Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@15:57:27 GMT

۲ مجموعه شعر کُردی از ۸۴ شاعر کرمانشاهی منتشر شد

تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۶۰۱۵۳

۲ مجموعه شعر کُردی از ۸۴ شاعر کرمانشاهی منتشر شد

مجموعه­ بخته‌­واران (باران شانسی) دارای ۲۱۸ و مجموعه­ شه­‌سه­‌واران (باران شدید) ۲۲۱ صفحه است؛ این ۲ مجموعه هر یک محتوی گزیده اشعار کُردی ۸۴ شاعر کُردی سراست که با شعر «میرزا شریف آزادی» و «میرزا شفیع دینوری» آغاز و با شعری از فرشید یوسفی پایان می­‌پذیرد.

این اشعار دربردارنده تمامی گویش‌­های گوناگون کُردی است و سرآینده­‌های قدیمی و متاخر، از همه سن و سبکی را در بر دارد و مقدمه‌های این ۲ کتاب را نیز دکتر «ایرج بهرام­وند» نوشته است؛ این ۲ کتاب هر یک در قطع رقعی، جلد شومیز چهار رنگ براق، کاغذ سفید مرغوب، در نوبت چاپ اول، تیراژ هزار نسخه و بهای ۴۰ هزار تومان به چاپ رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کرمانشاه از دیرباز مهد پرورش شاعرانی بوده است که متناسب با دوران خود و شرایط فرهنگی و اجتماعی اشعاری سروده اند که در طول و عرض زمان نه تنها اعتبار خود را از دست نداده اند بلکه به صورت آثاری فاخر برای مردم کُرد به یادگار مانده است.

 شاعرانی چون الماس خان کندوله­‌ای، سید یعقوب ماهیدشتی و درویش نوروز سورانی ، شاکه ، مصور و سایرین از قرن­ها پیش تا شاعران اخیر همچون بهزاد، مهجور، تمکین، پرتو کرمانشاهی، عباس قصری و فرشید یوسفی و جوان­تر ها مثلا ایرج قبادی، سعیدعبادتیان، علی الفتی، رضا موزونی، امین شیرزادی، جلیل آهنگرنژاد، احسان نجفی، محمدجواد جلیلیان، ایران علی‌کرمی، علی سهامی و بسیاری دیگر میراثدار این عرصه هستند.

استاد فرشید یوسفی که برای اکثر کرمانشاهیان نامی آشنا است، در سال ۱۳۱۹ در کرمانشاه متولد شده و به شغل آموزگاری مشغول بوده و بازنشسته شده است ؛ وی علاوه بر سرودن شعر به تحقیق در زمینه تاریخ ادبیات و فرهنگ کرمانشاه پرداخته که حاصل آن کتاب پر حجم «بزرگان کرمانشاه» است.

یوسفی بیشتر وقت خود را صرف جمع­‌آوری و نشر آثار بزرگان ادبی کرمانشاه کرده است و کمتر به انتشار کتاب­های خود پرداخته است ؛ بدین جهت، انتشارات سرانه به پاس یک عمر زحمات فرهنگی ایشان، به تازگی کتاب ویژه­‌ای با نام «هزار دستان باغ هزار گل» را با موضوع زندگی ایشان، چاپ و منتشر کرد.

برچسب‌ها کتابخانه ایرنا کرمانشاه کتاب کتابخوانی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کتابخانه ایرنا کرمانشاه کتاب کتابخوانی کتابخانه ایرنا کرمانشاه کتاب کتابخوانی اخبار کنکور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۶۰۱۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونمایی از سومین اثر شاعر غزلسرای هرمزگان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خلیج فارس، مسئول اداره فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان گفت: این کتاب با نام "خط به خط چین دامنت شعر است " با حضور جمع کثیری از اصحاب قلم و اندیشه رونمایی شد.

بیشتر بخوانید: رونمایی از عروسک‌های «دادا و کاکا» در هرمزگان

امیر غنی زاده افزود: این مجموعه ی شعر سومین کتاب از مسلم محبی است که با استقبال شعر دوستان و اهالی ادب و سخنوری قرار گرفت.

وی گفت: محبی ، جوان اهل رضوان فین است که هم اکنون مسئولیت انجمن ادبی شعر ودریای هرمزگان را بر عهده دارد.

دیگر خبرها

  • ۹۵ هزار نفر از دانش‌آموزان کرمانشاهی سفیر سلامت هستند
  • هزینه ۱۳ میلیارد ریالی درمان بیمه شدگان کرمانشاهی طی سال گذشته
  • مجموعه ویدئو کتاب‌های سلامت اجتماعی منتشر شد
  • مجموعه شعر «گورکن» منتشر شد
  • رونمایی از سومین اثر شاعر غزلسرای هرمزگان
  • مجموعه داستان دوباره همان زخم‌ها را به صورتم بزن در کرمانشاه منتشر شد
  • برگزاری نوبت اول کنکور سراسری با حضور ۳۹ هزار داوطلب کرمانشاهی
  • آغاز طرح راهیان پیشرفت برای دانش‌آموزان کرمانشاهی
  • انتشار رباعی‌های حمید رضا شکارسری پس از ۷ سال
  • «دیوان میرزا صالح تبریزی» در سوره‌مهر منتشر شد