Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، این ایالت‌ها در مجموع 101رأی از 270رأی الکترال انتخابات را دارند و برنده آنها، اغلب برنده انتخابات بوده است. طبق نظرسنجی‌ها، بایدن در این ایالت‌ها پیشتاز است، اما تجربه سال 2016و شکست هیلاری کلینتون در انتخابات نشان داده که این نظرسنجی‌ها چندان هم قابل اعتماد نیستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

باربارا اسلاوین، مدیربرنامه «آینده ایران» در شورای آتلانتیک در واشنگتن و یکی از شناخته‌شده‌ترین تحلیلگران مسائل ایران در آمریکا، اما معتقد است که وضعیت کنونی بایدن از کلینتون خیلی بهتر است. او همچنین معتقد است درصورت پیروزی ترامپ در انتخابات باید منتظر ادامه فشارهایش بر ایران باشیم. به گفته اسلاوین، بایدن اما به وعده‌اش برای بازگشت به برجام عمل خواهد کرد و در مقابل، فشارها را به سمت عربستان‌سعودی خواهد برد.

طی سال‌های اخیر دنیا شاهد آن بوده که آمریکا به یک کشور چندپاره تبدیل شده است. بر کسی پوشیده نیست که دلیل این چندپارگی هم شخص رئیس‌جمهور، دونالد ترامپ است. 4سال قبل این طبقه متوسط سفیدپوست آمریکایی بود که او را به قدرت رساند. او اکنون حمایت کدام بخش‌های جامعه آمریکا را دارد؟

 من در حوزه افکار عمومی تخصص ندارم، اما براساس نظرسنجی‌هایی که اینجا انجام شده می‌توان گفت که ترامپ پایگاه رأی خود در میان زنان را از دست داده است؛ فرقی نمی‌کند در چه طبقه‌ای. او دیگر مثل سال2016 رأی زنان را ندارد. سالمندان و جوان‌ها هم دیگر تمایلی به رأی دادن به او ندارند. مهم‌ترین پایگاه رأی او، در میان مردان سفیدپوست بدون تحصیلات دانشگاهی است. کارگران و ساکنان مناطق روستایی هم همچنان از او حمایت می‌کنند. در کنار اینها مسیحیان اوانجلیست را هم نباید فراموش کرد که برایشان مخالفت با سقط جنین اهمیت حیاتی دارد و این موضوعی است که مورد حمایت ترامپ هم بوده است. ثروتمندان هم هستند که خب، از کاهش مالیات بر ثروت که جزو سیاست‌های ترامپ بوده، منتفع شده‌اند.

یکی از نشانه‌های دودستگی در آمریکا همین ماجرای شیوع ویروس کرونا است. بخشی از جامعه معتقدند که باید آن را جدی گرفت و بخشی دیگر، و در رأس آنها، دونالد ترامپ معتقدند که ویروس کرونا را نباید جدی گرفت. این در حالی است که آمار مرگ‌ومیر در آمریکا در هفته‌های اخیر به‌شدت افزایش یافته است. به‌نظر شما سوء‌مدیریت دولت ترامپ، درنهایت در انتخابات به ضررش تمام خواهد شد؟

اگر ترامپ در انتخابات شکست بخورد، قطعا دلیل اصلی‌اش همین سو‌ء‌مدیریت در بحران کروناست که به آن اشاره کردید. ترامپ از ابتدای شروع همه‌گیری ویروس کرونا در آمریکا، آن را بی‌اهمیت جلوه داد و هیچ برنامه‌ ملی برای کنترل آن ارائه نکرد. این البته همه ماجرا نیست. او طی این مدت، دائما اطلاعات غلط به مردم داده و اصرار دارد که ویروس خودبه‌خود از بین خواهد رفت. ترامپ ماسک نمی‌زند و نتوانسته الگوی مناسبی برای مردم ما باشد. او حتی خود و خانواده‌‌اش را در معرض ابتلا قرار داد و مبتلا هم شد. اصرار او به برگزاری کمپین‌های انتخاباتی بزرگ و پرجمعیت بدون رعایت فاصله اجتماعی و بی‌توجه به پروتکل‌های بهداشتی، واقعا عجیب و غیرمسئولانه است. بدون شک همین مسئله تاکنون باعث مبتلا شدن صدها نفر شده است.

ترامپ شاید سابقه خوبی در مدیریت بحران کرونا نداشته باشد، اما به‌نظر می‌رسد در حوزه اقتصاد عملکرد بدی نداشته است. آیا رأی‌دهندگان آمریکایی از کارنامه اقتصادی او راضی هستند؟

اقتصاد هم وضعیتش خوب نیست. علت وضعیت بد اقتصادی آمریکا را باید در شیوع ویروس کرونا و سوء مدیریت در دولت ترامپ جست‌وجو کرد. پیش از همه‌گیری ویروس خب، وضعیت اقتصاد بد نبود و او هم دائما اعتبارش را از همان وضعیت می‌گرفت. آمارهای خوب اقتصادی هم دیگر رنگ‌ باخته و ترامپ نمی‌تواند در مبارزات انتخاباتی‌اش به آنها تکیه کند.

طی روزهای اخیر، روزنامه نیویورک‌تایمز در چند گزارش، اسنادی را منتشر کرده که نشان می‌دهد ترامپ با وجود درآمدهای کلان، مالیات بسیار کمی پرداخت کرده است. او اما در چین پول هنگفتی بابت مالیات به دولت این کشور داده است. رسوایی مالیاتی ترامپ احتمالا می‌تواند بر رأی مردم اثرگذار باشد؟

خب، این ماجرای رسوایی مالیاتی دونالد ترامپ اهمیت زیادی دارد؛ چراکه او دیگر نمی‌تواند جو بایدن را به فساد اقتصادی متهم کند. ترامپ در دومین مناظره انتخاباتی‌اش دائما موضوع فساد مالی هانتر بایدن، فرزند جو بایدن را پیش می‌کشید. همین باعث شد که بایدن هم بگوید که ترامپ بیش از آنکه به دولت آمریکا مالیات پرداخت کرده باشد، به دولت چین مالیات داده است. صحبت‌های بایدن در مورد رسوایی مالیاتی ترامپ، بسیار حساب شده و مؤثر بود. فراموش نکنیم که ترامپ هیچ‌گاه صورت‌های مالیاتی‌اش را منتشر نکرده است. برخلاف بایدن که این کار را انجام داده. تنها اطلاعاتی که در مورد پرونده مالیاتی ترامپ وجود دارد، همین گزارش‌هایی است که روزنامه نیویورک‌تایمز منتشر کرده است.

در روزهای باقی‌مانده تا انتخابات، رقابت تنگاتنگی میان 2نامزد در ایالت‌های چرخشی دیده می‌شود. به‌نظر شما نتیجه در این ایالت‌ها که درواقع سرنوشت انتخابات را رقم می‌زنند، به نفع کدام‌یک خواهد بود؟

من دوباره باید به‌نظرسنجی‌ها استناد کنم. براساس نظرسنجی‌ها بایدن وضعیت بهتری نسبت به 4سال قبل هیلاری کلینتون دارد. بایدن در ایالت‌های میشیگان، ویسکانسین و پنسیلوانیا از ترامپ جلو افتاده است. اینها همان ایالت‌هایی هستند که ترامپ در سال 2016توانست با پیروزی در آنها، درنهایت برنده انتخابات شود. فلوریدا هم یکی از دیگر ایالت‌های تعیین‌کننده است که رقابت 2نامزد در آنجا بسیار نزدیک است.

به نظرسنجی‌ها اشاره کردید؛ در سال2016 اکثر نظرسنجی‌ها به‌نفع کلینتون بود، اما درنهایت این ترامپ بود که پیروز انتخابات شد. ممکن است امسال هم همان اتفاق تکرار شود؟

چرا که نه، قطعا این امکان وجود دارد. اما ببینید امسال فاصله بایدن و ترامپ در نظرسنجی‌ها بسیار بیشتر از فاصله کلینتون و ترامپ در سال2016 است. در کل محبوبیت بایدن هم بیشتر از کلینتون است. همانطور که قبلا هم اشاره کردم، مسئله بحران کرونا برای رأی‌دهندگان آمریکایی اهمیت بسیار بالایی پیدا کرده و ترامپ وضعیتش در این رابطه هیچ خوب نیست. امسال ماجرای افشاگری در مورد ایمیل‌های کلینتون هم در میان نیست که در روزهای آخر به داد ترامپ برسد و ناگهان ورق را به نفع او برگرداند.

در سال2016 افشاگری در مورد پرونده استفاده هیلاری کلینتون از ایمیل‌های شخصی در دوران تصدی پست وزارت خارجه باعث شد او بازنده انتخابات شود. شگفتی اکتبر انتخابات قبلی همین ماجرا بود. به‌نظر شما امسال شگفتی اکتبر چه بود؟

برای من، شگفتی اکتبر مبتلا شدن خود ترامپ به کرونا بود. این اتفاق نشان داد که او چقدر آدم بی‌ملاحظه و بی‌مسئولیتی است.

کمی به مسائل سیاست خارجی بپردازیم. دوره ریاست‌جمهوری ترامپ خیلی چیزها را در زمینه سیاست خارجی آمریکا تغییر داده است؛ چه در مقابل دوستان آمریکا و چه در مقابل دشمنان آن. اگر او دوباره رئیس‌‌جمهور شود، چقدر احتمال دارد رویکردهایش عوض شد؟

اصولا روسای جمهور در دوره دوم، دست‌شان برای ریسک کردن در حوزه سیاست خارجی بازتر است و آزادانه عمل می‌کنند. با این حال، ترامپ آنقدرها قابل پیش‌بینی نبوده و توقع رفتاری اصولی از جانب او، منطقی نیست. او در دوره اول ریاست‌جمهوری‌اش به ‌اندازه کافی کارهای عجیب و خطرناک انجام داده که تصور کردن دوره دوم حضورش در کاخ سفید، کار بسیار دشواری است.

به‌نظر شما، در دوره دوم هم سیاست فشار حداکثری علیه ایران را ادامه می‌دهد؟

به‌نظر من، ترامپ سیاست فشار حداکثری را ادامه می‌دهد؛ مگر آنکه ایران تسلیم شود یا امتیازهای مهمی بدهد. مطمئنم سعی خواهد کرد دیداری با رئیس‌جمهور ایران ترتیب دهد.

در مورد بایدن چطور؛ سیاست خارجی آمریکا در قبال ایران در دولت بایدن چگونه خواهد بود؟

بایدن یک رئیس‌جمهور سنتی خواهد بود. او تمرکزش را بر ترمیم روابط آمریکا با متحدان اروپایی و آسیایی‌اش خواهد گذاشت. موضوعاتی مثل ایران در اولویت او خواهد بود. من معتقدم او به وعده‌ای که برای بازگشت به برجام داده عمل می‌کند؛ درصورتی‌که ایران هم به تعهداتش بازگردد. بایدن سپس دیگر موضوعات مورد نظر آمریکا در قبال ایران را مطرح خواهد کرد و به‌دنبال مذاکرات تازه با ایران می‌رود. از سوی دیگر، فکر می‌کنم سیاست بایدن در قبال عربستان‌سعودی سختگیرانه خواهد بود. او به‌دنبال پایان دادن به جنگ یمن و پرداختن به مسئله حقوق بشر در عربستان است.

پربیننده ترین با ارزش‌ترین برندهای جهان معرفی شدند قیمت مسکن در آمریکا چقدر است؟ واکنش ترامپ به پیروزی بایدن در پنسیلوانیا عاملان گرانی طلا در سال آینده امشب ایران داغدار افغانستان است

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: دونالد ترامپ برجام جو بایدن فشار حداکثری انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا قیمت طلا قیمت لوازم خانگی سهام عدالت سیاست خارجی ویروس کرونا نظرسنجی ها نظر شما ایالت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۶۷۵۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترامپ : بایدن مقصر حمله ایران به اسرائیل است

رییس جمهور سابق آمریکا مدعی شد: ایران به دلیل ضعف دولت واشنگتن به اسرائیل حمله کرد.

به گزارش مهر، رییس جمهور سابق آمریکا این بار به بهانه حمله تنبیهی ایران علیه رژیم صهیونیستی، جانشین خود در کاخ سفید را هدف انتقاد قرار داد.

«دونالد ترامپ» رییس جمهور سابق آمریکا مدعی شد که «جو بایدن» رییس جمهورآمریکا در حمله موشکی و پهپادی گسترده ایران به اراضی اشغالی تا حدی مقصر است.

نامزد فعلی جمهوری خواهان در رقابت های انتخاباتی ۲۰۲۴ آمریکا گفت: فقدان رهبری از سوی جو بایدن باعث جسورتر شدن تهران شده است!

رییس جمهور سابق آمریکا مدعی شد که حملات ایران به این دلیل انجام شد که آمریکا ضعف زیادی نشان می‌دهد.

ترامپ درباره عدم حمایت بایدن از اقدام نظامی تل آویو علیه تهران گفت: نقطه ضعفی که ما نشان دادیم، غیرقابل باور است و اگر من بر سر کار بودم این اتفاق نمی افتاد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • دلزدگی مردم آمریکا از رقابت دوباره بایدن و ترامپ
  • ترامپ : بایدن مقصر حمله ایران به اسرائیل است
  • درخواست ترامپ برای اجتناب از پیگرد قضایی بررسی می‌شود
  • منحنی محبوبیت ترامپ برای انتخابات ریاست جمهوری نزولی شده/ بایدن کم کم در نظرسنجی ها بالاتر می رود
  • درخواست رسانه‌ها از ترامپ و بایدن برای برگزاری مناظره
  • اسرائیل زیر فشار حمله است
  • ترامپ: اسرائیل زیر فشار حمله است
  • سناتور آمریکایی: در سیاست‌ خارجی خود شکست خورده‌ایم/ بایدن عمدا جنگ اوکراین را طولانی کرده
  • ۶ ماه حساس برای جو بایدن
  • ترامپ: بایدن نمی‌داند چه غلطی می‌کند