Web Analytics Made Easy - Statcounter

تین نیوز

علی لطفی* زیرساخت‌ها، محور فعالیت‌ها در بخش‌های مختلف کشور هستند و مراقبت از آن‌ها نیز از مهم‌ترین وظایف مدیران برای استمرار فعالیت‌ها و خدمات‌دهی است. این وظیفه به ویژه در شرایطی که تهدیدات پیچیده‌تر و متفاوت‌تر از همیشه است، بیشتر اهمیت خود را نشان می‌دهد و تلاش برای افزایش تحمل و تاب‌آوری زیرساخت‌ها در مقابل خسارات احتمالی رویدادها، راهبردی موفق برای مدیران محسوب می‌گردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یقیناً، نگرش نسبت به این موضوع بر افزایش ساختارها اولویت دارد و آموزش این مفاهیم، مدیریت بحران‌های احتمالی را نیز تسهیل می‌نماید.

 باید باور عمومی برای مصون سازی دارایی ها در هر سیستمی اتفاق بیافتدکه نقش و سهم مدیران نیز بیش از هر زمان دیگری در این زمینه نمود یابد و بهترین ابزار برای توسعه این مفاهیم در مدیران و کارشناسان، آموزش و آگاهی دادن است تا جاییکه عباراتی مانند؛ رصد و پایش، هشدار دهی، تشخیص و تصمیم، کنترل، محافظت، پیشگیری، بازیابی و باز توانی منابع، بیشترین کاربری را در محاورات روزمره اداری مورداستفاده قرار گیرند.

 راهکارهای پدافند غیرعامل نسخه اثربخش برای کاهش خسارات در بحران‌ها است و اجرای ضابطه‌مند آن، می‌تواند از وارد شدن آسیب‌های جدی به تجهیزات، تأسیسات حیاتی و تلفات انسانی جلوگیری کند. این راهکارها، بدون استفاده از اقدامات نظامی و صرفاً با بهره‌گیری از فعالیت‌های فنی و مدیریتی است. مکان‌یابی، اعلام خبر، پیشگیری، سازه‌های امن، واحدهای پشتیبان، آموزش، مانور و آمادگی و ... شاخصه‌های تلاش‌هایی به ظاهر کوچک، اما بسیار مهم و حیاتی برای بقاء زیرساخت‌ها در مواقع بحران هستند.

 در پدافند غیرعامل همه نیروهای سازمان‌ نقش مؤثری ایفا می‌کنند و مشارکت عمومی، ضریب اطمینان سیستم‌ها را در رعایت اصول پدافند غیرعامل بالا خواهد برد.

 کسب امنیت پایدار در توسعه، تولید علم و ارتقاء دانش، کاهش آسیب‌پذیری‌ها در تهدیدات، دستیابی به زیرساخت‌های امن، ایجاد ساختار و عملیات تداوم خدمات‌رسانی در شرایط بحران، ارتقاء بهره‌مندی از ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها، از مهم‌ترین دستاوردهای رعایت الزامات پدافند غیرعامل می‌باشند.

 پرواضح است که هوانوردی با مفاهیم پدافند غیرعامل سازگاری دیرینه دارد و بسیاری از الزامات پدافند غیرعامل در ایجاد سامانه‌های هوانوردی، لحاظ گردیده‌اند. طرح‌های اضطراری در پروازها و فرودگاه‌ها، سامانه‌های پشتیبان، تعدد سیستم‌ها و حتی حضور کمک‌خلبان در پروازها و برخی موارد دیگر، مصادیق پدافند غیرعامل هستند که در هوانوردی رعایت می‌گردند. لیکن، تنوع تهدیدات در انواع بحران‌های احتمالی سایبری، کالبدی، زیستی، شیمیایی، تروریستی، اقتصادی و ... مدیران و مسئولان بخش‌های مختلف این صنعت را برای ایجاد زیرساخت‌های ایمن با هدف خدمت‌رسانی پایدار، ناگزیر به رعایت همه الزامات پدافند غیرعامل در اجرای طرح‌ها و پروژه‌ها می‌نماید که این، تفکر راهبردی برای بقاء در همه شرایط است.

*جانشین رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در مدیریت بحران و پدافند غیرعامل

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

منبع: تین نیوز

کلیدواژه: هوانوردی پدافند غیرعامل یادداشت پدافند غیرعامل زیرساخت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۷۲۸۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عادی شدن وضعیت پرواز‌های فرودگاه تبریز

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی هادی نجاتی با اشاره به اعمال برخی محدودیت‌های پروازی در این فرودگاه در شب گذشته افزود: در زمان کنونی تمام پرواز‌های ورودی و خروجی فرودگاه بین المللی تبریز طبق برنامه در حال انجام است و مشکلی در این ارتباط وجود ندارد.

وی با بیان اینکه شماره تلفن گویای ۱۹۹ آماده پاسخگویی به مسافران در خصوص وضعیت پرواز‌های این فرودگاه است اظهار کرد: مسافران هوایی پیش از عزیمت به فرودگاه تبریز از طریق این شماره یا مراجعه به سایت این فرودگاه از برنامه پرواز خود اطلاع کسب کنند.

فرودگاه بین المللی شهید مدنی تبریز با ماموریت ارائه خدمات فرودگاهی، ناوبری و هوانوردی جهت پذیرش پرواز‌های داخلی و بین المللی به منظور حمل و نقل مسافر و بار طراحی و ساخته شده است و به صورت open sky و ۲۴ ساعته عملیاتی است.

این فرودگاه به دلیل واقع شدن در مرز و مسیر‌های هوایی بین المللی در ارائه خدمات ناوبری، رادار و هوانوردی به پرواز‌های داخلی و بین المللی به خصوص پرواز‌های عبوری بین المللی (over fly) بیشتر از مبداء و کشور‌های عضو اتحادیه اروپا به مقصد کشور‌های آسیایی جنوب شرقی و آسیای میانه و بالعکس انجام می‌شود.

 

دیگر خبرها

  • عادی شدن وضعیت پرواز‌های فرودگاه تبریز
  • انهدام سه ریز پرنده در اصفهان
  • جزئیات صدای انفجار در اصفهان | کار اسرائیل بود؟
  • اصفهان در امنیت کامل است؛ انهدام سه ریز پرنده توسط پدافند غیرعامل
  • جزئیات جدید از انفجارها در آسمان اصفهان/ خبرگزاری مهر: سه ریزپرنده در آسمان اصفهان منهدم شد
  • خسارت ۱۸ هزار میلیاردی سیل به زیرساخت‌های بلوچستان
  • انتقاد استاندار گلستان از صدور مجوز برای تاسیس یا توسعه کارخانه ید
  • انتقاد استاندار گلستان از صدور مجوز برای تاسیس یا توسعه کارخانه ید در گلستان
  • آغاز اقدامات اجرایی پدافند غیرعامل شهرداری گرگان در سال 1403
  • خسارت بارندگی شدید به زیرساخت‌های سیستان و بلوچستان