Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-19@01:12:32 GMT

دلایل پایین آمدن میل ازدواج در پسرها

تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۶۹۰۷۰

کارشناس مسائل ازدواج با اشاره به حدود شرعی رابطه دختر و پسر دلایل پایین آمدن میل ازدواج در پسرها را برشمرد. ناطقان: حمید حبشی کارشناس مسائل ازدواج در برنامه «بدون توقف» که چهارم آبان‌ماه از شبکه سه سیما پخش شد به بررسی روابط دختر و پسر از نگاه شرعی و احکام و حریم الهی پرداخت و گفت: رابطه بین دو جنس سه حریم دارد که خداوند برای بنده با خودش، پروردگارش و هستی قرار داده که اگر بخواهد مؤمنانه و شرعی عمل کند حفظ این سه حریم بر او واجب است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



حبشی با اشاره به اینکه روابط دختر و پسر را از سه منظر می‌توان بررسی کرد، به تحلیل این موضوع از منظر شرعی، اجتماعی و منظر روان‌شناختی و آثاری که به واسطه وجود این روابط می‌تواند دامن افراد را بگیرد پرداخت.

جسم و روح متعلق به خدا است پس روابط باید در حدود الهی باشد

وی در ادامه یادآور شد: از منظر شریعت خداوند سه حریم را برای انسان مقرر فرموده یک حریم مخصوص پروردگار است، اگر خداوند جسم و روحی را در اختیار ما گذاشته این اختیار خداوند را نفی نمی‌کند چون خالق اوست و من این جسم و روح را به عنوان امانت در اختیار دارم، لذا شما نمی‌توانید خودکشی کنید. در نگاه حریم اول خودکشی حرام است چرا که نمی‌توانید بگوئید جسم و عمر من است زیرا در تملک پروردگار است. لذا تنها رضایت خانم و آقا برای برقراری ارتباط ملاک نیست و باید اجازه الهی باشد، اینکه آقا و خانمی دوست دارند رابطه داشته باشند آیا این حد الهی را نفی می‌کند؟ نه، چون حریم الهی در جای خود قرار دارد و اگر خانم و آقا به آغوش هم بروند خداوند می‌گوید: تو مالک بدن خودت نیستی تو امانتدار آن هستی.

ورود بی اجازه به حریم افراد از منظر شرع

این کارشناس مسائل ازدواج با اشاره به اینکه حریم دوم مربوط به خداوند و بنده است، عنوان کرد: یعنی این رابطه باید با اجازه طرف مقابل باشد و من بدون اجازه نمی‌توانم وارد حریم شخص دیگری شده و مزاحم او شوم و حریم سومی هست که من آن را از منظر عشق خداوند به بنده‌اش می‌بینم چون اجازه داده که آن حریم را بنده بگذارد و آن تعیین مهریه است و در آن محدودیتی هم نگذاشته است. اگر کسی حریم اول را شکست مثلا با اینکه گفته شده خودارضایی حرام است، این کار را انجام داد و بعد توبه کرد خداوند می‌فرماید حریم اول را شکستی اما توبه‌ات را می‌پذیرم اما اگر مهریه را نداد، چون مال بنده است اگر بارها هم توبه کند نمی‌پذیرد و در حریم سوم قاطع و محکم ایستاده و نمی‌بخشد.

حدود روابط دختر و پسر از نظر شرع اسلام

مدرس دوره‌های ازدواج دانشجویی با تأکید بر اینکه رابطه دختر و پسر نیز این سه حریم را داراست، بیان کرد: رابطه بین دو جنس این سه حریم را دارد، یکی اینکه نیت و میل دو آدم کفایتی از حریم پروردگار نمی‌کند و نمی‌توانند بگویند ما خشنود بودیم پس خدا هم باید حلال کند، خدا که مالک بدن شماست برایش حدی گذاشته که شما اگر بخواهید مؤمنانه عمل کنید باید آن حد را رعایت کنید، قسمت دوم، ارتباطی است که بین حق بنده است، می‌خواهید ازدواج کنید باید خطبه خوانده شود، تا خطبه خوانده نشده و جواز الهی صادر نشده شما وارد حریم دوم نشدید، حالا این خانم اگر دوشیزه است با پدرش سطح رابطه‌ای دارد پس اجازه پدر واجب است این می‌شود حد بنده، بعد خانم باید مهریه بگذارد که این می‌شود حریم سوم.

احکام و حریم الهی اِعمال‌شدنی نیستند، تبیین‌ شدنی‌اند

این کارشناس مسائل ازدواج در ادامه اظهار کرد: این سه حریمی است که خداوند برای بنده با خودش، پروردگارش و هستی قرار داده که اگر بخواهد مؤمنانه و شرعی عمل کند حفظ این سه حریم بر او واجب است، پس وقتی از شرع حرف می‌زنیم نمی‌توانیم بگوئیم پیامک حرام است یا نه؟ اما موضوع این است که احکام و حریم الهی اِعمال‌شدنی نیستند، تبیین‌ شدنی‌اند و افراد باید با انتخاب خودشان به آنها روی بیاورند، دین و احکام دینی با اجبار که هیچ با اکراه هم پیش نمی‌رود، قرار نیست بگوئیم همه در این چارچوب قرار بگیرید.

دلایل پایین آمدن میل ازدواج در آقایان

حبشی در پایان با نگاهی به بررسی موضوع روابط دختر و پسر از منظر اجتماعی به دلایل پائین آمدن میل ازدواج در آقایان پرداخت و یادآور شد: در دهه اخیر بین شش تا ۱۶ درصد میل ازدواج در پسران پائین آمده که خود جوانان تنوع‌طلبی، وضعیت اقتصادی، کاهش مسؤلیت‌پذیری، پائین آمدن امید به زندگی، سربازی، انتظار امکانات مفصل، طولانی بودن شرایط دستیابی، طولانی بودن تحصیلات، نداشتن شغل از طرف پسر، نبودن تسهیلات و پشتیبانی اجتماعی و حاکمیتی و مواجهه با افراد مختلف و تنوع روابط و سختی انتخاب را از جمله دلائل این پائین آمدن رغبت به ازدواج می‌دانند. منبع: مشرق برچسب ها: پایین آمدن ، میل ازدواج ، پسرها

منبع: ناطقان

کلیدواژه: پایین آمدن میل ازدواج پسرها کارشناس مسائل ازدواج روابط دختر و پسر سه حریم پایین آمدن حریم الهی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۶۹۰۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هیچ توجیهی برای کوتاه آمدن از حجاب وجود ندارد

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام مرتضی آقاتهرانی در نطق میان دستور جلسه علنی امروز (سه شنبه ۲۸ فروردین ماه) مجلس شورای اسلامی، گفت: از ۷۵ سال پیش تاکنون که صهیونیست‌ها بخشی از خاورمیانه را گرفته و ادعا کردند که بیش‌تر از این نیز حقشان هستند، هر بار که اعراب با هم یکی شدند و در مقابل اسرائیل ایستادند، معمولاً صهیونیست‌ها شکست می‌خوردند.

وی ادامه داد: عملیات وعده صادق اقتدار مسلمان‌ها را نشان داد و افتخاری است که باعث خوشنودی اهل ایمان می‌شود. از نیروهای مسلح و همه کسانی که در این راستا تلاش کردند، سپاسگزاریم و به روح سردار حاج قاسم سلیمانی و سردار زاهدی درود می‌فرستیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: جهاد تبیین نباید دست کم گرفته شود و به لطف الهی در فضای مجازی و صدا و سیما روی برنامه «وعده صادق» کار شد و این حرکت قابل تقدیر است. بنابراین این مهم بود که چنین پاسخ کوبنده ای در دنیا مطرح شود. تبلیغ تأثیر زیادی دارد و ائمه جمعه باید فعالیت کنند تا مردم بیش‌تر در جریان این موضوع قرار بگیرند.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: صهیونیست‌ها کاری نمی‌توانند بکنند، اگر مرد هستند حمله کنند و بیایند درگیر شوند. خودشان هم می‌دانند که آمریکا با حدود ۶۰ کشور در جنگ تحمیلی با ایران جنگید، اما شکست خوردند.

وی ادامه داد: صهیونیست‌ها نامرد هستند، چرا که بچه‌های مدرسه‌ای را بمباران می‌کنند و به بیمارستان‌ها حمله‌ور می‌شوند. به آن‌ها می‌گویم که اگر مرد هستید، بیایید با رزمنده‌ها بجنگید اما می‌دانم که نمی‌توانند.

آقاتهرانی در ادامه با اشاره به اینکه درباره لایحه عفاف و حجاب گزارش تهیه و در صحن مجلس هم مطرح شد، اظهار کرد: باید ۳۲ دستگاه نسبت به این مسأله ورود کنند، اما متأسفانه فقط ۲ دستگاه ورود کردند که وزارت کشور و فراجا بود. اکنون هم فراجا پای کار است و همه دستگاه‌ها باید یاری کنند و پای کار بیایند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: بحث عفاف و حجاب یک جنبه دینی و یک جنبه قانونی دارد؛ ممکن است فردی بگوید هیچ دینی ندارم، اما کشور ما قانون دارد. این موضوع ۴۳ سال پیش در شواری انقلاب فرهنگی آمد و به هر دلیل بعضی‌ها عمل نکردند، اما الان برای بار سوم به شورای نگهبان رفته و ان‌شاءالله فردا بپذیرند و آخرین مرحله آن باشد.

وی تصریح کرد: البته نباید فقط فراجا وسط میدان باشد و قطعاً مجلس هم یاری می‌کند. عفاف و حجاب وجهه سیاسی، اخلاقی و اجتماعی و شرعی و دینی دارد بنابراین هیچ توجیهی برای کوتاه آمدن از آن وجود ندارد. قوانین باید بازدارنده باشد، لذا ۴۰ ماده عفاف و حجاب مربوط به دستگاه‌ها است و ۳۰ ماده شامل جرم انگاری می‌شود.

کد خبر 6079831 زهرا علیدادی

دیگر خبرها

  • دلایل افزایش وزن که از آن بی خبر هستید
  • رئیس‌جمهور: می‌گفتند روی موشک‌ها شعار مرگ بر اسرائیل ننویسیم
  • گفت‌وگوی وزیر کشور با سیل‌زدگان در کنارک + فیلم
  • افغانستان| فتنه گروه تروریستی داعش پایان یافته است
  • آمار و دلایل محبوبیت بازی های آنلاین منتشر شد
  • شرایط جوی مناسب نیست، سفر نروید
  • «لایحه امنیت زنان» در هزار توی آمدن یا نیامدن به صحن علنی مجلس
  • آقاتهرانی: هیچ توجیهی برای کوتاه آمدن از حجاب وجود ندارد
  • هیچ توجیهی برای کوتاه آمدن از حجاب وجود ندارد
  • رانندگان از سفر غیرضروری در سطح استان کرمان خودداری کنند