Web Analytics Made Easy - Statcounter

آنها که در بدو ورود به فرودگاه دهلی نو مورد استقبال کنث جاستر سفیر کشورشان در این شهر قرار گرفتند، هدف این سفر را تقویت روابط راهبردی و فناوری بین آمریکا و هند تعریف کردند. این در حالی است که کشورشان درگیر یک جنگ تجاری گسترده با کشور همسایه هند یعنی چین است و در عین حال تلاش می‌کند برای کاهش به اصطلاح نفوذ چین در منطقه، اختلافات مرزی آن کشور با چین را هم تقویت کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در جریان این سفر به خبرنگاران گفت: سفر به هند در راستای انجام مذاکرات دو جانبه با "سوبرامانیان جایشانکار" وزیر امور خارجه و "راجنات سینگ" وزیر دفاع هند، در قالب مذاکرات وزارتی (هندی - آمریکایی) در چارچوب ۲+۲ است.
اما این سفر در حالی صورت می گیرد که تنش مرزی میان هند و چین در منطقه هیمالیا هر روز شدت بیشتری می‌یابد، به گونه‌ای که دست نیروهای خارجی از جمله خود آمریکا در شدت بخشیدن به این تنش فزاینده اگر نگوییم تاکنون کاملا مشهود نبود، اما با انجام این سفر علنی و یا علنی تر شده است.

آنچه که تحلیلگران سیاسی در این سفر تاکید دارند، این است که باید این سفر به "تقویت پیام کمپین مقابله با چین دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا تبدیل شود"، به ویژه اینکه در بحبوحه مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری این کشور به تقویت کمپین مبارزات انتخاباتی ترامپ هم بیانجامد.

به اعتقاد کارشناسان، برای گسترش روابط دوجانبه سیاسی دو کشور کافی است وزیر خارجه کشوری به کشور مقصد برود، اما همراهی پمپئو توسط مارک اسپر وزیر دفاع این کشور در این سفر به ویژه در این برهه حساس از اختلافات هند و چین و به ویژه همزمان با کارزارهای انتخاباتی برای ریاست جمهوری دور دوم دونالد ترامپ، بیانگر اهداف بزرگتر امنیتی و نظامی و نیز سیاسی و تبلیغاتی است که البته در اطلاعیه های وزارت خارجه آمریکا و کاخ سفید به این دو موضوع مهم اشاره ای نشده است.

در هر صورت این دو وزیر کلیدی آمریکا بلافاصله بعد از ورود به دهلی نو با همتایان خود دیدار کرده و طبق اعلام وزارت خارجه آمریکا طرفین موضوعات مشترک سیاسی، دفاعی، اقتصادی و فناوری را مورد بحث و بررسی قرار دادند.
مایک پمپئو و مارک اسپر بعد از دیدار مشترک با همتایان هندی شان، از این دیدارهای اولیه ابراز رضایت کرده و حتی وزیر خارجه آمریکا در پیامی در توئیتر نوشت: «از بازگشت به دهلی‌نو برای شرکت در ملاقات‌های سازنده از جمله دیدارهای ۲ + ۲ [وزیران خارجه و دفاع آمریکا و هند]، خرسندم.»
مذاکرات موسوم به ۲+۲ پیش از این توسط دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و نارندرا مودی نخست وزیر هند در سال ۲۰۱۸ آغاز شده و تاکنون دو نشست در دهلی نو و واشنگتن برگزار شده است.

یکی از مقامات همراه این دو وزیر نیز در این خصوص به خبرگزاری اسپونتیک روسیه گفت: «نیروهای نظامی ایالات متحده و هند در حوزه ارسال کمک‌های بشردوستانه، اشتراک اطلاعات در مورد گروه‌های ترور و همچنین برای مقابله با گروه‌های خلافکار فرا ملی همکاری می‌کنند.» 

مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا نیز با انتشار توئیتی از وزیر دفاع هند به خاطر ملاقات‌شان تشکر کرد و نوشت: «مشارکت دو ملت بزرگ ما برای صلح و ثبات در منطقه (اقیانوس های) هند-آرام حیاتی است.»

اما گزارشات درز کرده از این مذاکرات به ویژه در دیدار دو وزیر دفاع هند و آمریکا حاکی است که قرار است آمریکا اطلاعات ماهواره ای خود را با اهداف نظامی در اختیار هند قرار دهد تا این کشور بهتر بتواند از گسترش نفوذ چین در منطقه جلوگیری کند.

همکاری های نظامی آمریکا و هند طی چندسال اخیر روند فزاینده ای داشته است، به گونه ای که آمریکا فقط در سال جاری میلادی توانست به ارزش بیش از ۲۰ میلیارد دلار تسلیحات به هند بفروشد.

وزیر امور خارجه آمریکا اخیرا در گفت وگو با خبرنگاران در خصوص این سفر گفته بود، "مطمئن" است که دو طرف درباره "چگونگی همکاری کشورهای آزاد با یکدیگر با هدف دفع تهدیدات ایجاد شده از سوی حزب کمونیست چین" به بحث خواهند پرداخت.

او این اظهارات را بعد از آن مطرح کرده بود که استفان بیگان معاون وزیر امور خارجه آمریکا طی سفرش در تاریخ ۱۴-۱۲ اکتبر (۲۳-۲۱ مهر) به دهلی نو چین را به "فیلی در اتاق" تشبیه کرده بود.

بیگان تصریح کرد، کاخ سفید به دنبال حمایت از منافع هند در منطقه، ایجاد یک منطقه هند-اقیانوسیه آزاد و باز و مقابله با ریسک های ایجاد شده از سوی شبکه های مخابراتی چین است.


وزارت امور خارجه هند نیز چند روز قبل با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا و مارک اسپر وزیر دفاع ایالات متحده به دهلی نو سفر خواهند کرد تا گفت و گوهای راهبردی را با همتایان هندی خود داشته باشند.

اما این بیانیه اشاره ای نکرد به اینکه تقویت روابط راهبری بین آمریکا و هند آن هم در شرایطی که نفوذ چین در منطقه رو به گسترش است، یکی از مهمترین اهداف این سفر ۵ روزه به‌شمار می‌رود.

از یک سو هند و چین دو رقیب دیرینه در منطقه به شمار می‌روند. از سوی دیگر تنش‌ها میان پکن و واشنگتن هم افزایش یافته است. آمریکا معتقد است که فشارها را به دو دلیل بر چین افزایش داده، یکی پس از همه‌گیری ویروس کرونا و مدیریت آن از جانب پکن، دوم وضع قانون امنیتی در هنگ کنگ.
براساس گزارشات، پومپئو پس از هند به سریلانکا و مالدیو می‌رود و سپس سفری به اندونزی خواهد داشت؛ چون این کشور نیز از فعالیت‌های چین در مناطق جنوبی‌اش نگران است و به این ترتیب پمپئو ادعا کرده است که می‌خواهد مقامات انونزی را از نفوذ پکن در منطقه بیشتر آگاه کند.

یانگ جیه چی دیپلمات ارشد چین طی ماه جاری به کلمبو پایتخت سریلانکا سفر کرد. طی سال‌های اخیر چین منابع مالی هنگفتی را برای توسعه زیرساخت‌های سریلانکا و مالدیو اختصاص داده است.

هند معتقد است که این مسئله جایگایش را نیز در منطقه به خطر انداخته است. هند یک قدرت سنتی در این منطقه به‌شمار می‌رود.

با این وجود، دیشب بعد از دیدار وزیران دفاع دو کشور، وزارت دفاع هند اعلام کرد، هند و آمریکا توافقنامه نظامی برای تبادل گزارش‌های ماهواره‌ای امضا کردند که روابط استراتژیک بین دو کشور را تقویت خواهد کرد. این توافقنامه اجازه دسترسی هند به گزارش‌های توپوگرافی، دریایی، موضوعات مربوط به هواپیمایی، هوا - فضا را به منظور افزایش دقت سلاح‌هایی نظیر موشک‌ها و پهپادها را می‌دهد.

وزارت دفاع هند بعد از نشست اسپر با راجنات سینگ با اعلام اینکه این توافقنامه در جریان سفر کنونی مارک اسپر به هند امضا می‌شود، افزود: دو وزیر نسبت به امضای توافقنامه تبادلات اساسی در زمینه همکاری جغرافیای مکانی ابراز خرسندی کردند.

در هر حال وزیران خارجه و دفاع آمریکا همچنین امروز (سه‌شنبه، ۲۷ اکتبر) با همتایان هندی‌شان در اجلاس مشترک حضور می‌یابند و همکاری‌های بیشتر دفاعی و سیاسی را مورد بحث و بررسی قرار می دهند.

دفتر نارندرا مودی نخست وزیر هند نیز امروز اعلام کرد که قرار است دو مقام ارشد آمریکایی در این سفر با نخست وزیر نیز دیدار کنند؛ چون این سفر بخشی از تلاش‌های تازه آمریکا برای تقویت روابط با متحدان آسیایی خود در برابر اقدامات چین در منطقه به‌شمار می‌رود.

برچسب‌ها هند جمهوری خلق چین ایالات متحده آمریکا وزیر دفاع آمریکا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: هند جمهوری خلق چین ایالات متحده آمریکا وزیر دفاع آمریکا هند جمهوری خلق چین ایالات متحده آمریکا وزیر دفاع آمریکا اخبار کنکور خارجه آمریکا آمریکا و هند چین در منطقه دفاع آمریکا امور خارجه وزیر خارجه دهلی نو مارک اسپر وزیر دفاع هند و چین دفاع هند دو وزیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۷۳۴۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امیرعبداللهیان: بعد و قبل از عملیات وعده صادق علیه اسرائیل به آمریکایی‌ها پیام دادیم؛ گفتیم به دنبال توسعه تنش نیستیم

آفتاب‌‌نیوز :

خبرنگار ایرنا در بدو ورود «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به نیویورک، در گفتگویی از او سوال کرد: پس از اینکه ایران در عملیات تنبیهی وعده صادق پاسخ اسرائیل را داد، آیا پیام خاصی از سوی آمریکا داشتید و در مدتی که ایران می‌خواست پاسخ اسرائیل را بدهد، چند پیام و از چه کانال‌هایی پیام‌ها میان ایران و آمریکا رد و بدل شد؟ آیا کانال ارتباطی همیشگی یعنی سوئیس میان تهران – واشنگتن فعال بود یا کانال‌های کشور‌های منطقه فعال بودند؟

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ گفت: «به دلیل اینکه رژیم اسرائیل در یک اقدام تروریستی، سفارت جمهوری اسلامی ایران را در دمشق بصورت مستقیم هدف قرار داد، و مستشاران رسمی نظامی ما در سوریه در این اقدام تروریستی اسرائیل به شهادت رسیدند، و ما مدت‌ها با درک شرایط منطقه خویشتنداری کرده بودیم و مرتب به دبیرکل سازمان ملل اعلام می‌کردیم که شورای امنیت باید به وظیفه خودش برای مقابله با این اقدامات رژیم اسرائیل عمل کند؛ از زمانی که در جمهوری اسلامی ایران تصمیم گرفته شد که در چارچوب حقوق بین الملل و دفاع مشروع، پاسخ لازم به رژیم اسرائیل داده شود و هشدار و تنبیه لازم صورت بگیرد، ما آمریکا را مطلع کردیم.»

امیرعبداللهیان تاکید کرد: «به آمریکایی‌ها به صراحت و روشنی گفتیم که تصمیم در جمهوری اسلامی ایران در شورای عالی امنیت ملی به ریاست رئیس جمهور کشورم برای پاسخ دادن به رژیم (اسرائیل) قطعی است و پیام‌هایی هم قبل از عملیات تبادل شد و هم بعد از اینکه اقدام (عملیات وعده صادق) انجام شد، ساعت تقریبا ۲ و نیم بامداد یکشنبه هفته جاری، پیام دیگری را به ایالات متحده آمریکا از مجاری دیپلماتیک ارسال کردیم و به صراحت و روشنی به آمریکا در این پیام‌ها سعی کردیم بگوییم ما به دنبال توسعه تنش در منطقه نیستیم. آن چیزی که توسعه تنش در منطقه را می‌تواند افزایش دهد، رفتار‌های رژیم صهیونیستی است.»

وزیر امور خارجه ایران همچنین تصریح کرد: «قبل ازعملیات (وعده صادق) به طرف آمریکایی به روشنی گفتیم که ما پایگاه‌ها و منافع آمریکا را در منطقه هدف قرار نخواهیم داد، الا در شرایطی که در پاسخی که به رژیم اسرائیل می‌دهیم، اقدامی را آمریکا بخواهد در حمایت جنگی از رژیم صهیونیستی انجام دهد.»

امیرعبداللهیان اضافه کرد: «تبادل پیام‌ها به ویژه از کانال سوئیس بعنوان حافظ منافع آمریکا و مجاری رسمی دیپلماتیک با هدف اینکه درک درستی از اقدام ایران به وجود آید و با هدف کنترل جلوگیری از توسعه تنش و بحران در منطقه، بین ما و آمریکا شکل گرفته و انجام شده است.»

وزیر امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار صدا و سیما درباره هدف سفر خود به نیویورک نیز گفت: نشست شورای امنیت سازمان ملل با بررسی تحولات غرب آسیا (خاورمیانه) و تمرکز بر موضوع فلسطین روز پنجشنبه برگزار می‌شود.

امیرعبداللهیان گفت: این نشست در سطح وزرای خارجه برگزار می‌شود؛ با توجه به تحولات منطقه و اینکه وضعیت در غزه واقعا به نقطه جوش رسیده است و سر ریز این وضعیت در منطقه و تحولات منطقه، نمودار می‌شود؛ فرصتی است برای اینکه که دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران را در راستای ضرورت تثبیت صلح و امنیت پایدار در منطقه تبیین کنیم و در عین حال، با استفاده از فرصت حضور در سازمان ملل در دیدار با دبیرکل سازمان ملل و دیگر وزرای امور خارجه و همتایان و برخی از مدیران ارشد سازمان‌های بین المللی برای برون رفت از این مشکل، توقف فوری جنگ، ارسال کمک‌های گسترده انساندوستانه و سایر مسایل مرتبط با موضوع فلسطین و امنیت منطقه رایزنی داشته باشیم.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، چهار روز پس از عملیات نظامی تنبیهی «وعده صادق» در پاسخ به حمله رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق سوریه، برای شرکت در نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره فلسطین وارد نیویورک شد.

امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران عصر چهارشنبه به وقت محلی با استقبال امیر سعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل وارد فرودگاه جان اف کندی نیویورک شد؛ این نخستین سفر وزیر خارجه ایران در سال جدید شمسی به نیویورک، مقر اصلی سازمان ملل متحد و سومین سفر پس از آغاز جنگ رژیم صهیونیستی در غزه است.

وزیر خارجه ایران قرار است روز پنجشنبه به وقت محلی در نشست عالیرتبه شورای امنیت سازمان ملل در مورد فلسطین ذیل دستور کار «وضعیت خاورمیانه از جمله مساله فلسطین» شرکت و سخنرانی کند.

ملاقات با دبیر کل سازمان ملل متحد و سفرای کشور‌های عضو سازمان همکاری‌های اسلامی در محل سازمان ملل از دیگر برنامه‌های رئیس دستگاه سیاست خارجی کشورمان در این سفر خواهد بود.

همچنین انجام چندین ملاقات دوجانبه و مصاحبه مطبوعاتی هم از برنامه‌های دیگر امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این سفر است.

امیرعبداللهیان قبل از عزیمت به نیویورک، توقفی در استانبول ترکیه داشت و از سرکنسولگری ایران در این شهر بازدید کرد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • گفتگوی تلفنی وزرای خارجه ایران و ترکیه درباره اقدامات تحریک آمیز اسرائیل
  • امیرعبداللهیان: بعد و قبل از عملیات وعده صادق علیه اسرائیل به آمریکایی‌ها پیام دادیم؛ گفتیم به دنبال توسعه تنش نیستیم
  • وضعیت در غزه واقعا به نقطه جوش رسیده است/ قبل و بعد از عملیات وعده صادق به آمریکایی‌ها پیام دادیم
  • ببینید | امیرعبداللهیان: بعد و قبل از عملیات وعده صادق به آمریکایی‌ها پیام دادیم
  • امیرعبداللهیان: بعد و قبل از عملیات «وعده صادق» به آمریکایی‌ها پیام دادیم
  • بعد و قبل از عملیات وعده صادق به آمریکایی‌ها پیام دادیم/ تنها عامل توسعه تنش در منطقه رفتارهای رژیم صهیونیستی است+فیلم
  • امیرعبداللهیان: بعد و قبل از عملیات وعده صادق به آمریکایی‌ها پیام دادیم + ویدئو
  • امیرعبداللهیان: قبل و بعد از عملیات به آمریکایی‌ها پیام دادیم
  • (ویدیو) امیرعبداللهیان: بعد و قبل از عملیات وعده صادق به آمریکایی‌ها پیام دادیم
  • امیرعبداللهیان: قلبل و بعد از عملیات به آمریکایی‌ها پیام دادیم