Web Analytics Made Easy - Statcounter

مهدی چناری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: با توجه به وجود آثار و بناهای تاریخی متعدد و محوطه‌ها و تپه‌های باستانی در دزفول و همچنین وجود آثار و اشیای مکشوفه فراوان از دوره‌های مختلف تاریخ در این شهرستان، لازم است یک موزه باستان‌شناسی برای نگهداری و به نمایش گذاشتن این آثار و اشیای تاریخی در دزفول راه‌اندازی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه پیگیری‌هایی برای راه‌اندازی این موزه در دزفول انجام شده است، افزود: دو محل توسط ما و مجموعه شهرداری برای تبدیل به موزه باستان‌شناسی در نظر گرفته شده است و این محل‌ها در کمیسیون مهر و میراث مطرح شده و در خصوص آنها بحث و تبادل نیز نظر صورت گرفته و موافقت‌های لازم برای هر دو محل نیز حاصل شده است؛ لذا در ادامه پروسه راه‌اندازی موزه یکی از این دو محل به عنوان مکان موزه انتخاب خواهد شد.

سرپرست اداره میراث فرهنگی دزفول عنوان کرد: با توجه به مشکلات مالی و کمبود اعتبار و همچنین طولانی بودن پروسه جذب اعتبار، وجود این محل‌های آماده می‌تواند باعث تسریع در تحقق هدف راه‌اندازی موزه باستان‌شناسی دزفول شود.

چناری خواستار همکاری و مساعدت فرماندار، نماینده و مجموعه مدیریت شهری برای راه‌اندازی این موزه شد و گفت: ایجاد و راه‌اندازی یک موزه باستان‌شناسی در دزفول علاوه بر جذب گردشگر و معرفی بیش از پیش سابقه تاریخی و تمدنی دزفول، می‌تواند خلأ وجود یک موزه باستان‌شناسی مناسب در استان را نیز پر کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بسیاری از اشیای باستانی و تاریخی کشف شده در دزفول در اختیار دانشگاه آزاد هستند، اضافه کرد: از آنجایی که این دانشگاه نیز پیشنهاد راه‌اندازی موزه را مطرح کرده است، می‌توانیم با همکاری و همفکری دانشگاه آزاد موزه باستان‌شناسی را در یکی از فضاهای این دانشگاه ایجاد کنیم؛ هر چند تلاش ما این است که موزه باستان‌شناسی در یکی از دو محلی که مورد نظر این اداره و شهرداری است، راه‌اندازی شود.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری دزفول به وجود تعداد قابل‌توجهی از اشیای تاریخی مکشوفه متعلق به دزفول در موزه ایران باستان اشاره کرد و گفت: در صورت راه‌اندازی موزه باستان‌شناسی در دزفول می‌توانیم اشیای تاریخی و باستانی متعلق به دزفول را که در موزه ایران باستان نگهداری می‌شوند، به صورت امانت در موزه دزفول نگهداری کنیم.

چناری یادآور شد: به منظور فراهم شدن امکان بازدید برای همه مردم بهتر است اشیای تاریخی در چرخش باشند، از سویی موزه ایران باستان به دلیل قرار گرفتن در مرکز کشور با استقبال زیادی از سوی مردم مواجه است؛ لذا بهترین کار این است که در صورت راه‌اندازی موزه باستان‌شناسی دزفول، بخشی از اشیای باستانی متعلق به منطقه دزفول که در موزه ایران باستان نگهداری می‌شوند، در موزه دزفول و بخشی در تهران نگهداری شوند؛ همچنین در خصوص اینکه آیا این آثار می‌توانند به صورت دائم در دزفول نگهداری شوند یا خیر نیز باید تحقیق و پیگیری شود.

کد خبر 5056981

منبع: مهر

کلیدواژه: شهرستان دزفول میراث فرهنگی خوزستان موزه ویروس کرونا آمار کرونا شیراز شیوع کرونا بوشهر شهرکرد نیروی انتظامی گرگان کرمانشاه شهادت امام رضا ع هفته ناجا مواد مخدر ستاد ملی مقابله با کرونا سانحه تصادف راه اندازی موزه باستان شناسی موزه باستان شناسی موزه ایران باستان اشیای تاریخی دو محل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۶۹۱۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۷۰ اثر موزه شوش مرمت شد

علی بویری گفت: باتوجه به وضعیت آثار شاخص و منحصر به‌فرد موجود در آنها که بعضاً سال‌ها بود در وضعیت نامطلوبی قرار داشت و جز پایش‌های موزه‌ای امکان حفاظتی دیگری نداشتند، پس از ارزیابی و اولویت‌سنجی براساس پایداری وضعیت و همچنین وضعیت نمایش موزه‌ای بر اساس اولویت‌های استاندارد این حوزه و ارزش‌گذاری بر حفظ آثار تاریخی و حفظ شأن و ارزشمندی آثار و نیز احترام به بیننده موزه‌ای، مرمت هفتاد اثر با نظارت معاون میراث‌فرهنگی استان و کارشناس پایگاه میراث‌جهانی به عنوان ناظر مقیم در دستورکار قرار گرفت.

سرپرست پایگاه میراث‌جهانی شوش ادامه داد: در این راستا، هفتاد شیء از بخش‌های مختلف پیش از تاریخ، تاریخی و اسلامی از جنس سفال و شیشه، به‌منظور عملیات حفاظت و مرمت به کارگاه و آزمایشگاه مرمت پایگاه میراث‌جهانی شوش انتقال یافتند و پس از طی فرآیند حفاظت و مرمت، به تالار‌های موزه و ویترین‌های نمایش برای بازدید عموم برگردانده شدند

او با اشاره به این‌که آثار تاریخی مرمت‌شده در این طرح شامل اشیایی از دوره‌های تاریخی مختلف از جمله پیش از تاریخ، ایلامی، هخامنشی، اشکانی، ساسانی و اسلامی و از جنس سفال و شیشه بودند افزود: شاخص‌ترین این آثار، لیوان‌های منقوش، ظرف‌ها وجام‌های پیش از تاریخ موزه بودند که وضعیت حفاظت و مرمتی آنها نامطلوب و به علت حساسیت آنها سال‌ها بود که دست‌نخورده باقی مانده بودند که در این طرح، اشیاءِ یادشده، بازبینی و مستندنگاری دقیق شدند و پاک‌سازی آثار از رسوبات و آلاینده‌های محیطی نیز انجام شد. همچنین حذف آثار مرمت‌های متعدد و کهنه و نیز الحاقات هم در دستورکار قرار گرفت و اتصالات جدید و مرمت بخش‌های کمبود با تکیه بر استاندارد‌های جهانی این حوزه و استحکام‌بخشی ساختار نیز روی آنها اجرا شد و برای مشاهده عموم دوباره در موزه قرار گرفتند.

بویری گفت: موزه باستان‌شناسی شوش در سال ۱۳۴۵، در جوار قلعه و محوطه باستانی شوش گشایش یافت و از شاخص‌ترین موزه‌های ایران به‌شمار می‌رود که آثار ارزشمندی از دوره‌های مختلف باستانی ایران را در خود جای داده است.

باشگاه خبرنگاران جوان خوزستان اهواز

دیگر خبرها

  • کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها در اردبیل برگزار شد+فیلم
  • حکمت الله ملاصالحی مؤسس فلسفه باستان شناسی است
  • از ابتدا پیوند عمیقی میان فلسفه و باستان شناسی وجود داشته است
  • ضرورت تامین اعتبار برای کاوش‌های باستان شناسی حیله ور
  • ۷۰ اثر موزه شوش مرمت شد
  • ضرورت تامین اعتبار برای کاوش‌های باستان شناسی در روستای حیله ور
  • کشف هزار و ۷۶۰ عدد سکه فلزی تاریخی از منزل یک روستایی در مراغه
  • مرتفع سازی حاشیه باغ گیاه شناسی متوقف شد
  • کشف یک هزار و ۷۶۰ سکه فلزی تاریخی از منزل یک روستایی در مراغه
  • ورود پژوهشگران ایرانی به «باستان شناسی جنایی» برای نخستین بار