرونا تا به امروز جامعه عشایری استان هیچ فوتی ناشی از کرونا نداشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل امور عشایری استان ایلام، کم بودن علوفه به دلیل افزایش دام‌های عشایر و در مقابل اختصاص مراتع به طرح‌های غیر از دام را از دیگر مشکلات عشایر ذکر کرد و افزود: در حال حاضر بین دام و مرتع تعادل نسبی برقرار نیست اما طی هماهنگی‌های انجام شده با سازمان جنگل‌ها و مراتع و اداره کل منابع طبیعی استان درصدد رسیدگی به این موضوع هستیم.

وی با اشاره به اینکه زمان‌بندی و تقویم کوچ عشایر با تغییرات آب و هوایی تغییر می‌کند، گفت: تقویم زمانی به دلیل ایجاد تعادل بین دام و مرتع است و نوع مرتع و شرایط آب و هوایی باید متناسب و سازگار با دام عشایر باشد.

یاسمی تاکید کرد: استان ایلام از نظر کیفیت تولیدات دامی به دلیل قرارگیری در منطقه زاگرس‌ و بکر بودن طبیعت دارای مطلوب‌ترین و نادرترین محصولات دامی در کشور است.

مدیرکل امور عشایری ایلام در خصوص واکسیناسیون دام‌های عشایر استان افزود: طی نشست‌ها و هماهنگی‌های صورت گرفته با سازمان دامپزشکی مقرر شده است که بصورت سیار و در زمان‌بندی‌های مشخص در ییلاق و قشلاق و میان‌بندها موضوع واکسیناسیون و معاینات دام عشایر پوشش داده شود.

وی آبدانان را پرتراکم‌ترین و سیروان را کم تراکم‌ترین شهرستان از نظر جمعیت دامی استان عنوان کرد و افزود: شهرستان دهلران نیز جزو وسیع‌ترین مناطق عشایری استان است و این شهرستان بعضا محل استقرار  عشایر استان‌های همجوار نظیر همدان، کرمانشاه و لرستان است.

وی افزود: راه‌های عشایری ایلام یکی از مناطق آسیب‌پذیر به ویژه در حوادث غیرمترقبه نظیر سیل است و این راه‌ها به علت سخت گذر بودن و نداشتن ابنیه مناسب همواره دستخوش آسیب و تخریب هستند.

به گزارش ایرنا، جامعه عشایری استان با ۹ هزار و ۷۳۶ خانوار و ۶۰ هزار نفر جمعیت حدود ۱۱ جمعیت استان و نیز ۵ درصد جمعیت عشایر کشور را تشکیل می‌دهند.

استان ایلام رتبه چهاردهم جمعیت عشایری کشور را به خود اختصاص داده است.

برچسب‌ها زندگی عشایری ایلام ویروس کرونا اداره کل امور عشایر استان ایلام

منبع: ایرنا

کلیدواژه: زندگی عشایری ایلام ویروس کرونا زندگی عشایری ایلام ویروس کرونا اخبار کنکور عشایری استان استان ایلام عشایر استان دام ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۵۹۵۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برپایی ۴۰ پایگاه گردشگری عشایری همزمان با نوروز دراستان اصفهان

مدیرکل امور عشایر اصفهان با اشاره به افزایش دو برابری پایگاه‌های گردشگری عشایری در ایام نوروز در استان اصفهان نسبت به سال قبل گفت: پایگاه‌های گردشگری عشایر بیشتر در قالب برپایی سیاه چادر در کنار معرفی فعالیت‌های این قشر پرتلاش، انواع محصولات فرهنگی، صنایع دستی و غذایی عشایری را عرضه می‌کنند و در صورت بروز سوانح برای مسافران یاری‌رسان خواهند بود.


مختار اسفندیاری افزود: این پایگاه‌ها در شهرستان‌های شهرضا، دهاقان، فریدن، فریدونشهر، چادگان، بویین میادشت و جرقویه و بیشتر در جاده‌های ورودی و خروجی به این مناطق قرار دارند.


او  با اشاره به بارش‌های مناسب در اسفند و روز‌های ابتدایی سال ۱۴۰۳ گفت: با این بارندگی‌ها وضعیت رویش گیاه در مراتع استان بهبود یافته است و حجم علوفه تولیدی بهتر خواهد شد.


عشایر ایل بختیاری از خوزستان به شهرستان‌های فریدونشهر، چادگان و فریدن در غرب اصفهان کوچ می‌کنند، عشایر ایل قشقایی از بوشهر، فارس و کهگیلویه و بویراحمد رهسپار شهرستان‌های سمیرم، دهاقان و شهرضا در جنوب استان می‌شوند و همچنین عشایر عرب جرقویه در شهرستان جرقویه در شرق اصفهان سکونت دارند.


شمار عشایر استان اصفهان بیش از ۶۰ هزار نفر در قالب ۱۱ هزار خانوار است.

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

دیگر خبرها

  • برگزاری ۲۴ نوروزگاه عشایری در ایلام
  • خسارت سیلاب به جاده‌های عشایری گچساران
  • سیاه چادرهای عشایری مبادی ورودی استان همدان، میزبان گردشگران
  • سیل ۱۳۰ میلیارد ریال به زیرساخت‌های عشایری الیگودرز خسارت زد
  • آغاز کوچ بهاره عشایر استان تهران از اواخر فروردین/ مرمت و بازگشایی مسیرهای کوچ عشایر
  • نوروزگاه‌ها باعث تقویت اقتصاد عشایر می‌شوند
  • برگزاری جشنواره روستا و عشایر جنوب کرمان در آینده نزدیک 
  • نوروزگاه‌های عشایری ۱۴۰۳ در آذربایجان شرقی
  • استقبال از مهمانان نوروزی در نوروزگاههای عشایری خوزستان
  • برپایی ۴۰ پایگاه گردشگری عشایری همزمان با نوروز دراستان اصفهان