Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@20:57:02 GMT

اعتراض علیه دولت فرانسه؛ مسلمانان خشمگین هستند

تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۶۸۱۳۲

اعتراض علیه دولت فرانسه؛ مسلمانان خشمگین هستند

بهگراش ایرنا ، دویچه وله آلمان روز دوشنبه در گزارشی به شرح  زیر افزود: اعتراض‌ها به سخنان امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه در مورد آزادی بیان در کشورهای اسلامی و به‌ویژه کشورهای عربی همچنان ادامه دارد. در بسیاری از کشورهای عربی و از جمله در قطر، کویت، اردن و نوار غزه، برخی از فروشگاه‌ها کالاهای ساخت فرانسه را بایکوت کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اعتراض در این کشورها پس از اظهارات روز چهارشنبه ۲۱ اکتبر امانوئل مکرون آغاز شده بود. مکرون غروب یکشنبه ۲۵ اکتبر (چهارم آبان) نیز با انتشار یک پست توییتری، از آزادی بیان دفاع کرده بود. مکرون از کشورهای اسلامی درخواست کرده است که به بایکوت کالاهای ساخت فرانسه خاتمه دهند.

اعتراضات در کشورهای اسلامی

بایکوت فروش و عرضه کالاهای ساخت فرانسه از روز یکشنبه ۲۵ اکتبر در بسیاری از کشورهای عربی آغاز شد. صاحبان فروشگاه‌ها در اردن، قطر و کویت  کالاهای فرانسوی را از قفسه‌ها جمع‌آوری کرده‌اند.

وزیر امور خارجه مراکش نیز انتشار مجدد کاریکاتورهای پیامبر اسلام را "وقیحانه" خواند و محکوم کرد. بنا بر اظهارات وزیر امور خارجه مراکش، آزادی بیان نمی‌بایست توهین به پیامبر اسلام را توجیه کند.

عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان نیز با انتشار چند پست توییتری امانوئل مکرون را متهم به "اسلام‌هراسی" کرد. نخست‌وزیر پاکستان گفت مکردن با اظهارات خود احساسات میلیون‌ها مسلمان در اروپا و سراسر جهان را جریحه‌دار کرده است.

عمران خان همچنین با  انتشار نامه‌ای خطاب به مارک زاکربرگ، مدیر اجرایی شبکه‌ اجتماعی فیسبوک، از او خواست پست‌های با مضمون "اسلام‌هراسی" را حذف کند.

سازمان همکاری اسلامی نیز کاریکاتورهای پیامبر اسلام را محکوم کرده و اعلام کرده است که رفتار امانوئل مکرون به مناسبات بین فرانسه و کشورهای اسلامی آسیب می‌رساند.

از سوی دیگر، ۲۴۰ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران نیز با انتشار بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن چاپ و انتشار کاریکاتور پیامبر اسلام، دفاع امانوئل مکرون از چنین اقدامی را "گستاخانه" خوانده‌اند.

علی شمخانی، دبیر شورای امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران نیز اظهارات مکرون را "نابخردانه" توصیف کرده و به او توصیه کرده است، "بیشتر تاریخ بخواند."

امضاکنندگان بیانیه مجلس شورای اسلامی، هدف از انتشار کاریکاتورهای پیامبر اسلام و دفاع مکرون از این اقدام را تلاش برای جلوگیری از "رشد اسلام‌گرایی"  در فرانسه اعلام کرده‌اند.

پس از ترور ساموئل پتی، آموزگار ۴۷ ساله فرانسوی به علت نشان دادن کاریکاتور پیامبر اسلام، مکرون خواستار نظارت بر منابع مالی مساجد در فرانسه شده و حتی اقدام به بستن موقت یک مسجد نموده بود.

اردوغان، رئیس جمهور ترکیه نیز روز گذشته در واکنش به اظهارات رئیس‌جمهوری فرانسه گفته بود "مکرون به خاطر سیاست‌هایش در مقابل مسلمانان "نیاز به انجام تست روانی دارد".

پس از این اظهارات اردوغان، فرانسه سفیر خود را از آنکارا فراخوانده است. اردوغان از الزام "معاینه روانی" مکرون سخن گفته بود.

رئیس جمهوری ترکیه روز دوشنبه نیز خواستار تحریم کالاها فرانسوی شد. او گفت: "خطاب به مردم کشورم، هرگز تبلیغ مارک‌های فرانسوی را نکنید و به هیچ وجه کالاهای ساخت فرانسه را نخرید".

موضوع چگونه شروع شد؟

روز چهارشنبه ۲۱ اکتبر، امانوئل مکرون در مراسم بزرگداشت ساموئل پتی، از آزادی عقیده در فرانسه دفاع کرده بود. 

مکرون در این مراسم گفته بود که دولت فرانسه در کنار همه کسانی قرار می‌گیرد که در چارچوب دفاع از آزادی عقیده اقدام به چاپ و نمایش این کاریکاتورها بکنند. او تاکید کرده بود که حتی اگر بقیه نیز از دفاع از آزادی عقیده پا پس بکشند، فرانسه به دفاع از ارزش‌های سکولار ادامه خواهد داد.

افزون بر آن، امانوئل مکرون روز یکشنبه با انتشار یک پست توییتری به زبان‌های عربی و انگلیسی بار دیگر از الزوم دفاع از آزادی بیان و عقیده سخن گفته بود. مکرون گفته است: «تاریخ ما تاریخ مبارزه با جباریت و تعصب است. ما به این پیکار ادامه خواهیم داد.»

مکرون در این پست توییتری اعلام کرده بود که فرانسه با نفرت‌پراکنی مخالف است و خواستار گفت‌وگوی منطقی است. او بر دفاع از کرامت انسانی و ارزش‌های بنیادین تاکید ورزیده است.

پس از انتشار (تصاویر موهن )پیامبر اسلام از سوی روزنامه دانمارکی "یولاندز پستن" در سال ۲۰۰۶، موجی از اعتراضات در کشورهای اسلامی به راه افتاد. اعتراضاتی که به بهای جان ۱۵۰ نفر تمام شد.

پس از آن، انتشار کاریکاتورهای پیامبر اسلام در نشریه "شارلی‌ ابدو"، حمله تروریستی سال ۲۰۱۵ در پاریس را در پی داشت. ۱۲ نفر در اثر آن حمله تروریستی جان باخته بودند. محاکمه متهمان این حمله تروریستی در حال حاضر در پاریس ادامه دارد.

برچسب‌ها مجلس شورای اسلامی عمران خان پیامبر اکرم امانوئل مکرون پروندهٔ خبری مکرون و ماسک آزادی بیان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی عمران خان پیامبر اکرم امانوئل مکرون مجلس شورای اسلامی عمران خان پیامبر اکرم امانوئل مکرون اخبار کنکور کاریکاتورهای پیامبر اسلام کشورهای اسلامی امانوئل مکرون پست توییتری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۶۸۱۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

به مردم پاکستان که همواره از حق دفاع کرده‌اند افتخار می‌کنیم

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله «سید ابراهیم رییسی» رییس‌جمهور کشورمان امروز در نشست خبری با نخست وزیر پاکستان در اسلام آباد گفت: ابتدا باید از نخست‌وزیر و دولت پاکستان به خاطر میزبانی از هیات جمهوری اسلامی ایران تشکر کنم؛ ما امروز در شهر زیبای اسلام‌آباد هستیم و از همین سخن‌گاه، به مردم بسیار خوب و دین‌مدار پاکستان عرض سلام و احترام دارم.

وی‌افزود: به همه خانواده‌های پاکستانی در جای جای این کشور از طرف رهبری فرزانه انقلاب اسلامی و ملت بزرگ ایران، ابلاغ سلام دارم.

آیت‌الله رییسی اضافه کرد: به مردم پاکستان که همواره از اسلام و ارزش‌های اسلامی، مظلومان فلسطینی و غزه و حق و عدالت دفاع کرده‌اند و همواره در خیابان‌های شهرهای مختلف این کشور، آزادی قدس شریف را فریاد زده‌اند، افتخار می‌کنیم.

در حال تکمیل...

کد خبر 6085413

دیگر خبرها

  • ابراز اطمینان مکرون از پاک‌سازی رود سِن تا المپیک
  • نسل رویش‌های انقلاب اسرائیل را نابود خواهد کرد
  • شکایت حزب کنگره هند از مودی به دلیل اظهارات علیه مسلمانان
  • مسجد الاقصی به آغوش امت اسلامی بازخواهد گشت/ عمل به سنت رسول خدا(ص)؛ راهکار نجات مسلمانان
  • وزیر دفاع فرانسه: ایران یک چالش امنیتی برای اروپا است
  • مکرون: فرانسه خواستار استقرار آتش‌بس فوری و پایدار در غزه است
  • یاوه‌گویی وزیر دفاع فرانسه علیه ایران
  • دفاع در برابر ظالم، نه تنها مشروع بلکه واجب است
  • دفاع در برابر ظالم، نه تنها مشروع بلکه لازم و واجب است
  • به مردم پاکستان که همواره از حق دفاع کرده‌اند افتخار می‌کنیم