Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-03-19@10:13:58 GMT

ارزش پرتفوی پالایشی یکم امروز 5 آبان 99

تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۶۴۷۳۳

در معاملات امروز بورس اوراق بهادار در بین 4 نماد صندوق پالایشی سه نماد بورسی شبندر، شپنا و شتران با افت بیش از 4 درصدی ارزش مواجه شدند که باعث افزایش ارزش صندوق پالایشی یکم شد.

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری برنا، در معاملات امروز بورس اوراق بهادار تمامی نماهای صندوق پالایشی قرمز پوش شدند. سه نماد شبندر (شرکت پالایش نفت بندر عباس)، شتران (پالایش نفت تهران) و شپنا (پالایش نفت اصفهان) بیش از 4 درصد افت داشتند و نماد شبریز (پالایش نفت تبریز) نیز کاهش 0.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

52 درصدی را تجربه کرد.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: اقتصاد پالایش نفت نفت تهران بورس ارزش پالایشی یکم ارزش دارا دوم پالایشی یکم 5 آبان پالایش نفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۶۴۷۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بار بحران سومدیریت در مصرف بر دوش پالایش نفت بندرعباس

مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس از تولید ۱۹ درصد سوخت مورد نیاز کشور خبر داد که بیانگر نقش آفرینی جدی در تامین سوخت کشور است.

 

آمار مصرف سوخت در کشور بالاست. مصرف سوخت مدیریت نمی‌شود و ابزاری برای ساماندهی مصرف وجود ندارد. سال‌ها افزایش قیمت سوخت به ویژه بنزین و گازوییل در دستور کار بود، اما پس از ماجرا‌هایی که در نتیجه افزایش قیمت بنزین صورت گرفت، بنزین به یک اهرم سیاسی تبدیل شده که هر گونه دستکاری در قیمت، تبعات بسیار بدی برای کشور دارد. بنابر این اهرم افزایش قیمت برای کنترل مصرف، به فراموشی سپرده شده است.

بحران ناترازی مصرف

واقعیت این است که سالهاست رقابت سوال برانگیزی بین تولید و مصرف بنزین وجود دارد. اشکال اینجاست که هرچقدر میزان تولید افزایش می‌یابد، به همان نسبت و حتی بیشتر بر میزان تولید افزوده می‌شود، فشاری که بر پالایشگاه‌ها وارد می‌شود و انتظاری است که از تولید می‌رود. با وجود آنکه میزان تولید سوخت روز به روز بالاتر می‌رود، باز هم فشار بر بخش تولید زیاد است و معلوم نیست چه زمانی مصرف مدیریت می‌شود.

خودرو‌های فرسودده

بی شک فناوری نقش تعیین کننده‌ای دارد و خودرو‌های قدیمی نقش عجیبی در بحران مصرف سوخت دارند. یک خودروی فرسوده از نوع سواری، موتورسیکلت و کامیون، تقریبا ۲ برابر خودروی نو بنزین و گازوییل مصرف می‌کند. از ۲۵ میلیون خودروی در حال تردد در کشور، ۶.۵ میلیون خودرو فرسوده هستند که هم مصرف بنزین بالایی دارد و هم آلایندگی آن به مراتب از خودرو‌های دیگر بیشتر است. درصد بالایی از خودرو‌ها سن بالای ۲۰ سال دارند؛ درحالی‌که از تبصره ۱۳ غافل شده و روند خروج خودرو‌های فرسوده از ناوگان در کشور متوقف شده است.

بحران خودرو‌های نو

تأثیر خودرو‌ها بر پرمصرفی در بخش بنزین، فقط به خودرو‌های فرسوده بازنمی‌گردد. خودرو‌های نو شماره و تازه تولید نیز در کشور ما، میزان مصرف بالایی نسبت به استاندارد‌های جهانی دارند. متوسط مصرف خودرو‌ها در داخل نزدیک سه برابر مصرف استاندارد جهانی است؛ درحالی که خودرو‌های ما باید در هر ۱۰۰ کیلومتر ۴ لیتر مصرف بنزین داشته باشند، در حال حاضر خودرو‌های ما ۱۰ تا ۱۲ لیتر مصرف بنزین دارند و این در حالی است که سالانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار خودرو تولید می‌شود.

افزایش مصرف بنزین

به نظر نمی‌رسد مدیریت خاصی در روند مصرف صورت بگیرد. بر اساس آمار‌های اعلام شده، میانگین مصرف بنزین ۱۱۵ میلیون لیتر در روز است که پیش‌بینی می‌شود به بیش از ۱۲۰ میلیون لیتر برسد. البته میانگین مصرف در اسفند۱۱۷.۴ میلیون لیتر بوده که ارقام مصرف در روز‌های اخیر و اسفند ماه نشان می‌دهد افزایش سینوسی مصرف را داریم.

بیشتر بخوانید:

شکست تحریم‌ها بدست پالایش نفت بندرعباس


زمزمه واردات بنزین

با وجود آنکه پالایشگاه‌ها با تمام توان به تولید مشغول هستند، اما به نظر می‌رسد که سایه مصرف بر تولید سنگینی می‌کند و قرار بر این است که بار دیگر زیر بار ذلت واردات برویم. با توجه به تولید و مصرف، اختلاف کمتر از ۵ میلیون لیتر در بدترین حالت است که حدود ۴ درصد مصرف را شامل می‌شود و زمزمه واردات بنزین که از سوی برخی نمایندگان مجلس یازدهم مطرح شده، درست به نظر نمی‌رسد. اما مقایسه آمار‌ها نشان می‌دهد که در نقطه سر به سر هستیم و اگر مصرف افزایش پیدا کند، باید اقداماتی در راستای کاهش مصرف داشته باشیم یا از روش‌های جایگزین دیگر از جمله واردات، سوآپ یا معاوضه نیاز مردم را تامین کنیم.

فشار بر دوش پالایشگاه‌ها

در این شرایط پالایشگاه‌های ۱۰ گانه کشور برای تولید بنزین به صورت ۲۴ ساعته فعال هستند تا بتوانند مصر روزانه که به طور میانگین ۱۱۵ میلیون لیتر بنزین در کشور است را تولید کنند. رویکردی که احساس مسوولیت سنگینی را بر دوش پالایشگاه‌ها گذاشته است.

فعالیت پالایش نفت بندرعباس

یکی از پالایشگاه‌هایی که در تولید نقش موثری دارند، شرکت پالایش نفت بندرعباس است. مدیرعامل این شرکت با اعلام اینکه سه حوزه داریم که باید به طور عمده به آن توجه ویژه کنیم گفت: منابع انسانی تولید و پروژه‌ها سه حوزه اصلی پالایش نفت بندرعباس است. احمد هاشمی بر فعال بودن این پالایشگاه تاکید کرد و گفت: اگر پالایشگاه در حالت سکون باشد، مثل یک کشتی خواهد بود که در بندرگاه مانده و پوسیده می‌شود به همین دلیل سازمان هم باید همواره طرح توسعه‌های خود را اجرا کند.

تولید ۱۹ درصد بنزین کشور

با توجه به آنچه تاکنون تشریح شده، پالایشگاه‌ها باید بی وقفه کار کنند تا این همه سومدیریت در مصرف را پاسخگو باشند. در این رابطه مدیرعامل پالایش نفت بندرعباس با اعلام اینکه در بخش تولید ۱۸ تا ۱۹ درصد سوخت کشور را تولید می‌کنیم گفت: تمامی کارکنان شرکت با تمام توان در خدمت تولید هستند و به هیچ عنوان فرصت را از دست نمی‌دهیم. به همین دلیل در حوزه منابع انسانی طوری عمل کردیم که نیروی انسانی احساس کند به آن توجه می‌شود و اینطور نیست که تمامی منابع شرکت برای سهامداران باشد. البته توجه به منابع انسانی فقط مالی نیست و باید حرمت آن‌ها همواره حفظ شود تا بهره وری سازمان بالا رود.

توسعه در دستور کار

هاشمی بر اهمیت توسعه و دستیابی به ظرفیت‌ها جدید تاکید کرد و گفت: در حوزه پروژه‌ها نیز اگر سازمانی پروژه‌های خود را توسعه ندهد، محکوم به فناست. بعضی از دوستان با ورود من به پالایشگاه فکر می‌کردند جلوی توسعه پروژه‌ها گرفته می‌شود که اینطور نشد، زیرا معتقد بوده و هستم که باید مسیر توسعه را طی کنیم و همین تفکر باعث شد هنگام ورود من به پالایش نفت بندرعباس، تعداد پروژه‌های در حال توسعه تعداد کمی بود و تاکید داشتم که باید افزوده شود و شد.

تکمیل زنجیره پایین دستی

نکته دیگری که هاشمی بر آن تاکید کرد، ایجاد ارزش افزوده بیشتر با تولیدات بهتر و متنوع است. مدیرعامل پالایش نفت بندرعباس با تاکید بر اینکه باید ایجاد زنجیره‌های پایین دستی پروژه‌های در حال اجرا را در دستور کار قرار دهیم گفت: ارزش افزوده در صنایع پایین دستی و زنجیره‌ها است. به همین دلیل آن‌ها را مورد بررسی قرار دادیم و برنامه داریم تا این زنجیره‌ها را نیز به مرحله توسعه برسانیم و امیدواریم از این طریق تا چند سال آینده به یک پتروپالایش تبدیل شویم.

دیگر خبرها

  • بار بحران سومدیریت در مصرف بر دوش پالایش نفت بندرعباس
  • اجرای نرخ ۱۰ درصدی مالیات ارزش افزوده از ابتدای ۱۴۰۳
  • رشد ۲۴۷ درصدی تزانزیت از خراسان جنوبی
  • گزارش بورس امروز دوشنبه ۲۸ اسفند ماه ۱۴۰۲ | بورس در آخرین روز معاملاتی ۱۴۰۲
  • افزایش ۲۰ درصدی صید ماهیان استخوانی در مازندران 
  • گزارش بورس امروز یکشنبه ۲۷ اسفند ماه ۱۴۰۲
  • بورس به کام سهامداران شیرین شد
  • رشد ۹۵۴۴ واحدی شاخص کل بورس
  • حاجی فیروزها چهارراه نشین شدند
  • رشد ۱۸ درصدی ارزش کالاهای صادراتی استان یزد