Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، پس از توافق سازش امارات عربی متحده و بحرین با رژیم صهیونیستی و زمزمه‌هایی که از سفر اخیر مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا به خارطوم مبنی بر تصمیم سودان برای پیوستن به روند عادی سازی با این رژیم و پرداخت غرامت به خانواده‌های قربانیان تروریسم برای خروج از فهرست تروریستی دولت آمریکا به گوش رسید، در نهایت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در توئیتی اعلام کرد که دولت جدید سودان با پرداخت ۳۳۵ میلیون دلار به خانواده‌های قربانیان تروریسم موافقت کرده و پس از آن هم کاخ سفید روز جمعه دوم آبان ماه به نقل از رئیس جمهور آمریکا از توافق رژیم صهیونیستی و سودان برای عادی سازی روابط خبر داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کاخ سفید در بیانیه‌ای در این خصوص عنوان کرد: «پیوستن کشور دیگری به توافق ابراهیم، گام بزرگ مهمی به سوی تحقق صلح در خاورمیانه به شمار می‌آید.» حتی عنوان شد که ترامپ، نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی، «عبدالله حمدوک» نخست وزیر دولت انتقالی سودان و «عبدالفتاح البرهان» رئیس شورای نظامی انتقالی سودان تماس چهارجانبه‌ای در این زمینه داشته‌اند.

در بیانیه مشترک رژیم صهیونیستی، سودان و آمریکا هم درباره برقراری روابط اقتصادی و تجاری بین خارطوم و تل‌آویو توافق حاصل شد و آنگونه که «ایلی کوهن» وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی عنوان کرده قرار است یک هیأت سودانی به زودی به فلسطین اشغالی سفر کند و پس از آن او نیز در رأس یک هیأت به خارطوم خواهد رفت.

*سابقه سودان و مردم این کشور در حمایت از آرمان فلسطین چیزی نیست که با حرکت خائنانه کنونی محو شود

در همین خصوص «سیدهادی سیدافقهی» تحلیلگر مسائل منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، درباره توافق سودان با رژیم صهیونیستی در راستای عادی سازی روابط به تاریخچه‌ای از وضعیت سیاسی سودان در یکی دو دهه اخیر اشاره کرد و گفت: سودان از زمان روی کار آمدن صادق المهدی رهبر حزب الامه یک روند اعتدالگرا را در پیش گرفت و روابط خیلی خوبی با جمهوری اسلامی ایران داشت و همچنین حمایت خوبی هم از آرمان فلسطین به عمل آورد.

وی ادامه داد: قبل از آن خارطوم پایتخت سودان شاهد برگزاری اجلاس جامعه عرب بود و «سه نه» یعنی «نه سازش»، «نه تسلیم» و «نه روابط» تحت عنوان «سه نه بزرگ» مطرح شد.

سیدافقهی همچنین خاطرنشان کرد: سابقه سودان و مردم سودان در حمایت از آرمان فلسطین چیزی نیست که با حرکت خائنانه توسط باند نظامیانی که الان در حکومت سودان بر سر کار هستند، محو شود و مردم سودان بخواهند دست از آرمان فلسطین بردارند.

وی در ادامه به حکومت عمر البشیر اشاره کرد و افزود: در دوران حکومت عمر البشیر که حکومت حاصل از کودتا بود، شاهد نوسانات زیادی بودیم. او با حمایت اخوان المسلمین و «حسن ترابی» بر سرکار آمد، ولی متاسفانه در سال‌های آخر، سیاستش دچار نوسانات زیادی شد، یک روز با ایران خوب بود، یک روز اقدام به قطع رابطه با ما کرد و به طرف عربستان سعودی رفت.

این تحلیلگر مسائل منطقه بیان کرد: عمر البشیر بعد از یک حرکت نیمه کودتایی که نظامی‌ها و «عبدالفتاح البرهان» رئیس شورای نظامی انتقالی سودان که در حال حاضر بر سر کار هستند، صورت دادند برکنار شد و بعد از آن یک حکومت موقت تشکیل شد، البته با تسلط نظامی‌ها و حمایت عربستان سعودی و امارات عربی متحده بر روی پرده و آمریکا و رژیم صهیونیستی پشت پرده که الان این هم دارد رو می‌شود.

* مشکلاتی که سودان با آنها درگیر است

سیدافقهی در ادامه این گفت‌وگو با فارس به تشریح مشکلات عمده‌ای که سودان با آنها درگیر است، پرداخت و افزود: مشکلات عمده سودان یکی بحث جنگ‌های داخلی است که متاسفانه جنوب سودان از خاک اصلی سودان جدا و حکومت مستقلی تشکیل شد و در آنجا بیشترین سرمایه گذاری را آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: مشکل دیگر، اقلیم دارفور است که می‌خواستند از خاک سودان جدا شوند و درگیری‌های زیادی بین نیروهای مسلح رسمی و عناصر مورد حمایت آمریکا و اسرائیل رخ داد که در آنجا هم مصالحه‌ای باز به دستور آمریکا صورت گرفت و آن را به عنوان دستاوردی برای مردم سودان اعلام کردند، در حالی که معلوم بود اصل مشکل دارفور را چه کسی به وجود آورده است و الان چرا دارند آن را خاموش می‌کنند. چون سودان در راستای اهداف راهبردی آمریکا و رژیم صهیونیستی با حمایت‌ها و پشتیبانی‌های مالی عربستان سعودی و امارات پیش می‌رود. 

* رژیم صهیونیستی و آمریکا به دنبال تکمیل نوار نفوذ خود در شرق و شمال شرق آفریقا 

سیدافقهی در ادامه به جایگاه راهبردی سودان به عنوان یکی از بزرگ‌ترین کشورهای قاره آفریقا که دارای موقعیت بسیار ممتازی است اشاره کرد و گفت: متاسفانه رژیم صهیونیستی و آمریکا می‌خواهند نوار نفوذ خود را کلا در شرق و شمال شرق آفریقا تکمیل کنند. از اتیوپی و اریتره گرفته تا جنوب سودان و مصر - که مصر نیز پیمان کمپ دیوید را با رژیم صهیونیستی منعقد کرد - و همچنین اوگاندا. آنها می‌خواهند این نوار را تکمیل کنند و بر مرز شمال آفریقا و مناطق آبی و مناطق بسیار مهم نفت خیز و دیگر معادن مسلط شوند و نفوذ خود را در قاره آفریقا تکمیل کنند.

*آمریکا و رژیم صهیونیستی تصمیم گرفتند سودان را از حلقه حمایت از فلسطین و محور مقاومت خارج کنند

این کارشناس مسائل منطقه به درگیری‌ها و تشنج‌ها از جمله تشنج‌های امنیتی و نظامی و مشکلات اقتصادی سودان و همچنین قرار دادن نام سودان به عنوان کشوری حامی تروریسم در فهرست حامیان تروریسم نیز اشاره کرد و افزود: اینها مشکلات عدیده‌ای را برای مردم سودان به وجود آورد. از آنجایی که سودان حامی آرمان فلسطین بود، آمریکا و رژیم صهیونیستی تصمیم گرفتند سودان را از حلقه حمایت از فلسطین و محور مقاومت خارج کنند.

وی عنوان کرد: در حالی که عمر البشیر به آنها امتیاز داد و با ورود سازمان ملل در زمان کوفی عنان که در واقع کوفی عنان دبیرکل پیشین سازمان ملل شریک جرم جدا شدن جنوب سودان از خاک این کشور است، جنوب سودان از این کشور جدا شد، ولی در نهایت عمر البشیر را از سر راه برداشتند. 

سیدافقهی بیان کرد: مسئله دارفور باعث شد نام سودان وارد فهرست کشورهای حامی تروریسم شود و سودان  را متهم کردند که در انفجار سفارتخانه‌های تانزانیا و کنیا دست داشته است و از این طریق بیشتر به این کشور فشار وارد کردند.

*کاسبی ترامپ 

وی ادامه داد: با توجه به نفوذ عربستان و امارات عربی متحده و همدست بودن آنها با حکومت نظامی فعلی سودان، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا هم در راستای اهداف انتخاباتی و هم به منظور خوش خدمتی به رژیم صهیونیستی و همچنین تکمیل حلقه محاصره جنبش‌های اسلامی و محور مقاومت در منطقه غرب آسیا، خلیج فارس و منطقه شمال آفریقا مسئله عادی سازی روابط را مطرح کرد، ولی برای اینکه بتواند برای انتخابات داخلی آمریکا کاسبی کرده باشد و هم پولی به جیب بزند، ۳۳۵ میلیون دلار به عنوان جریمه قربانیان کشته شده‌های سفارتخانه‌های کنیا و تانزانیا از سودانی‌ها اخذ کرد.

*پولی که عربستان به سودان داد تا بستر عادی سازی رابطه با رژیم صهیونیستی فراهم شود

سیدافقی با طرح این سؤال که با توجه به بحران شدید اقتصادی که بر گرده مردم سودان سنگینی می‌کند، سودان این پول را از کجا آورد؟ پاسخ داد: این پول را عربستان به سودانی‌ها داد که به حساب خزانه‌داری آمریکا واریز کنند تا بستر عادی سازی روابط رابطه سودان با رژیم صهیونیستی فراهم شود.

وی خاطرنشان کرد: از این رو گفتند سودان را از فهرست کشور‌های حامی تروریسم خارج می‌کنیم، ولی مشروط به اینکه مسئله عادی سازی روابط را به پایان برساند و قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به عنوان دستاورد سیاست خارجی ترامپ، سودان باید عادی سازی رابطه با رژیم صهیونیستی را اعلام کند.

*به دنبال عمان نیز هستند

این تحلیلگر مسائل منطقه با ذکر این نکته که در همین راستا به دنبال عمان نیز هستند و رسما پامپئو عنوان کرد که عمان و عربستان سعودی جزو کشورهایی هستند که قرار است اقدام به عادی سازی رابطه با رژیم صهیونیستی کنند، اظهار داشت: نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی حتی فراتر از این رفت و گفت که کشورهای بیشتری به کاروان عادی کنندگان روابط و کاروان صلح به زعم خودشان ملحق خواهند شد.

وی با بیان اینکه وضعیت ترامپ و همچنین نتانیاهو مطلوب نیست، بیان کرد: ترامپ به دنبال مسائل انتخاباتی آمریکا و نتانیاهو هم در پی مسائل داخلی کنست و درون رژیم صهیونیستی است و هر دوی آنها نیاز به این دستاوردها دارند. 

*در آینده شاهد تظاهرات بیشتری در سودان خواهیم بود

سیدافقهی با اشاره به دیدارهای نیمه پنهان و آشکار هیأت‌های سودانی با هیأت‌های رژیم صهیونیستی، یادآور شد: ولی شاهد بازتاب این اقدام در بین احزاب سیاسی و مردم سودان بودیم. خوشبختانه تاکنون چند حرکت مهم در بعد سیاسی و هم در بعد مردمی صورت گرفته است.حزب الامه به رهبری صادق المهدی و حزب الاصلاح که در حکومت فعلی سودان شرکت کرده بودند، از دولت فعلی و «عبدالله حمدوک» نخست وزیر دولت انتقالی سودان خارج شدند و نسبت به مسئله عادی سازی روابط واکنش نشان دادند. صادق المهدی گفت این بر خلاف پیمان منشور ملی و بر خلاف قانون اساسی ماست.

وی اضافه کرد: فشارهای سیاسی افزایش یافته و تظاهراتی هم برگزار شد و پلیس و نیروهای امنیتی سودان تظاهرات را قلع و قمع کردند و تاکنون سه نفر شهید شده‌اند.

به گفته سیدافقهی هم در اعتراض به مشکلات اقتصادی که رو به افزایش است و هم در دفاع از آرمان فلسطین و در اعتراض به مسئله عادی سازی، قطعا در آینده شاهد تظاهرات بیشتری در سودان خواهیم بود.

*مردم سودان مثل اماراتی‌ها و بحرینی‌ها تسلیم نمی‌شوند

این تحلیلگر مسائل منطقه بیان کرد: سودان، کشوری نیست که مثل بحرین و امارات که از اول رژیم‌هایشان سرسپرده بودند و کاملا مطیع اوامر آمریکا هستند، تسلیم بشوند. زمانی انور سادات کمپ دیوید را امضا کرد، مردم مصر عادی سازی روابط را نپذیرفتند و فقط یک روابط رسمی دیپلماتیک در سطح دولتمردان داشتند. یا معاهده اردن و معاهده عربه با رژیم صهیونیستی، باز مردم اردن هرگز تن به عادی سازی با رژیم صهیونیستی ندادند و یا حتی قرارداد صلح اسلو که یاسر عرفات با اسحاق رابین امضا کرد، مردم فلسطین از پا ننشستند و سازمان‌های جهادی آنها چندین بار درگیری مسلحانه جدی با رژیم صهیونیستی داشتند. 

به گفته وی مردم سودان قطعا از پا نخواهند نشست و مثل اماراتی‌ها و بحرینی‌ها تسلیم نخواهند شد.

سیدافقهی خاطرنشان کرد: امیدواریم هم مردم سودان و هم جهان عرب اجازه ندهند که این روند عادی سازی به نفع رژیم صهیونیستی تمام شود.

*مگر بحرین و امارات عربی متحده با اسرائیل جنگیده‌اند که حالا می‌خواهند پیمان صلح منعقد کنند

وی با ذکر این نکته که عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی هیچ  نفعی برای هیچ کشوری نداشته و ندارد، اظهار داشت: چه کشورهایی که در گذشته اقدام به عادی سازی روابط کردند و چه کشورهایی که اخیر اقدام به عادی سازی کرده‌ و مدعی هستند که این عادی سازی را در راستای صلح انجام داده‌اند. بلکه این کشورها عوام فریبی می‌کنند و ملت‌های خودشان را فریب می‌دهند.

این تحلیلگر مسائل منطقه یادآور شد: اینها اصلا با رژیم صهیونیستی نجنگیده‌اند که بخواهند پیمان صلح برقرار کنند. مگر بحرین و امارات عربی متحده با اسرائیل جنگیده‌اند که حالا می‌خواهند پیمان صلح منعقد کنند. اینها از اول در خدمت رژیم صهیونیستی بود‌ه‌اند و امروز از پشت به آرمان فلسطین خنجر وارد می‌کنند. 

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: سودان عادی سازی روابط رژیم صهیونیستی آمریکا و رژیم صهیونیستی تحلیلگر مسائل منطقه امارات عربی متحده عادی سازی روابط رژیم صهیونیستی رژیم صهیونیستی مسئله عادی سازی آرمان فلسطین عربستان سعودی انتقالی سودان عادی سازی عادی سازی جنوب سودان مردم سودان عمر البشیر نخست وزیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۶۰۴۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیام حزب‌الله به تل‌آویو با سرنگونی ۵ پهپاد رژیم صهیونیستی

یک تحلیلگر مسائل مقاومت فلسطین سرنگونی پنج پهپاد ارتش رژیم صهیونیستی به دست حزب الله لبنان را دارای پیام‌های خاصی برای این رژیم و مقاومت و حامیان آن دانست.

به گزارش مشرق، شبکه المیادین در گزارشی با عنوان «سرنگونی پهپادهای اسرائیلی به دست حزب الله؛ پیامها و مفاهیم» گفت: مقاومت اسلامی لبنان موفق به ساقط کردن ۵ پهپاد از ابتدای جنگ شده است که این، پیام‌هایی طبق رفتار عملیاتی حزب الله دارد اما این پیام‌ها چیست؟

«هانی الدالی» کارشناس مسائل مقاومت فلسطین گفت وگو با این شبکه به تشریح این پیام ها و پیامدهای سرنگونی پهپادها برای ارتش اشغالگر پرداخت و گفت: حزب الله دامنه عملیات خود را در چارچوب نبرد چالشی و ارسال پیام‌های نظامی به دشمن گسترش می‌دهد که این بر عرصه سیاسی و واقعیت میدانی تاثیرگذار است.

وی تاکید کرد: اقدامات نظامی حزب الله در راستای اظهار برتری در برابر ارتش اشغالگر است و حزب الله در راستای بهبود وضعیت و آزمودن توان دفاعی خود در زمین و آسمان حرکت می‌کند.

الدالی درباره پیام‌ها و مفاهیم سرنگونی پهپادها به دست حزب الله تصریح کرد: شواهد بیانگر این است که حزب الله سامانه هشداردهنده پیشرفته ای در اختیار دارد که آن را قادر می سازد تا اهداف هوایی متخاصم را شناسایی کند. این سامانه به مقاومت لبنان امکان می‌دهد تا موقعیت هوایی را به شکل پیشرفته ارزیابی و ترسیم کند. سامانه های دفاعی پیشرفته ای که حزب الله در اختیار دارد آن را قادر می‌سازد که این نوع پهپادها به ویژه «هرمس ۹۰۰ » بسیار پیشرفته و گرانقیمت را که اشغالگران آن را «ستاره پیشگام» می‌نامند، سرنگون کند.

الدالی افزود: این همچنین سبب محرومیت اشغالگران از برتری هوایی و اطلاعاتی در آسمان و صحنه عملیاتی می‌شود و قدرت جمع آوری اطلاعات از فرماندهان و نیروهای مقاومت و امکانات آنها را از کار می‌اندازد.

وی تاکید کرد: علاوه بر این، تاثیر روحی بر دشمن صهیونیست و جبهه داخلی آنها دارد و در مقابل، روحیه مقاومت لبنان و حامیان آن را بالا می برد.

مقاومت اسلامی لبنان یکشنبه شب یک پهپاد اسرائیلی از نوع هرمز ۴۵۰ را بر فراز جنوب لبنان سرنگون کرد.

«عمیر بوحبوط» تحلیلگر نظامی رسانه صهیونیستی «واللا» با اشاره به سرنگونی پهپاد این رژیم به دست حزب الله لبنان و ضربات مهلک حزب الله در منطقه عرب العرامشه در شمال فلسطین اشغالی به اشغالگران گفته بود: حزب الله ضربه مهلکی به اسرائیل وارد کرده است.

وی درباره از دست رفتن برتری هوایی در لبنان هشدار داده و آن را عاملی برای کاهش توان جمع آوری این رژیم دانسته و اذعان کرده بود: ما با مشکل بزرگی روبرو هستیم.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • آمریکا: عادی‌سازی روابط مشروط به تغییر رفتار طالبان است
  • آماده سازی گسترده ارتش اسرائیل برای حمله به رفح + تصاویر/ حماس آب پاکی را روی دست کشور‌های عربی ریخت
  • نگرانی تل‌آویو از صدور احکام‌ بین‌المللی بازداشت برای مقامات ارشدش
  • بلینکن بزودی در عربستان؛ تداوم تلاش آمریکا برای رویای عادی سازی روابط اسرائیل با ریاض
  • نظر ۶ استاد روابط بین‌الملل درباره اقدام ایران علیه اسرائیل
  • مهمترین دستاورد طوفان الاقصی توقف عادی سازی روابط کشور‌ها با اسرائیل است
  • توقف عادی سازی روابط کشور‌ها با اسرائیل، مهمترین دستاورد طوفان الاقصی
  • پیام حزب‌الله به تل‌آویو با سرنگونی ۵ پهپاد رژیم صهیونیستی
  • وسط آتش سوزان خاورمیانه؛ عربستان و اسرائیل یک گام تا عادی‌سازی؟
  • عربستان و اسرائیل یک گام تا عادی‌سازی؛ بایدن چه خوابی برای ریاض دید؟