Web Analytics Made Easy - Statcounter

شهرام امیری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: یکشنبه شب یکی از درختان فضای سبز مجموعه جهانی میدان امام ( نقش جهان) اصفهان توسط فرد یا افرادی به آتش کشیده شد که با هوشیاری و اقدام به موقع مردم، کسبه میدان و عوامل حفاظت بناهای تاریخی میدان، خاموش و از سرایت آن به سایر نقاط میدان ممانعت شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه این آتش‌سوزی در ضلع جنوبی و از سمت خیابان پشت مطبخ نرسیده به مسجد امام اتفاق افتاد، تصریح کرد: فضای میدان امام حدود ۸۵ هزار متر مربع وسعت دارد و جزو معبر شهری محسوب می‌شود لذا ضروری است که اقدامات بیشتری برای محافظت از این فضا با توجه به اهمیت و جایگاه جهانی میدان و بناهای تاریخی آن صورت گیرد.

امیری با تاکید بر اینکه هرگونه حادثه از جمله آتش‌سوزی ممکن است خسارت‌های جبران ناپذیری به میدان امام و بناهای تاریخی مستقر در آن وارد کند از مردم خواست تا همواره نسبت به حفاظت از میراث فرهنگی و طبیعی کشورمان اهتمام داشته باشند و بدانند که با یک کار اشتباه و غفلت امکان نابودی میراث‌های جهانی وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: عوامل حفاظت میراث فرهنگی در داخل بناهای تاریخی میدان امام مستقر هستند و فضای میانی میدان که شامل معبر شهری و فضای سبز است در اختیار شهرداری  قرار دارد.

امیری ????با اشاره به استقرار حدود ۴۰۰ مغازه در میدان امام اصفهان بر لزوم رعایت همه نکات ایمنی بویژه درباره آتش‌سوزی و شبکه برق و گاز تاکید کرد.

میدان امام اصفهان در سال‌های گذشته نیز با حوادثی مانند آتش سوزی درختان فضای سبز یا فروشگاه‌های داخل آن مواجه بود.

این میدان که در زمان صفویه و حدود ۴۰۰ سال قبل بنا شد در قالب یک طرح تحقیقاتی اتحادیه اروپا به‌عنوان ثروت (دارایی) میراث فرهنگی در دنیا ثبت و معرفی شد.

بناهای تاریخی موجود در چهار طرف این میدان شامل عالی قاپو، مسجد شاه (اصفهان)، مسجد شیخ لطف الله و سردر قیصریه است. 
در گذشته این میدان جایگاه برگزاری آیین های گوناگون و بازی چوگان بود که امروزه بصورت یک گردشگاه همگانی و جایگاهی برای برگزاری آیین های مختلف تبدیل شده است و سالانه میلیون‌ها گردشگر داخلی و خارجی از آن بازدید می‌کنند. 
میدان امام در بهمن ۱۳۱۳ به شماره ۱۰۲ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد و در اردیبهشت ۱۳۵۸ جزو نخستین آثار ایرانی بود که به عنوان میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت جهانی رسید.

برچسب‌ها آتش سوزی اصفهان میراث فرهنگی پروندهٔ خبری گردشگری و میراث فرهنگی نصف جهان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آتش سوزی اصفهان میراث فرهنگی آتش سوزی اصفهان میراث فرهنگی اخبار کنکور بناهای تاریخی میراث فرهنگی میدان امام آتش سوزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۶۰۸۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزییات آتش سوزی در انبار بیمارستان امام حسین

انبار داروی بیمارستان امام حسین (ع) در خیابان شهید مدنی تهران دچار حریق شد.   به گزارش ایسنا، با حضور آتش‌نشانان در محل مشاهده شد که آتش‌سوزی در طبقه همکف یک ساختمان دو طبقه با کاربری انبار دارو رخ داده است. این ساختمان در ضلع جنوب شرقی محوطه بیمارستان با کاربری انبار دارو به مساحت تقریبی ۱۰۰ مترمربع رخ بود و در زمان رسیدن نیرو‌های آتش نشانی بخشی از قسمت شرقی انبار کاملاً شعله ور بود و دود زیادی به اطراف زبانه می‌کشید. همچنین شعله‌های آتش در حال سرایت به قسمت‌های دیگر انبار دارو بود.   در این شرایط نیرو‌های عملیات بلافاصله پس از رسیدن به محل حادثه و مجهز شدن به تجهیزات حفاظت فردی و دستگاه‌های تنفسی ضمن قطع برق و گاز ساختمان به سرعت وارد انبار شدند و با استفاده از یک رشته لوله آبدهی، عملیات مهار آتش را آغاز کردند.   بنابر اعلام آتش نشانی تهران، این آتش سوزی می‌توانست علت رخداد یک حادثه در سطح وسیع‌تر شود و خسارت مالی سنگینی برجای گذارد و موجب از بین رفتن دارو‌های کمیاب مختص بیماری‌های خاص نیز بشود که با سرعت عمل و دقت بالای آتش‌نشانان در کمترین زمان ممکن مهار و خاموش شد.   در پایان نیز آتش‌نشانان پس از مهار و اطفاء کامل آتش اقدام به لکه گیری و انجام عملیات تخلیه دود و ایمن سازی ساختمان کرده و با تحویل محل حادثه به پرسنل بیمارستان به ماموریت خود خاتمه دادند. علت این حادثه نیز ازسوی کارشناسان سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران بررسی و اعلام خواهد شد. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • میدان امام (ره) اصفهان جمعه میزبان همایش بزرگ «پهلوان ایرانی»
  • خبرنگاران با چشم خود اثرات فرونشست بر آثار تاریخی اصفهان را دیدند/ ترک سه انگشتی در دیوار مسجد علیقلی آقا/ آثار تاریخی اصفهان فرو می ریزد؟ (فیلم)
  • نماینده مجلس: فرو نشست اصفهان جدی است؛ ابنیه تاریخی مورد آسیب قرار گرفته
  • آتش سوزی انبار داروی بیمارستان امام حسین
  • جزییات آتش سوزی در انبار بیمارستان امام حسین
  • آتش‌سوزی در انبار داروی بیمارستان امام حسین
  • سمینار بین‌المللی تأثیر بحران‌های طبیعی بر بناهای تاریخی با رویکرد کاربرد فناوری‌های نوین برگزار می‌شود
  • تغییر معماری تاریخی اصفهان برگرفته از روحیه انسان‌ها
  • سرمایه گذاری ۳۶۰ میلیاردی بخش خصوصی در بناهای تاریخی
  • انتصاب مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان