Web Analytics Made Easy - Statcounter

یکی از خلاء های قانونی در پرداخت بیمه بیکاری به افرادی است که قرارداد کاری مطابق قانون کار ندارند. بعد از تأکیدات رهبری برای بیمه افرادی که بیمه ندارند, وزارت کار مکلف به بررسی شد, بررسی ها حاکی از این است که قانون بیمه بیکاری نیازمند اصلاح است. - اخبار اقتصادی -

­به گزارش  خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در جلسه  چند روز گذشته جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با حضور  حضرت آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب در حسینه امام خمینی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از نکات مهمی که ایشان در آن جلسه تأکید کردند، توجه به بیمه بیکاری افرادی بود که بیمه تأمین اجتماعی نداشتند.

پس از فرمایشات رهبری؛ علی ربیعی, سخنگوی دولت با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری نسبت به بیکار شدن شاغلین غیررسمی افزود: در کشور 6 میلیون شغل غیررسمی داریم که تحت پوشش بیمه نبودند که در مرحله اول از یک میلیارد یورو صندوق توسعه ملی 300 میلیارد تومان برای بیمه بیکاری اختصاص دادیم.

 ربیعی گفت: در حال حاضر وزارت رفاه مکلف به انجام این کار شده است و در جلسه امروز این وزارتخانه وضعیت افراد آسیب دیده از کرونا بررسی شد.

اکنون علاالدین ازوجی، مدیرکل دفتر سیاستگذاری و توسعه اشتغال وزارت کار گفت: از بُعد بیمه بیکاری برآورد‌هایی که داشته ایم در سطح کلان کشور تقریبا 1 میلیون و 500هزار نفر (شغل) به صورت رسمی و غیر رسمی آسیب دیده اند، اما بر اساس آمار رسمی و ثبت شده در سامانه روابط کار، حدود 850 هزار نفر بود که 730هزار نفر مشمول بیمه بیکاری بودند و متناسب با سیاست‌هایی که ستاد ملی کرونا داشت بیمه بیکاری 670هزار نفر پرداخت شده و 60هزار نفر در حال پرداخت است.

ازوجی گفت: از خرداد به این طرف بخش عمده‌ای از این افراد مشغول به کار شدند و طبق اطلاعات ثبتی که ما داریم تقریباً 193هزار نفر آن‌ها کماکان بیکارند که معرفی شدند به بیمه بیکاری بلند مدت سازمان تامین اجتماعی.

وی افزود: سرعت عمل و پرداخت سامانه‌ای که طراحی شده بود برای حمایت از واحد‌های اقتصادی آسیب دیده سامانه‌ای بود که همه اصناف و کارفرمایان و خویش فرما‌ها می‌توانستند ثبت نام کنند و مشکلی نبود، اما برآورد‌هایی که ما داشتیم تقریبا 3میلیون و 700هزار واحد اقتصادی به شدت آسیب دیدند، اما از 31استان فقط 554پروند (حدود 30درصد) ثبت نام کردند.

مدیرکل دفتر سیاستگذاری و توسعه اشتغال وزارت کار گفت: از بعد کارشناسی هم متقاضیان استقبال نکردند هم بانک ها، بالاخره منابع 40هزار میلیارد تومان باید پرداخت می‌شد، آنجا هم بحث این است که دو سومش منابع خود بانک است.

ازوجی گفت: 554هزار پرونده آن‌هایی است که ارسال شد به بانک ها، بحث‌هایی که مربوط به ستاد کرونا بود بانک‌ها اعمال کردند، تا سطح 200 میلیون بر اساس ضوابط بخشنامه ستاد ملی کرونا عمل می‌شد و بالاتر از آن طبق ضوابط خود بانک ها، در خصوص چک برگشتی ستاد ملی کرونا تصویب کرد که تسهیلاتی که برای کروناست مشمول چک برگشتی نیست و بانک‌ها رعایت کردند و اگر مصادیقی هست که رعایت نشده اعلام کنند ما پیگیری می‌کنیم.

*7میلیون بیمه شده مشمول بیمه بیکاری نشدند

شکوری مدیر کل امور بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی هم گفت: حدود 850هزار نفر در سامانه وزارت کار از 23اسفند ثبت نام کردند منتها حدود 120هزار نفر مشمول قانون کار نبودند،چون یکی از شرایط پرداخت بیمه بیکاری این است که افراد مشمول قانون کار باشند. بر اساس تصمیماتی که گرفته شد و پالایشی که شد حدود یک میلیون و 52هزار نفر افرادی بودند که در فاصله زمانی اسفند 98تا اردیبهشت که زمینه پرداخت آن‌ها ماه به ماه فراهم شد که 990هزار نفر دریافت کرده اند مقرریشان را و 62هزار نفر باقی مانده است تا پرداخت ایام کرونا تمام شود.

شکوری با بیان این که ما هفت مرحله مقرری بیکاری را پرداخت کرده ایم گفت: ما بر اساس تصمیمات معاونت اقتصادی ریاست جمهور 14رسته شغلی را از امهال 9ماهه 20درصد سهم کارفرما برایشان پیش بینی کرده ایم. یعنی در واقع ما بیش از هزار تا هزار و پانصدهزار میلیارد تومان منابع درآمدمان را امهال داده ایم به اسفند 99یعنی 9ماه امهال شده برای 20درصد کارفرما؛ و مهم‌تر از همه افرادی که از خرداد به بعد بیکار شده اند توانسته ایم مقرره بیکاری را طبق قانون بیکاری پرداخت کنیم یعنی حقوق کامل افراد به آن‌ها پرداخت می‌شود.

شکوری افزود: فرایند بیمه بیکاری باید به طور کامل الکترونیکی و غیر حضوری شود و از طرف دیگر قانون بیکاری ما صرفا برای مشمولان قانون کار تدارک دیده شده، وقتی با یک بحران مواجه می‌شویم قانون ظرفیت اجرا ندارد بنابراین در حال حاضر 14میلیون بیمه شده داریم که 7میلیون آن‌ها شامل بیمه بیکاری نمی‌شوند از این جهت قانون باید اصلاح شود.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: بیمه بیکاری وزارت کار قانون کار هزار نفر ستاد ملی بر اساس بانک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۶۵۷۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

مجلس شورای اسلامی در اصلاح مالیات بر عایدی سرمایه که از سوی شورای نگهبان مورد تایید قرار نگرفته بود، بورس را از مالیات بر عایدی سرمایه معاف کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، طبق مصوبه مجلس مالیات بر عایدی سرمایه حاصل از انتقال اوراق بهادار یا کالای مورد معامله در بهابازار (بورس‌ها) و بازارهای خارج از بهابازار (بورس) از قبیل صندوق‌های کالایی، صندوق‌های املاک و مستغلات و گواهی سپرده سکه طلا مشمول مالیات بر عایدی سرمایه نیست.

طی ماه‌های گذشته شورای نگهبان ایراداتی به طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی و ماده ۱۲ به همراه ۸ تبصره این طرح گرفته بود که از سوی مجلس اصلاح شد.

بر اساس این گزارش، طبق تبصره ۷ مقرر شد عایدی سرمایه حاصل از انتقال اوراق بهادار یا کالای مورد معامله در بورس‌ها و بازارهای خارج از بورس مانند صندوق‌های کالایی و صندوق‌های املاک و مستغلات و گواهی سپرده سکه طلا، مشمول مالیات نخواهد بود.

صدر ماده ۱۲ به این شرح اصلاح می‌شود: یک ماده به‌عنوان ماده ۴۶ ذیل فصل اول باب سوم قانون مالیات‌های مستقیم به شرح زیر الحاق می‌شود.

ماده ۴۶- کلیه اشخاص غیرتجاری انتقال‌دهنده "عین" یا "حق‌واگذاری محل" در خصوص انتقال دارایی‌های زیر مشمول مالیات بر عایدی سرمایه هستند:

۱- املاک با انواع کاربری و حق واگذاری محل ۲- انواع خودروی سواری دارای شماره انتظامی (پلاک) شخصی ۳- انواع طلا، نقره، پلاتین و مسکوکات آنها و جواهرآلات ۴- انواع ارز

تبصره یک و دو مالیات بر عایدی سرمایه چگونه اصلاح شد؟

تبصره یک و دو ماده ۱۲ به شرح زیر اصلاح شد:

تبصره یک- پس از استقرار بستر اجرایی موضوع ماده ۱۶ مکرر قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، صدور صورتحساب الکترونیکی تنظیم وکالت بلا عزل با موضوع انتقال دارایی‌های موضوع بندهای یک و دو این ماده در این قانون در حکم انتقال است و مشمول مالیات موضوع این فصل می‌‎شود و موکل اصلی یا موکلین بعدی وکالت بلا عزل مسئول پرداخت مالیات متعلق هستند. مبلغ درج شده در صورتحساب الکترونیکی موضوع ماده ۱۶ مکرر قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، مبنای محاسبه عایدی سرمایه دارایی‌های موضوع این تبصره است.

آئین‌نامه اجرایی این تبصره حداکثر یک سال پس از لازم‌الاجرا شدن این ماده، توسط سازمان با همکاری سازمان ثبت اسناد و املاک تهیه می‌شود و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

تبصره دو- در این قانون و قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، صدور صورتحساب الکترونیکی تعویض شماره انتظامی (پلاک) دارایی‎‌های مشمول مقررات شماره‌گذاری، در حکم انتقال دارایی‌های مذکور تلقی می‌شود.

تبصره ۳ و ۴ ماده ۱۲ به شرح زیر اصلاح شد:

تبصره ۳- اخذ مالیات موضوع این فصل مشروط به استقرار بستر اجرایی موضوع ماده ۱۶ مکرر قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان است.

تبصره ۴- پس از استقرار بستر اجرایی موضوع ماده ۱۶ مکرر قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، معاملات دارایی‌های موضوع بندهای یک و دو این ماده که مرتبط با فعالیت‌های شغلی نیستند، صرفاً مشمول مالیات موضوع این فصل هستند و مشمول مالیات موضوع ماده ۹۳ این قانون نمی‌شوند.

چه تبصره‌های دیگری اصلاح شد؟

تبصره ۵ و ۶ ماده ۱۲ به شرح زیر اصلاح شد:

تبصره ۵- در صورت فروش دارایی‌های موضوع بندهای ۳ و ۴ این ماده توسط اشخاص غیرتجاری به اشخاص موضوع اجزای ۳ و ۴ بند " ث" ماده ۱۶ مکرر قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، عایدی حاصل از انتقال دارایی‌های مذکور معاف از مالیات موضوع این فصل است. در صورت فروش دارایی‌های مذکور به سایر اشخاص، کل درآمد یا وجوه دریافتی حاصل از انتقال دارایی‌های فوق مشمول مالیات موضوع فصل ششم باب سوم این قانون می‌شوند.

تبصره ۶- اشخاص غیرتجاری بالای هجده سال که دارایی‌های موضوع بند ۳ این ماده را مستقیماً از اشخاص موضوع جز ۳ بند "ث" ماده ۱۶ مکرر قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان خریداری کرده‌اند می‌توانند دارایی‌ها را به سایر اشخاص غیرتجاری انتقال دهند.

ثبت این انتقال با درج شماره منحصر به فرد مالیاتی صورتحساب الکترونیکی خرید اولیه در حکم صدور صورتحساب الکترونیکی است و صورتحساب الکترونیکی مذکور با درج بلاعوض بودن یا درج مبلغ معامله فوق به‌صورت خودکار به کارپوشه غیرتجاری خریدار منتقل می‌شود. خریدار مکلف است ظرف ۳۰ روز از تاریخ درج صورتحساب الکترونیکی در کارپوشه غیرتجاری، نسبت به اعلام پذیرش یا عدم پذیرش این صورتحساب الکترونیکی اقدام کند. عدم اظهارنظر ظرف مدت مذکور به منزله عدم تأیید صورتحساب الکترونیکی مربوط است.

تبصره ۷ ماده ۱۲ به شرح زیر اصلاح شد:

تبصره ۷- عایدی سرمایه حاصل از انتقال اوراق بهادار یا کالای مورد معامله در بهابازار (بورس) ها و بازارهای خارج از بهابازار (بورس) از قبیل صندوق‌های کالایی، صندوق‌های املاک و مستغلات و گواهی سپرده سکه طلا، مشمول مالیات موضوع این فصل نیست.

تبصره ۸ ماده ۱۲ به شرح زیر اصلاح شد:

تبصره ۸- اخذ مالیات موضوع این ماده، مانع از اجرای سایر قوانین از قبیل قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیست. همچنین سازمان موظف است مجموع درآمدهای موضوع این فصل متعلق به هر شخص غیرتجاری را برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارسال کند.

منبع: فارس

کد خبر 747146

دیگر خبرها

  • معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد
  • کاهش نرخ بیکاری در اردستان
  • این افراد امسال مشمول پرداخت مالیات می‌شوند/ جزئیات
  • تعیین دارایی‌هایی که انتقال آن مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می‌شود
  • فقط نیم درصد از مردم مشمول قانون مالیات بر سوداگری می‌شوند
  • کمتر از نیم درصد مردم مشمول «قانون مالیات بر سوداگری» می‌شوند
  • کمتر از نیم درصد جمعیت مشمول قانون مالیات بر سوداگری هستند
  • آموزشیاران نهضت سواد آموزی مشمول قانون رتبه بندی معلمان هستند
  • کمتر از نیم درصد مردم مشمول قانون مالیات بر سوداگری می‌شوند
  • اصناف گیلان موافق بی بند و باری در حوزه عفاف و حجاب نیستند