Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-16@22:49:03 GMT

پرستاران به مرخصی نیاز دارند

تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۷۲۷۶۲

محمد میرزابیگی روز سه شنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: سازمان نظام پرستاری و پرستاران با وجود سختی هایی که در هشت ماه گذشته تحمل کرده اند و با وجودی که در این مبارزه سخت بیش از ۶۰ شهید و بیش از ۳۲ هزار مبتلا به کووید۱۹ داشتند اما همچنان با همه قدرت وظایف خود را برای مراقبت از بیماران انجام می دهند. هرچند خستگی مفرط، داشتن لباسهای محدود کننده و شیفتهای طولانی باعث مشقت فراوان آنان می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 
وی ادامه داد: سازمان نظام پرستاری در ادامه این مسیر دشوار، پیشنهادهایی برای بهبود و فراگیر شدن خدمات پیشگیرانه به صورت علمی و ایمن دارد. از جمله اینکه باید ضمن توصیه های دقیق برای رعایت پروتکل های بهداشتی و اعمال محدودیت های لازم، از وحشت آفرینی و ایجاد استرس بیش از حد در جامعه پرهیز کرد و لازم است پروتکل های علمی برای اعلام خبر ابتلا به کرونا به مردم و مدیریت زمان و روان در زمان ابتلا تدوین شود تا افرادی که خبر ابتلای خود را دریافت می کنند، دچار شوک های روانی و تبعات ناشی از تلقین های بی مورد نشوند.
میرزابیگی تاکید کرد: باید پروتکل های علمی و روشنی در زمینه اعلام خبر ابتلا به کرونا، انجام تست و روند درمان سرپایی و بستری وجود داشته باشد و مردم با رعایت هایی که می کنند اگر مبتلا شدند، احساس کنند نظام سلامت کشور حامی، مراقب و درمانگر آنهاست.  
رئیس کل سازمان نظام پرستاری گفت: درباره موضوع خبر دادن به یک فرد که به کرونا مبتلا است باید به صورت تخصصی برخورد شود و این طور نباشد که یک دفعه یک کاغذ به دست افراد مبتلا بدهند و بگویند شما به کرونا مبتلا شدید و او بدون اینکه بداند چه کاری باید انجام دهد دچار شوک، استرس و تلقین شود. همین مساله به ظاهر ساده عده زیادی را دچار ترس و وحشت و سرگردانی کرده است. متاسفانه در بسیاری اوقات فقط به ابعاد پزشکی و دارودرمانی مبتلایان به کرونا توجه شده و به ابعاد روحی - روانی  و معنوی آن به اندازه کافی توجه نشده است.
وی افزود: مردم باید آموزش های لازم را در مورد علایم و عوارض بیماری کووید۱۹ و روش های علمی پیشگیری و کنترل آن بدانند و متوجه باشند با وجود اینکه کووید۱۹ یک بیماری خطرناک است اما با رعایت یکسری اصول بهداشتی به راحتی قابل پیشگیری است و عمده مبتلایان درمان می شوند.  
میرزابیگی گفت: بسیاری از مردم اطلاعات کافی و درستی درباره کرونا ندارند و از برخی رسانه ها نیز نگرانی و ترس به جامعه منتقل می شود. در این صورت دو اتفاق در جامعه رخ می دهد، اول شوکی است که به مردم و افراد مبتلا وارد می شود و دوم تلقین هایی است که به واسطه ترس و اضطراب و گسترش شایعات و اطلاعات نادرست به مردم تحمیل می شود. هر دو این مسائل می تواند به کاهش سطح ایمنی مردم، پنهانکاری، ابتلای افراد بیشتر و آسیب پذیری بیشتر آنان، اختلال در روند درمان و احتمالا مرگ و میر بالاتر منجر شود.
رئیس کل سازمان نظام پرستاری ادامه داد: وقتی می دانیم بیش از ۶۰ تا ۷۰ درصد مبتلایان به شکل خفیف این بیماری مبتلا می شوند چرا باید با ارائه اطلاعات نگران کننده در بین مردم ترس و وحشت ایجاد کنیم.
میرزابیگی گفت: سازمان نظام پرستاری به عنوان یک نهاد تخصصی و با بهره گیری از توان هیئت مدیره های خود در همه شهرهای کشور این آمادگی را دارد که برای آموزش همگانی و ارتقای سطح دانش عمومی در زمینه کرونا و کاهش ترس و اضطراب در جامعه و امنیت روانی مردم با هماهنگی ستاد ملی کرونا وارد عمل شود.
وی با اشاره به سخنان اخیر مقام معظم رهبری برای ایجاد قرارگاه عملیاتی کرونا و اولویت سلامت مردم گفت: اگر قرار باشد گروه هایی برای کمک به درمان بیماران وارد بیمارستانها بشوند، سازمان نظام پرستاری برای آموزش این نیروها آمادگی کامل دارد. پیشنهاد این سازمان برای گسترش آموزش های عمومی و نیز آموزش های تخصصی به نیروهای عملیاتی این است که بیش از گذشته از توان نهادهای مردمی و انجمن های علمی و تخصصی سازمانهای عمومی غیر دولتی از جمله سازمان نظام پزشکی، نظام پرستاری و نظام روانشناسی و... استفاده شود، همه این گروهها آماده کمک هستند، کافی است از آنها خواسته شود و یک برنامه دقیق و کارشناسی شده ای در این زمینه وجود داشته باشد.
رئیس کل سازمان نظام پرستاری گفت:  اگر قرار باشد نیروهای جدیدی وارد بیمارستانها شوند که به فرآیند درمان بیماران کمک کنند، لازم است این نیروها آموزش های کوتاه مدتی ببینند تا بتوانند هم خدمات مناسب و علمی به بیماران ارائه کنند و هم از سلامت خودشان مراقبت کنند.
وی افزود: سازمان نظام پرستاری و جامعه پرستاری این آمادگی را دارد که این نیروها را یا به صورت واقعی یا آنلاین و مجازی آموزش دهد تا وقتی وارد بیمارستان می شوند بتوانند خدمات موثرتری به بیماران ارائه کنند و هم از خود و خانواده خودشان مراقبت کنند.

پرستاران خسته شده اند
میرزابیگی با اشاره به فعالیت پرستاران در هشت ماه گذشته گفت: با توجه به اینکه پرستاران در هشت ماه گذشته تمام وقت در بیمارستانها مشغول خدمت به بیماران بوده و خسته شده اند، نیاز به استراحت دارند و لازم است به صورت برنامه ریزی شده و بدون ایجاد اختلال در برنامه مراقبتی شان، مدتی به مرخصی بروند و بازسازی روحی روانی و جسمی داشته باشند.
وی ادامه داد: اگر قرار باشد، افرادی از بین فارغ التحصیلان جدید پرستاری یا حتی دانشجویان ترمهای آخر رشته پرستاری و بازنشستگان پرستاری وارد عرصه خدمت شوند، لازم است، آموزش هایی ببینند تا بتوانند در حوزه خدمات عمومی پرستاری، بخش های تخصصی و مراقبت های ویژه در بیمارستانها خدمت کنند. این پیشنهاد به برخی مسئولان وزارت بهداشت هم اعلام شده است و امیدواریم مورد توجه قرار گیرد.
رئیس کل سازمان نظام پرستاری همچنین تاکید کرد: برای بهبود کیفیت خدمات مراقبتی و پرستاری در بیمارستانها لازم است حداقل یک کمک پرستار به ازای هر چهار پرستار در همه بخش های بیمارستانی اعم از دولتی و غیر دولتی حضور داشته باشد، تا پرستاران بتوانند به کارهای تخصصی و حرفه ای خودشان بپردازند.
میرزابیگی با اشاره به لزوم گسترش خدمات پیشگیری فراتر از وزارت بهداشت گفت: در ماههای اول اپیدمی برای گندزدایی فضاهای عمومی و آموزش همگانی عده زیادی از نیروهای مردم وارد عمل شدند اما مورد توجه قرار نگرفتند و رفته رفته کنار رفتند و حتی برخی گفتند چرا مداخله می شود.
وی ادامه داد: موضوع ایجاد یک قرارگاه ملی که مقام معظم رهبری اشاره فرمودند نشان می دهد که باید وزارت بهداشت خیلی سریع برای ایجاد تشکیلاتی فراتر از وزارت بهداشت برای پیشگیری و کنترل اپیدمی کرونا اقدام کند و با یک معماری جدید ساختاری فراتر از یک دستگاه برای این مساله مهم ایجاد شود که همه دستگاههای دولتی و غیر دولتی به کمک بیایند.
رئیس کل سازمان نظام پرستاری گفت: امنیت سلامت مردم موضوع کوچکی نیست، همان طور که برای امنیت مردم در دوران دفاع مقدس همه مردم از هر صنف و گروه مشارکت کردند تا امنیت کشور را حفظ کردند اکنون هم امنیت سلامت مردم در خطر است و باید ضمن اینکه از هرگونه ایجاد وحشت در بین مردم پرهیز می کنیم، از همه امکانات و توان کشور اعم از امکانات لجستیکی و نیروی انسانی برای کنترل اپیدمی و حفظ سلامت مردم استفاده کنیم و خود مردم را مشارکت دهیم. البته مشارکت دادن مردم باید از طریق سازمان های مردم نهاد و با رعایت اصول علمی و کارشناسی باشد تا دچار آسیب نشویم.

      

منبع: اکوفارس

کلیدواژه: رئیس کل سازمان نظام پرستاری وزارت بهداشت سلامت مردم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۷۲۷۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وضعیت تعرفه‌های پرستاری در سال جدید / تصویب تعرفه ترجیحی برای اولین بار

معاون پرستاری وزارت بهداشت با اشاره به وضعیت تعرفه‌های پرستاری در سال ۱۴۰۳، از تصویب تعرفه ترجیحی برای ماندگاری در مناطق کم برخوردار برای اولین بار خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از وبدا، عباس عبادی با اشاره به دستاوردهای ارزشمند وزارت بهداشت در اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری اظهار کرد: سال جاری برای نخستین بار تعرفه ترجیحی برای مناطق کمتر برخوردار تصویب شد که گامی در جهت دسترسی عادلانه مردم به خدمات پرستاری و انگیزه همکاران جهت ماندگاری در این مناطق است.

وی با اشاره به افزایش ۵۰ درصدی ضریب ریالی k پایه کارشناسان پروانه‌دار و پرستاری افزود: این افزایش نسبت به سال گذشته از ۲۰ هزار و ۱۰۰ تومان به ۳۰ هزار و ۲۰۰ تومان رسیده است.

معاون پرستاری وزارت بهداشت گفت: ۱۵ درصد به ارزش نسبی خدمات پرستاری(k) نسبت به سال قبل اضافه شده است که این مصوبات منجر به رشد مناسبی در میزان تعرفه پرستاران در سال ۱۴۰۳ خواهد شد.

عبادی با اشاره به مزایای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری تصریح کرد: با اجرای این قانون، استقلال مالی و ارتقای هویت سازمانی گروه پرستاری بهبود یافته است.

وی ادامه داد: این قانون منابع جدید مالی را برای بیمارستان‌ها فراهم کره است، دانشگاه‌های علوم پزشکی موظفند در توزیع این منابع وفق دستورالعمل‌های ابلاغی نقش فعالانه‌ای داشته باشند تا منافع آن به طور عادلانه به تمام پرستاران برسد.

معاون پرستاری وزارت بهداشت با اشاره به اهتمام دولت سیزدهم و وزارت بهداشت برای حل مشکلات پرستاری اضافه کرد: این دستاوردها حاصل تلاش‌های یک ساله و اصلاحات انجام شده در قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری است که بدون شک، این اقدامات گامی کوچک در جهت ارتقای جایگاه پرستاران در نظام سلامت کشور و افزایش انگیزه آنها برای ارائه خدمات بهتر به مردم شریف ایران خواهد بود.

کد خبر 745118

دیگر خبرها

  • وضعیت تعرفه‌های پرستاری در سال جدید / تصویب تعرفه ترجیحی برای اولین بار
  • تعرفه‌های خدمات پرستاری در سال ۱۴۰۳ اعلام شد
  • جزئیات تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری در سال ۱۴۰۳ اعلام شد
  • جزئیات تعرفه گذاری خدمات پرستاری در سال ۱۴۰۳ اعلام شد
  • رازهای سر به مُهر پرستاران در بیمارستان‌ها
  • ابلاغ تعرفه خدمات پرستاری در ۱۴۰۳
  • ابلاغ تعرفه خدمات پرستاری در ۱۴۰۳/ جزییات افزایش تعرفه پرستاری
  • حمایت جامعه پزشکی و پرستاری از عملیات وعده صادق
  • مصائب پرستاران؛ گسترشِ استعفا‌ها از یک شغل بسیار سخت
  • نخستین پرستار قربانی کرونا به روایت مادرش