Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای مشترک از توافق ارمنستان و جمهوری آذربایجان برای آتش‌بس انسانی از 8 صبح روز دوشنبه خبر داد.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است: «"زهراب مناتساکانیان" وزیر خارجه ارمنستان و "جیحون بایراموف" وزیر خارجه آذربایجان روز 24 اکتبر (3 آبان) با "استفان بیگن" معاون وزیر خارجه آمریکا دیدار کرده و بر تعهد کشورهایشان بر اجرا و تبعیت از آتش‌بس انسانی توافق شده در مسکو در تاریخ 10 اکتبر (19 مهر) تاکید کردند که این موضوعه در بیانیه‌ای که در پاریس در تاریخ 17 اکتبر (26 مهر) صادر شد بار دیگر مورد تاکید قرار گرفته بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»
در ادامه این بیانیه آمده است: «بر اساس بیانیه مشترک "دونالد ترامپ" رئیس جمهور آمریکا، "امانوئل ماکرون" رئیس جمهور فرانسه و "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهور روسیه در تاریخ 1 اکتبر (10 مهر)،‌آتش بس انسانی از ساعت 8 صبح روز 26 اکتبر (5 آبان) به وقت محلی اجرا می‌شود. آمریکا مذاکرات فشرده میان وزیران خارجه و گروه مینسک را تسهیل خواهد کرد تا ارمنستان و (جمهوری) آذربایجان را به سوی راه‌حل مسالمت‌آمیز درباره نزاغ قره‌باغ کوهستانی نزدیک کند.»
جمهوری آذربایجان و ارمنستان آخرین بار روز دهم اکتبر (19 مهر) و پس از نشست سه‌جانبه در مسکو به توافق آتش بس انسانی دست یافتند.
درست 15 دقیقه بعد از آغاز اجرای توافق آتش‌بس میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان، آژیرهای خطر در منطقه قره باغ به صدا درآمد و درگیری‌ها بار دیگر آغاز شد.

آتش‌بس سوم قره‌باغ هم نقض شد
در حالی که دقایقی بیشتر از اجرای آتش‌بس انسانی سوم میان دو طرف درگیر بر سر منطقه قره‌باغ کوهستانی نگذشته، جمهوری آذربایجان و ارمنستان یکدیگر را به نقض آن متهم می‌کنند.
وزارت دفاع جمهوری آذربایجان نیروهای مسلح ارمنستان را به نقض آتش‌بسی که امروز دوشنبه ساعت 8 صبح به وقت محلی به اجرا درآمد، متهم کرده است.
به گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، باکو اعلام کرد: به رغم اعلام آتش‌بس انسانی جدید در ساعت 8، 26 اکتبر، نیروهای مسلح ارمنستان یک بار دیگر توافق به دست آمده را نقض کردند.
وزارت دفاع جمهور آذربایجان افزود: نیروهای مسلح ارمنستان با وجود توافق جدید آتش‌بس، شهرک‌های منطقه «ترتر» نزدیک خط تماس در منطقه قره‌باغ کوهستانی را گلوله‌باران کردند.
این وزارتخانه در ادامه ادعا کرد که جمهوری آذربایجان بشدت به شرایط آتش‌بس پایبند است.
از طرف دیگر، وزارت دفاع ارمنستان طرف آذربایجانی را در جهت شمال شرقی خط تماس در منطقه قره‌باغ کوهستانی به نقض آتش‌بس متهم کرد.
«شوشان استپانیان» سخنگوی وزارت دفاع ارمنستان در صفحه فیس‌بوک خود اعلام کرد: در نقض آشکار توافق آتش‌بس بشردوستانه که در آمریکا منعقد شد، طرف آذربایجانی آتش توپخانه‌ای را بر مواضع آرتساخ (جمهوری خودخوانده قره‌باغ کوهستانی) در جهت شمال شرق خط تماس گشود.

تاکید جمهوری آذربایجان به احترام گذاشتن به آتش بس
وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان اعلام کرد: ارتش کشورش به آتش بس توافق شده احترام می‌گذارد، اما ارمنستان آن را نقض می‌کند.
به نقل از واحد مطبوعاتی وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان، نیرو‌های مسلح ارمنستان از ساعت 8:05 صبح امروز ضمن نقض آشکار آتش بس مواضع نیرو‌های جمهوری آذربایجان را در محور "لاچین" و روستای "صفیان" این شهر را زیر آتش گرفته ودرادامه شهر "ترتر" و روستا‌های آن را نیزمورد حمله توپخانه‌ای قرار داده است.
وزارت امورخارجه جمهوری آذربایجان اعلام کرده است: این سومین بار است که ارمنستان ضمن بی اعتنایی به آتش بس به صورت آشکارا آن را بدون توجه به بیانیه مشترک مسکو در 10 اکتبر، تجدید مجدد تعهد در مذاکرات پاریس در 18 اکتبر و توافق آتش بس اضطراری انساندوستانه بدست امده در واشنگتن در 24 اکتبر نقض می‌کند.
براساس این گزارش وزارت امورخارجه جمهوری آذربایجان، نقض آتش بس از سوی ارمنستان، نشانۀ بی اعتنایی دوباره ارمنستان به تعهدات خود و بی احترامی آشکار آن کشور به میانجیگری‌های بین المللی می‌باشد؛ و ظاهراً همانطور که نخست وزیر ارمنستان اعلام کرد، این کشور راه حل دیپلماتیک برای توقف درگیری نمی‌بیند و هدف اصلی ارمنستان ادامه اشغال نظامی سرزمین‌های جمهوری آذربایجان است.
وزارت امورخارجه جمهوری آذربایجان افزود: به تعهدات خود متعهد است و به آتش بس انسانی مورد توافق احترام می‌گذارد و تمام مسئولیت نقض آتش بس و ادامه تنش در منطقه به عهده رهبری نظامی - سیاسی ارمنستان است.
 
 واکنش ارمنستان
تلویزیون الجزیره گزارش داد؛ یک منبع مطلع در وزارت امور خارجه ارمنستان، اتهامات جمهوری آذربایجان درباره نقض آتش بس را رد و تاکید کرد به طور کامل به آتش بس پایبند است.
گفتنی است، وزارت دفاع جمهوری آذربایجان با صدور بیانیه‌ای در توئیتر اعلام کرده بود ارتش ارمنستان آتش بسی را که صبح امروز در قره باغ آغاز شده بود، نقض کرده است.
شبکه تلویزیونی المیادین هم گزارش داد: جمهوری آذربایجان و ارمنستان یکدیگر را به نقض آتش بس انسانی که از صبح امروز با میانجی گری آمریکا در منطقه قره باغ اعلام شده بود، متهم کردند.

جمهوری آذربایجان کنترل شهر «قبادلی» را در دست گرفت
رئیس جمهور آذربایجان گفت که نیروهای این کشور در نزدیک مرز با ارمنستان یک شهر را به کنترل خود درآورده‌اند.
«الهام علی‌اف»، رئیس جمهور جمهوری آذربایجان یکشنبه‌شب خبر آزادسازی شهر «قبادلی» در استانی به همین نام را تأیید کرد.
او در حساب توییتری خود نوشت: «امروز ارتش آذربایجان در مناطق "زنگیلان"، "جبرائیل" و "قوبادلی" چند روستا و شهر "قوبادلی" را آزاد کردند».
نیروهای جمهوری آذربایجان ساعتی پیش طی ویدیوئی از آزادسازی شهر قبادی، مرکز استان قبادلی در مجاوزت ارمنستان خبر داده بودند.
رئیس جمهور آذربایجان بار دیگر بر تعلق منطقه مورد مناقشه قره‌باغ کوهستانی به این جمهوری استقلال یافته از شوروی تأکید کرد.

روسیه: ترکیه از نفوذش برای آتش بس در قره باغ استفاده کند
   به گزارش تلویزیون الجزیره، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه از ترکیه خواست از نفوذ خود برای حمایت از آتش بس در منطقه قره باغ استفاده کند.
لاوروف افزود: مسکو مخالف راه حل نظامی در منطقه قره باغ است و از همه بازیگران خارجی دعوت می‌کند تا از تنش آفرینی نظامی خودداری کنند.



منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: قره باغ جمهوری آذربایجان ارمنستان جمهوری آذربایجان و ارمنستان خارجه جمهوری آذربایجان مسلح ارمنستان قره باغ کوهستانی منطقه قره باغ آتش بس انسانی توافق آتش بس وزارت امور وزارت دفاع رئیس جمهور امور خارجه نقض آتش بس آتش بس بار دیگر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۶۲۵۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خرداد امسال ۱۲۱ روستا از آب پایدار برخوردار می‌شوند

رحمتی در جمع اعضای قرارگاه جهادی آب رسانی به روستا‌های استان با اشاره به این که این مشکل با همکاری مجموعه‌های قرارگاه سازندگی امام حسن علیه السلام، سازمان برنامه و بودجه و آب و فاضلاب آذربایجان شرقی در دست رفع و رجوع است.

به گفته وی این اقدامات بر این پایه است که رویکرد مدیریتی استان از پشت میزنشینی به حضور میدانی تبدیل شده است و مدیران در جهت تکمیل طرح‌های کلیدی استان که موضوع آب رسانی یکی از آنهاست، حرکت می‌کنند چرا که نقطه‌ی مقابل ما مردم که ولی نعمتان ایران هستند قراردارند و ما در برابر آنها مسئولیم.

وی در ادامه به وجود ۲۸۰۰ روستا در آذربایجان شرقی و وجود مشکل آب در ۵۸۰ روستای استان (بر اساس گزارش‌های اعلامی مسئولان حوزه آب) اشاره کرد و افزود: تقریبا یک پنجم روستا‌ها با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند از این رو لازم است توجه ویژه‌ای برای حل مشکل آنها شود.

استاندار آذربایجان شرقی در همین نشت ضمن تماس تلفنی با رضایی: معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت نیرو و مدیر مس سونگون که در پرداخت مطالبات تعهد شده این مجموعه برای پیشبرد طرح‌های آبرسانی منطقه، تعلل کرده است، قول پرداخت ۱۱۰ میلیارد تومان از وزارت نیرو و ۴۰ میلیارد از مس سونگون را گرفت تا طرح‌ها با شتاب بیشتر و تا رسیدن فصل تابستان به سرانجام برسد.

خانی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی هم درخصوص مصوبات نشست قرارگاه جهادی آب رسانی به روستا‌های استان و اعلام زمان بندی برای افتتاح طرح‌های آبرسانی روستایی استان از جمله آلمالوی هشترود و مجتمع آزادگان در کلیبر اشاره کرد و گفت: این طرح‌ها تا سوم خرداد امسال افتتاح می‌شود، ضمن این که با همت و اقدامات جهادی مسئولان حوزه آب امسال تنش آبی جدی در استان نخواهیم داشت، چه در شهر‌ها و چه در روستاها.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • خرداد امسال ۱۲۱ روستا از آب پایدار برخوردار می‌شوند
  • در دنیای بی سر نظام بین‌الملل باید از امنیت خود دفاع کرد
  • جذب بیش از ۲۵ هزار نیروی انسانی جدید در بدنه وزارت بهداشت
  • واکنش باکو به تهدید و فشارهای فرانسه
  • باکو: تهدید و فشارهای فرانسه نتیجه‌ای نخواهد داشت
  • جذب ۲۶ هزار نیروی ‌جدید در ‌وزارت بهداشت
  • درخواست ارمنستان از دادگاه لاهه برای اقدام علیه باکو
  • باکو: همه بازداشت‌شدگان را به ارمنستان بازگردانده‌ایم
  • بررسی نقش ایران، ترکیه و روسیه در معادلات قفقاز
  • امیر حسین ثابتی و «تنش زدایی»؛ سیاست «کنترل جمعیت» نیست که تغییر کرده باشد!