Web Analytics Made Easy - Statcounter

به تازگی چالش عجیب و غریبی در فضای اینستاگرام به راه افتاده است که می‌تواند یک ناهنجاری بزرگ را در جامعه پایه‌گذاری کند.

به گزارش شریان نیوز،اگر جزء افرادی هستید که با دقت فضای‌مجازی و مخصوصاً فضای اینستاگرام را دنبال می‌کنید قطعا با چالش‌ها و هشتگ‌های داغ این فضا غریبه نیستید.

 

 

گسترش استفاده از شبکه‌های اجتماعی راه‌های سرگرمی جدیدی را برای نسل جوان باز کرده که این سرگرمی گاهی می‌تواند مثبت و گاهی نیز منفی باشد، چالش‌ها گاهی با دعوت شدن از طرف دیگران و گاهی به صورت خودانگیخته دنبال می‌شوند و تقریبا همگی محتوای تصویری دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از نخستین چالش‌هایی که جهانی شد «چالش سطل یخ» بود که برای افزایش آگاهی درباره بیماری‌ای ال اس به راه افتاد و انجمن‌ای ال اس آمریکا نیز کمک‌های مالی زیادی را با اجرای این چالش جمع آوری کرد.

چالشی که ذکر نامش هم حیا می‌خواهد!

چالش‌ها اگرچه گاهی دارای جنبه مثبت هستند، اما متاسفانه چالش‌های بی‌محتوا و زننده، بسیار بیشتر در میان جوانان رواج دارد و صد البته قشر نوجوانان و کودکان بیشتر در معرض خطر اجرا و انجام این چالش‌ها قرار می‌گیرند.

متأسفانه یکی از این چالش‌هایی که به تازگی در شبکه اجتماعی اینستاگرام به راه افتاده، چالش شرم آور برهنه کردن دیگران است، این چالش اگرچه گاه در خیابان و روی افراد غریبه انجام شده، اما به نظر موضوعیت آن بیشتر در محیط خانوادگی و در برخی موارد در یک جمع خانوادگی دنبال می‌شود و معمولا فردی که این چالش را انجام می‌دهد یک نوجوان است؛ انجام این چالش بی‌شرمانه زمانی تاسف‌بارتر می‌شود که نوجوانان ناآگاه و آموزش ندیده تنها برای آنکه بیشتر میان دوستان خود و دیگر کاربران دیده شوند، آن را روی پدر، مادر، پدربزرگ و مادربزرگ‌های خود اجرا می‌کنند که این موضوع می‌تواند باعث بروز یک ناهنجاری بزرگ شود.

یک جامعه شناس: ارزش‌ها از بین رفته است

جدا از اینکه دور از چشم خانواده‌ها و در شبکه‌های اجتماعی اتفاقات ناگواری برای نسل جوان کشور جریان دارد، نباید از یاد برد چیزی که برخی از خانواده‌ها را به مرز فروپاشی اخلاقی رسانده و ناگهان این گونه ظهور و بروز می‌کند، کم‌کاری والدین و نهاد‌های مسئول مانند آموزش و پرورش، در زمینه آموزش و تربیت کودکان و نوجوانان است در همین زمینه امان الله قرایی مقدم، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه شهید بهشتی در مورد این چالش گفت: فروریختگی فرهنگی، از بین رفتن ارزش‌ها و حسی گرایی در جامعه باعث می‌شود تا جوانان به این سمت بروند.

وی افزود: این موضوع طی دودهه اخیر رخ داده است و باید مسوولان فرهنگی و آموزشی قبل‌تر به این موضوع فکر می‌کردند و امروز نیز شاهد هستیم بسیاری از مسوولین آموزشی کشور نمی‌خواهند قبول کنند که تهاجم فرهنگی فقط یک جمله نیست و باید جلوی این موضوع گرفته شود.

جوانان را با فرهنگ ایران اسلامی آشنا کنید!

این جامعه شناس بازگشت جوانان را به هویت و فرهنگ ایران اسلامی لازم دانست و گفت: وقتی جوان با فرهنگ ایرانی و اسلامی آشنا نیست و دستگاه‌های آموزشی در این زمینه هیچ اقدامی اساسی انجام نمی‌دهند در نتیجه شاهد چنین ناهنجاری‌هایی هستیم.

قرایی مقدم گفت: مسوولان باید بدانند که این نوع چالش‌ها از یک گروه مشخص و با یک هدف خاص در میان جوانان طراحی و رواج داده می‌شود و هرچه سریعتر نسبت به آموزش فرهنگ ایران اسلامی به نسل جوان باید اقدام کنند.

شکاف میان والدین و فرزندان

یکی از مسائلی می‌تواند در سرعت بخشیدن به رواج چنین رفتاری در میان نوجوانان کمک کند، شکاف عاطفی و فکری میان والدین و فرزندان است، پدر‌ها و مادر‌های بسیاری از یک طرف هنوز نمی‌دانند چگونه با فرزند نوجوان خود تعامل کرده و نیاز‌های عاطفی اورا برطرف و به دنیای ناشناخته او نزدیک شوند و از طرف دیگر در مواجهه با تحولات سریع فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی عملا چندین گام عقب‌تر از آن‌ها هستند و به توصیه‌های کانال‌های تلگرامی‌ دل خوش کرده اند که اطلاعات غلط‌شان بیشتر از درست است و به جای آگاهی بخشی به والدین آن‌ها را دچار هراس و فاصله بیشتر با فرزندانشان می‌کنند.

لزوم ورود دستگاه‌های نظارتی

به نظر می‌رسد هرچه سریعتر باید نهاد‌ها و دستگاه‌ها در زمینه سواد رسانه‌ای جامعه و مخصوصا کودکان و نوجوانان اقدامات لازم را انجام دهند، همچنین ورود دستگاه‌هایی نظارتی مانند مجلس و قوه قضائیه به لزوم آموزش فرهنگی و سواد رسانه‌ای میان مردم نیز از ملزومات مهم کشور است که باید به آن هرچه سریعتر رسیدگی شود. همه می‌دانند با شعار دادن و استفاده از کلمات راهی پیش نخواهد رفت باید اقدامات عملیاتی با بهره گیری از کارشناسان انجام شود در غیر این صورت راهی پیش نخواهد رفت.

منبع: شریان

کلیدواژه: دستگاه ها چالش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shariyan.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شریان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۷۲۱۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سردار بلندپایه سپاه که نامش در سریال ضدایرانی آورده شد /همرزم سردار سلیمانی که جلوی تکفیری ها ایستاد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، «نبرد ما با دشمن و حضور ما در میادین جنگ تا زمانی که ظلم و تجاوزگری وجود داشته باشد، ادامه خواهد داشت.» این جمله مربوط به فرمانده جبهه مقاومت سردار شهید «سیدمحمد حجازی» است. فرمانده‌ای که رفیق حاج قاسم بود. او بعد از ظهور داعش، برای مقابله با این جریان تکفیری از سال ۱۳۹۳ پا به پای حاج قاسم در جبهه مقاومت حضور داشت.

بنابر گزارش فارس، عملکرد سردار حجازی در سالهای مبارزه با داعش سبب شد تا نام او را در لیست تحریم‌ها و لیست ترور رژیم صهیونیستی قرار دهند. حتی یک سریال آمریکایی و ضدایرانی ساخته شد که نام یکی از شخصیت‌ها سردار حجازی بود.

در سریال ضدایرانی هوملند، یکی از شخصیت‌ها به اسم مجید جوادی با نام مستعار «سردار حجازی» به عنوان یکی از فرماندهان ارشد سپاه معرفی و بسیاری از اقدامات تروریستی خارج از ایران به وی نسبت داده می‌شد. در حالی که سردار حجازی شخصیتی بود که رفت تا با گروهک تروریستی داعش مبارزه کند و ریشه ظلم و تجاوزگری را برچیند.

او مرد مجاهد و خستگی‌ناپذیری بود که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و غائله شمالغرب کشور، به آنجا رفت، وقتی هم که جنگ تحمیلی رژیم بعث عراق علیه ایران شروع شد، راهی جبهه جنوب شد. او در هشت سال دفاع مقدس مسئولیت‌های متعددی داشت و در برهه‌ای هم مسئول اعزام نیرو به جبهه بود؛ سردار حجازی در طول اعزام به جبهه چندین بار مجروح شد و تا زمان شهادتش از عوارض بمب‌های شیمیایی در جنگ، رنج می‌برد.

پس از جنگ تحمیلی تا زمان شهادتش مسئولیت‌های دیگری بر عهده گرفت که می‌توان به فرماندهی بسیج، جانشین ستادکل نیروهای مسلح، جانشین سپاه نیروی قدس اشاره کرد. یکی از کارهای مهم او بسیج که در راستای اهداف انقلاب اسلامی انجام داد، ایجاد بسیج سازندگی و تشکیل قرارگاه محرومیت‌زدایی بود.

سردار حجازی از اعضای هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع) بود که مقطع کارشناسی ارشد مدیریت دولتی را در دانشگاه تهران و دکترای مدیریت استراتژیک را در دانشگاه عالی دفاع ملی تحصیل کرد.

همسر سردار شهید حجازی درباره اعزام به لبنان، می‌گوید: «زمانی که قرار بود، به سردار حجازی مسئولیت نیروی قدس در لبنان را بدهند، با من مشورت کرد و گفت: نظر حضرت آقا هست که من بروم. من هم گفتم وقتی نظر حضرت آقا هست، برویم، من هم تابع و همراهت هستم. من و سردار حجازی به لبنان رفتیم و چند سال در آنجا بودیم. طوری که وقتی به همراه شهید حجازی به لبنان رفتیم، یک نوه داشتیم، زمانی که برگشتیم، ۶ تا نوه شده بودند.»

این فرمانده جبهه مقاومت ۲۹ فروردین سال ۱۴۰۰ بر اثر عارضه قلبی و عوارض ناشی از جنگ با مسئولیت جانشین نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ۶۵ سالگی به شهادت رسید.

27215

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1896412

دیگر خبرها

  • امضای توافق‌نامه اقتصادی و فرهنگی میان کره شمالی و بلاروس 
  • بلوف صهیونیست‌ها آژیر قرمز در اراضی اشغالی را به صدا درآورد
  • منظور از تاب‌آوری زنانه چیست؟
  • افسردگی شدید میان اعضای یک خانواده منتقل می‌شود
  • سردار بلندپایه سپاه که نامش در سریال ضدایرانی آورده شد /همرزم سردار سلیمانی که جلوی تکفیری ها ایستاد
  • نقش سلبریتی‌ها و فضای مجازی در موج گرایش به جراحی‌ها و خدمات زیبایی
  • فیک بیوتی
  • جامعه آزمایشگاهی حلقه واسط میان تلاشگران عرصه سلامت است
  • جزائر الیاسات؛ چالش مرزی عربستان سعودی با امارات
  • اعلام از سرگیری فعالیت بازرسان آژانس در ایران/ تصویب اقدامات ضد ایرانی بیشتر از سوی مجلس نمایندگان آمریکا/ تشدید تنش میان فرانسه و جمهوری آذربایجان با فراخوان سفیر