Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-25@06:19:54 GMT

صلح حدیبیه و مذاکرات امروز

تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۶۱۶۱۴

صلح حدیبیه و مذاکرات امروز

به گزارش گروه حماسه و مقاومت خبرگزار فارس، ر ادامه پرونده حمزه فلسطین :فتحی شقاقی در یادداشتی با عنوان"صلح حدیبیه و مذاکرات امروز" به مواضع برخی اندیشمندان و کارشناسان سیاسی طرفدار مذاکرات سازش با رژیم صهیونیستی واکنش نشان داد. شهید شقاقی می گوید، برخی کارشناسان سیاسی و همچنین  برخی اندیشمندان با استناد به صلح حدیبیه تلاش می کنند مذاکرات با رژیم صهیونیستی مشروع جلوه دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شقاقی تاکید می کند: این افراد با موضع گیری های خود که با سطحی نگری و یا با سوء قصد ارائه می شود؛ در پی آن هستند ثابت کنند طرفداران مذاکرات سازش دوراندیش و با رویکرد واقع گرایانه با مسائل سیاسی برخورد می کنند و در نهایت آنها درک عمیقی از دگرگونی های بین المللی دارند! شقاقی توضیح می دهد که این افراد با دیدی بسته و با خوانشی یک جانبه با مسائل برخورد می کنند.

شقاقی سپس به تفاوت صلح حدیبیه با مذاکرات سازش می پردازد و می نویسد: «تفاوت زیادی میان مذاکرات حدیبیه و توافقنامه های ناشی از آن، با مذاکرات امروز میان عرب ها و رژیم صهیونیستی، وجود دارد. مذاکرات حدیبیه در واقع مذاکرات میان پیامبر(ص) وخاندان و قبیله خود بود و این مذاکرات به منظور دوری از هرگونه جنگ احتمالی با قبیله خود انجام شد. نکته دیگر این است که پیامبر با حالت ضعف و شکست خورده وارد مذاکرات نشد(از موضوع قدرت وارد مذاکره شد) و اینگونه نبود که گزینه ای جز مذاکرات نداشته باشد. نکته سوم نیز این است که قریش (پس از اینکه پیامبر همراه عده‌ای از پیروانش برای به‌جا گزاردن عمره راهی مکه شد) مجبور شد فورا هیات های ارسال کند تا پیامبر را به امضای معاهده دوجانبه قانع کنند. قریش که پیش از این مسلمانان را به رسمیت نمی شناخت، هیات خود را برای امضای توافقنامه ای که به صلح حدیبیه مشهور شد، ارسال کرد. قبول این واقعت (به رسمیت شناختن پیامبر و مسلمانان) از سوی قریش، دیگر قبایل  را به سمت به رسمیت شناختن پیامبر سوق داد؛ قبایلی که پیش از معاهده از بیم قریش از ائتلاف با مسلمانان خودداری می کردند. بنابراین، این معاهده یک فتح(پیروزی) برای مسلمانان به شمار می رود و متن قرآن کریم این واقعیت را تایید می کند.»

شقاقی در پایان تاکید می کند: «مذاکرات فعلی در واقع مذاکراتی است که یکی از اطراف آن همچنان به جنگ و یاپمال کردن حقوق ادامه می دهد(رژیم صهیونیستی)؛ این طرف توانسته طرف فلسطینی یا عربی را بر اساس شروطی که خود تعیین کرده، بر سر میز مذاکرات بنشاند. اکنون سؤال این جاست: آیا مذاکره کنندگان امروز گزینه ای دیگری جز نشستن بر سر میز مذاکرات در اختیار دارند؟ آیا اینها قدرت عقب نشینی از مذاکره در واکنش به قتل، کوچاندن و به اسارت گرفتن هزاران انسان را به عقب نشینی از مذاکره یا تهدید به انتقام  را دارا هستند؟ آیا قدرت تهدید یا انتقام از طرف مقابل را دارند؟ آیا مذاکره کننده ها  تصمیم به حرکت به سوی مسجد الاقصی گرفته بودند و اسرائیل با حالت خواهش و تمنا از آنها درخواست کرد که سفر خود به مسجد الاقصی را به تعویق بندازند؟ (اشاره به تلاش قریش برای قانع کردن پیامبر برای به تعویق انداختن حج آن‌گاه که به همراه عده‌ای از پیروانش برای به‌جا گزاردن عمره راهی مکه شد).

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: حمزه فلسطین جهاد اسلامی فتحی شقاقی رژیم صهیونیستی صلح حدیبیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۶۱۶۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ویژگی‌های حضرت حمزه(س) در بیان قرآن و روایات

سخنران حرم مطهر حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها گفت: حدود ۳۰ آیه قرآن کریم به حضرت حمزه سید الشهدا تطبیق داده شده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، حجت‌الاسلام‌ ناصر رفیعی در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت، ضمن اشاره به سالروز شهادت حمزه سیدالشهدا(ع) و بزرگداشت وفات حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، ماه شوال را سالروز جنگ احد در مدینه دانست و اظهار داشت: جنگ احد در سال سوم هجری و به‌نوعی انتقام شکست مشرکین از مسلمین در جنگ بدر بود.

رفیعی افزود: این جنگ که در آغاز با پیروزی مسلمین همراه بود؛اما در نهایت به‌خاطر تخلف برخی، مسلمانان شکست خوردند و 70 نفر شهید شدند که حضرت حمزه سیدالشهدا(ع) یکی از این شهدای والامقام است.

 وی تبیینی از جنگ احد ارائه کرد و با بیان این که روزها در گردش است و یاری خدا در گرو استقامت در تلاش و همت است، «وَأَنْ لَیْسَ لِلْإِنْسَانِ إِلَّا مَا سَعَی» افزود: در جنگ احد وقتی شایع شد که پیامبر(ص) از دنیا رفتند، برخی فرار کردند؛ خداوند در قرآن کریم می‌فرماید؛ «أَفَإِنْ مَاتَ أَوْ قُتِلَ … ؛ آیا اگر پیامبر بمیرد یا کشته شود به سنت پیشینیان خود باز می‌گردید؟»؛ و نشان می‌دهد که اسلام شخصیت‌محور و وابسته به فرد نیست.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت ضمن اشاره به ایثارها و رشادت مسلمین در جنگ احد، با بیان این که حضرت حمزه(ع) محکم پای دفاع از پیامبر ایستاد، گفت: بازشناسی و معرفی حضرت حمزه را می‌توان از چهار طریق قرآن، احادیث پیامبر، کلمات ائمه اطهار علیهم‌السلام درباره حمزه و خود زندگی ایشان دنبال کرد.

 وی گزارشی از همایش بین‌المللی حضرت حمزه و تدوین کتاب هشت‌جلدی درباره این شخصیت ولای جهان اسلام ارائه نمود و بیان کرد: در ذیل حدود 30 آیه قرآن کریم به حضرت حمزه اشاره نموده، مفسرین و روایات آن را بر حضرت حمزه تطبیق داده‌اند که از جمله آن می‌توان به آیه 23 سوره احزاب «مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَی نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا» اشاره کرد.

رفیعی با بیان این که در جنگ بدر که در 17 رمضان روی داد هزار نفر از مشرکین در مقابل 313 نفر از مسلمین شکست خوردند؛ به سلحشوری‌های امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام، حضرت حمزه و عبیده در این جنگ اشاره نمود و یادآور شد: آیه 28 سوره ص و آیه 19 سوره حج را می‌توان تبیینی از این رویداد مهم تاریخ اسلام دانست.

 سخنران حرم مطهر بانوی کرامت به کلمات پیامبر(ص) راجع به حضرت حمزه اشاره و با بیان این که حمزه محبوب و موردتوجه پیامبر(ص) بود، گفت: پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله می‌فرمایند؛ کسی که به مدینه بیاید و به زیارت حمزه نرود به من جفا کرده است.

وی بر اهمیت پاسداشت سالروز شهادت حضرت حمزه تأکید نمود و اظهار داشت: پیامبر خدا فرمودند: «علی قائم العَرشِ مَکتوبٌ؛ حَمزةُ أسَدُ اللّه ِ و أسَدُ رسولِهِ و سَیّدُ الشُّهَداءِ»، بر ستون عرش نوشته شده است؛ حمزه، شیرخدا و شیر رسول خدا و سیّد شهیدان است.

 سخنران حرم مطهر بانوی کرامت به روایت نبوی «أَحَبُّ إِخْوَانِی إِلَییَ عَلِییُ بْنُ أَبِی طَالِبٍ وَ أَحَبُّ أَعْمَامِی إِلَییَ حَمْزَةُ» اشاره و حضرت حمزه را محبوب‌ترین عموی پیامبر دانست و تصریح کرد: پیامبر خدا در روایتی می‌فرمایند؛ حضرت حمزه اجازه نمی‌دهد، در روز قیامت محبینش وارد جهنم شوند؛ یعنی حضرت حمزه حق شفاعت دارد.

 وی روایات اهل‌بیت علیهم‌السلام دررابطه‌با حضرت حمزه را موردتوجه قرار داد و افزود: بر اساس شواهد تاریخی بعد از سقیفه وقتی امیرالمؤمنین علیه‌السلام از پله‌های مسجد پیامبر بیرون آمدند، در جمله‌ای نسبت به ناملایماتی که بر ایشان گذشت؛ فرمودند، «واحمزتا واجعفرا»؛ اگر حمزه و جعفر بود این جسارت‌ها انجام نمی‌گرفت.

رفیعی به فرازهایی از نامه 28 نهج‌البلاغه اشاره نمود و بیان کرد: امیرالمؤمنین علی (ع) در این نامه به معاویه می‌نویسد، ما مسلمانان افتخاراتی داریم که نخستین آن رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله است؛ افتخار دیگر ما حسن و حسین سید شباب اهل الجنه، فاطمه زهرا خیر نساء العالمین و حمزه سید الشهداست؛ حضرت در این نامه به حضرت حمزه افتخار می‌کنند.

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • «عمه فائقه» یوسف پیامبر بعد از ۲۰ سال چه شکلی شده است؟ /عکس
  • «عمه فائقه» سریال یوسف پیامبر بعد از ۲۰ سال چه شکلی شده است؟ /عکس
  • ویژگی‌های حضرت حمزه(س) در بیان قرآن و روایات
  • آیا مذاکرات مستقیم میان ایران و آمریکا در جریان است؟
  • آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم
  • آمریکا : مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم؛ نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر / درباره روش‌های ارتباطمان با ایران نظری نمی‌دهیم
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران درباره برجام نیستیم
  • روبن آموریم با وست هم به توافق نرسید
  • تراکتور به دنبال بزرگترین بمب آلمانی تاریخ لیگ برتر | مذاکره با چهره سرشناس برای آمدن به ایران
  • منشاء بسیاری از بیماری‌های جسمی را در روان خود پیدا کنید