Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-24@20:34:54 GMT

کرامت مهمترین موضوع در تربیت و رشد انسان است

تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۶۶۹۵۷

کرامت مهمترین موضوع در تربیت و رشد انسان است

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی، نماینده ولی فقیه در استان قزوین در شورای همکاری حوزه علمیه و آموزش و پرورش استان قزوین اظهار کرد: نباید بر اساس عادت‌ها سراغ دغدغه‌ها برویم چرا که دچار روزمرگی شده و اهداف اصلی محقق نمی‌شود.

وی تصریح کرد: خدای متعال بنیانگذار تعلیم، تربیت و آموزش است و آیات نخستین قرآن کریم نیز در این خصوص نازل شده و نشان دهنده اهمیت و تأثیر تعلیم، تربیت و آموزش است و همه شالوده‌ی آموزش و پرورش در آن دیده شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امام جمعه قزوین بیان کرد: اگر این جلسات تشکیل می‌شوند می‌باید تکلیف‌ها را مشخص کنیم و دستورات دینی و الهی و نگاه بنیانگذاریِ تعلیم و تربیتی خداوند را مد نظر قرار دهیم و در تشکیلات آموزش و پرورش محقق کنیم.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین کرامت را مهمترین موضوع در تربیت و رشد انسان دانست و گفت: تلاش کنیم تا دانش‌آموزان در نظام آموزشی با کرامت آموزش ببینند و تربیت شوند و خداوند قرآن را به عنوان کتاب کرامت برای رسیدن به این هدف نازل کرده است و اگر کارها مایه قرآنی نداشته باشد، کرامت محقق نمی‌شود.

وی افزود: رسول گرامی اسلام (ص) فرموده‌اند قرآن را پیشوای خود بگیرید تا به مقصد اصلی ترسیم شده از سوی خدای متعال دست یابید و اگر قرآن را امام و پیشوای خود بگیریم به تقوا و کرامت که بالاترین جایگاه انسانی است، دست می‌بابیم.

رئیس شورای عالی حوزه‌های علمیه استان قزوین بیان کرد: ما به عنوان پیروان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) فرصت‌های بی‌بدیلی در نظام دینی داریم که در هیچ جای عالم دیده نمی‌شود و می‌توانیم با بهره‌گیری از آنها به اهداف عالی و متعالی ترسیم شده دین دست یابیم.

امام جمعه قزوین اضافه کرد: قرآن و فرمایشات اهل بیت(ع) از مهمترین فرصت‌هایی است که ما از آنها بهره‌مند هستیم و ضروری است برای تحقق اهداف دین و رساندن انسان‌ها به والاترین جایگاه کرامت از آنها بهره بگیریم و خداوند فرموده پیامبر (ص) با قرآن چیزهایی به شما تعلیم می‌دهد که غیر از این راه به آن دست نمی‌یابید.

وی آرمان‌های انقلاب اسلامی، فرهنگ دفاع مقدس و دفاع از حرم را نیز پشتوانه‌های مستحکم برای نظام آموزش و پرورش دانست که اگر چهره‌های فرهنگی و جهادگران عرصه تعلیم و تربیت از آن بهره بگیرند به مقاصد ترسیم شده‌ی نظام دینی دست خواهیم یافت.

انتهای پیام/

 

منبع: فارس

کلیدواژه: قزوین امام جمعه قزوین آیت الله عابدینی نماینده ولی فقیه در استان قزوین آموزش و پرورش استان قزوین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۶۶۹۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ویژگی‌های حضرت حمزه(س) در بیان قرآن و روایات

سخنران حرم مطهر حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها گفت: حدود ۳۰ آیه قرآن کریم به حضرت حمزه سید الشهدا تطبیق داده شده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، حجت‌الاسلام‌ ناصر رفیعی در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت، ضمن اشاره به سالروز شهادت حمزه سیدالشهدا(ع) و بزرگداشت وفات حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، ماه شوال را سالروز جنگ احد در مدینه دانست و اظهار داشت: جنگ احد در سال سوم هجری و به‌نوعی انتقام شکست مشرکین از مسلمین در جنگ بدر بود.

رفیعی افزود: این جنگ که در آغاز با پیروزی مسلمین همراه بود؛اما در نهایت به‌خاطر تخلف برخی، مسلمانان شکست خوردند و 70 نفر شهید شدند که حضرت حمزه سیدالشهدا(ع) یکی از این شهدای والامقام است.

 وی تبیینی از جنگ احد ارائه کرد و با بیان این که روزها در گردش است و یاری خدا در گرو استقامت در تلاش و همت است، «وَأَنْ لَیْسَ لِلْإِنْسَانِ إِلَّا مَا سَعَی» افزود: در جنگ احد وقتی شایع شد که پیامبر(ص) از دنیا رفتند، برخی فرار کردند؛ خداوند در قرآن کریم می‌فرماید؛ «أَفَإِنْ مَاتَ أَوْ قُتِلَ … ؛ آیا اگر پیامبر بمیرد یا کشته شود به سنت پیشینیان خود باز می‌گردید؟»؛ و نشان می‌دهد که اسلام شخصیت‌محور و وابسته به فرد نیست.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت ضمن اشاره به ایثارها و رشادت مسلمین در جنگ احد، با بیان این که حضرت حمزه(ع) محکم پای دفاع از پیامبر ایستاد، گفت: بازشناسی و معرفی حضرت حمزه را می‌توان از چهار طریق قرآن، احادیث پیامبر، کلمات ائمه اطهار علیهم‌السلام درباره حمزه و خود زندگی ایشان دنبال کرد.

 وی گزارشی از همایش بین‌المللی حضرت حمزه و تدوین کتاب هشت‌جلدی درباره این شخصیت ولای جهان اسلام ارائه نمود و بیان کرد: در ذیل حدود 30 آیه قرآن کریم به حضرت حمزه اشاره نموده، مفسرین و روایات آن را بر حضرت حمزه تطبیق داده‌اند که از جمله آن می‌توان به آیه 23 سوره احزاب «مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَی نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا» اشاره کرد.

رفیعی با بیان این که در جنگ بدر که در 17 رمضان روی داد هزار نفر از مشرکین در مقابل 313 نفر از مسلمین شکست خوردند؛ به سلحشوری‌های امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام، حضرت حمزه و عبیده در این جنگ اشاره نمود و یادآور شد: آیه 28 سوره ص و آیه 19 سوره حج را می‌توان تبیینی از این رویداد مهم تاریخ اسلام دانست.

 سخنران حرم مطهر بانوی کرامت به کلمات پیامبر(ص) راجع به حضرت حمزه اشاره و با بیان این که حمزه محبوب و موردتوجه پیامبر(ص) بود، گفت: پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله می‌فرمایند؛ کسی که به مدینه بیاید و به زیارت حمزه نرود به من جفا کرده است.

وی بر اهمیت پاسداشت سالروز شهادت حضرت حمزه تأکید نمود و اظهار داشت: پیامبر خدا فرمودند: «علی قائم العَرشِ مَکتوبٌ؛ حَمزةُ أسَدُ اللّه ِ و أسَدُ رسولِهِ و سَیّدُ الشُّهَداءِ»، بر ستون عرش نوشته شده است؛ حمزه، شیرخدا و شیر رسول خدا و سیّد شهیدان است.

 سخنران حرم مطهر بانوی کرامت به روایت نبوی «أَحَبُّ إِخْوَانِی إِلَییَ عَلِییُ بْنُ أَبِی طَالِبٍ وَ أَحَبُّ أَعْمَامِی إِلَییَ حَمْزَةُ» اشاره و حضرت حمزه را محبوب‌ترین عموی پیامبر دانست و تصریح کرد: پیامبر خدا در روایتی می‌فرمایند؛ حضرت حمزه اجازه نمی‌دهد، در روز قیامت محبینش وارد جهنم شوند؛ یعنی حضرت حمزه حق شفاعت دارد.

 وی روایات اهل‌بیت علیهم‌السلام دررابطه‌با حضرت حمزه را موردتوجه قرار داد و افزود: بر اساس شواهد تاریخی بعد از سقیفه وقتی امیرالمؤمنین علیه‌السلام از پله‌های مسجد پیامبر بیرون آمدند، در جمله‌ای نسبت به ناملایماتی که بر ایشان گذشت؛ فرمودند، «واحمزتا واجعفرا»؛ اگر حمزه و جعفر بود این جسارت‌ها انجام نمی‌گرفت.

رفیعی به فرازهایی از نامه 28 نهج‌البلاغه اشاره نمود و بیان کرد: امیرالمؤمنین علی (ع) در این نامه به معاویه می‌نویسد، ما مسلمانان افتخاراتی داریم که نخستین آن رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله است؛ افتخار دیگر ما حسن و حسین سید شباب اهل الجنه، فاطمه زهرا خیر نساء العالمین و حمزه سید الشهداست؛ حضرت در این نامه به حضرت حمزه افتخار می‌کنند.

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • سرمایه گذاری انسانی در ساماندهی نظام تعلیم و تربیت
  • شورای آموزش و پرورش بازوی اصلی دستگاه تعلیم و تربیت است
  • ویژگی‌های حضرت حمزه(س) در بیان قرآن و روایات
  • ضرورت گره گشایی از مسایل محلات و تربیت نیروی انسانی تراز انقلاب
  • مجمع استادیاران صالحین در بوشهر تشکیل شد
  • خسروپناه: تعلیم و تربیت اولویت اصلی شورای عالی انقلاب فرهنگی است
  • دوره توانمندسازی مربیان کودکستان‌ها در ۸ استان برگزار شد
  • لزوم توجه ویژه مسوولان مرکزی به خوابگاه دانشجویان متاهل
  • نظام تعلیم و تربیت در کشور نیازمند کیفیت‌بخشی است
  • فرایند مجوز دهی کودکستان‌ها در سراسر کشور انجام شد