Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-23@22:14:08 GMT

شیب کاهشی معاملات در بازار مسکن

تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۶۴۸۰۰

دو افت ماهیانه تعداد معاملات در بازار مسکن از کاهش توان خرید و افزایش ریسک فروش آینده نشأت می گیرد که به احتیاط معامله گران منجر شده است.

به گزارش ایسنا، رکود ساخت و ساز، روند رو به کاهش معاملات و استندبای طرف تقاضا سه ویژگی اصلی بازار مسکن در هفته های اخیر است. سازندگان از افزایش ریسک پذیری ساخت و ساز سخن می گویند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مطابق آمار در نیمه اول سال جاری ۲۶ هزار و ۶۴۸ واحد مسکونی جدید در پایتخت به مرحله ساخت رسیده که کاهش ۱۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل را نشان می دهد.

نوسان قیمت مصالح ساختمانی، بخش ساخت و ساز را به چالش کشانده است. سازندگان عنوان می کنند طی ۹ ماه گذشته هزینه احداث واحدهای مسکونی تا پایان مرحله اسکلت ۱۴۰ درصد رشد داشته که بر قیمت تمام شده تاثیرگذار خواهد بود. خروجی این وضعیت به فقر عرضه فایلهای به قیمت و کاهش توان خرید منتهی می شود.

از طرف دیگر با وجود افزایش قراردادهای خرید و فروش نسبت به سال گذشته، نشانه های افت معاملات در هفته های اخیر بروز کرده است. مقایسه نقطه به نقطه معاملات در شهریور امسال رشد ۲۰۳ درصدی را نسبت به شهریور پارسال نشان می دهد. بازار از این نظر در نیمه اول امسال هم شرایط بهتری نسبت به شش ماهه ابتدای سال ۱۳۹۸ داشت و معاملات در نیمه اول سال جاری افزایش ۶۹ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان داد.

با این حال به دو دلیل نمی توان شرایط معاملات ملک را پررونق تلقی کرد؛ دلیل اول اینکه رشد معاملات نسبت به سال قبل نمی تواند شاخصی برای رونق تلقی شود؛ زیرا در بعضی از ماههای نیمه اول سال گذشته بخصوص شهریورماه خرید و فروش به کمترین میزان خود طی دهه های اخیر رسیده بود. دوم اینکه در دو ماه منتهی به مهرماه ۱۳۹۹ معاملات روند کاهشی داشته و دو افت ۳۵ درصد و ۶.۸ درصد ماهیانه را تجربه کرد که احتمالا این شرایط در مهرماه نیز ادامه داشته است.

ویژگی سوم بازار مسکن در دو ماه گذشته که از حرکت معاملات در مدار کاهشی نشأت می گیرد به بی حرکتی معامله گران مربوط می شود. فعالان بازار مسکن که عمده آنها را سفته بازان و سرمایه گذاران تشکیل میدهند در انتظار دریافت سیگنالهای قوی تری برای ورود به این بازار هستند.

البته روند کاهشی نرخ ارز، طلا و افت شاخص بورس در هفته گذشته با کاهش نامحسوس نرخهای پیشنهادی در فایلهای فروش مسکن همراه شد اما چشم انداز روشنی مبنی بر افت یا رشد بازار مسکن دیده نمی شود. بر این اساس، فعالان بازار هنوز برای ورود گسترده به این بازار مردد هستند.

قیمت مسکن در تهران متری ۲۴ میلیون تومان

به گزارش ایسنا، تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در شهریورماه سال ۱۳۹۹ به ۸.۵ هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۶.۸ درصد کاهش و ۲۰۳.۷ درصد افزایش نشان می‌دهد. همچنین بر اساس اعلام بانک مرکزی در ماه مورد گزارش، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۲۴.۲ میلیون تومان بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب معادل ۵.۱ و ۹۱.۷ درصد افزایش نشان می‌دهد. گزارش مهرماه هنوز اعلام نشده است.

منبع: تابناک

کلیدواژه: علائم کرونا طرح وان مذاکرات سودان و اسرائیل انتخابات ریاست جمهوری آمریکا 2020 مهدی رسول پناه مهرداد سپهری معاملات بازار مسکن مسکن علائم کرونا طرح وان مذاکرات سودان و اسرائیل انتخابات ریاست جمهوری آمریکا 2020 مهدی رسول پناه مهرداد سپهری مشابه سال قبل نشان می دهد بازار مسکن سال قبل نیمه اول

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۶۴۸۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اثر دلار کاهشی بر قیمت خودرو‌های پرطرفدار داخلی

بررسی بازار نشان می‌دهد امروز برخی از پرطرفدار‌های داخلی با کاهش جزئی قیمت مواجه شدند. به گفته فعالان بازار خودرو عوامل متعددی از جمله کاهش قدرت خرید مردم، افزایش نرخ تورم و کاهش تقاضا برای خودرو در کاهشی شدن بازار نقش دارند.

به گزارش اکو ایران، افت نرخ دلار در بازار یکی از دلایلی است که می‌توان نوسان قیمت در بازار امروز را به آن نسبت داد، روندی که موجب شده تا فعالان این بازار به این نکته اشاره کنند که پیش‌بینی روند آینده بازار خودرو دشوار شده است. با این حال، با توجه به شرایط اقتصادی و سیاست‌های دولتی می‌توان انتظار داشت که بازار در کوتاه‌مدت با نوسانات و عدم ثبات روبرو باشد.

رصد بازار نشان می‌دهد امروز «دنا پلاس توربو اتومات» با کاهش ۱۱ میلیونی در بازار قیمت گذاری شد و بیشترین کاهش قیمت را به خود اختصاص داد و «پژو ۲۰۷ پانوراما اتومات» هم امروز با رشد ۸ میلیونی بیشترین رشد قیمت را تجربه کرد.

قیمت محصولات ایران خودرو

در میان محصولات ایران خودرو امروز قیمت خودرو‌های «دنا پلاس توربو اتومات»، «پژو ۲۰۷ پانوراما اتوماتیک»، «هایما S۷»، «تارا اتومات V۲»، «پژو پارس LX» و «رانا پلاس» مورد ارزیابی قرار گرفت.

براساس اطلاعات قیمتی کارنامه، در بازار «دنا پلاس توربو اتومات» یک میلیارد و ۸۹ میلیون تومان قیمت خورد و نسبت به روز گذشته افتی ۱۱ میلیونی را تجربه کرد. «پژو ۲۰۷ پانوراما اتوماتیک» هم با افزایش ۸ میلیونی ۱۰۸۸ میلیون تومانی شد. از سوی دیگر «هایما S۷» هم در بازار یک میلیارد و ۶۹۵ میلیون تومانی شد و تغییر قیمت نداشت. ارزیابی بازار همچنین نشان می‌دهد در میان ایران خودرویی‌ها «تارا V۲ اتومات» هم امروز بدون تغییر ۹۹۳ میلیون تومان قیمت گذاری شد.

از سوی دیگر در میان پرطرفدار‌های ایران خودرو امروز «پژو پارس LX» هم در بازار ۸۸۶ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد و تغییر قیمت نداشت و «رانا پلاس» هم ۶۴۳ میلیون قیمت خورد و رشد ۳ میلیونی داشت.

قیمت محصولات سایپا

در میان محصولات سایپا امروز قیمت خودرو‌های «شاهین G»، «تیبا صندوقدار SX»، «تیبا هاچ‌بک EX»، «کوییک دنده‌ای R»، «کوییک دنده‌ای S» و «ساینا دنده‌ای S» مورد ارزیابی قرار گرفتند.

براساس اطلاعات قیمتی کارنامه، امروز «شاهین G» در بازار ۷۶۵ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد و کاهش یک میلیونی داشت. در میان خانواده کوییک هم امروز «کوییک‌R دنده‌ای» بدون تغییر در بازار ۴۵۷ میلیون تومان قیمت گذاری شد و «کوییک دنده‌ای S» هم ۴۴۳ میلیون تومانی شد و رشدی ۴ میلیونی را تجربه کرد. از سوی دیگر ارزیابی بازار نشان می‌دهد «تیبا هاچ‌بک EX» هم ۴۲۰ میلیون تومانی ماند. بررسی بازار همچنین نشان می‌دهد «ساینا دنده‌ای S» هم امروز ۴۴۹ میلیون تومان قیمت خورد و افت یک میلیونی داشت و «اطلس» خودرو جدید سایپا هم با افزایش ۵ میلیونی ۵۹۵ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد.

دیگر خبرها

  • اثر دلار کاهشی بر قیمت خودرو‌های پرطرفدار داخلی
  • سکه و طلا ارزان‌تر شد؟
  • تورم ماهانه و نقطه به نقطه یزد مهار شد
  • پیش بینی قیمت طلا و سکه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳/حباب سکه با کاهش قیمت همراه شد
  • سکه و طلا ارزان‌تر شد
  • کاهش بیش از ۱۳ هزار واحدی شاخص کل بورس/ فاز اصلاحی شاخص شروع شد؟
  • پیش‌بینی اکثر تحلیل‌گران از قیمت طلا و سکه کاهشی است
  • قیمت طلا و سکه کاهشی می‌شود
  • قیمت سکه در جا زد/ طلا کاهشی شد
  • واکنش سریع بانک مرکزی به یک خبر دلاری/ گوشت ۲۸۵ هزارتومانی در راه است/ کاهش قیمت طلا و سکه و خودرو در بازار