Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-18@22:17:44 GMT

پری کشی بررسی شد/ معرفی داستانهای مناطق شمالی ایران

تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۶۲۹۷۵

پری کشی بررسی شد/ معرفی داستانهای مناطق شمالی ایران

به گزارش خبرنگار مهر، نقد کتاب پری کشی به صورت آنلاین با حضور رئیس مرکز میراث ناملموس و اساتید دانشگاه برگزار شد. این کتاب نوشته علیرضا حسن زاده رئیس پژوهشکده مردم شناسی درباره تاریخ عشق به روایت پریان شمال است و خواننده را در برابر حکایت‌ها و داستان‌هایی از سرزمین‌های پریان شمال قرار می‌دهد. این کتاب توسط انتشارات مروارید به چاپ رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در وبینار نقد و بررسی این کتاب نگار داوری اردکانی زبان شناس و استاد دانشگاه شهید بهشتی گفت: این کتاب در ژانر علمی تخیلی است و خصوصیت مهم آن این است که از گذر جهان واقع حرف می‌زند و رخدادهای شگفت انگیزی در آن به وجود می‌آید و با توجه به آثاری که در حوزه نظری وجود دارد توجه به خلاقیتی است که در مخاطب و نویسنده رشد می‌کند.

وی گفت: من به این رمان به مثابه یک کنش نگاه می‌کنم و می‌پرسم این رمان چه کنش‌هایی را به واسطه رمان بودنش در جامعه رقم می‌زند. ۷ کنش برجسته‌ای که این کتاب منوط به انجامشان شده قابل ذکر است. اولین کنشی که این رمان می‌تواند انجام دهد این است که تخیل و حقیقت را کنار هم گذاشته است. این تخیل و واقعیت در ابعاد زمانی و جغرافیایی و هویتی در هم آمیخته شده است. عالم پریان و دیوها و حیوانات خیالی به خوبی کنار هم و از بعد زمانی و تاریخی، پریان را با عصر صفوی و قاجار و رخداد انقلاب مشروطه در هم آمیخته است.

داوری اردکانی گفت: این کتاب اشارات مکانی و جغرافیایی به مناطق شمالی ایران دارد. این مناطق به مخاطب معرفی می‌شوند. همچنین می‌توان گفت در عین توجه به واقعیات این جهانی است که این متن را شامل ساختاری لایه لایه‌ای و نمادین می‌کند. کنش دیگر بازتعریف و پاسداشت هنرهای کلامی به ویژه شعر و شاعری و کنش جانداران حقیقی با پاسداشت محیط زیستی است. در این کتاب تعداد پریان دریا ۵ برابر پریان مرداب و جنگل هاست. احتمالاً این تعداد پریان نمادین است.

در ادامه حسین میرزایی انسان شناس نیز گفت: ما در این کتاب با انسانی مواجه هستیم که با وهم ارتباط نزدیکی دارد. وقتی انسان وارد این دنیا می‌شود بدون افسانه و وهم زندگی نمی‌کند. این کتاب از بیشتر ویژگی‌هایی که ما از پریان می‌شناسیم سخن گفته شده است. این کتاب درست است که درباره شمال کشور به خصوص گیلان است اما افسانه‌ها و رویاهای ایران زمین را در این کتاب می‌بینیم. ما با داستان پریان به هویت و سرشت انسانی بر می‌گردیم. الان می‌بینیم اگر زمانی با خیال راحت از خانه بیرون می‌رفتیم و به طبیعت رفته و به آن آسیب می‌زدیم الان طبیعت با ما کاری کرده که می‌گوید حق نداری از خانه بیرون بروی. ما به طبیعت فخر فروشی می‌کردیم.

علیرضا حسن زاده رئیس پژوهشکده مردم شناسی و نویسنده کتاب پری کشی بیان کرد: کودکان سرزمین ما با قصه پریان خود آشنا نیستند اما سیندرلا را از ماه پیشانی بهتر می‌شناسند. کودکان باید قصه‌های سرزمین خود را بدانند و این موضوع به فرهنگ سازی پر قدرت غرب بر می‌گردد.

وی گفت: در این کتاب عشق رؤیا ستایش می‌شود. وقتی کودکی به خاطر لپ تاب خودش را می‌کشد برای من دردناک است ما باید رؤیای آدم‌ها را پیدا کنیم. ما راهی برای رسیدن به سعادت بشری جز عشق و رؤیا نداریم. جهانی که در آن عشق وجود نداشته باشد صلح هم در آن دیده نمی‌شود. جنگ‌های مختلفی در سراسر جهان می‌بینیم باید برگردیم به گفتمان عشق. این گفتمان در آثاری مانند مولانا دیده می‌شود و می‌توان جهان را به این سمت مورد توجه قرار داد. بحث غذا نیز در این کتاب پرداخته شده است اگر از گیلانی‌ها درباره هویتشان بپرسید یکی از مباحث آنها درباره طبیعت و غذاست.

کد خبر 5056357 فاطیما کریمی

منبع: مهر

کلیدواژه: علیرضا حسن زاده مردم شناسی میراث فرهنگی هفته ناجا ویروس کرونا شورای شهر تهران شهرداری تهران وزارت آموزش و پرورش پلیس راهور شبکه شاد سازمان تامین اجتماعی آلودگی هوا وضعیت راهها گردشگری قوه قضاییه آیت الله سید ابراهیم رئیسی سردار حسین اشتری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۶۲۹۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«فلسفه عشق» نقد و بررسی می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب «فلسفه عشق؛ در گذشته، حال و آینده» نوشته آندره گراله، ناتاشامک کیور، جو ساندرز به‌تازگی با ترجمه تورج الله وردی توسط موسسه فرهنگی دکسا منتشر و راهی بازار نشر شده است.

«فلسفه عشق؛ در گذشته، حال و آینده» یک‌مجموعه‌مقاله درباره فلسفه عشق است و ۳ بخش اصلی دارد که به‌ترتیب عبارت‌اند از: «گذشته»، «حال»‌ و «آینده». در بخش اول، نویسندگان مقالات به تاریخ اندیشه فلسفی درباره عشق و آن‌چه می‌توان از آن فرا گرفت پرداخته‌اند. در مقالات بخش دوم، به درک فعلی از عشق و شیوه‌های رایج عشق‌ورزی پرداخته شده و چگونگی تغییر عشق در طول زمان، روند عاشق‌شدن، بُعد اروتیک عشق رمانتیک و تفسیر جدیدی از عشق بزرگ والدین به فرزند بررسی شده‌اند. بخش سوم هم دربرگیرنده مقالاتی درباره مفهوم عشق در آینده است.

نشست نقد و بررسی این‌کتاب با حضور میلاد حسینیان ناشر کتاب و آرش حیدری دکتری جامعه شناسی فرهنگی و عضو هیأت علمی دانشگاه علم و فرهنگ همراه است.

این‌برنامه فردا چهارشنبه ۲۹ فروردین از ساعت ۱۸ در شهر کتاب مرکزی واقع در خیابان شریعتی، نبش کوچه کلاته برگزار می‌شود.

کد خبر 6079604 الناز رحمت نژاد

دیگر خبرها

  • توجه بیشتر به مشاهیر ادبی در نمایشگاه کتاب به گردشگری ادبی کمک می‌کند
  • تغییر دستور کار مقاومت در جبهه شمالی؟ / بررسی معنای افزایش تنش و درگیری میان حزب الله و رژیم صهیونیستی
  • انگشتر سحرآمیز روس‌ها به ایران رسید
  • «تاریخ طب در ایران» بررسی می‌شود
  • ساره خسروی؛ مترجم: روانشناسان خواندن «سلام زیبا» را به مراجعین خود پیشنهاد می‌کنند
  • نگاهی به اندیشه‌های عرفانی اُشو، در «کتاب فرهنگ»
  • «تاریخ طب در ایران» معرفی و بررسی می‌شود
  • «فلسفه عشق» نقد و بررسی می‌شود
  • معرفی و بررسی پروژه‌ های بزرگ حمل و نقل جاده‌ ای در حال اجرا در ایران
  • چرا در ایران از مارکز استقبال شد؟