Web Analytics Made Easy - Statcounter

شورون پس از سال ها تمرکز بر تولید گاز شیل در ایالات متحده حالا به دنبال این است که آینده گاز طبیعی خود را در خاورمیانه بجوید. خاورمیانه‌ای ملتهب و چند پاره که غول های نفت و گاز با احتیاط در آن قدم برمی دارند.

به گزارش «انرژی امروز» میشل وایرت، مدیر اجرایی شورون، از خانه به سمت خاورمیانه چرخیده است و وارد دوران اصلاحاتی می شود که در آن گاز طبیعی رفته رفته جای خود را به یک سوخت ایده آل در دنیا برای جایگزینی با دیگر سوخت های فسیلی پیدا می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حال حاضر شورون استراتژی جدیدی درپیش گرفته، استخراج گاز در کشورهای مصر، اسرائیل و قطر؛ و در آن سر دنیا در خانه، از سرمایه گذاری بر روی شیل گاز ایالات متحده دست می کشد.

برنامه ای که مدیر شورون ارائه کرده است خرید 11.8 میلیارد دلاری نوبل انرژی بود که 40 درصد از سهام میدان گازی لویاتان Leviathan اسرائیل در دریای میترانه را در اختیار داشت.

وایرت می گوید: 5 سال پیش کسی از نقطه نظر یک منبع انرژی به شرق مدیترانه نگاه نمی کرد، دست کم نه مثل امروز. این یک تغییر عمده است. در کوتاه مدت به سرمایه گذاری بسیاری نیاز داریم.

 

میدان گازی لویاتان

این قرارداد با اتحاد بین اسرائیل و برخی کشورهای عربی منطقه هم همراه شده است، کشورهایی چون امارات متحده عربی که ماه گذشته توافق صلح باهم امضا کردند.

وایرت معتقد است روابط دیپلماتیک و تجاری در خاورمیانه قوی تر از آنی هست که پیش از این پیش بینی می شد.

خرید نوبل انرژی توسط شورون پیغامی هم برای عربستان سعودی داشت، عربستانی که در چندین پروژه کلیدی نفت و گاز یار و همراه شورون بوده و البته روابط تیره ای با اسرائیل دارد.

با این حال این منطقه هنوز خطرات سیاسی و امنیتی بسیاری برای شرکت های نفت و گاز دارد. هنوز جنگ در سوریه و یمن ادامه دارد و پیامدهای رقابت بین عربستان و ایران نامشخص است.

شهادت قاسم سلیمانی در عراق و پاسخ ایران به آن همگی نشان از عدم ثباتی است که خاورمیانه با آن درگیر است.

با این حال و علی رغم تمامی این خطرات، شورون، که رقیبی سرسخت برای اکسون موبیل است، به سختی در حال پیش روی در منطقه خاورمیانه است.

میدان گازی لویاتان و میادین اطراف آن می توانند پتانسیل تغییر فاکتورهای عرضه سوخت در منطقه را تغییر دهند. شوورن می تواند گاز تولیدی را به تاسیسات مایع سازی گاز در مصر بفرستد و با کشتی های ال ان جی بر به اروپا و آسیا بفرستد.

اروپایی ها  و آسایی ها در حال جایگزینی گاز طبیعی با دیگر سوخت های فسیلی و کنار گذاشتن زغال سنگ و برق هسته ای هستند.

کارشناسان بر این باورند گاز طبیعی باید در کنار انرژی های تجدیدپذیر به عنوان منبع جایگزین سوخت های فسیلی مطرح باشد. به ویژه این موضوع در مورد آسیا بیشتر به چشم می خورد. پیش بینی شده است تا سال 2025 تقاضای جهانی گاز 1.5 درصد در سال افزایش یابد و عمده این افزایش را در چین و هند شاهد خواهیم بود.

خاورمیانه یک سوم نفت و یک ششم گاز دنیا را تولید می کند و همیشه برای غول های بزرگ نفتی جذاب بوده است.

ریستاد انرژی می گوید شورون نسبت به دیگر تولید کنندگان بزرگ، نفت کمتری در این منطقه تولید می کند. اما شورون تنها غول نفتی است که 70 سال است در عربستان حضور دائم دارد و روابط آن با خاندان سعودی خیلی خوب است.

 

برچسب هااکسون موبیل (Exxon Mobil) امارات متحده عربی انرژی امروز خاورمیانه شورون (Chevron) عربستان سعودی

منبع: انرژی امروز

کلیدواژه: اکسون موبیل Exxon Mobil امارات متحده عربی انرژی امروز خاورمیانه شورون Chevron عربستان سعودی آسیا اروپا انرژی امروز ایران بین الملل تحریم خبرگزاری بین المللی خبرگزاری داخلی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا ریاست جمهوری سازمان های بین المللی سایتهای اینترنتی شرکت ملی نفت ایران NIOC شرکت های بین المللی مجلس شورای اسلامی نفت خام وزارت نفت وزارت نیرو گاز طبیعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۶۱۳۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخست وزیر پیشین قطر خطاب به اعراب: به زانو درآوردن ایران را فقط در خواب خواهید دید!

تعداد بازدید : 0 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی کیفیت 480 بازدید 19 حمد بن جاسم نخست وزیر پیشین قطر در گفت وگویی خطبا به کشورهای عربی گفت: «به زانو درآوردن ایران را فقط در خواب خواهید دید... اگر از نفوذ منطقه‌ای ایران ناراحتید در سیاست‌های منطقه‌ای خود بازنگری کنید... اگر من به خاطر بی لیاقتی تو پیشرفت کنم میتوانی به من مهاجم بگویی؟ نه این تو هستی که باید با منطق و بهتر کردن وضع خود جلوی من را بگیری....» حرف‌‎های جالب این مقام قطری را می‌بینید و می‌‎شنوید.

دیگر خبرها

  • اسرائیل؛ اسم رمز سکوت تاریخی اعراب!
  • چرا ایران بزرگ و قدرتمند نمی‌خواهد وارد جنگ با اسرائیل شود؟
  • «بمبی که آمریکا در خاورمیانه نمی بیند»: واشنگتن در حال تکرار اشتباه نادیده گرفتن افکار عمومی جهان عرب است/ آمریکا دود برخاسته از آتش زیرخاکستر غزه را ندید/ انقلاب رسانه های اجتماعی در جنگ غزه
  • توافق آمریکا برای خرید نفت ایران / بازار انرژی شگفت زده شد!
  • تثبیت قدرت ایران در خاورمیانه/ هیچ اقدامی علیه منافع ملی ما بی پاسخ نخواهد ماند
  • نخست وزیر پیشین قطر خطاب به اعراب: به زانو درآوردن ایران را فقط در خواب خواهید دید!
  •   همۀ دوستان و دشمنانِ خاورمیانه در روایت نیویورک تایمز
  • وسط آتش سوزان خاورمیانه؛ عربستان و اسرائیل یک گام تا عادی‌سازی؟
  • سپاه پاسداران دژ مستحکم ملت ایران در مقابل بیگانگان است
  • توافق آمریکا و چین برای خرید نفت از ایران