Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-16@08:16:34 GMT

توزیع عادلانه رانت!

تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۶۲۵۸۹

توزیع عادلانه رانت!

یکی از موضوعاتی که در عرصه اقتصاد کلان مسئولان باید بر آن تمرکز کنند تمرکز بر نرخ ارز است؛ چرا که نرخ ارز بر بسیاری از حوزه‌های اقتصادی بسیار تأثیرگذار است. عدم کنترل ارز پیامدها و تبعات بسیاری بر اقتصاد کشور در حوزه‌ها و بخش‌های مختلف وارد می‌کند؛ چرا که با کاهش نرخ ارز و ثبات و تک‌نرخی شدن ارز انگیزه‌های سوداگری به شدت از بین می‌رود و بازار روی آرامش را به خود می‌بیند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حسین محمودی اصل/ اقتصاددان و کارشناس بازار سرمایه

یکی از موضوعاتی که در عرصه اقتصاد کلان مسئولان باید بر آن تمرکز کنند تمرکز بر نرخ ارز است؛ چرا که نرخ ارز بر بسیاری از حوزه‌های اقتصادی بسیار تأثیرگذار است. عدم کنترل ارز پیامدها و تبعات بسیاری بر اقتصاد کشور در حوزه‌ها و بخش‌های مختلف وارد می‌کند؛ چرا که با کاهش نرخ ارز و ثبات و تک‌نرخی شدن ارز انگیزه‌های سوداگری به شدت از بین می‌رود و بازار روی آرامش را به خود می‌بیند.

یکی از مواردی که با افزایش نرخ ارز گران می‌شود، خودروسازی است؛ قیمت خودرو به بهانه گرانی مواد اولیه ارزبر، گران می‌شود. بدون تردید افزایش نرخ فولاد یا دلالی فولاد در بازار آزاد و نرخ ارز بر بازارهای مختلف به خصوص خودرو که قیمت آن بر کالاهای دیگر هم اثر تورمی به جا می‌گذارد را نباید دست‌کم گرفت.

افزایش نرخ ارز که موجب گرانی خودرو شده دولت و تصمیم‌گیران را به این موضوع متمایل کرده که خودرو به صورت قرعه‌کشی اعطا شود تا به زعم خودشان زمینه برای سوءاستفاده و رانت‌های بیشتر از بخش خودرو حذف شود در حالی که قرعه‌کشی خودرو در بازاری که نرخ ارز بالاست و ثباتی ندارد؛ توزیع رانت عادلانه‌ای است که با قرعه‌کشی به مردم داده می‌شود.

قرعه‌کشی خودرو رانت عادلانه‌ای توزیع می‌کند که موجب تفاوت زیاد قیمت کارخانه تا بازار آزاد ‌می‌شود، به عبارت دیگر بین قیمت کارخانه تا بازار آزاد رانتی با تفاوت فاحش ایجاد می‌شود که در نتیجه مدیریت اشتباه مسئولان توزیع شده است. رانت توزیع شده منجر به آن می‌شود که خودرو تولید شده در کارخانه که با قرعه‌کشی مثلاً ۱۰۰ میلیون تومان به دست خریدار می‌رسد در بازار آزاد ۲۵۰ میلیون تومان فروخته می‌شود، در حالی که اگر خودروساز خودرو خود را با ۱۰ درصد حاشیه بازار بفروشد، قیمت‌ها افت می‌کند و انگیزه‌های دلالی و مازاد تقاضا از بین خواهد رفت، بنابراین اگر دولت و مسئولان خواهان کاهش تورم و ثبات پایدار به نفع خریدار و مصرف‌کننده واقعی هستند باید با جدیت بیشتری به مسئله نرخ ارز و سیاست‌گذاری‌های درست بپردازند.

یکی از تأثیرگذارترین موضوعات در نرخ خودرو، قیمت‌گذاری دستوری خودرو توسط شورای رقابت است که بهتر است عنوان شورای خجالت به خود بگیرد. نرخ‌گذاری دستوری خودرو که عامل توزیع رانت است باید کنار گذاشته شود. نرخ‌گذاری خودرو توسط شورای رقابت تولید خودرو را زمین زده در حالی که با سپردن قیمت به حاشیه بازار می‌توان بخشی از مابه التفاوت ایجاد شده را صرف توسعه حمل و نقل عمومی کرد یا بابت توسعه صنعت خودروسازی برای افزایش تولید و ارتقای کیفیت هزینه کرد.

قیمت‌گذاری دستوری و نوسان‌های ارزی جز به نفع دلالان کاری از پیش نمی‌برند و دلالان با سودهای کلانی مواجه می‌شوند که هیچ منفعتی برای اقتصاد و مردم ندارد. به هر حال دولت و مسئولان به جای قیمت‌گذاری‌های دستوری مثلاً در خصوص فولاد یا خودرو تجدیدنظر کنند و به فکر حل ریشه‌ای مشکلات باشند؛ چرا که مشکلات واقعی از جای دیگری آب می‌خورد.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: ثروت اقتصاد بازار آزاد قرعه کشی نرخ ارز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۶۲۵۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازارِ آرام خودرو/ اخبار سیاسی تاثیری در قیمت خودرو نداشت

به گزارش خبرنگار مهر، با ورود به سال جدید به دلیل نوسانات ارزی قیمت خودرو نیز دستخوش تغییراتی شد؛ به گونه‌ای که طبق بررسی‌های انجام شده در روزهای نخست امسال ۲۵ تا ۳۰ درصد قیمت خودرو افزایش یافت.

با این حال امروز که انتظار می‌رفت بنا به انتشار اخبار سیاسی و اتفاقات بین المللی، بازار خودرو تحریک شده و قیمت‌ها به صورت چشم گیری افزایش یابد اما بر خلاف جوسازی‌ها و البته افت قیمت دلار، بازار خودرو نه تنها آرام بوده بلکه بی اعتنا به اخبار سیاسی، قیمت‌ها نیز یا ثابت مانده و یا حتی در برخی موارد با کاهش هم مواجه شده‌اند.

طبق اعلام فعالان بازار خودرو، بازار آرام بوده و معاملات در بازار در نقطه رکود قرار داشته و خرید و فروش خاصی در بازار انجام می‌شود. همچنین بررسی میدانی بازار خودرو حکایت از آن دارد که مصرف‌کنندگان همچون قبل، تمایلی به خرید خودرو ندارند و اغلب به منظور مطلع شدن از قیمت‌ها در بازار حاضر می‌شوند.

در جدول زیر قیمت برخی از خودروهای پرتیراژ داخلی آمده است.

خودرو ۲۶ فروردین ۱۴۰۳
پژو ۲۰۶ تیپ ۳ پانوراما ۶۹۰ میلیون تومان
پژو ۲۰۷ اتوماتیک TU۵P یک میلیارد و ۲۰ میلیون تومان
پژو ۲۰۷ تیپ ۵ ۷۳۵ میلیون تومان
پژو ۲۰۷ دنده‌ای ۸۱۰ میلیون تومان
پژو پارس ELX-TU۵ ۸۴۰ میلیون تومان
پژوپارس LX ۸۷۰ میلیون تومان
تارا دنده‌ای V1 پلاس ۶ سرعته ۹۰۰ میلیون تومان
تارا اتوماتیک یک میلیارد و ۴۰ میلیون تومان
دناپلاس اتوماتیک توربوآپشنال یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان
دناپلاس دنده‌ای ساده ۸۴۰ میلیون تومان
راناپلاس ارتقا یافته ۶۷۰ میلیون تومان
ساینا S دنده‌ای بنزینی ۴۵۰ میلیون تومان
ساینا S اتوماتیک ۵۲۰ میلیون تومان
شاهین G اتومات ۹۰۰ میلیون تومان
شاهین G دنده‌ای ۷۹۰ میلیون تومان
کوییک GX L دنده‌ای ۴۵۰ میلیون تومان
کوییک R پلاس اتوماتیک ۵۵۰ میلیون تومان
کوییک SR دنده‌ای ۴۵۰ میلیون تومان
کد خبر 6078080 سمیه رسولی

دیگر خبرها

  • قیمت خودرو امروز ۲۸ فروردین +جدول
  • آخرین وضعیت بازار شیرخشک در کشور
  • توزیع روزانه پیاز در میدان مرکزی به ۳۵۰ تن رسید
  • توزیع لاستیک با تعرفه دولتی با هدف تعادل بخشی قیمت بازار
  • مخالفت چشم‌بسته برخی اقتصاددانان با تأمین ارز توسط بانک مرکزی
  • قیمت خودرو امروز ۲۷ فروردین +جدول
  • قیمت این خودرو ۸۰ میلیون تومان ریخت
  • بازارِ آرام خودرو/ اخبار سیاسی تاثیری در قیمت خودرو نداشت
  • بودجه مناطق تهران در سال جدید ۲ برابر شد | توزیع عادلانه بودجه در دستور کار شهرداری قرار گرفت
  • این خودرو، ارزان‌تر از پژو ۲۰۷ اتوماتیک در ایران!