Web Analytics Made Easy - Statcounter

مرتضی  مکی تحلیلگر مسائل اروپایی  در گفت و گو با جام جم انلاین با اشاره به موضع گیری رییس جامعه یهودیان آلمان در موضع گیری که داشته خواستار قطع رابطه آلمان با ایران شده است. پاسخ داد: این موضوع مساله ای تازه نیست یهودیان اروپا همواره تلاش کرده اند به نوعی نقش لابی اسرائیل را در کشورهای اروپایی بازی کنند و پیوند های عمیقی بین یهودیان اروپا و صهیونیست های اسرائیل وجود دارد شاید قوی ترین لابی، صهیونیست ها در فرانسه باشند و حدودا 600 هزار نفر از جامعه یهودیان اروپا در این کشور هستند و قدرت سیاسی و اقتصادی آنها در فرانسه بسیار بیشتر از این حجم جمعیتی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
  وی در ادامه تصریح کرد: در آلمان جامعه یهودیان همواره به دلیل جنایاتی که نازی ها در خلال جنگ دوم جهانی با یهودیان داشتند طلبکار دولت آلمان بودند و همواره سعی کرده اند این کشور را تحت فشار و نفوذ خود قرار بدهند و در این مورد نیز طبیعتا در صدد کاستن از روابط بین آلمان و ایران هستند و یا اینکه اجازه ندهند سطح این روابط ارتقا پیدا کند. اما تا اینجا این فشارها و موضع گیری ها تاثیر زیادی در مواضع دولت آلمان نداشته است با توجه به سیاست خارجی آلمان و منافع سیاسی و اقتصادی این کشور سعی می شود در این چهارچوب روابط با جمهوری اسلامی ایران تنظیم شود تا قبل از تحریم های آمریکا آلمان یکی از بزرگترین شرکای جمهوری اسلامی ایران بود و در جریان مذاکرات هسته ای که در نهایت منجر به توافق برجام شد آلمان همواره یکی از کنشگران فعال در این مذاکرات بود و تلاش می کرد تا بتواند این مذاکرات را با موفقیت به پیش ببرد.   مکی در ادامه این سوال افزود: بعد از اجرایی شدن برجام شاهد سفر هیات های بلند پایه آلمان به ایران بودیم وزرای خارجه آلمان به ایران سفر داشتند و این نشان می دهد که آنها سعی دارند با تقویت پیوند های سیاسی و اقتصادی خود با جمهوری اسلامی ایران به شکلی نقشی فعال در منطقه خاورمیانه بازی کنند. اکنون با توجه به فشارهایی که بر علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال می شود و با احتمالاتی که در صورت پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا وجود دارد شاید جامعه یهودی آلمان از این لحظه نگران برگشتن آمریکا به برجام و بهبود و ارتقا روابط آلمان با ایران باشد در این فضای روانی است که رهبر جامعه یهودیان با این موضع گیری نگرانی خود را از افزایش سطح روابط سیاسی و اقتصادی ایران و اروپا زیر سایه پیروزی دموکرات ها و بازگشت آمریکا به برجام نشان داده است.   این تحلیلگر درباره راهبرد ایران در این باره گفت: جمهوری اسلامی همواره تلاش کرده تا نشان دهد کشوری است که نسبت به یهودیان ساکن در ایران با احترام برخورد می کند و جامعه یهودیان در پارلمان ایران نماینده دارند. بیش از اینکه واکنشی از ایران نام ببریم و بگوییم ایران می تواند چه کارهایی انجام بدهد باید به این توجه کرد که این اظهارات ناشی از نگرانی جامعه یهودیان آلمان است و مسیری که ایران در جهت حفظ برجام و در مسیر پایبندی خود به تعهدات هسته ای نشان داد بهترین واکنش برای نگرانی آنها است.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: جامعه یهودیان آلمان جمهوری اسلامی ایران سیاسی و اقتصادی جامعه یهودیان موضع گیری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۷۲۷۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رییسی ۳ اردیبهشت به پاکستان می‌رود

به گزارش خبرگزاری مهر، وزیر امور خارجه پاکستان در خصوص سفر آتی حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی به این کشور، گفت: اسلام آباد به زودی میزبان رئیس جمهور ایران خواهد بود.

وی تصریح کرد اسلام آباد میزبان رئیس جمهور ایران خواهد بود و ما برای میزبانی و پذیرایی از هیأت ایرانی مطابق با فرهنگ و سنت مهمان نوازی خود آماده هستیم.

اسحاق دار در پاسخ به سوالی پیرامون تحولات خاورمیانه به ویژه حملات تلافی‌جویانه جمهوری اسلامی ایران به سرزمین‌های اشغالی، گفت: پاکستان بابت پیامدهای حمله اسرائیل به سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق هشدار داده بود، از این رو بی توجهی جامعه جهانی به این اقدام باعث شد ایران دست به پاسخ نظامی علیه اسرائیل بزند.

وزیر خارجه پاکستان با بیان اینکه گسترش تنش‌ها و شروع جنگ جدید در منطقه به نفع هیچ‌کس نیست از جامعه جهانی و تمام ذی‌نفعان خواست برای تنش زدایی و کنترل اوضاع در خاورمیانه تلاش کنند.

گفتنی است، حجت السلام سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان قرار است ۳ اردیبهشت ماه در یک سفر رسمی با هدف تقویت مناسبات دوجانبه عازم پاکستان شود.

کد خبر 6082021 نفیسه عبدالهی

دیگر خبرها

  • واکنش فرمانده کل ارتش به شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان
  • مراکز هسته‌ای دشمن را شناسایی کردیم/ تهدید مراکز هسته‌ای تجدید نظر در سیاست‌های هسته‌ای ایران را محتمل می‌کند
  • رییسی ۳ اردیبهشت به پاکستان می‌رود
  • فرمانده حفاظت از مراکز هسته‌ای: درصورت تهدید دشمن، تجدیدنظر در سیاست‌های هسته‌ای محتمل است
  • سپاه حفاظت هسته‌ای: درصورت تهدید دشمن، ممکن است در دکترین هسته ای کشور تجدید نظر کنیم
  • مراکز هسته‌ای کشور در امنیت کامل/ آمادگی مقابله با هرگونه تهدید رژیم صهیونیستی را داریم
  • مراکز هسته‌ای کشور در امنیت کامل/ تهدید رژیم صهیونیستی علیه مراکز هسته‌ای ایران، تجدید نظر و عدول از سیاست‌ها و ملاحظات اعلامی هسته‌ای را محتمل می‌سازد
  • پاسخ کوبنده ایران اسلامی در برابر هر تهدید دشمنان
  • رژه روز ارتش در بوشهر برگزار شد
  • کوچکترین تهدید دشمن با برخورد قاطع ما پاسخ داده می‌شود