Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست- رییس مرکز ساخت داخل، ماشین سازی و تجهیزات وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: ‌تاکنون با برگزاری سه میز تخصصی تعمیق ساخت داخل در صنعت پتروشیمی، شرایط برای صرفه جویی ارزی بیش از ۱۶۰ میلیون یورویی و جلوگیری از واردات تجهیزات مشابه خارجی در این صنعت فراهم شده است.

به گزارش روز دوشنبه وزارت صنعت، معدن و تجارت، «سید محمدمهدی هادوی» از برگزاری چهارمین میز تخصصی ساخت داخل تجهیزات صنعت پتروشیمی خبر داد و افزود: در میز چهارم داخلی‌سازی تجهیزات صنعت پتروشیمی، قراردادی به اعتبار ۶۰ میلیون و ۸۰۰ هزار یورو امضا می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: در میز نخست ساخت داخل این صنعت، شرکت‌های ماشین‌سازی اراک و شرکت آذرآب به عنوان سازنده طرف قرارداد برای داخلی‌سازی تجهیزات سنگین پتروشیمی دهلران با ارزش ۴۳ میلیون یورو اقدام کردند.

هادوی اضافه کرد: در میز دوم صنعت پتروشیمی که قرارداد بین کارفرما و شرکت ماشین‌سازی اراک به عنوان پیمانکار منعقد شد، داخلی‌سازی تجهیزات مورد نیاز به مبلغ ۶۴ میلیون یورو در دستور کار قرار گرفت.

وی این راهم گفت: در میز سوم صنعت پتروشیمی نیز داخلی‌سازی تجهیزات مورد نیاز پتروشیمی سلمان فارسی، توسط ماشین‌سازی اراک به همراه ۱۲ شرکت دیگر به عنوان پیمانکار در مجموع به ارزش ۵۲ میلیون یورو در دستور کار قرار دارد.

رییس مرکز ساخت داخل وزارت صنعت خاطرنشان‌کرد: تاکنون ۱۱ میز تخصصی در راستای تعمیق ساخت داخل در صنایع راهبردی خودرو، مخابرات، تجهیزات صنعت پتروشیمی و صنایع معدنی با هدف به‌هم‌رسانی نیازها و توانمندی‌های صنعتی کشور برگزار شده که در مجموع کاهش ارزبری بیش از یک میلیون یورو را برای صنعت کشور به همراه داشته است.

هادوی تاکیدکرد: برگزاری این میزهای تخصصی پیرو فرمان رهبر معظم انقلاب به منظور بسترسازی لازم برای استقلال صنعتی کشور و تکیه بر توان داخلی در دستور کار قرار دارد .

 وزارت صنعت برای تحقق اهداف برنامه تعمیق ساخت داخل، در مجموع برای سال‌های ۹۸، ۹۹ و ۱۴۰۰ دستیابی به هدف ۱۰ میلیارد دلاری داخلی‌سازی انواع اقلام کالایی وارداتی را به عنوان برنامه محوری خود تعیین کرده است.

 

 ایرنا

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: داخلی سازی تجهیزات صنعت پتروشیمی میلیون یورو ماشین سازی وزارت صنعت ساخت داخل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۶۱۳۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

با صرفه‌جویی روزانه حدود ۵۰ میلیون لیتر می‌توانیم به ‌سوی صادرات بنزین برویم

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با بیان اینکه بیشترین مصرف بنزین کشور در ۲۹ اسفندماه پارسال ثبت شده است، گفت: مصرف بنزین در این روز به ۱۵۲ میلیون لیتر رسید و به طور تقریبی ۸ میلیون لیتر نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ افزایش مصرف داشتیم.

به گزارش خبرنگار شانا، جلیل سالاری امروز (چهارشنبه،هشتم فروردین‌ماه) در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه براساس اعلام پلیس راهور در نوروز امسال حدود ۱۳۹ میلیون تردد بین‌شهری در کشور انجام شده است، اظهار کرد: بیشتر خودروها شخصی بوده‌اند، برای مثال نزدیک به ۵ میلیون نفر در مشهد مقدس حضور دارند که بیشتر آنها با خودروهای شخصی سفر کرده‌اند.

وی تصریح کرد: به‌دلیل کافی نبودن ظرفیت ناوگان هوایی و راه‌آهن و با توجه به قیمت‌ بلیت‌ها، مردم ترجیح می‌دهند با خودروی شخصی سفر کنند و با توجه به اینکه مسافتشان طولانی است، مصرف بنزین افزایش قابل‌توجهی داشته است، به‌طوری که ۲۹ اسفندماه پارسال در تهران مصرف بنزین به بیش از ۲۱.۵ میلیون لیتر رسید.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش با بیان اینکه در همه بخش‌ها روند مصرف افزایش یافته است، گفت: اسفندماه پارسال که هوا سرد شده بود، به طور تقریبی مصارف نیروگاهی به ۳ میلیارد لیتر رسید و در بخش‌های خانگی نیز مصرف گاز افزایشی بود.

سالاری با بیان اینکه ناوگان حمل‌ونقل باید نوسازی شود، تصریح کرد: خودروهای ناوگان حمل‌ونقل کشور پرمصرف هستند و با این روند، قرار نیست مرتب تولید داشته باشیم و این تولید در چرخه حمل‌ونقل مصرف شود.

وی با اشاره به اینکه مصرف ۱۲۰ میلیون لیتر بنزین برای ۲۴ میلیون خودرو و ۶ میلیون موتورسیکلت مصرف قابل‌توجهی است و با استانداردهای جهانی تطابق ندارد، افزود: اگر خودروهای شخصی به‌صورت استاندارد مصرف کنند، با صرفه‌جویی روزانه حدود ۴۰ تا ۵۰ میلیون لیتر، می‌توانیم به ‌سوی صادرات بنزین برویم، اما خودروهای ما استانداردهای لازم را ندارند و مصرف سوخت بسیار بالاست.

مصرف ۶۴ میلیون لیتر گازوئیل در بخش حمل‌ونقل

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش با بیان اینکه روزانه حدود ۶۴ میلیون لیتر گازوئیل در بخش حمل‌ونقل به‌وسیله یک میلیون خودرو سنگین مصرف می‌شود، گفت: خودروهای سنگین در کشور در هر ۱۰۰ کیلومتر ۶۵ لیتر سوخت مصرف می‌کنند که استاندارد جهانی آن ۳۰ لیتر است.

سالاری اظهار کرد: برای پایش و نظارت سامانه‌هایی در کشور تکلیف شده بود دستگاه‌های متولی آن را اجرا کنند و با توجه به قیمت‌ ناچیز گازوئیل (۳۰۰ تومان به ازای هر لیتر) و تعداد بالای بارنامه‌های جعلی، پایش و نظارت در این حوزه از طریق سامانه‌ها ضروری است.

وی با اشاره به اینکه دستگاه‌های متولی که برای مصرف‌کنندگان سهمیه تأیید می‌کنند، نزدیک به ۱۶ دستگاه هستند، بیان کرد: این دستگاه‌ها باید نظارت و کار پایش را به‌خوبی انجام دهند، یعنی مجموعه‌ای که درخواست سهمیه سوخت می‌کند، باید با توجه به استانداردهای تعیین‌شده کنترل کند که مجموعه فعال یا غیرفعال است، این در حالی است که شرکت پالایش و پخش با این ۱۶ دستگاه انحراف نزدیک ۱.۵ میلیارد لیتری دارد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران ادامه داد: نفرات ما محدود هستند و باید مجاری عرضه را نیز کنترل کنند، دستگاه‌های متولی باید نظارت صحیح انجام دهند تا از صدور بارنامه‌های جعلی و قاچاق سرمایه‌ ملی جلوگیری شود.

سالاری با بیان اینکه بهینه‌سازی مصرف انرژی از ضروریات مهم کشور است، گفت: مسیر تخصیص‌ها را باید مدیریت کرد و مجموعه‌هایی که عملکرد دارند، باید در سامانه جامع تجارت و مؤدیان مالیاتی فعال باشند و سوخت را برای تولید و براساس عملکرد و بازده تخصیص دهیم تا مجموعه‌های تولیدی به‌دنبال رانت سوخت نباشند و بهینه‌سازی مصرف انرژی را هم پیگیری کنند.

وی با اشاره به اینکه در حوزه تولید باید به شاخص‌های کیفی، مقدار تولید و زنجیره تولید توجه کنیم، اظهار کرد: در حوزه شرکت‌های پالایشی طرح‌های جامعی را طراحی و تکلیف کرده‌ایم و با مجریان پروژه‌های پالایشی نشست‌هایی برگزار و پروژه‌ها را از نزدیک رصد کرده‌ایم که قراردادها امضا و بعضی از آنها وارد فرآیند اجرایی شده است.

شرکت پالایش و پخش حلقه واسط تولید و دولت

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش افزود: شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی حلقه واسط بین تولید و مجموعه دولت است که تولید را به مجموعه‌های خصوصی واگذار کرده‌ایم. هر پروژه‌ای نیاز به سرمایه‌گذاری و استفاده از منابع مالی، تسهیلات بانکی و فاینانس دارد تا عملیاتی شود. قانون نیز تکلیف کرده ۴۰ درصد سود خالص تولید در حوزه اجرای طرح‌های توسعه‌ای به‌کار رود.

سالاری اظهار کرد: طرح جامعی برای کیفی‌سازی نفت کوره طراحی شده است و با اضافه شدن هزار کیلومتر خط لوله، هزینه‌های انتقال، یک‌پنجم کاهش می‌یابد و محیط زیست نیز کمتر صدمه می‌بیند، در بحث هوش مصنوعی نیز اقدام‌هایی انجام داده‌ایم تا از داده‌های آن استفاده شود.

وی با بیان اینکه در اجرای پروژه‌ها، مدیریت کربن و محیط زیست مهم‌ترین مسئله ماست، تأکید کرد: نشست‌هایی را با سازمان حفاظت محیط زیست برای هماهنگی در اخذ مجوزهای لازم برگزار کرده‌ایم و در پروژه‌هایی که در این بخش تعریف می‌کنیم، به بحث مدیریت کربن و مصرف انرژی توجه شده است.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش ادامه داد: طبق زمان‌بندی، همه شرکت‌های پالایشی باید تا سال ۱۴۰۶ و ۱۴۰۷ نفت کوره زیر ۱۰ درصد و با کیفیت بالا تولید کنند که در مرحله اجرایی هستند و با اخذ مجوز محیط زیست روند عملیاتی آن انجام می‌شود.

سالاری با بیان اینکه سوخت گازوئیل را بر اساس پیمایش و بر اساس بارنامه‌ای که صادر می‌شود تخصیص می‌دهیم، اظهار کرد: بعضی افراد ترجیح می‌دهند سهمیه بارنامه‌ای خود را در مبادی ارزی به فروش برسانند که دستگاه متولی باید نظارت کامل داشته باشد و اگر دستگاه متولی عمل نکند، خودمان آمادگی داریم سامانه برخط را عملیاتی کنیم؛ زیرساخت‌های آن فراهم شده و در صورت اخذ مجوز مسیر اجرایی آن را پبش می‌بریم.

وی با اشاره به اینکه در بخش گازوئیل کمبودی نداریم، افزود: سهمیه پیمایش باید در چارچوب و ساختار باشد و افزون بر آن، در هر استانی کارت اضطرار در جایگاه‌ها هست تا اگر دچار مشکل شوند از این کارتها استفاده کنند.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه برای تغییر سهمیه بنزین صحبتی نشده است، گفت: حدود ۸۵ درصد مردم نیاز خودشان را با ۱۰۰ لیتر بنزین پوشش می‌دهند، اما بعضی خودروها که تازه وارد چرخه حمل‌ونقل می‌شوند مصارف غیرعادی دارند و در حوزه بهینه‌سازی باید اقدام‌هایی انجام شود.

سالاری افزود: در ایام خاص برای سوخت‌رسانی تمهیدهای خاصی می‌بینیم، برای مثال در ایام اربعین که جایگاه‌ها کشش ندارد، جایگاه سیار تعریف می‌شود و هیچ زمانی در بخش سوخت‌رسانی مشکلی نداشتیم.

تولید روزانه ۱۲۹ میلیون لیتر بنزین و ۱۳۰ میلیون لیتر گازوئیل در چشم‌انداز برنامه هفتم توسعه 

وی ادامه داد: با وجود بالاترین فشار در ایام تعطیل و سفرها روی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و تأمین و عرضه روزانه ۱۲۰ میلیون لیتر سوخت در حوزه بنزین و به‌طور کلی ۳۴۰ میلیون لیتر سوخت، این کار بدون چالش انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: کارکنان این شرکت به‌صورت حضوری و آن‌کال در ایام نوروز به‌طور مرتب پایش را انجام می‌دهند تا هیچ چالش و مشکلی وجود نداشته باشد، کارت آزاد نیز در همه جایگاه‌ها وجود دارد و مردم از این بابت مشکلی ندارند.

سالاری با بیان اینکه هم‌اکنون حدود ۱۱۵ میلیون لیتر بنزین در کشور تولید می‌شود، اظهار کرد: گاهی به‌دلیل تعمیرات اساسی تولید کاهش می‌یابد. پالایشگاه شازند اراک مقداری تعمیرات عملیاتی دارد که تا پایان این هفته تعیین تکلیف می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در برنامه هفتم توسعه تکلیف شده ظرفیت تولید به ۱۲۹ میلیون لیتر در حوزه بنزین و ۱۳۰ میلیون لیتر در گازوئیل برسد، اعلام کرد: واحدهای تکمیلی فاز دوم طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان که تا سه ماه آینده عملیاتی و روزانه حدود ۳ میلیون لیتر گازوئیل به تولید این پالایشگاه افزوده می‌شود و تولید بنزین یورو ۴ در پالایشگاه شیراز نیز تا شهریورماه محقق می‌شود، همچنین احداث هزار کیلومتر خط لوله جدید از جمله پروژه‌ها برای افزایش ظرفیت انتقال است.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش با بیان اینکه متقاضی کالاهای ساخت داخل زیاد و ظرفیت آنها محدود است، تصریح کرد: در پروژه‌های پالایشگاهی در کنار استفاده از کالاهای ساخت داخل با توجه به نیاز، بخشی از کالاها باید از کشورهای دیگر تأمین شود.

سالاری با اشاره به اینکه به‌دلیل نقش رگلاتوری باید تغییر ساختاری ایجاد شود که در قانون هم آمده، اظهار کرد: بخشی از آن اساسنامه است که از آغاز دولت در مسیر مانده و امیدواریم هرچه زودتر تصویب شود تا در چارچوب آن کار را جلو ببریم.

وی در پایان گفت: ساختار و ماهیت شرکت ملی پالایش و پخش ‌فرآورده‌های نفتی توسعه‌ای است و باید بتوانیم در حوزه دیپلماسی انرژی، ظرفیت‌های برون‌مرزی، سرمایه‌گذاری و سهام خریداری کنیم، از این رو زیرساخت‌ها باید ایجاد شود و بخش‌های خصوصی نیز در این حوزه ورود کنند.

دیگر خبرها

  • صرفه جویی ۵۴ هزار میلیارد تومانی در حوزه آرد و نان
  • صرفه جویی ۵۴ هزار میلیارد تومانی در حوزه آرد و نان با هوشمندسازی
  • صرفه‌جویی ۵۴ همتی در حوزه آرد و نان با هوشمندسازی / در مرحله مردمی‌سازی هستیم
  • با صرفه‌جویی روزانه حدود ۵۰ میلیون لیتر می‌توان به‌سوی صادرات بنزین حرکت کرد
  • صرفه جویی ۵ میلیارد دلاری ارز با توسعه طرح زراعت چوب
  • با صرفه‌جویی روزانه حدود ۵۰ میلیون لیتر می‌توانیم به ‌سوی صادرات بنزین برویم
  • تاریخ‌سازی سربازان گاز در سال ۱۴۰۲
  • اولین گواهی صرفه‌جویی، بهار در بورس عرضه می‌شود
  • کدام محصولات دانش‌بنیان ایرانی در بزرگترین رویداد نفت، گاز و پتروشیمی جهان عرضه شدند؟
  • مشکل فروش پوشاک تولید داخل را در بازار کشور برطرف کنید