Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-03-29@01:42:28 GMT

آشنایی با اصول صحیح آب بندی خودرو

تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۷۰۲۲۲

آب‌بندی کردن خودرو یکی از ابتدایی‌ترین اقدامات بعد از خرید خودروی صفر است و درواقع به مدت زمان آماده شدن موتور و قطعات خودرو‌های صفر کیلومتر جهت استفاده طولانی مدت، آب بندی خودرو گفته می‌شود.

خبرگزاری میزان - خودروکار نوشت: بسیاری از افراد فکر می‌کنند که به علت افزایش دقت در ساخت موتور خودرو‌های جدید دیگر نیازی به آب بندی وجود ندارد و فقط خودرو‌های قدیمی به آب بندی نیاز داشته اند، اما باید توجه داشت که آب بندی صحیح موتور موجب دوام آن در دراز مدت می‌شود و در هزار کیلومتر اول بسیار حیاتی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در این بخش از دانستنی‌های خودرو شما را با طریقه صحیح آب بندی خودرو آشنا می‌کنیم پس اگر به تازگی خودرو خریده اید با ما همراه شوید.

چگونه خودروی صفر را آب بندی کنیم؟
اهمیت آب بندی خودرو در هزار کیلومتر اول

بیشتر افرادی که به تازگی ماشین خریده اند می‌دانند که آب بندی صحیح خودرو برای دوام بیشتر ماشین و سلامت موتور و صرفه جویی در هزینه‌ها ضروری است، اما این افراد شاید ندانند که آداب آب بندی خودرو‌های قدیمی، مانند تنظیم کاربراتور و سیستم جرقه، فیلرگیری و… در خودرو‌های امروزی دیگر انجام نمی‌شود و با آب بندی صحیح خودرو‌های امروزی آشنا نباشند.

در بسیاری از خودرو‌های باکیفیت امروزی احتمال بروز عیب و ایراد یا نشتی در کارکرد‌های زیر ۲۰ هزار کیلومتر بسیار پایین است. در ادامه نکاتی درباره آب بندی صحیح خودرو ارائه می‌کنیم که ممکن است تمام یا بخشی از این نکات بسته به نوع خودروی شما، توسط بخش خدمات پس از فروش شرکت فروشنده انجام شود.

آب بندی خودرو چه لزومی دارد؟
روش آب بندی خودرو:

بررسی همه چیز قبل از روشن کردن موتور

پیش از استارت زدن خودرو کاپوت را باز کنید تا مطمئن شوید همه متعلقات موتور سر جای خود است هر چند چندین مرحله کنترل کیفی برای خودرو‌های امروزی در نظر گرفته می‌شود. با بالا زدن کاپوت سلامت وایر‌ها، شل بودن سیم یا یک پیچ و سالم بودن کابل‌های سرباتری را بررسی نمایید.

نکات کلیدی درباره آب بندی خودرو

چک نمودن مایعات خودرو

قبل از روشن کردن ماشین روغن موتور و آب رادیاتور خودرو را چک کنید و اگر سطح آن‌ها از مقدار مجاز پایین‌تر است روغن موتور را به کمک مکانیک سیار خالی کنید و دوباره روغن موتور در آن بریزید، زیرا اگر چند روغن موتور باهم ترکیب شوند، موتور رسوب می‌گیرد.

برای اینکه مقدار مجاز روغن موتور را بدانید حتما به دفترچه مراجعه نمایید. اگر آب رادیاتور اندازه مجاز نبود آب لوله کشی را در رادیاتور نریزید و حتما از مایع مخصوص استفاده کنید، زیرا برخی از موتورخودرو‌های جدید نیازمند ضدیخ نسبتا بالایی در آب هستند. اگر چراغ هشدار بنزین روشن نیست و مایع هیدرولیک و ترمز به مقدار مناسب وجود دارد؛ خودرو را روشن کنید.

بعد از اینکه ۱۰۰۰ کیلومتر را با خودرو پیمودید روغن موتور را در نمایندگی‌های مجاز تعویض نمایید و از روغن توصیه شده توسط سازنده و فیلتر‌های مرغوب استفاده کنید، زیرا اگر روغن و فیلتر غیرمرغوب باشند عمر موتور کاهش پیدا می‌کند.

به طور منظم مایعات خودرو را چک کنید چر اکه ممکن است در ۱۰۰۰ کیلومتر اول آب رادیاتور کم شود و خودرو نشتی مایعات داشته باشد. اگر پس از استارت زدن و گذشت مدتی از کارکردن موتور، چراغ هشداری در صفحه پشت آمپر مانند چراغ چک موتور روشن بود، در اولین فرصت به نمایندگی مجاز مراجعه نمایید.

آب بندی خودرویی که به تازگی خریده شده
آیا خودرو‌های صفر کیلومتر امروزی نیاز به آب بندی دارند؟

استفاده از روغن معدنی (مینرال) معمولی

در صورتی که قصد انتخاب روغن معدنی دارید و می‌خواهید روغن سنتتیک را انتخاب کنید بهتر است تا پیش از ۶۵۰۰ کیلومتر اول برای آب بندی موتوراز روغن معدنی معمولی استفاده نمایید، زیرا اگر از روغن معمولی استفاده نکنید، موتور دچار افت کمپرس می‌شود و رینگ پیستون‌ها به خوبی دیواره سیلندر را آب بندی نمی‌کنند.

تعویض روغن موتور در فواصل زمانی کوتاه

روغن و فیلتر را در موتور‌های نو که در حال آب بندی هستند، زودتر تعویض کنید. برای زمان بندی تعویض‌های روغن و فیلتر به توصیه کارخانه سازنده عمل کنید و یک برنامه دقیق و مناسب برای تعویض روغن و فیلتر را طبق صلاحدید خودتان انتخاب کنید.

مثلا طی ۵۰ کیلومتر اول، شدت براده برداری قطعات موتور روی یکدیگر بسیار بالاست بنابراین می‌توانید روغن را به ترتیب پس از ۸۰ کیلومتر، ۵۰۰ کیلومتر و ۲۰۰۰ کیلومتر تعویض کنید. شما ممکن است هنگام تعویض روغن براده‌های فلز را با چشم مشاهده کنید، اما اگر در تعویض روغن سوم، نیز براده‌های آهن را مشاهده نمودید، ممکن است در موتور مشکلی وجود داشته باشد.

بهترین روش برای آب بندی خودرو
روش صحیح آب بندی خودرو‌های جدید

رانندگی با سرعت و دور موتور متغیر

در ۳۲۰ کیلومتر اول باید دور موتور و میزان فشار وارد بر موتور در رانندگی متغیر باشد. برای رانندگی به صورت مداوم نباید فشار بالایی بر ماشین وارد کنید و باید با دور پایین رانندگی کنید. همچنین برای رانندگی ۳۲۰ کیلومتر اول بهتر است خودرو خالی باشد.

زمانی که خودرو درحال حرکت است، بر پدال گاز فشار آورده و دور موتور را از دور ۲۰۰۰ تا ۳۵۰۰ بالا ببرید تا رینگ پیستون آب بندی شوند، اما بعد از آن، باید کمی استراحت به موتور با دور پایین بدهید.

توضیحات کامل درباره آب بندی خودرو صفر
نکات مهم درباره آب بندی خودرو و ماشین صفر

در صورتی که خودرو دنده‌ای است، پس از پیمودن ۱۰۰ کیلومتر، پدال گاز را تا نصف فشار دهید در حالی که خودرو در یکی از دنده‌ها درگیر است و دور موتور را به ۴۰۰۰ دور در دقیقه رسانده و بدون اینکه دنده را خلاص کنید پدال گاز را رها کرده و اجازه دهید خودرو آزادانه حرکت کند تا سرعت آن به ۳۰ کیلومتر در ساعت کاهش یابد.

این کار را باید ۵ تا ۶ بار انجام داد. پدال گاز را چند بار تا انتها فشار دهید و دور موتور را به ۴۵۰۰ دور در دقیقه برسانید و مانند حالت قبل اجازه دهید سرعت خودرو با قل خوردن تا ۳۰ کیلومتر در ساعت کاهش یابد.

تا ۸۰۰ کیلومتر بعدی دور موتور را زیر ۴۵۰۰ دور در دقیقه نگه دارید و مدت زمان کارکردن موتور در دور آرام یا آیدل را به حداقل برسانید و نگذارید که خودرو درجا کار کند. در ۸۰۰ کیلومتر اول، از رانندگی در ترافیک سنگین خودداری کنید.

آب بندی خودروی صفر دنده‌ای و اتوماتیک
توصیه‌های مهم در مورد آب بندی خودرو و ماشین صفر کیلومتر

سیستم ترمز

سیستم ترمز خودرو‌های صفر مانند لنت‌ها و دیسک‌ها آب بندی لازم ندارند، زیرا لایه محافظ نازکی بر روی سطوح آن‌ها قرار گرفته که هنگام پیمودن چند کیلومتر اولیه از بین می‌رود و ترمز‌ها حالت طبیعی به خود می‌گیرند. با ترمز‌های ناگهانی و شدید در سرعت‌های بالا تا ۱۰۰۰ کیلومتر اول، به سیستم ترمز آسیب نزنید و به آن فشار وارد نکنید.

بیشتر بخوانید: مروری بر تاریخچه ماشین‌های خودران

انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

برچسب ها: خودرو خودروسازان

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: خودرو خودروسازان درباره آب بندی آب بندی خودرو آب بندی صحیح دور موتور روغن و فیلتر کیلومتر اول دور موتور تعویض روغن روغن موتور پدال گاز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۷۰۲۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترخیص قطعی ۱۱ هزار و ۲۳۶ خودرو سواری از گمرکات در سال گذشته

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا از گمرک ایران، محمد رضوانی‌فر، معاون وزیر اقتصاد و رییس کل گمرک ایران با اعلام این خبر گفت: سایپا، ماموت خودرو و معین خودرو ایرانیان ۳ واردکننده اول خودرو سواری به لحاظ ارزش در سال ۱۴۰۲ بودند.

رضوانی‌فر گفت: در این مدت ۲ هزار و ۳۴۹ دستگاه خودرو سواری به ارزش ۲۸ میلیون و ۶۳۱ هزار دلار توسط سایپا، یک هزار و ۱۴۴ دستگاه خودرو سواری به ارزش ۲۴ میلیون و ۴۷۳ هزار دلار از سوی ماموت خودرو و ۹۸۰ دستگاه خودرو سواری به ارزش ۲۱ میلیون و ۵۷۰ هزار دلار توسط معین خودرو ایرانیان وارد شده است.

به گفته وی، پس از ۳ شرکت فوق، کرمان خودرو، بهمن موتور، صنایع اتومبیل‌سازی فردا، کرمان موتور، شرکت راسا موتور خاورمیانه، ایران خودرو و ایساکو کیش از دیگر واردکنندگان عمده خودرو سواری در سال ۱۴۰۲ بودند.

رضوانی‌فر اظهار داشت: واردات ۸ هزار و ۷۱۲ دستگاه خودرو سواری به ارزش ۱۵۵ میلیون و ۶۰۳ هزار دلار توسط ۱۰ شرکت فوق و مابقی از سوی سایر واردکنندگان انجام شد.

شایان ذکر است، در سال ۱۴۰۱ نیز ۴۱۱ دستگاه خودرو سواری به ارزش ۱۳ میلیون و ۳۸۴ هزار دلار وارد کشور شده بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • روش‌های راه اندازی خودرو در دمای انجماد
  • توقیف محموله ۱۰ تنی روغن موتور قاچاق در مراغه
  • مرسدس جی کلاس ۲۰۲۵ رونمایی شد؛ هیولای آفرود با موتور پرقدرت (+عکس)
  • لونر-پورشه میکست ؛ اگر تصور می کنید فناوری هیبرید در خودرو جدید است! (+تصاویر)
  • پیش از سفر‌های نوروزی چگونه خودروی خود را چک کنیم؟
  • نیسان روی ۳۰ خودرو جدید و هیجان‌انگیز کار می‌کند
  • ترخیص ۱۱ هزار و ۲۳۶ خودروی وارداتی در سال ۱۴۰۲
  • ترخیص قطعی ۱۱ هزار و ۲۳۶ خودرو سواری از گمرکات در سال گذشته
  • ترخیص قطعی ۱۱ هزار و ۲۳۶ دستگاه خودرو سواری از گمرکات
  • معرفی منهارت C63 S با ۱۱۲۰ نیوتن متر گشتاور از موتور ۲ لیتر! (+عکس)