Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-18@13:59:51 GMT

«هفتاد کشیش یخی» کتاب سال شعر خبرنگاران ایران شد

تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۶۴۸۷۰

«هفتاد کشیش یخی» کتاب سال شعر خبرنگاران ایران شد

به گزارش ایرنا، اختتامیه چهاردهمین دوره جایزه کتاب سال شعر روز دوشنبه به صورت آنلاین از صفحه اینستاگرام مجله شعر وزن دنیا پخش شد، در این مراسم از یک عمر فعالیت ادبی و پژوهشی محمد اسلامی نُدوشن تجلیل شد.

دبیر این دوره جایزه کتاب سال شعر ضمن اعلام خبر انتشار فراخوان دوره جدید این جایزه طی چند روز آینده اظهارکرد: مراسم اختتامیه این دوره از جایزه که طبق روال هر ساله قرار بود در نیمه دوم اسفندماه برگزار شود، بنا به شرایط اجتماعی و ضرورت‌های احتیاطی در زمینه‌ شیوع ویروس کرونا، با تاخیر مواجه شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درنهایت نیز با توجه به تداوم شرایط، تصمیم بر این شد که به صورت آنلاین و غیرحضوری برگزار شود.

علیرضا بهرامی افزود: اهالی فرهنگ و هنر در وانفسای امروزی بویژه در حوزه بخش خصوصی سربلندان این دوره هستند، باوجود تحمل این همه خبر درگذشت هموطنان نام آشنا و غیره و خبر کوچ غریبانه آنها که ما را دل آزرده می کند در این دوران دشوار اهالی فرهنگ و هنر بویژه جایزه های خصوصی در حوزه شعر و غیره سربلند هستند.

وی گفت: اهالی فرهنگ و هنر وطن گراترین و وطن دوست ترین رفتارها را در این دوران به نمایش گذاشتند ، نه تنها بخاطر شرایط اجتماعی امروز در سالهای آتی کاهش کتاب های شعر را نخواهیم داشت بلکه بخاطر دوره اجتماعی در سال آتی خورشیدی با رشدی در حوزه کتاب های شعر مواجه خواهیم بود.

در ادامه این برنامه سایه اقتصادی نیا پژوهشگر ادبیات فارسی و ویراستار به تحلیل و معرفی برخی از آثار اسلامی ندوشن پرداخت. این برنامه بدون حضور اسلامی ندوشن به دلیل حضور وی در خارج از کشور برگزار شد.

در بخش کتاب سال این دوره از جایزه، کتاب‌های زیر به‌عنوان نامزدهای دریافت عنوان کتاب سال شعر ایران به رنگ دانوب / واهه آرمن / نشر چشمه، پشیمانم کن / عباس صفاری / نشر چشمه، سه‌گانه خاورمیانه / گروس عبدالملکیان / نشر چشمه، و احتمال چاقوی ابراهیم / سیدرضا ملکی / نشر مانیا هنر و هفتاد کشیش یخی / علی نجفی / نشر روزنه معرفی شده بودند.

از میان این آثار هفتاد کشیش یخی اثر زنده یاد علی نجفی به عنوان کتاب سال شعر به انتخاب خبرنگاران برگزیده شد. زنده یاد علی نجفی (متولد ۱۳۴۳) شامگاه ۱۸مرداد سال ۸۸ به علت سکته قلبی درگذشت. مجموعه شعر هفتاد کشیش یخی به همت احسان گرایلی گردآمداه و در ۱۵۲ صفحه سال ۱۳۹۷ منتشر شد. این کتاب از دو دفتر هفتاد کشیش یخی و عمویم به عشق‌آباد رفته بود تشکیل شده است. دفتر اول شامل ۷۲ اثر و دفتر دوم شامل ۶۰ قطعه است. البته در توضیحات دفتر دوم به‌عنوان یک شعر بلند معرفی شده است.

جایزه شعر خبرنگاران، رقابت ادبی سالانه است که به آثار انتشار یافته در زمینه شعر به زبان فارسی در ایران و دیگر کشورهای فارسی‌زبان اعطاء می‌شود. جایزه شعر خبرنگاران، از آن به عنوان کتاب سال شعر خبرنگاران نیز یاد می‌شود، پاییز سال ۱۳۸۴ توسط محمد هاشم اکبریانی نویسنده و روزنامه‌نگار بنیان گذاشته شد. 

چهاردهمین دوره‌ جایزه‌ کتاب سال شعر به انتخاب «خبرنگاران»، همچون دوره‌های گذشته، در سه بخش کتاب سال، ویژه (شاعران بدون کتاب) و تجلیل (یک عمر فعالیت شعری)، با داوری جمعی از شاعران خبرنگار و فعال رسانه‌ در حوزه فرهنگ و ادبیات، برگزار شد.

سال گذشته هم در سیزدهمین دوره جایزه کتاب سال شعر به انتخاب «خبرنگاران»، مجموعه شعر مهدی مظفری ساوجی در بخش کتاب سال، سیده محبوبه بصری از بوشهر در بخش ویژه شاعران بدون کتاب و «فرزانه خجندی» از تاجیکستان نیز در بخش تجلیل از یک عمر فعالیت و دستاورد شعری، ازسوی هیات داوران این جایزه انتخاب و تقدیر و تجلیل شدند.

امسال نیز در دوره چهاردهم، شاعرانی از شهرها و استان‌های مختلفی چون لرستان، خوزستان، زنجان، تهران و کابل موفق شدند به‌عنوان نامزد بخش ویژه این جایزه معرفی شوند.

برچسب‌ها علی نجفی محمدعلی اسلامی ندوشن ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علی نجفی محمدعلی اسلامی ندوشن ایران علی نجفی محمدعلی اسلامی ندوشن ایران اخبار کنکور شعر خبرنگاران کتاب سال شعر علی نجفی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۶۴۸۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«بخوانیم و بسازیم» شعار سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

به گزارش حوزه فرهنگ و هنر خبرگزاری تقریب، علی رمضانی قائم مقام و سخنگوی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، در پیامی در حساب کاربری خود در فضای مجازی نوشت: بخوانیم و بسازیم» به عنوان شعار سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران انتخاب شد.

«بخوانیم و بسازیم» شعار محوری فعالیت‌های کتابی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال ۱۴۰۳ نیز خواهد بود.

شعار سی‌وچهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و فعالیت‌های سال گذشته (۱۴۰۲) «آینده خواندنی است» بود که با استقبال مردم نیز مواجه شد. سی‌وسومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نیز با شعار «با کتاب سلامتیم» برگزار شده بود.

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت در مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • برگزاری اختتامیه چهارمین جایزه ملی داستان حماسی در خرداد
  • کتاب های عجیب و غول پیکر یک کشیش! (+عکس)
  • فراخوان جایزه مهرگان علم (علم برای همه) دوره‌های هجدهم و نوزدهم منتشر شد
  • شعار نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران انتخاب شد
  • معرفی نامزدهای اولین دوره جایزه داستان کوتاه گارنت
  • انتشار فراخوان دوره‌های ۲۳ و ۲۴ جایزه مهرگان ادب
  • «بخوانیم و بسازیم» شعار سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران
  • «بخوانیم و بسازیم» شعار سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شد
  • «بخوانیم و بسازیم» شعار نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شد
  • جایزه «مهرگان» فراخوان داد