Web Analytics Made Easy - Statcounter

با زمزمه اتمام بند کمال خان در افغانستان نگرانی های زیادی در میان مردم سیستان دیده می شود. بسیاری از مشاغل وابسته به آب در آستانه نابودی است و تالاب هامون هم به زودی به کانون بحران شن و گرد و غبار تبدیل می‌شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصرهامون، شاید نسل جوان سیستان آخرین باری که تالاب هامون را پرآب دیده باشند به یاد ندارند، در چند سال اخیر هم فقط بخش کوچکی از این تالاب در حاشیه کوه خواجه آبگیری و دو سه ماهی سبب رونق گردشگری و صیادی در منطقه می شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این سال هایی که سیستان یکی از بزرگترین دوره های خشک سالی را تجربه کرد بسیاری از مشاغل از بین رفت، معیشت اغلب خانواده های سیستانی به صید و صیادی، کشاورزی و دامپروری وابسته بود و بسیاری از آن ها بیکار شدند.

مهاجرت از تنگه احد ایران آغاز شد، مردم چوب حراج به خانه ها و اموال خود زدند و با کمترین قیمت آن ها را فروختند و راهی شهرهای دیگر شدند.

اما هنوز بسیاری از سیستانی ها ترک دیار نکرده اند و بر ماندن اصرار دارند، در دوسه سال اخیر که سیلاب ها توانسته اندک رونقی به منطقه ببخشد امیدواری ها هم افزایش یافته، رونق کشاورزی، صیادی و دامپروری جان تازه ای به سیستان داده است.

اما این روزها در فضای مجازی خبرهای دیگری از آن سوی مرز می آید، افغانستان با تمام توان در حال اتمام ساخت بند کمال خان است.

محمد اشرف غنی در مراسم افتتاح فاز سوم بند کمال خان گفته آب، آبروی ماست و حفظ آبرو هدف ملی ماست و باید مهار شود و در اختیار ما قرار گیرد.

حالا نگرانی های زیادی در میان مردم سیستان ایجاد شده است، نگرانی هایی از جنس ناامیدی و از بین رفتن مشاغل وابسته به آب و ترک شهر و دیار.

در این میان چشم هزاران سیستانی و نیز بسیاری از مردم شمال استان که آب مورد نیازشان از چاه نیمه ها تامین می شود به دیپلماسی آب است، آنچه که می تواند سیستان را زنده و حق آبه هیرمند را دوباره به این شاهرگ حیاتی دیار رستم تزریق کند.

در سال های اخیر قول های زیادی درباره پیگیری حق آبه هیرمند و تالاب هامون داده شده، اما اقدام چندان موثری صورت نگرفته است و فقط سیلاب های وارده به تالاب توانسته تنفس مصنوعی برای هامون و مشاغل وابسته به آب در سیستان باشد، تنفسی که به زودی و با محدودیت های اعمال شده در آن سوی مرز قطع خواهد شد و مرگ تالاب هامون را در سکوت رقم خواهد زد.
 
  معیشت 4 هزار خانوار سیستانی در گرو صیادی

عیسی میرانی شاهرودی مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان (آب های داخلی) تصریح کرد: با ساخت بند کمال خان در افغانستان در آینده برای تامین آب شرب هم مشکل داریم و قطعا تالاب هامون هم با مشکل مواجه خواهد شد.

اظهار کرد: حوزه صید و صیادی هم متاثر از میزان آب است که متاسفانه در حوزه چاه نیمه ها و تالاب هامون آب کافی نداریم.

این مقام مسئول عنوان کرد: حدود چهار هزار خانوار صیاد زندگی خود را از طریق صید در سیستان می گذرانند و در صورت ساخت بند کمال خان در افغانستان آب ورودی به ایران کاهش می یابد و این خانواده ها هم بیکار خواهند شد و ضررهای ناشی از کمبود آب در منطقه به طور مستقیم و غیرمستقیم بر زندگی مردم تاثیر خواهد گذاشت.
 
هدررفت سرمایه مگاپروژه آبیاری سیستان در صورت نبود آب
  محمد سرگزی نماینده مردم سیستان در جلسه کمیسیون عمران در مجلس شورای اسلامی در این خصوص گفت: محدودیت هایی که در آن سوی مرز برای ورود آب به سیستان در حال انجام است نگرانی های زیادی را در میان مردم به وجود آورده، 35 درصد مردم استان از آبی که وارد چاه نیمه ها می شود، استفاده می کنند.

وی تصریح کرد: ساخت بند کمال خان در حال اتمام است و پایان آن به معنای کنترل سیلاب خواهد بود و 850 میلیون مترمکعبی که قرار بود وارد سیستان شود کنترل خواهد شد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: از دیگر سو 850 میلیون دلار برای انتقال آب از چاه نیمه ها به مزارع در سیستان هزینه شده است که با اتمام ساخت این بند همه این سرمایه گذاری از بین می رود، زیرا آبی نیست که منتقل شود.
 
تدوین نقشه راه برای توسعه حوزه آبریز ایران و افغانستان

رضا اردکانیان، وزیر نیرو هم در این جلسه در پاسخ به سوال نماینده سیستان بیان کرد: در خصوص بند کمال خان و حق آبه ما از هیرمند، کشورها به ویژه در منطقه ما و همسایه شرقی متعهد به معاهدات بین المللی هستند. 

وی اظهار کرد: با کمک همکاران مان در وزارتخانه های امور خارجه، کشور، جهاد کشاورزی، سازمان حفاظت محیط زیست و دیگر دستگاه های عضو کمیسیون نقشه راه بلند مدتی را برای توسعه حوزه آبریز در بخش افغانستان و ایران تدوین کردیم کارها و برنامه ها تنظیم شده و جزو لاینفک این برنامه ها رعایت مقررات بین المللی است.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

کلیدواژه: بند کمال خان در افغانستان تالاب هامون چاه نیمه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۷۲۷۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین اخبار از فعالیت سامانه بارشی در جنوب کشور

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: کارشناس سازمان هواشناسی با اعلام هشدار سطح قرمز هواشناسی نسبت به ورود سامانه بارشی از جنوب کشور، گفت: استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان و بوشهر، بارش‌های سنگینی را پیش رو دارند.

کبری رفیعی کارشناس سازمان هواشناسی با اشاره به پیش‌بینی وضعیت آب و هوایی روز سه شنبه ۲۸ فروردین ماه از ورود سامانه بارشی به جنوب کشور خبر داد و گفت: در استان‌های فارس، بوشهر، هرمزگان، کرمان، سیستان و بلوچستان، چهار محال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد، نیمه جنوبی اصفهان و یزد، شرق خوزستان، جزایر واقع در خلیج‌فارس، تنگه هرمز و دریای عمان، و فردا علاوه بر این استان‌ها در خراسان‌جنوبی؛ رگبارهای شدید باران، رعدوبرق، وزش باد شدید و حتی در برخی نقاط بارش تگرگ را شاهد هستیم.

دو استان سیستان و بلوچستان و هرمزگان بیشترین تأثیر را از فعالیت این سامانه داشته‌اند.

بارندگی‌ها در این دو استان به طغیان رودخانه‌ها و قطع برق روستاها منجر شده است.

همچنین مدیرکل ستاد بحران سیستان و بلوچستان از جان باختن سه نفر از کارکنان کارگاه راه سازی شرکت نصر مجری راه آهن خاش- ایرانشهر در بارندگی‌های چند روز اخیر این استان خبر داده است.

اتخاذ تدابیر لازم برای مقابله با بارندگی شدید در سیستان و بلوچستان

ظهر دوشنبه ۲۷ فروردین، بالاترین سطح هشدار هواشناسی جوی در استان سیستان و بلوچستان صادر شد.

محسن حیدری مدیر کل هواشناسی سیستان و بلوچستان در این ارتباط گفت: براساس آخرین نتایج نقشه‌های پیش بینی و پیش یابی هواشناسی، از عصر سه شنبه تا عصر چهارشنبه (۲۸ تا ۲۹ فروردین)، در شهرستانهای زرآباد، فنوج، کنارک، لاشار، قصرقند، چابهار، دشتیاری، نیکشهر، دلگان، جنوب ایرانشهر، بمپور، راسک، سرباز، سیب سوران، مهرستان، سراوان، گلشن، و جنوب خاش رگبار سنگین باران و تگرگ در مدت زمان کوتاه، رعد برق شدید، وزش باد شدید موقتی پیش‌بینی می‌شود.

بارندگی‌های شدید در مناطق مختلف سیستان و بلوچستان از ظهر سه شنبه آغاز شده و برخی راه‌هامسدود شده است.

قصرقند به نیکشهر و محور کتیج به کرحمت بر اثر بارندگی‌ها مسدود شدند.

با توجه به آمادگی قبلی و اتخاذ تدابیز لازم، خسارات ناشی از بارندگی تا کنون در سیستان و بلوچستان حداقلی بوده است.

استقرار ۴۳ تیم عملیاتی برای مقابله با سیلاب در سیستان و بلوچستان

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان از استقرار ۴۳ تیم عملیاتی واکنش سریع آبفا برای مقابله با سیلاب در استان خبر داد

مدیرعامل آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان از استقرار ۴۳ تیم عملیاتی واکنش سریع آبفا برای مقابله با سیلاب در استان خبر داد و گفت: پیرو صدور هشدار قرمز هواشناسی تمام تمهیدات لازم اعم از آماده‌باش کامل نیروهای عملیاتی، استقرار تمام تجهیزات و ماشین‌آلات سنگین، ناوگان آبرسانی سیار و ایمن‌سازی خطوط برق منابع تولید تا پایان بحران اتخاذ شده است.

علیرضا قاسمی افزود: برای مقابله با بحران سیل و جلوگیری از اختلال در روند خدمات‌رسانی به مردم مرکز و جنوب سیستان و بلوچستان، همزمان با اعلام هشدار قرمز هواشناسی جلسه مدیریت بحران تشکیل و اقدامات لازم برای پیشگیری و یا کاهش آسیب‌های احتمالی ناشی از سیلاب مصوب و ابلاغ شد.

وی افزود: در همین راستا برای روزهای بحرانی پیش‌رو از هم‌اکنون ۸۶ نیروی عملیاتی در قالب ۴۳ تیم واکنش سریع و ماشین‌آلات سنگین در پنج شهرستان زابل، زاهدان، سراوان، ایرانشهر و چابهار مستقر شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان از ذخیره‌سازی آب در مخازن ذخیره مناطق شهری و روستایی که در معرض آسیب‌پذیری بالا قرار دارند خبر داد و گفت: پایش و رصد مستمر کلر مازاد و کدورت آب در مناطقی که منابع تولید در حاشیه رودخانه‌ها و یا از سدها آب است نیز در دستور کار قرار دارد.

وی ادامه داد: ایمن‌سازی خطوط برق در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها و ایمن‌سازی و ایجاد خاکریز در اطراف منابع تولید (چاه‌ها) و ایستگاه‌های پمپاژ آب و فاضلاب در معرض سیلاب از دیگر اقدامات لازم برای مقابله با آسیب‌های احتمالی ناشی از سیل است.

آماده باش تمام دستگاه‌های خدمات رسان در هرمزگان

در هرمزگان نیز روز دوشنبه ۲۷ فروردین هشدار صتدر، مرخصی‌ها لغو و همه دستگاه‌ها در آماده باش قرار گرفتند.

استاندار هرمزگان با اشاره به پیش‌بینی‌های هواشناسی از آماده‌باش کامل تجهیزات و دستگاه‌های اجرایی، امدادی و خدمات‌رسان خبر داد و از مردم خواست هشدارهای جوی را جدی بگیرند.

وی با اشاره به صدور هشدار جوی وضعیت قرمز برای دو روز آتی در استان، اظهار داشت: طبق آنچه که نقشه‌های هواشناسی نشان می‌دهد بخش عمده بارندگی‌ها غرب، شرق و جزایر را در بر خواهد گرفت و ضرورت دارد فرمانداران، مدیران و تمامی دستگاه‌های اجرایی، امدادی و خدمات رسان همچنین تجهیزات و ماشین آلات در آمادگی کامل باشند چرا که ممکن است سرعت وزش باد، بارندگی را به عرض‌های بالاتر نیز منتقل کند.

وی بر لغو مرخصی‌ها در همه سطوح اجرایی تاکید کرد و افزود: لازم است تمامی اعضای ستاد آماده باش را به زیرمجموعه اعلام و تا سه رده جانشین را تعیین و معرفی کنند، همچنین مدیرکل مدیریت بحران، فرمانداران و صدا و سیمای مرکز خلیج‌فارس در تمامی برنامه‌ها و از همه ظرفیت‌ها برای اطلاع رسانی استفاده و هشدارهای موردنیاز را به مردم اطلاع دهند چرا که فعالیت این سامانه بارشی در هرمزگان جدی خواهد بود و هر گونه غفلت یا قصور ممکن است تبعات جبران ناپذیری داشته باشد.

برای تأمین امنیت شهروندان مدارس هرمزگان غیرحضوری شد.

براثر بارندگی‌ها برق ۳۰ روستا در هرمزگان قطع و محور بندرلنگه به خمیر مسدود شده است.

نیروهای خدماتی مشغول رفع مشکل برای وصل برق هستند.

کد خبر 6079974

دیگر خبرها

  • آخرین اخبار از فعالیت سامانه بارشی در جنوب کشور
  • مهاجرت ایرانی‌ها هم مانند افغانستانی‌ها توده‌ای می‌شود؟
  • مهاجرت ایرانی‌ها هم مانند افغانستانی‌ها توده‌ای می‌شود؟/ آن‌ها که مهاجرت می‌کنند از تغییر شرایط جامعه ناامید شده‌اند/ موج مهاجرت ایرانیان عادی نیست
  • توسعه صنعت ریلی، معضل بیکاری سیستان و بلوچستان را رفع می کند
  • آغاز فعالیت سامانه بارشی در جنوب کشور/ هشدار قرمز برای ۴ استان
  • فعالیت سامانه بارشی در جنوب کشور | هشدار قرمز برای ۴ استان 
  • هشدار دوباره؛ سیل در کمین این سه استان کشور است
  • پیش بینی وقوع سیلاب در جنوب کشور
  • دیپلماسی گردشگری اولویت نمایندگی وزارت امورخارجه در خراسان جنوبی
  • بارش‌ها در ۵ استان کشور سیل‌آسا می‌شود