Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-23@15:15:39 GMT

میزان باروری در اردستان ۲ دهم درصد کاهش یافته است

تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۶۲۶۹۴

میزان باروری در اردستان ۲ دهم درصد کاهش یافته است

ایسنا/اصفهان یک کارشناس سلامت خانواده شبکه بهداشت و درمان اردستان گفت: در یک سال گذشته میزان باروری در اردستان ۲ دهم درصد کاهش یافته که یکی از عوامل اصلی آن شیوع کرونا بوده است.

سمیه خانی، کارشناس سلامت خانواده شبکه بهداشت و درمان اردستان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: از ابتدای دهه ۹۰ با کاهش متوسط نرخ رشد جمعیت کشور نسبت به دهه‌های گذشته، به تدریج نگرانی نسبت به کاهش جمعیت کشور در سال‌های آتی، در میان برخی نهادهای اجرایی کشور رخنه کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه سال ۹۳ مقام معظم رهبری سیاست‌های کلی جمعیت را به منظور افزایش جمعیت کشور در ۱۴ بند و به منظور افزایش جمعیت کشور به ۷ دستگاه مرتبط و اجرایی کشور از جمله وزارت بهداشت ابلاغ کرد، افزود: اولین بند این ابلاغیه ارتقاء پویایی، بالندگی و جوانی جمعیت با افزایش نرخ باروری به بیش از سطح جانشینی است که سطح جانشینی آن ۲.۱ دهم در نظر گرفته شده است. این نرخ به این معنا است که هر خانواده بیش از دو نفر این سطح جانشینی را انجام دهند تا جمعیت بتواند نرخ رشد خود را داشته باشد.

این کارشناس سلامت خانواده شبکه بهداشت و درمان اردستان با بیان اینکه در شهرستان اردستان متأسفانه شاهد نرخ جانشینی ۱.۴ هستیم که افت بیش از ۶ دهم درصدی را نسبت به گذشته نشان می‌دهد، گفت: انتظاری که داریم این است که رسانه‌ها در شرایط کنونی به گونه‌ای بسترسازی کنند که ضرورت افزایش جمعیت در جامعه ایجاد شود و باورهای غلطی که به خصوص در وضعیت کرونایی در حال رواج است و خانواده‌ها را از بارداری ترسانده از بین ببرد.

خانی، نقش رسانه در افزایش جمعیت را مهم ارزیابی کرد و افزود: امروز در وضعیتی از کاهش نرخ جمعیتی هستیم که خانواده‌ها باید بپذیرند علی‌رغم شیوع کرونا در جامعه باید بتوانند زندگی خود را نیز ادامه دهند و روند جایگزینی جمعیت را ارتقا بخشند.

وی با بیان اینکه قبل از شیوع کرونا هم با مشکلاتی نظیر تأخیر در ازدواج و فرزند آوری روبرو بودیم، اما شیوع کرونا این مسئله را تشدید کرد، گفت: در یک سال گذشته میزان باروری در اردستان ۲ دهم درصد کاهش یافته که یکی از عوامل اصلی آن شیوع کرونا بوده است.

این کارشناس سلامت خانواده شبکه بهداشت و درمان اردستان، تصریح کرد: مشکلی که در این باره با آن مواجه هستیم این است که نرخ باروری در شهرستان اردستان کمتر از نرخ جانشینی است و باید تلاش کنیم این موضوع را حل کنیم، چراکه شیوع کرونا این مسئله را با مشکل مواجه کرده است. در حال حاضر وضعیت باروری در بیش از ۹۰ درصد روستاهای اردستان بحرانی است و در مناطق شهری شهرستان نیز وضعیت خوبی ندارد.

خانی با بیان اینکه باورهای غلطی که در خصوص تأثیر کرونا بر باروری خانم‌ها وجود دارد توانسته تا حد زیادی تأثیر منفی خود را بگذارد، گفت: با بازخوردی که از نظرات خانواده‌ها در این خصوص گرفتیم متوجه می‌شویم که نگرانی از وضعیت کرونا و مسائل اقتصادی و موضوعات فرهنگی از مهم‌ترین دلایل کاهش نرخ باروری است.

وی با بیان اینکه هنوز آماری از کاهش ازدواج در دوران کرونا وجود ندارد، اما به تعویق افتادن زمان آغاز بسیاری از زندگی‌های مشترک طی ماه‌های اخیر، عاملی در تأخیر فرزند آوری این زوج‌ها خواهد بود، خاطرنشان کرد: خسارت‌هایی که کرونا در جامعه به وجود آورد و همچنان ادامه دارد قطعاً باعث کاهش جمعیت در شهرستان اردستان شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی شهرستانها نرخ باروری کاهش جمعیت افزایش جمعیت شیوع کرونا جمعیت کشور دهم درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۶۲۶۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برخورد شدید با مراکز سقط جنین غیرقانونی در زنجان صورت می گیرد

به گزارش خبرنگار مهر، ابوالفضل رفیعی ظهر سه‌شنبه در جلسه شورای اداری استان که در سالن پیامبر اعظم استانداری زنجان برگزار شد، افزود: کارهای فرهنگی در قالب تشکل‌های مردم‌نهاد در خصوص ازدواج و فرزندآوری انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه فعالیت خیریه‌های استانی نیز در این زمینه اثرگذار بوده است، ابراز کرد: دستگاه‌های متولی باید با نگاه حمایتی، تسهیل‌گر فعالیت تشکل‌های مردمی در این حوزه باشند.

این مسؤول ادامه داد: به منظور پیشگیری از سقط جنین در استان، کارگروهی تشکیل شد که برنامه‌های آن به صورت جدی در کنار اجرای طرح نفس (نجات فرزندان سالم از سقط) پیگیری شده و این کارگروه با اقدامات سلبی و به صورت جدی با همه مراکز و افرادی که به صورت غیرقانونی در این حوزه فعالیت دارند، برخورد می‌کند.

رفیعی تاکید کرد: مقامات قضائی استان نیز پشتیبانی لازم را دارند که امیدواریم با مجموعه این اقدامات، توقف شیب نزولی جمعیت و افزایش نرخ باروری و جایگزینی جمعیت را در استان شاهد باشیم.

وی به نگرانی‌ها در خصوص فرزندآوری و اجرای قانون جوانی جمعیت اشاره کرد و یادآور شد: تاکید مقام معظم رهبری و شکل‌گیری گفتمانی در این خصوص، تأثیر مثبتی در جامعه بر جای گذاشت، هرچند اقدامات در ابتدا سرعت لازم را نداشت.

معاون استاندار زنجان با بیان اینکه تعداد ولادت‌ها در استان در سال ۹۷ حدود ۸ درصد و در سال ۹۸ حدود ۱۱ درصد نسبت به مدت مشابه گذشته کاهش یافت، خاطرنشان کرد: از سال ۹۸ به بعد شیب نزولی ولادت در استان متوقف شد که نشانگر توجه مردم به سیاست‌های جوانی جمعیت است که باید اهتمام بیشتری در این خصوص از سوی دستگاه‌ها صورت گیرد.

رفیعی تاکید کرد: نرخ جایگزینی جمعیت در استان در سال ۱۴۰۰ به یک درصد رسید و این سال با ۱۵ هزار و ۲ مورد ولادت، کم‌ترین کاهش این واقعه و در سال ۱۴۰۱ در استان ۱۴ هزار و ۱۵۲ مورد ولادت با کاهش ۵.۵ درصد ثبت شد.

وی یادآور شد: طی سال گذشته نیز ۱۳ هزار و ۹۲۳ مورد واقعه ولادت گزارش شد که کاهش ۱.۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته و در این میان شیب نزولی ولادت در استان طبق بررسی آمار سال‌های ۹۸ تا ۱۴۰۲ متوقف شده که این موضوع امیدوارکننده است.

کد خبر 6086518

دیگر خبرها

  • ابتلای بیش از ۱۶ درصد جمعیت اردستان به دیابت
  • برخورد شدید با مراکز سقط جنین غیرقانونی در زنجان صورت می گیرد
  • داریوش ارجمند: تمدن‌ها با کاهش جمعیت از بین می‌روند
  • ۱۵ کشور آسیایی که سریعترین روند کاهش جمعیت را دارند
  • شوک بزرگ درباره حقوق ۱۴۰۳/ دریافتی کارمندان و کارگران کاهش می‌ یابد؟
  • افتتاح نخستین طرح پیشران اقتصادی کشور با سرمایه‌گذاری «ومعادن»
  • کاهش فقر مطلق در ایران به روایت بانک جهانی
  • وقوع یک میلیون و ۹۰ هزار زایمان در کشور در سال گذشته/ زایمان طبیعی سبب کاهش مشکلات تنفسی جنین
  • دستورات جدید رئیسی درباره عفاف و حجاب
  • کاهش سرعت نزولی نرخ باروری و جمعیت در کشور/ اجرای دو برنامه پیشگیری از ناباروری در کنار درمان‌های تخصصی