Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، یک پاییز است و یک فصل پرانار با دانه‌های یاقوتی ترش و شیرینش.

اصلا مگر می‌شود پاییز باشد و انارش را نبینیم و نچشیم. هدیه‌ای الهی که در آستانه پاییز از سوی خالق هستی بر شاخه‌های ترکه‌ای و قهوه‌ای درختان تنومند سنگینی می‌کند و اگر به وقتش و به دست اهلش چیده نشود بر خاک می‌غلتد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«یاقوت سرخ» قطعا مناسب‌ترین نامی است که دانه‌های قرمز رنگ و دلربای انار می‌تواند به آن شهره باشد.

«یاقوت سرخ» قطعا مناسب‌ترین نامی است که دانه‌های قرمز رنگ و دلربای انار می‌تواند به آن شهره باشد. جواهرات گران بهایی که حسابی به سرزمین سرخ رنگ استان جان داده و جلوه جذابی به آن بخشیده است. آن قدر که انار را با «فردوس» و «فردوس» را با انار می‌شناسند.

سوغاتی درجه یک و اصیلی که اگر پایتان به باغ‌های زیبای این میوه رسیده باشد و همان جا،‌تر و تازه و نوبرانه، یک عدد ترد و نازک آن را بشکنید و همین طور که جوی آب قرمز رنگش از انگشت‌هایتان سرازیر می‌شود، چند دانه اش را بگذارید داخل دهانتان، حالا حالا‌ها طعم شیرین و ملس آن زیر زبانتان باقی می‌ماند.

این روز‌ها اگر کوچه پس کوچه‌های شهر‌های کویری استان را از بالا نگاه کنی، کوله بار یاقوت‌های سرخ و خوشرنگ را بر روی دوش مردم می‌بینی

انار‌ها مانند فانوس‌های آویزان، با هر وزش باد پاییزی بر شاخه‌ها تکان می‌خورند و بعضی هایشان که دیگر توان نگهداری راز‌های سر به مهر دانه‌ها را ندارند، دلشان ترک خورده و دانه‌های دلشان پیدا شده. این روز‌ها اگر کوچه پس کوچه‌های شهر‌های کویری استان را از بالا نگاه کنی، کوله بار یاقوت‌های سرخ و خوشرنگ را بر روی دوش مردم می‌بینی.

بیشتر بخوانید

پیش بینی تولید ۳۳ هزار تن انار در فردوس

قوسی رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان‌جنوبی ، سطح زیر کشت باغات انار در استان را چهار هزار و ۴۴۰ هکتار اعلام کرد و اظهار داشت: سال گذشته سطح زیر کشت انار در استان چهار هزار و ۴۳۲ هکتار بوده است.

او از افزایش هشت هکتاری سطح زیر کشت باغات انار استان خبر داد و بیان داشت: سال گذشته ۴۹ هزار و ۶۸۶ تن انار از باغات استان برداشت شد و امسال پیش‌بینی می‌شود حدود ۵۱ هزار تن انار از سطح زیرکشت این محصول برداشت شود.

۵۰ درصد مصارف انار استانی و ۵۰ درصد دیگر به استان‌های همجوار (خراسان‌رضوی و سیستان‌وبلوچستان) صادر می‌شود

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان‌جنوبی ارقام انار تولیدی باغات استان را شامل محلی، خزر، شیرین یزدی، ملس یزدی و شیشه کپ ذکر و عنوان کرد: ۵۰ درصد مصارف انار استانی و ۵۰ درصد دیگر به استان‌های همجوار (خراسان‌رضوی و سیستان‌وبلوچستان) صادر می‌شود.

قوسی زمان برداشت انار را از نیمه دوم شهریورماه تا اواسط آذرماه اعلام کرد و گفت: از هر هکتار سطح زیر کشت انار در استان حدود ۱۲ هزار و ۷۰۰ کیلوگرم محصول برداشت می‌شود.

«فردوس»؛ سومین قطب تولید انار کشور

او با اعلام اینکه بیشترین تولید انار متعلق به شهرستان فردوس است، تصریح کرد: انار شهرستان فردوس به‌دلیل کیفیت بالا توانسته در بازار‌های جهانی نیز مطرح شود و یکی از سه قطب تولید این محصول در کشور است.

 سلیمانی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فردوس در گفتگو با خبرنگار فارس، با بیان اینکه دو هزار و ۱۰۰ هکتار از اراضی شهرستان فردوس زیر کشت انار است، اظهار داشت: کشاورزان فردوسی امسال ۳۳ هزار تن انار مرغوب و با کیفیت خود را روانه بازار‌های داخلی و خارجی می‌کنند.

انار فردوس علاوه بر ارسال به استان‌های کشور مشتریان زیادی هم در کشور‌های پاکستان و عراق دارد و قرار است امسال به روسیه هم صادر شود

او مطرح کرد: شیشه کپ، شهسوار قند، ملس داغدار از مهم‌ترین ارقام انار فردوس است که علاوه بر ارسال به استان‌های کشور مشتریان زیادی هم در کشور‌های پاکستان و عراق دارد و قرار است امسال به روسیه هم صادر شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فردوس بیشترین رقم انار این شهرستان را رقم شیشه کپ اعلام و تصریح کرد: این نوع انار به‌دلیل ماندگاری و کیفیت بالا، قابلیت نگهداری تا شش ماه را دارد و به همین دلیل مورد پسند بازار‌های داخلی و خارجی است و همه ساله به کشور‌های اروپایی، آسیای میانه و آسیای مرکزی صادر می‌شود.

شهرستان فردوس رتبه اول تولید انار در استان را به خود اختصاص داده و از هر هکتار زیر کشت انار در فردوس حدود ۱۶ تن محصول برداشت می‌شود

سلیمانی روستا‌های سرند باغشهر، اسلامیه، سرند، باغستان سفلی و برون را از مناطق انار خیز فردوس ذکر و مطرح کرد: شهرستان فردوس رتبه اول تولید انار در استان را به خود اختصاص داده و از هر هکتار زیر کشت انار در فردوس حدود ۱۶ تن محصول برداشت می‌شود.

سیر تا پیاز خواص انار

 میرقیصری متخصص طب سنتی گفت: انار یکی از گیاهان دارویی است و تقریبا تمام قسمت‌های انار دارای تانن فراوان، اسید یونیکوتانیک، آلکالوئید و خواص قابض نسبتا قوی است در انار مقدار زیادی ویتامین‌های «B۶, B۲, B۱, C» وجود دارد.

او تبیین کرد: انار یک میوه بهشتی است که ریشه، ساقه، برگ، پوست و آب آن سرشار از زندگی است و یکی از میوه‌هایی است که با تنوع ترکیباتش می‌تواند بیشترین مواد معدنی و ویتامین‌ها را به بدن برساند.

این میوه پر خاصیت یک تصفیه‌کننده خون بوده و برای سلامت کبد بسیار مفید است

این متخصص طب سنتی با اشاره به اینکه انار یکی از میوه‌های خوشمزه و پرطرفدار فصل پاییز است، بیان داشت: این میوه پر خاصیت یک تصفیه‌کننده خون بوده و برای سلامت کبد بسیار مفید است.

میوه‌ای که نمی‌گذارد «پیر» شوید

میرقیصری ادامه داد: این میوه افزون بر خاصیت تصفیه‌کنندگی خون در خفظ سلات قلب و پیشگیری از ابتلا به بیمای‌های قلبی بسیار مؤثر است و احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی را با کاهش فشارخون، جلوگیری از اکسید شدن LDL و تشکیل پلاک در دیواره عروق پایین می‌آورد.

او با تأکید بر اینکه یک انار معمولی ۴۰ درصد نیاز روزانه بدن به ویتامین C را تأمین می‌کند و منبع خوبی از اسیدفولیک، پتاسیم و آهن است، تصریح کرد: انار تشکیل پلاک عروق را تا ۳۰ درصد کاهش و عطش را برطرف می‌کند و خنک‌کننده بوده و برای درمان اسهال، آرتریت، زردی و بواسیر مفید است.

انار علائم پیری را به تأخیر می‌اندازد و به دلیل آنکه ترکیبات آنتی‌اکسیدانی دارد باعث می‌شود آسیب‌های پوستی و آکنه را درمان کند

این متخصص طب سنتی با تأکید بر نقش بسیار مؤثر انار در حفاظت از قلب، گفت: انار علائم پیری را به تأخیر می‌اندازد و به دلیل آنکه ترکیبات آنتی‌اکسیدانی دارد باعث می‌شود آسیب‌های پوستی و آکنه را درمان کند و به تقویت فولیکول‌های مو پرداخته و جریان خون را بهبود می‌بخشد.

میرقیصری با اشاره جایگاه ارزش غذایی انار در روایات، مطرح کرد: از امیرالمومنین علی (ع) روایت شده که فرمودند: انار را با پیه‌اش بخورید که معده را دباغی می‌کند و همچنین فرمودند: کودکان خود را انار بخورانید که زودتر زبانشان باز می‌شود.

پوسته‌های انار را می‌توان خشک کرد و برای درمان برخی از زخم‌ها از پوست آن استفاده کرد

او با اشاره به خاصیت‌های قسمت‌های مختلف انار، بیان داشت: پوسته‌های انار را می‌توان خشک کرد و برای درمان برخی از زخم‌ها از پوست آن استفاده کرد، ضمن اینکه انار در برخی خونریزی‌ها در بدن کمک‌کننده است.

متخصص طب سنتی با اشاره به اینکه برگ درخت انار به حالت تازه و خشک در ضعف اعمال معده، کمی اشتها، حالت تهوع، ضعف عمومی، کم‌خونی و اسهال مزمن به کار می‌رود، گفت: همچنین پوست ریشه انار اثر ضد کرم دارد و به صورت خشک شده یا تازه به کار می‌رود.

آنچه در سبد غذایی به ویژه سبد غذایی فصول سرد باید مورد توجه قرار گیرد خرید این میوه پرخاصیت است؛ البته در بسیاری اوقات قیمت آن نسبت به برخی میوه‌های هم فصل خود بالاست، اما می‌توان با مدیریت در خرید میوه‌های روزانه، بخشی از آن را به خرید انار اختصاص دهیم.

منبع :فارس

انتهای پیام/ک

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: یاقوت سرخ میوه پرخاصیت زیر کشت انار شهرستان فردوس متخصص طب سنتی انار در استان محصول برداشت سطح زیر کشت تولید انار تن انار دانه ها ۵۰ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۶۳۱۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۵ مصدوم در تصادف اتوبوس و کامیون در محور انار به مهریز

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان یزدگفت: بر اثر برخورد اتوبوس مسافربری با کامیون در ساعت ۴:۱۴ دقیقه بامداد امروز (جمعه ۳۱ فروردین) در محور انار به مهریز (۱۵ کیلومتری پایگاه زین الدین)، ۱۵ مسافر دچار مصدومیت شدند که نیرو‌های امدادی هلال احمر پایگاه امداد و نجات جاده‌ای زین الدین مهریز با یک دستگاه امبولانس و خودرو نجات به محل حادثه اعزام شدند.

 وی  اظهار داشت:اتوبوس مسافربری از ایرانشهر به سمت اصفهان در حال عزیمت بود. 

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان یزدگفت: دو نفر مصدومین توسط امبولانس هلال احمر به بیمارستان فاطمه الزهرا مهریز و مابقی مصدومین توسط امبولانس اورژانس به نزدیک‌ترین مرکز درمانی انتقال یافتند.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • ۱۵ مصدوم در تصادف اتوبوس و کامیون در محور انار به مهریز 
  • ۱۵ مصدوم در تصادف اتوبوس و کامیون در محور انار به مهریز
  • بازیکنان سپاهان بدون استراحت در باغ فردوس!
  • دو برابر شدن کشت دانه روغنی کلزا در میاندوآب
  • توت فرنگی جویبار در سبد میوه مناطق مختلف کشور
  • زمان برگزاری آزمون وکالت ۱۴۰۳ مشخص شد
  • کشت دانه‌روغنی‌کلزا در میاندوآب ۲ برابر شد
  • آزمون وکالت ۱۴۰۳ پاییز برگزار می‌شود
  • تولید بی سابقه کُلزا در شهرستان دهلران
  • دانه های برف منطقه درآلو شهرستان رابر را سفیدپوش کرد