Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-16@09:53:35 GMT

توقع فرانسه از مسلمانان؛ لجوجانه و خودخواهانه

تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۷۲۵۳۶

توقع فرانسه از مسلمانان؛ لجوجانه و خودخواهانه

به تازگی یک کمپین گسترده علیه محصولات و تولیدات فرانسوی در میان کشورهای اسلامی به راه افتاده، چرا که مقامات پاریس به ویژه امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه از توهین‌ها به پیامبر اکرم (ص) حمایت کرده است.

وزارت خارجه فرانسه یکشنبه شب به وقت تهران از کشورهای اسلامی منطقه غرب آسیا خواست تا فراخوان برای تحریم کالای ساخت این کشور را متوقف کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنا بر اعلام خبرگزاری "رویترز"، وزارت خارجه فرانسه در بیانیه‌ای تحکم آمیز، با اشاره به تقاضاهای صورت گرفته در چند روز گذشته برای تحریم تولیدات فرانسوی از جمله محصولات غذایی این کشور، اعلام کرده که "درخواست‌ها برای تحریم کالاهای فرانسوی بی‌پایه بوده و این اقدامات باید به فوریت متوقف شود".

** انتشار کاریکاتور موهن؛  وحدت مسلمانان و غیرمسلمانان

داستان از آنجا آغاز شد که حدود دو هفته پیش یک معلم تاریخ فرانسوی در کلاس درس خود با نشان دادن کاریکاتورهای موهن از پیامبر (ص) توسط یک چچنی کشته شد و پس از آن نیز یک نشریه فرانسوی اقدام به باز انتشار این تصاویر موهن کرد.

بازانتشار کاریکاتوری موهن در نشریه فرانسوی در دو هفته گذشته خشم جوامع اسلامی را برانگیخته است. این خشم با سخنان "امانوئل ماکرون" در چهارشنبه هفته گذشته که به حمایت از این اقدام به بهانه آزادی عقیده پرداخته بود، شعله ور تر شد و مقامات برخی از کشورهای اسلامی از جمله رجب اردوغان رییس جمهور ترکیه و عمران خان نخست وزیر پاکستان، موضع ضداسلامی رئیس‌جمهور فرانسه را محکوم کردند.

رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه از ۸۰ میلیون نفر از ملت ترکیه خواست کالاهای فرانسوی را تحریم کنند و با این کار پاسخ مکرون را بدهند.

نخست وزیر پاکستان هم در واکنش به اظهارات اخیر رییس‌جمهور فرانسه در حمایت از اسلام‌هراسی گفت: باعث تأسف است که ماکرون عامدانه مسلمانان از جمله شهروندان فرانسه را تحریک می‌کند.

عمران خان در حساب توئیتری خود نوشت: «عیار یک رهبر این است که انسان‌ها را متحد کند، همان کاری که ماندلا می‌کرد، نه اینکه آنها را متفرق کند. این زمانی است که رئیس‌جمهور ماکرون می‌تواند التیام‌بخش باشد و فضا را از تندروها بگیرد. دو قطبی‌سازی بیشتر و به حاشیه‌راندن، بی‌تردید منجر به افراط‌گرایی می‌شود.»

نخست وزیر پاکستان تاکید کرده، «ماکرون با ترغیب به نمایش کاریکاتورهای کفرآمیز که اسلام و پیامبر ما (ص) را هدف قرار می‌دهند-واضح است که بدون هیچ‌گونه درکی از آن این اقدام صورت می‌گیرد- به احساسات میلیون‌ها مسلمان در اروپا و جهان حمله و آن را جریحه‌دار کرده است.»

همزمان نیز علمای دینی پاکستان و شماری دیگر از کشورهای اسلامی و عربی با صدور فتواهایی خواستار تحریم کالاهای فرانسوی شدند.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز این تحریکات را که به دنبال استمرار لجوجانه اقدامات اهانت آمیز به ساحت پیامبر رحمت (ص) در فرانسه و با حمایت برخی مقامات رسمی این کشور همراه بوده را به شدت محکوم کرده است.

حزب‌الله لبنان هم طی بیانیه‌ای اعلام کرد که «تمامی ادعاهای بی مورد در خصوص آزادی رأی و عقیده نمی‌تواند تعرض به مقام رسول‌الله (ص) را توجیه کند.

ماکرون دوباره پا را فراتر گذاشته و در اقدامی وقیحانه توهین به ساحت پیامبر اعظم (ص) را آزادی بیان دانسته و در مقابل انتقادهای اردوغان نسبت به خود را توهین قلمداد کرده و سفیر فرانسه در آنکارا را به پاریس فراخوانده است، اقدامی که حکایت از واهی بودن ادعای حمایت از آزادی بیان در فرانسه و غرب دارد.

 اما این اقدامات موجب نشد تا مکرون دست از لجاجت و اقدام سخیف خود بردارد و رئیس جمهور فرانسه بار دیگر از انتشار تصاویر موهن علیه پیامبر اسلام (ص) حمایت کرد و گفت که پاریس از موضع خود عقب نشینی نخواهد کرد.

«امانوئل ماکرون» در پیامی توئیتری مدعی شد که "هیچ چیز باعث عقب نشینی ما نمی‌شود. ما به تمامی اختلافات با روحیه صلح احترام می‌گذاریم!. هرگز سخنان نفرت انگیز را نمی‌پذیریم و از بحث منطقی دفاع می‌کنیم!. همواره از کرامت انسانی و ارزش‌های جهانی حمایت خواهیم کرد!"

روزنامه فرامنطقه‌ای "رأی الیوم" چاپ لندن هم در سرمقاله امروز (سه‌شنبه) خود به واکنش‌های جهان اسلام به اهانت "امانوئل مکرون" رییس جمهوری فرانسه علیه اسلام پرداخت و نوشت: این اظهارات اسلام ستیزانه، نه تنها برای فرانسه که برای کل اروپا نتیجه برعکس را رقم زد و مسلمانان را بار دیگر متحد کرد.

در این سرمقاله آمده است،  کشورهای ایران، ترکیه و پاکستان که یک سوم جمعیت جهان اسلام را دارند، در مقام مقابله با اهانت و زبان درازی مکرون برآمدند و با این کار مشروعیتی رسمی علیه پدیده اسلام هراسی و تبعیض نژادی رییس جمهوری فرانسه را آغاز کردند که در حال حاضر در جهان غرب درحال گسترش است.

در این مطلب تصریح شده که "اقدام‌ دروغین و سیاسی مکرون نه تنها برای فرانسه بلکه برای تمام اروپا نتایج کاملا عکس به دنبال داشته است و بار دیگر ادبیات جنگ‌های صلیبی را زنده کرده است".

رأی الیوم افزوده که "جهان اسلام  به دلیل جانبداری مذبوحانه و تحریک آمیز رئیس جمهوری فرانسه از کاریکاتورهای موهن به پیامبر اسلام (ص) و اقدام وی در بسیج افکار عمومی فرانسه علیه مسلمان که براساس آخرین نظرسنجی‌ها، ۱۵ درصد جمعیت فرانسه را تشکیل می‌دهند در فضایی سراسر خشم‌آلود به سر می‌برند".

هم اکنون فرانسه در شرایط کرونایی بسر می برد و در بسیاری از زمینه ها با اعتراض ها داخلی به دلیل بی عدالتی ها مواجه است و اعتراض های مقامات و مردم کشورهای اسلامی به ویژه درخواست تحریم کالاهای تولید فرانسه بر مشکلات مقامات پاریس افزوده است و با ادامه این روند در آینده نه چندان دور شرایط این کشور وخیم تر نیز خواهد شد؛ نکته مهمی که در این بین وجود دارد این است که اگر مسلمانان در تحریم کالاهای فرانسوی ثبات رای داشته باشند، مطمئنا مقامات فرانسوی ادب شده و دیگر به مقدسات مسلمانان و دیگر ادیان الهی توهین نخواهند کرد.

حالا فرانسه تحریم های کشورهای اسلامی را بی پایه می خواند و حکم می کند که این تحریم ها متوقف شود، که این نشان می دهد مکرون جوان یا لجوجانه و خودخواهانه تعمدا بر طبل اختلافات میان ملت ها می کوبد و یا دچار نوعی توهم شده است و توجهی ندارد که با نفرت افکنی نمی توان محبت و دوستی بدست آورد!

برچسب‌ها اسلام هراسی رجب طیب اردوغان فرانسه پاکستان آنکارا حزب الله لبنان پیامبر اکرم ژائير بولسونارو پروندهٔ خبری مکرون و ماسک آزادی بیان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اسلام هراسی رجب طیب اردوغان فرانسه پاکستان آنکارا حزب الله لبنان پیامبر اکرم ژائير بولسونارو اسلام هراسی رجب طیب اردوغان فرانسه پاکستان آنکارا حزب الله لبنان پیامبر اکرم ژائير بولسونارو اخبار کنکور کالاهای فرانسوی کشورهای اسلامی تحریم کالاهای جمهور فرانسه رییس جمهور رئیس جمهور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۷۲۵۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماکرون : امکان لغو مراسم افتتاحیه المپیک ۲۰۲۴ پاریس در فضای باز، وجود دارد

رئیس جمهور فرانسه با اشاره به تمهیدات این کشور برای برگزاری مراسم افتتاحیه المپیک ۲۰۲۴ در صورت تشدید مخاطرات امنیتی، لغو برگزاری افتتاحیه این رویداد را رد نکرد.

به گزارش ایرنا، امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه می‌گوید که اگر مخاطرات و تهدیدهای امنیتی بیش از حد باشد، امکان لغو مراسم افتتاحیه المپیک ۲۰۲۴ پاریس در فضای باز، وجود دارد.

ماکرون با اشاره به اینکه در این رویداد بزرگ نیروهای امنیتی در سطحی بی‌سابقه بسیج خواهند شد، تاکید کرد: با این حال، بسته به تحلیل و ارزیابی ما از شرایط، اگر به این نتیجه برسیم که مخاطراتی وجود دارد، برنامه‌های جایگزینی تدارک دیده‌ایم. در واقع، علاوه بر «پلن بی»، «پلن سی» هم وجود دارد.

مراسم افتتاحیه المپیک ۲۰۲۴ پاریس برای نخستین بار قرار است که خارج از فضای بسته و در رود سِن و اطراف آن برگزار شود. انتظار می‌رود حدود ۱۰ هزار ۵۰۰ ورزشکار در قلب فرانسه و در مسیری حدود ۶ کیلومتری، در قلب فرانسه روی رود سِن رژه را روی قایق برگزار کنند.

ماکرون گفته است که سازمان‌دهندگان به منظور محدود کردن مخاطرات امنیتی شاید اقدم به کاهش مسیر رژه ورزشکاران روی رود سن گرفته یا حتی «مراسم را به ورزشگاه استادوفرانس» منتقل کنند.

نگرانی‌های لجستیکی و امنیتی دولت فرانسه را مجبور به کاهش تعداد تماشاگران افتتاحیه المپیک از ۶۰۰ به حدود ۳۰۰ هزار نفر کرد.

همچنین دولت فرانسه تصمیم گرفته است تا حضور رایگان گردشگران در مراسم افتتاحیه به دلیل نگرانی‌های امنیتی، لغو شود. با این تصمیم، حضور رایگان تنها با ارائه دعوتنامه میسر خواهد بود.

بازی‌های المپیک تابستانی امسال از ۲۶ جولای تا ۱۱ آگوست (۵ تا ۲۱ مرداد) در پاریس برگزار می‌شود. سرویس‌های اطلاعاتی فرانسه پیش‌تر با اشاره به حمله تروریستی اخیر به حومه مسکو، از مقامات فرانسه خواسته‌اند تا مراسم پرزرق و برق افتتاحیه بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس را به دلیل نگرانی‌های عمیق امنیتی، لغو کنند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • مسلمانان در صورت یک‌دلی و یک‌صدایی به تمام حقوق پایمال‌شده خود می‌رسند
  • «وعده صادق» بازگشت اقتدار به جهان اسلام
  • تمامی مسلمانان جهان باید همانند ایران جانانه در مقابل استکبار بایستند
  • لغو افتتاحیه المپیک پاریس؟!
  • لفاظی‌های جدید ماکرون علیه ایران
  • ماکرون : امکان لغو مراسم افتتاحیه المپیک ۲۰۲۴ پاریس در فضای باز، وجود دارد
  • کاهش مصرف آب در شهر فرانسوی با ممنوعیت یخ و حذف وان حمام
  • کاهش مصرف آب در شهر فرانسوی با ممنوعیت استفاده از یخ و وان حمام
  • وعده صادق بازگشت اقتدار به جهان اسلام
  • هشدار امام درباره سکوت کشورهای اسلامی مقابل رژیم صهیونیستی