Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-19@00:39:53 GMT

آیا کرونا باعث دچار شدن به دیابت می‌شود؟

تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۶۹۶۰۶

آیا کرونا باعث دچار شدن به دیابت می‌شود؟

ماریو بوئلنا، پدر ۲۸ ساله آمریکایی در ماه ژوئن (خرداد) دچار تب و تنگی نفس شد و به مدت بعدی آزمایش کرونا دچار شدن او به کووید-۱۹ را تایید کرد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ هفته‌ها بعد در حالی که به نظر می‌رسید ماریو در حال بهبودی است، او دچار احساس ضعف شد و شروع به استفراغ کردن کرد. او در ساعت ۳ بامداد روز اول اوت (۱۱ مرداد) روی کف خانه‌اش در شهر مسا در ایالت آریزونا افتاد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ماموران اورژانس او را به سرعت به یک بیمارستان مجاور بردند و پزشکان پس از بیرون آوردن او از حالت اغما در بخش مراقبت‌های ویژه بستری کرند. پزشکان به او گفتند ممکن بود به این علت بمیرد. تشخیص آنها که دچار شدن او به دیابت نوع یک بود، او را مبهوت کرد. او هیچ سابقه‌ای از این بیماری نداشت.

بوئلنا گفت دکترهایش به او گفتند «کووید دیابت را او در برانگیخته است.»

شرح حال بوئلنا و موارد مشابه بیانگر نگرانی جدیدی درباره رابطه خطرناک میان دیابت و کووید-۱۹ است که پزشکان و دانشمندان در سراسر جهان به فوریت در حال بررسی آن هستند. بسیاری از کارشناسان متقاعد شده‌اند که کووید-۱۹ می‌ةوان باعث ظهور دیابت – در برخی از بزرگسالان و کودکانی شود که عوامل خطرساز معمول این بیماری را ندارند- شود.

این موضوع که افراد دارای دیابت در معرض خطر بسیار بالاتر بیماری شدید و مرگ در صورت دچار شدن به کووید-۱۹ هستند، کاملا مستند شده است.

مقامات بهداشتی آمریکا در ماه ژوئیه (تیر) دریافتند که ۴۰ درصد افراد درگذشته به علت کووید-۱۹ در این کشور دیابت داشتند. اکنون مواردی مانند مورد بوئلنا نشان می‌دهند ممکن است رابطه میان دیابت و کووید-۱۹ دوطرفه باشد.

دکتر فرانسیسکو روبینو، پژوهشگر دیابت و صاحب کرسی جراحی باریاتریک و متابولیک (جراحی کاهش وزن) در کینگز کالج لندن می‌گوید:‌«کووید می‌تواند در افراد بدون سابقه دیابت باعث ایجاد این بیماری شود.»

روبینو گروهی از پژوهشگران بین‌المللی را سرپرستی می‌کند که موارد بیماران یاز این نوع را در سراسر جهان گردآوری می‌کنند تا یکی از بزرگترین اسرار این پاندمی را روشن کنند. به گفته او در ابتدا بیش از ۳۰۰ پزشک مواردی از این نوع را برای بازبینی در اختیار گذاشتند و انتظار می‌رود با بالا گرفتن دوباره شیوع کرونا در جهان شمار این موارد افزایش یابد.

به گفته روبینو، چنین مواردی از هر نقطه‌ای از جهان و از هر قاره‌ای گزارش می‌شوند.

موسسه‌ّای ملی بهداشت آمریکا نیز از پژوهشی درباره چگونگی تاثیر کروناویرس در بالا بردن قند خون و ایجاد دیابت حمایت می‌کنند.

در چنین مواردی، علائم دیابت ممکن است به سرعت ظهور کنند و شدت یابند و جان افراد را به خطر بیندازند. ظهور دیابت در این افراد ممکن است ماه‌ها پس از دچار شدنشان به کووید-۱۹ باشد، بنابراین ابعاد کامل این مشکل پیامدهای درازمدت آن ممکن است تا سال آینده روشن نشود. پژوهش‌های فشرده‌ای لازم است تا فراتر از شواهد موردی فزاینده ثابت شود که کووید-۱۹ می‌ةواند در مقیاس گسترده باعث ایجاد دیابت شود.

کروناویروس بر هر دو نوع دیابت اثر می‌گذارد

دیابت نوع یک هنگامی رخ می‌ٔهد که دستگاه ایمنی بدن به اشتباه به سلول‌های تولیدکننده انسولین در لوزالمعده حمل می‌کند و مانع از تنظیم قند خون می‌شود.

در دیابت نوع دو که شایع‌تر است، بدن بیماران انسولین تولید می‌کند، اما سلول‌های بدن به انسولین مقاوم می‌شوند و در نتیجه قند خون بالا می‌رود.

رابطه دیابت نوع یک با عفونت‌های ویروسی دیگر از جمله آنفلوانزا و سایر کروناویروس‌ها نشان داده شده است. معلوم شده است که عفونت‌ها بدن را دچار استرس می‌کنند و قند خون را بالا می‌برند. اما این روند مهمولا در بیماران مستعد ایجاد دیابت رخ می‌دهد و فقط برخی از افراد در نهایت دچار دیابت می‌شوند. دانشمندان هنوز کاملا علت این پدیده را درک نکرده‌اند.

پزشکان امسال همچنین شاهد مراجعه افرادی بودند که بدون داشتن عامل زمینه‌سازی برای دیابت نوع ۲- پس از دچار شدن به کووید-۱۹ دچار این نوع دیابت می‌شوند و با وضعیت اضطراری به بیمارستان برده می‌شوند.

علائم اولیه در دیابت نوع یک می‌تواند شامل تشنگی شدید، خستگی، ادرار مکرر و کاهش وزن باشد.

شیوع کرونا باعث شده است که شمار بیشتری از کودکان با علائم حاد ناشی از دیابت نوع یک که به آن کتواسیدوز دیابتی می‌گویند با اورژانس‌ها برده شود.

یک بررسی منتشرشده در ماه اوت بوسیله پژوهشگران امپریال کالج در لندن و چند بیمارستان دیگر نشان داد که موارد دیابت نوع یک در میان کودکان در اواخر ماه مارس (اوائل فروردین) تا اوائل ژوئن (اواخر خرداد) در مقایسه با دوره مشابه در سال‌های پیش تقریبا دو برابر شده است.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: آنفلوانزا پدر جهان کاهش وزن کودکان دیابت نوع یک کووید ۱۹ دچار شدن قند خون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۶۹۶۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعالیت ۷۵۰۰ آزمایشگاه پزشکی در کشور / کرونا؛ تجهیزات آزمایشگاهی را فرسوده کرد

کاظم وطن‌خواه در آستانه روز علوم آزمایشگاهی درباره وضعیت شبکه آزمایشگاهی کشور اظهار کرد: بیش از ۷۵۰۰ آزمایشگاه در حوزه بهداشت و درمان در بخش‌های دولتی، خصوصی، سازمان‌ها و نهادهای مختلف به ارئه خدمت مشغول هستند. آزمایشگاه مرجع سلامت در ساختار نظام سطح‌بندی و برنامه‌ریزی شبکه ملی آزمایشگاهی کشور در راس قرار گرفته است. همچنین آزمایشگاه‌های دولتی و خصوصی و آزمایشگاه‌های بهداشتی در حوزه درمان و بهداشت در سطوح مختلف دیگر قرار می‌گیرند.

گسترش شبکه آزمایشگاهی کشور در دستور کار

وی با بیان اینکه آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت، برنامه گسترش شبکه آزمایشگاهی کشور را بر مبنای اسناد بالادستی در دستور کار قرار داده، افزود: در حال حاضر،  برنامه راه‌اندازی و تاسیس شبکه‌های آزمایشگاه‌های پزشکی در بخش دولتی در دستور کار آزمایشگاه مرجع سلامت قرار گرفته است.

وی ادامه داد: لحاظ کردن برنامه شبکه‌های آزمایشگاهی در برنامه‌های ارتقای بهره‌وری وزارت بهداشت در سازمان ملی بهره‌وری ایران و همچنین لحاظ کردن برنامه « ایجاد شبکه آزمایشگاهی بهداشت طبق شیوه‌نامه آزمایشگاه مرجع» در برنامه عملیاتی و ابلاغ  آن به دانشگاه های علوم پزشکی  منتخب برای استقرار شبکه آزمایشگاهی جزو اقدماتی است که به منظور گسترش شبکه آزمایشگاهی کشور انجام شده است.

رئیس آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت با بیان اینکه استقرار شبکه آزمایشگاهی در سیستم دولتی  در سال ۱۴۰۲ در دانشگاه‌های منتخب به نحو مطلوبی انجام شده، اظهار کرد: طبق اسناد بالادستی، استقرار شبکه آزمایشگاهی در سایر دانشگاه‌های علوم‌پزشکی تا پایان سال ۱۴۰۲ به میزان حداقل ۸۵ درصد به سرانجام رسیده است.

وطن‌خواه با بیان اینکه آزمایشگاه‌های مرجع و همکار کشوری بیشتر در دانشکده بهداشت و انستیتو پاستور ایران مستقر و پاسخگوی نیازهای آزمایشگاهی کشور هستند، خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه  تشخیص بسیاری از بیماری‌های تحت مراقبت به تخصص علمی ویژه، صرف هزینه زیاد برای راه‌اندازی آزمایش‌های فوق‌تخصصی و در نتیجه تجهیز آزمایشگاه نیاز دارد که در مواردی به‌دلیل عدم بروز و شیوع کم یا مقطعی بودن بیماری، تاسیس آزمایشگاه تخصصی در همه دانشگاه‌های علوم‌پزشکی مقرون به صرفه نیست، به همین دلیل برای این بیماری‌ها، آزمایشگاه‌های مرجع کشوری بیماری و آزمایشگاه‌های همکار آزمایشگاه مرجع سلامت، انتخاب و اعتبار بخشی شده‌اند.

رئیس آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت ادامه داد: آزمایشگاه‌های مرجع کشوری بیماری و آزمایشگاه‌های همکار آزمایشگاه مرجع سلامت علاوه بر شرح وظایف مشترک، درارتباط با بیماری‌های مختلف شرح وظایف خاصی نیز بر عهده دارند. آزمایشگاه‌های مرجع و همکار کشوری عمدتا در دانشکده بهداشت و انستیتو پاستور ایران مستقر و پاسخگوی نیازهای آزمایشگاهی کشور هستند که تعداد آزمایشگاه‌های از این دست، ۲۱ مورد است.

وطن‌خواه با اشاره به ارتقای ظرفیت تشخیص شبکه آزمایشگاهی کشور برای بیماری‌های نوپدید خاطرنشان کرد: ارتقای ظرفیت تشخیص شبکه آزمایشگاهی تشخیص مولکولی و افزایش دامنه آزمایش‌های تشخیصی حوزه معاونت بهداشت از کووید-۱۹ به سایر عوامل بیماری‌زا که منشاء بالقوه تهدیدات زیستی هستند، از جمله CCHF، «تب دانگ»، «چیکن‌گونیا»، «سیاه زخم» و «لپتوسپیروز» در دانشگاه‌های منتخب ظرفیتی را برای تشخیص این گروه از بیماری‌های نوپدید و باز پدید ایجاد کرده که در حال توسعه است.

رئیس آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت درباره هزینه آزمایش‌ بیماری‌های نوپدید گفت: هزینه انجام آزمایش کووید-۱۹ بر اساس تعرفه مصوب گرفته می‌شود و در دیگر موارد براساس محاسبات دقیق و کارشناسی تعیین شده و پس از طی مراحل قانونی به تصویب می‌رسد. در صورت لزوم، تمام این موارد حسب مورد قابل بازنگری است.

وطن‌خواه با اشاره به ضرورت به‌روزرسانی تجهیزات آزمایشگاه‌ها گفت: با توجه به پاندمی کووید-۱۹، حجم زیادی از آزمایش‌های مختلف در شبکه آزمایشگاهی کشور به خصوص در بخش دولتی انجام شد که سبب فرسوده شدن ناوگان تجهیزات آزمایشگاهی شد. تا کنون در دو مرحله و با استفاده از وام بانک جهانی، بخشی از تجهیزات اصلی آزمایشگاهی شامل سل کانتر، اتوآنالایزر، ایمونواسی آنالایزر، میکروسکوپ، کشت خون خودکار، تعیین هویت و آنتی بیوگرام خودکار و همچنین دستگاه RT PCR تامین شده که حدود ۳۰ درصد از نیاز بخش دولتی را برطرف کرده است.

تجهیزات آزمایشگاهی بخش خصوصی نیازمند نوسازی

وی ادامه داد: در بخش خصوصی نیز نیاز به نوسازی تجهیزات آزمایشگاهی به خصوص سیستم‌های بسته وجود دارد که امیدواریم در تعامل با اداره کل تجهیزات و ملزومات پزشکی نسبت به بهبود وضعیت تجهیزات آزمایشگاهی گام‌های موثری برداریم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • پیگیری مطالبات جامعه آزمایشگاهیان کشور
  • دو بیماری‌ای که بیشتر مردم ایران را تهدید می‌کند
  • توانایی واکسن سازی ایران را جهانی کردیم
  • افزایش نرخ بیکاری در انگلیس به رقمی بی سابقه
  • از عوارض دیابت چه می‌دانید؟
  • ارتش ۸ شهید مدافع حرم را تقدیم انقلاب کرده‌ است
  • فعالیت ۷۵۰۰ آزمایشگاه پزشکی در کشور / کرونا؛ تجهیزات آزمایشگاهی را فرسوده کرد
  • یک خبر جدید درباره داروی معروف کاهنده قند خون
  • ارتباط شاخص توده بدنی با بیماری قلبی در افراد مبتلا به دیابت
  • ارتباط شاخص توده بدنی با بیماری قلبی در افراد دیابتی