Web Analytics Made Easy - Statcounter

به‌گزارش خبرگزاری فارس، هیئت انتخاب این بخش متشکل از دکتر حمیدرضا افشار، سیروس همتی و امیر کربلایی‌زاده، از میان ۶۰ اثر ارسال شده به دبیرخانه، 20 نمایش را برای بخش نهایی برگزیده و بدون اولویت به شرح ذیل معرفی کردند.

1)   نمایش اپیدمی؛ نویسنده و کارگردان: سعید بادینی (استان سیستان و بلوچستان)
2)  نمایش همیلو؛ ن: هیام احمدی، ک: فرامرز غلامیان (استان اصفهان)
3)  نمایش بازمانده؛ نویسنده و کارگردان: هادی کیانی (استان اصفهان)
4) نمایش همه نقاشی‌های من؛ ن: زهرا مریدی- مارال ایزدبخش، ک: امیرمحمد انصافی (استان تهران)
5) نمایش (پوست‌های حساس)؛ ن: فرشته حسینی، ک: آرزو بلوچ‌جعفری (استان کرمان)
6) نمایش نفس؛ نویسنده و کارگردان: مسعود ابراهیمی (استان اصفهان)
7) نمایش بیز اوچ نفر؛ نویسنده و کارگردان: محمد یوسفی‌زاده (استان آذربایجان شرقی)
8)  نمایش بیست شماره آخر را من نشمردم؛ نویسنده و کارگردان: مصطفی کولیوندی (استان ایلام)
9)  نمایش لطفا از من فیلم بگیرید؛ نویسنده و کارگردان: مرجان کرمی (استان مرکزی)
10) نمایش شوسه؛ ن: سیمین بهفر، ک: احمد جعفری (استان تهران)
11) نمایش چه کسی پاسخگوست؛ ن: رضا بهرامی و مارال ایزدبخش، ک: مارال ایزدبخش (استان تهران)
12) نمایش سال‌ها پس از آن واقعه؛ نویسنده و کارگردان: مهدی حبیبی (استان همدان)
13) نمایش قهرمان؛ ن: اصغر گروسی، ک: علیرضا داننده‌فر (استان البرز)
14)  نمایش سرگذشت زندگی؛ نویسنده و کارگردان: پروین ملک‌علایی (استان تهران)
15) نمایش علی سوت‌بلبلی؛ ن: مصطفی جعفری خوزانی، ک: مریم دوستی (استان اصفهان)
16) نمایش زندگی با طعم باروت؛ نویسنده و کارگردان: مجتبی خلیلی (استان اصفهان)
17) نمایش حباب زیر آب؛ ن: جلال حسنوند، ک: جلال حسنوند-علیرضا شمس (استان اصفهان)
18) نمایش دوران عاشقی؛ نویسنده و کارگردان: امیر امینی (استان گیلان) 
19) نمایش او پهلوان اکبره؛ ن: افشین سلطانی، ک: مصطفی دهشت (استان کرمانشاه)
20)  نمایش ژنرال خورشید؛ نویسنده و کارگردان: سعید خیراللهی (استان ایلام)

هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت به‌همت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح و با دبیری حمید نیلی آذرماه سال جاری برگزار خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

*اجرای نمایش هجوم بعد از پایان  محدودیت‌های کرونایی

علی صفری نویسنده و کارگردان درباره اجرای نمایش جدید خود نوشت: همراهان عزیز گروه تیٔاتر سه گانه نمایش هجوم به نویسندگی و‌ کارگردانی علی صفری قرار بود از سه شنبه ششم آبان ماه در تماشاخانه اهورا روی صحنه برود اما با تعطیلات دوباره این هنر به دستور ستاد ملی مبارزه با کرونا اجرای این اثر به بعد از پایان این تعطیلات موکول شده است.

لذا گروه بی وقفه تمرینات خود برای ارایه اثری در خور را ادامه می‌دهد اما در این میان مشکلاتی هست که شاید بتوان به آن اشاره کرد. نگاه دولت همواره در قبال تیٔاتر مشخص بوده، دقیقا در زمانی که تیٔاتر داخلی رو به نابودی است گروه‌های خودی و حوزه در کشورهای سوریه و عراق مشغول اجرای آثاری سفارشی با بودجه‌های کلان هستند، مشخصا تیٔاتر با آن شمایل آن چیزی است که نهادهای فرهنگی انتظار دارند.

دوم اینکه تعطیلات هفتگی باعث شده تا ما برای تبلیغات فلج باشیم، نمی توانیم پوستر و تیزرمان را منتشر کنیم، به احترام مخاطب پیش فروش هم نمی‌گذاریم زیرا احتمال تعطیلی‌های دوباره هم وجود دارد.

گروه نمایش هجوم نزدیک به سی نفر عوامل دارد، همه آنها امکان بیمار شدن را دارند، همه از جانشان مایه می‌گذارند اما همچنان در این اثر مانده‌اند، صحبت دیگر عشق به هنر مقدس و این حرف‌ها نیست، آنها مانده‌اند تا از شغل خود دفاع کنند. سوم اینکه این تعطیلات برآورد مالی پروژه را از بی‌کفایتی مسیٔولین کشور و تورم نجومی چندین برابر کرده و ما مجبوریم از جیب خود هزینه کنیم تا از ایده آل خود که همان ارایه بهترین برای مخاطب است نزنیم.

چهار اینکه شاید این ورطه را بهترین زمان برای افول فرهنگ مستقل بدانند، نمونه‌اش تعطیلی سینما و تیٔاتر و برگزاری جشنواره فیلم کودک و تیٔاتر مقاومت و غیره است، اما ما معقتدیم که با این ایستادگی می‌توانیم تیٔاتر را از این سیاهی ظالم، زخمی اما زنده بیرون ببریم. پنجم آنکه هنر در این کشور همیشه مورد تهاجم بوده، اما تاریخ نشان داده که هنر در سختترین جنگ‌ها هم راه خود را پیدا کرده است، پس بی ترس از مسیر تا پایان برای روی صحنه بردن این اثر می ایستیم زیرا یک روز روی صحنه ماندن آن به منزله شکست سال‌ها اصرار افراد بر نابودی اش است. آخر آنکه دوستتان داریم، و ‌شما ما را و همیشگی تیٔاتر را می‌خواهیم، بگذریم از اینکه چه می شود، تیٔاتر هیچگاه برای ما تفریح و گذرانی‌ عادی نبوده، تیٔاتر برای ما چالشی بزرگ است که امروز به سخت ترین شکلش بر‌ ما می‌گذرد.

*اکران یک تئاتر با موضوع طبیعت و خشک‌سالی در فضای مجازی

فیلم نمایش عروسکی «آب و دیگران» به نویسندگی و کارگردانی علی‌رضا ناصحی در قالب طرح «نمایش‌نما» در پایگاه اینترنتی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به نمایش گذاشته شده است. این اثر، منتخب کارگاه نمایش تئاتر شهر است که در جشنواره «ایشارا دهلی‌ نو» در کشور هندوستان نیز مورد تجلیل قرار گرفت.

در خلاصه داستان این اثر نمایشی آمده است «آقای کفِ پا به دنبال آب برای گلدانش می‌گردد. اما خشک‌سالی فرا رسیده و آقای کف پا ناگزیر وارد سفری می‌شود. بر اساس این گزارش عروسک‌گردان‌های نمایش «آب و دیگران» هما خداجوی، مژده ذکریاپور، فرشاد فرهادپور، شیما منتظری، علیرضا ناصحی و مرتضی حسینی هستند.

هم‌چنین طراحی پوستر این نمایش عروسکی را علی خداجوی، طراحی نور را مسلم رضایی، مجری نور و صدا احسان فرهادپور، طراحی عروسک آن را طلیعه طریقی و کار ساخت عروسک‌ها و اکساسوار عروسکی را هما خداجوی برعهده داشته‌اند.نمایش «آب و دیگران» جایزه بهترین ساخت عروسک و عروسک‌گردانی و همچنین جایزه نمایش منتخب آرای مردمی بخش نوجوانِ بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان را از آن خود کرد و نامزد دریافت جایزه بخش کارگردانی سال، موسیقی و نمایش‌نامه نیز شده بود.

علاقه‌مندان می‌توانند تا پایان آبان ۱۳۹۹ این نمایش را در پایگاه اینترنتی «نمایش‌نما» به نشانی  th.kpf.ir تماشا کنند.

 انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: تئاتر مقاومت جشنواره انتخاب آثار نویسنده و کارگردان استان اصفهان استان تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۶۰۶۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جشنواره شبستان دین و هنر را به هم نزدیک می‌کند

رضوان حشمتیان عروسک‌گردان نمایش «کار ایستاده در خاک» با بیان اینکه با نمایش «کار ایستاده در خاک» به نویسندگی و کارگردانی یگانه عبدالملکی از استان کرمانشاه در نخستین جشنواره ملی تئاتر شبستان حضور پیدا کرده است، گفت: کار ما در حوزه نمایش کاغذی است که برای آماده‌سازی این نمایش به‌مدت یکسال تمرین داشتیم و ابعاد کار را سنجیدیم و در نهایت در این جشنواره شرکت داده شد.

وی با بیان اینکه «کار ایستاده در خاک» به مدت ۱۵ روز در مرز خسروی اجرا رفت و اولین بار است که در این جشنواره شرکت داده شد، عنوان کرد: از این اتفاق بسیار خوشحال هستیم و خدا را شکر می‌کنیم که در بخش کارگردانی، نویسندگی و موسیقی برگزیده شدیم؛ در نویسندگی، کارگردانی مقام دوم و در موسیقی مقام سوم را کسب کردیم. 

این هنرمند عروسک‌گردان جشنواره شبستان را یک رویداد انگیزشی دانست و با تاکید براینکه نیازمند رویداد‌های هنری در زمینه دین هستیم تا بتوانیم مفاهیم را به خوبی به نسل جوان و نوجوان منتقل کنیم، درباره ابعاد فنی این نمایش افزود: فرایند ساخت این نمایش در دو مرحله شکل گرفت، چون یکبار با عروسک‌ها ساده اجرا شد، اما برای جشنواره شبستان عروسک‌ها پیشرفته‌تر شدند که تمرین آن دو الی سه هفته طول کشیدکه روایت امام حسین (ع) و کربلا از زبان یک تیر است. 

حشمتیان درباره پرداختن به موضوعات دینی در رشته‌های مختلف هنری گفت: با توجه به اینکه نگاه‌های متفاوتی به مسجد وجود دارد این اتفاق خوشایندی برای همه تئاتری‌ها است، چون نمایش در کنار دین را تایید می‌کنند که این موضوع را در جامعه اسلامی خیلی جذاب وشیرین می‌کند و اتفاق قشنگی است که تئاتری‌ها بخواهند به این حوزه خصوصا مسجد و هنر اهمیت دهند. سال‌ها بین این دو حوزه فاصله افتاده بود نگاه‌های ناخوشایندی به آن داشتند این اتفاق مبارک و جذاب بود که باعث شد این دو با هم پیوند عمیقی داشته باشند و بفهمیم که چقدر می‌توانند در معرفی مسجدو تئاتر کمک کنند. 

این عروسک گردان با اشاره به جشنواره شبستان گفت: این جشنواره می‌تواند ادامه‌دار باشد، چون وقتی در مساجد اجرا می‌کردیم، می‌دیدیم خیلی از پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها مخاطب کار بودند و تئاتر برای آنها جذاب بود؛ اگر تئاتر‌هایی که در حیطه مذهب تولید می‌شود به مخاطب شناسانده شود اتفاق خوبی است که امیدوارم ماندگار شود و قطعا برای جامعه اسلامی ماندگار می‌شود. 

او با بیان اینکه تئاتر المان‌های خاص خود را دارد، توضیح داد: اگر اجازه دهند تئاتر در مساجد و موضوعات دینی ورود کند و روند خود را در پیش ببرد و نگاه‌های محدود کننده از آن برداشته شود، حتما در انتقال پیام دین و مسائل اخلاقی تاثیرگذار می‌شود.

گفتنی است؛ جشنواره تئاتر ملی شبستان از سوی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور و با هدف توسعه فعالیت‌های فرهنگی و هنری در مساجد و رونق بخشیدن به مساجد که مراکز و کانون‌های اصلی در اجتماعات مردمی در شهر‌های کوچک و بزرگ و روستا‌ها هستند، برگزار شده است.

در نخستین دوره از برگزاری این جشنواره گروه‌های نمایشی و هنری که وابسته به مساجد و کانون‌های فرهنگی هنری مساجد هستند از سراسر کشور به تهران آمدند و در ۱۴ مسجد منتخب شهر تهران برای مخاطبان و اهالی مساجد به اجرای نمایش پرداختند.

این جشنواره در ۴ بخش عمومی، مهر ویژه بانوان، کودک و نوجوان و تئاتر کاغذی برگزار شده که امید است در دوره‌های آینده آثار ارسالی به جشنواره توسعه کمی و کیفی یابد. 

داوران این جشنواره نیز از چهره‌های شناخته شده عرصه تئاتر هستند که برخی از آنها پیش از برگزاری جشنواره در قالب مدرسه تئاتر شبستان در تعدادی از استان‌ها حضور یافتند و به برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی پرداختند.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری سینما و تئاتر

دیگر خبرها

  • گسترش مخاطبان تئاتر با اجرای آثار جشنواره رضوی در شهرهای مختلف
  • بالاخره حق عروسک‌ها را می‌دهند؟
  • معرفی ۱۸ اثر برای اجرای عمومی جشنواره تئاتر خیابانی رضوی
  • معرفی ۱۸ اثر به مرحله اجرای عمومی جشنواره تئاتر خیابانی رضوی
  • جشنواره شبستان دین و هنر را به هم نزدیک می‌کند
  • روی صحنه «برف» می‌آید
  • ۲۷ اجرا در پنجمین جشنواره استانی تئاتر خیابانی راه ابریشم
  • «او» از علی حیاتی در هندوستان روی پرده رفت
  • تئاتر رضوی پس از اختتامیه رها نمی‌شود/معرفی برترین‌ها به تئاترفجر
  • گروتسک، کمدی تلخ تئاتر/ کمدی می‌تواند دردها را به خوبی منتقل کند