Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان جنوبی مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی از اولین برآورد ملی زیان‌های اقتصادی ریزگردها به استان خبر داد و اظهار کرد: بر اساس مطالعات انجام شده توسط ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار، میزان خسارت سالانه گرد و غبار وارده به استان مبلغ ۵۰۵ میلیارد تومان برآورد شد.

حسن اکبری، امروز دوشنبه ۵ آبان به خبرنگاران گفت: ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار سازمان حفاظت محیط زیست کشور بر آن شد تا میزان خسارت سالانه گرد و غبار را بر منابع زیستی و اقتصادی پنج استان کشور(خراسان جنوبی، خوزستان،کرمانشاه، هرمزگان و ایلام) را مورد مطالعه قرار دهد تا بر مبنای آن بتواند آمار مستدل و متقنی از خسارت‌های ناشی از پدیده گرد و غبار به منابع زیستی و اقتصادی و همچنین بهداشت و سلامت این استان‌ها را برآورد کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی بیان کرد: بر اساس مطالعات انجام شده توسط ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار، میزان خسارت سالانه گرد و غبار وارده به استان مبلغ ۵۰۵ میلیارد تومان برآورد شد.

اکبری با اشاره به اینکه بر اساس قیمت‌های سال ۹۷، میزان خسارات برآورد شده معادل ۲.۱ درصد از کل تولید ناخالص داخلی (GDP) این استان‌ها است، افزود: مهاجرت، کاهش میزان سرمایه گذاری، مشکلات جسمی افزایش میزان مصرف آب، کاهش عمل فتوسنتز در گیاهان و کاهش محصولات زراعی و باغی، خسارت مالی به دامداران، کشاورزان و زنان خانه دار، لغو شدن پروازها و بسته شدن مسیرها و خسارت به شبکه حمل و نقل صنعت برق و تاسیسات نیروگاهی و... از جمله مواردی بوده که پدیده گرد و غبار در آن‌ها دخیل بوده است.

وی اظهار کرد: رقم میزان خسارت ناشی از پدیده گرد و غبار به استان بیانگر منافع اقتصادی است که در صورت کاهش و مهار پدیده گرد و غبار در این مناطق حاصل خواهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی، سرمایه‌گذاری در طرح‌های مقابله با پدیده گرد و غبار را در این شرایط، ضروری دانست و افزود: در صورتی که هیچ اقدامی برای مهار یا کاهش گرد و غبارصورت نگیرد، انتظار می‌رود هر ساله اقتصاد استان حداقل به اندازه مقادیر برآورد شده، متحمل خسارت شود؛ بنابراین چنانچه اجتناب از خسارت‌ها به عنوان منافع اقدامات مقابله‌ای برای کاهش فراوانی و شدت وقوع گرد و غبار تلقی شود، منافع واقعی این اقدامات، تنها محدود به یک سال نخواهد بود بلکه اجتناب از جریان بلندمدتی از خسارت‌های سالانه خواهد بود که در آینده و در صورت عدم اقدام برای کاهش خسارت‌ها بر اقتصاد این استان‌ها تحمیل خواهد شد.

اکبری اظهار کرد: چنانچه با انجام اقدامات موثر بتوان گرد و غبار را به طور کامل مهار یا تا سطح قابل توجهی کاهش داد، رفاه اقتصادی جامعه این استان بهبود خواهد یافت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی اظهار امیدواری کرد: نتایج این بررسی‌ها زمینه ایجاد انگیزه مثبت در مسئولان و کارشناسان مرتبط با موضوع به منظور مدیریت و سازگاری با پدیده گرد و غبار در کشور و استان را فراهم کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی گرد و غبار مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی مقابله با پدیده گرد و غبار خسارت سالانه میزان خسارت برآورد شد خسارت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۶۳۹۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خسارت ‌۱۵۰۰ میلیارد تومانی سیل به راه‌ های کشور

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به شدت بارش‌ها که موجب خرابی‌هایی در سطح جاده‌های کشور و راه‌های روستایی و محورهای فرعی شده است، گفت: خسارت وارد طبق کارشناسی‌های اولیه ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای راه‌ها برآورد شده است.

به گزارش تسنیم، داریوش امانی معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای که به دنبال بارش‌های اخیر و به منظور بازدید میدانی از وضعیت راه‌های جنوب سیستان و بلوچستان عازم این استان شده بود، با اشاره به شدت بارش‌ها که موجب خرابی‌هایی در سطح جاده‌های کشور و راههای روستایی و محورهای فرعی شده، گفت: خسارت وارد شده طبق کارشناسی‌های اولیه 1500 میلیارد تومان برای راه‌ها برآورد شده است.

به گفته امانی، نزدیک به 25 راه اصلی و فرعی در جنوب استان سیستان و بلوچستان مسدود شده است.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اظهار کرد: راه‌های حدود 250 روستا نیز مسدود شده که راهداران در حال تلاش برای بازگشایی آن‌ها هستند. 

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: 50 اکیپ فعال و سیار راهدار به همراه 150 دستگاه ماشین آلات مشغول فعالیت و تلاش برای بازگشایی راه‌ها هستند.

امانی افزود: برخی از این ماشین آلات از روستاهای معین هرمزگان، کرمان و جنوب کرمان عازم استان سیستان و بلوچستان شده و مشغول فعالیت هستند.

وی ادامه داد: ظرف 10 روز آینده تمام راه‌های مسدود شده باز خواهند شد اما اولویت، بازگشایی راه‌های اصلی شهرستان چابهار به دیگر نقاط است که می‌کوشیم ظرف 24 تا 48 ساعت آینده بازگشایی شوند.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل همچنین از همکاران راهدار برای بازگشایی راه‌ها و انجام عملیات امداد و نجات برای دو ناوگان اتوبوس حمل‌ونقل عمومی از سیلاب تقدیر و تشکر کرد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • لرستانی‌ها سالانه چه میزان انجیر سیاه تولید می‌کنند؟
  • خسارت ۱۵۰۰ میلیارد تومانی سیل به راه‌های کشور
  • خسارت ‌۱۵۰۰ میلیارد تومانی سیل به راه‌ های کشور
  • بارندگی‌های اخیر، خشکسالی خراسان جنوبی را جبران نمی‌کند
  • کاهش گردوغبار در خوزستان با پراکنش اراضی کشاورزی
  • باران های باعافیت در خراسان جنوبی/خسارت سیلاب شدید نبود
  • کاهش محسوس دمای هوا در خراسان جنوبی
  • سالانه یک میلی‌متر از میزان بارش‌های کشور کم شده است
  • خسارت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی سیل اخیر به استان
  • مانده ۱۲۸۰ میلیارد تومانی اعتبارات تملک دارایی‌های خراسان جنوبی