Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-23@18:03:12 GMT

دزدی برق چیست وچه مجازاتی دارد؟

تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۷۰۱۹۳

براساس قانون برق دزدی جرم است و مجازات مخصوص به خود را دارد. ناطقان: دزدی و سرقت از جمله متداول‌ترین جرائمی است که در جامعه با آن مواجهه هستیم و قانون‌گذار برای مقابله با دزدان قوانین مختلفی را تنظیم کرده است.

اما گاهی اوقات دزدی وسیله یا مال شخص نیست بلکه فرد اقدام به برق دزدی می‌کند یعنی برقی که متعلق به خودش نیست و پولش را فرد دیگری می‌دهد استفاده می‌کند و به وسیله آن نور خانه خود را تامین می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



البته این جور محموله‌های زیادی را به خود اختصاص داده و فرد شاکی برای شکایت از این دو است باید شکواییه سرقت از برق را در دادسرا و دادگاه‌های کیفری مطرح کند فرد مجرم باید بر اساس قانون مجازات اسلامی مجازات شود.

هرکس بدون پرداخت حق انشعاب آب و فاضلاب، برق، گاز و تلفن مبادرت به استفاده غیر مجاز از آب، برق، تلفن، گاز و شبکه فاضلاب کند، علاوه بر جبران خسارت وارده به پرداخت جزای نقدی از یک تا دو برابر خسارت وارده محکوم می‌شود.

فرد شاکی می‌تواند از آن شخص که بدون اجازه از انشعاب و کنتور برق اقدام به استفاده غیر مجاز از برق کند با ارائه شکواییه سرقت برق در مراجع قضایی صالح شکایت خود را مطرح کند تا دادگاه به موضوع رسیدگی کرده و حکم مقتضی را صادر کند.

در ماده ۶۶۰ قانون  مجازات بیان شده هر کس بدون پرداخت حق انشعاب و اخذ انشعاب برق و مبادرت به استفاده‌ غیر مجاز از و برق کند علاوه بر جبران خسارت وارده به جزای نقدی معادل دو برابر خسارت وارده محکوم خواهد شد و اگر مرتکب این جرم از ماموران شرکت‌های مذکور باشد به حداکثر مجازات محکوم می‌شود.

بر همین اساس قانون‌گذار مجازات جرم سرقت برق را پرداخت جزای نقدی از یک تا دو برابر خسارت وارده به محکوم اعلام کرده است علاوه بر این فرد مجرم باید کلیه خسارات وارده را نیز جبران کند و اگر فرد مرتکب از ماموران شرکت برق باشد مجازات وی پرداخت دو برابر جزای نقدی و جبران خسارت خواهد بود. منبع: باشگاه خبرنگاران برچسب ها: دزدی ، برق ، مجازات

منبع: ناطقان

کلیدواژه: دزدی برق مجازات خسارت وارده جزای نقدی دو برابر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۷۰۱۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مجازات قاچاق سلاح گرم و سرد مشخص شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز با اکثریت آرا مجازات قاچاق سلاح گرم یا سرد جنگی یا سلاح شکاری با قطعات مؤثر یا مهمات را تعیین کردند. - اخبار سیاسی -

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، رسیدگی به جزییات طرح اصلاح قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز در دستورکار نمایندگان در جلسه علنی امروز (یکشنبه دوم اردیبهشت ماه) قرار دارد.

وکلای ملت پس از استماع نظرات موافقان و مخالفان با ماده هفت طرح مذکور با اکثریت آرا موافقت کردند.

بر این اساس یک ماده به شرح زیر که عنوان ماده 18 مکرر سه به قانون الحاق می‌شود:

ماده 18 مکرر سه - کلیه عواید حاصل از قاچاق و خرید و فروش اسلحه و مهمات این موضوع و نیز اموال مورد استفاده در ارتکاب جرائم مذکور به نفع دولت ضبط می‌شود. 20 درصد ارزش ریالی عواید موضوع این ماده در قالب بودجه سنواتی به سازمان کاشف اختصاص می‌یابد تا برای نیروهای عمل‌کننده در اجرای این قانون هزینه نمایند.

* مجازات قاچاق سلاح گرم و سرد مشخص شد

 نمایندگان مجلس شورای اسوکلای ملت در ادامه جلسه مواد 1 مکرر و 2 این قانون را به شرح زیر تصویب کردند:

«ماده 1 مکرر- در تبصره ماده (2) قانون عبارت «سلاح‌های آموزشی به عبارت «سلاحهای پی سی پی(pcp) و آموزشی اصلاح می‌شود.

ماده 2- ماده (5) قانون به شرح زیر اصلاح می‌شود:

ماده 5 - هر کس مرتکب قاچاق سلاح گرم یا سرد جنگی یا سلاح شکاری با قطعات مؤثر یا مهمات آنها شود یا نسبت به ساخت متصل کردن قطعات (مونتاژ) فروش با توزیع یا عرضه هر یک از آنها اقدام کند به ترتیب زیر محکوم می شود:

الف - سلاح سرد جنگی به حبس درجه 6 و جزای نقدی به میزان پنج تا هفت برابر ارزش روز آن
ب- سلاح شکاری یا مهمات آن یا قطعات مؤثر آن به حبس درجه پنج و جزای نقدی به میزان پنج تا هفت برابر ارزش روز آن
پ- سلاح گرم سبک غیر خودکار مهمات یا قطعات مؤثر آن به حبس درجه چهار و جزای نقدی به میزان پنج تا هفت برابر ارزش روز آن
ت- سلاح گرم سبک خودکار مهمات یا قطعات مؤثر آن به حبس درجه سه و جزای نقدی به میزان پنج تا هفت برابر ارزش روز آن
ث - سلاح گرم نیمه سنگین و سنگین مهمات یا قطعات مؤثر آن به حبس درجه دو و جزای نقدی به میزان پنج تا هفت برابر ارزش روز آن

تبصره 1- در صورت تکرار جرم مجازات حبس یک درجه تشدید می‌شود و مجازات نقدی نیز یک و نیم برابر افزایش می یابد و تخفیف مجازات به جز موارد مشمول ماده (17) این قانون قابل اعمال نیست.

تبصره 2- مرجع ارزش گذاری سلاح مهمات یا قطعات مؤثر موضوع این قانون، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح است.»

انتهای‌ پیام/

دیگر خبرها

  • با تخلفات کنکوری و مجازات‌های آن آشنا شوید
  • خسارت ۶۸۰ میلیارد تومانی بارندگی درخراسان جنوبی
  • افشای اسرار بیماران چه مجازاتی دارد؟
  • بررسی قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات روی میز مجلس
  • رای مجلس به اصلاح قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات
  • تشدید مجازات قاچاق و نگهداری سلاح غیر مجاز
  • کشف حجاب یک عنوان مجرمانه و مستوجب مجازات است
  • مجازات قاچاق سلاح گرم و سرد مشخص شد
  • تبلیغ «خرید و فروش سلاح» جرم است
  • ممنوعیت و مجازات